Makedonien & Kosovo, del 2/2

Hej!

I slutet av förra inlägget, där vi tvärt fick avbryta, hade vi precis korsat gärnden till Kosovo och var på vår mot huvudstaden Pristina.

Efter en drygt två timmar lång bussfärd nådde vi slutligen målet. Det var svårt att ha några förväntningar på staden då man visste ganska lite, men det började med ganska många nybyggda lägenhetshus (till höger) som jag aldrig lyckades få några rättvisa bilder på...

Men en del byggnader var lite mindre roliga...

...

En fin kyrka i detta annars, till största delen, muslimska land...

En fin höstpromenad genom Pristina, inte helt fel det heller... =)

Sedan blev det självklart dags för lunch på uteservering längs med stadens huvudgata "Bulevard Nene tereza"

En ganska livlig gata denna söndagseftermiddag...

Staden hade inte jättemycket att erbjuda en nyanländ turist utan förkunskaper, men i centrum (längs huvudgatan) rådde trots allt en lugn och trevlig stämning :)

En glass till efterrätt innan färden tillbaka till Skopje

En promenad utanför stadens kärna...

Under tiden vi satt på bussen och väntade på att få våra pass stämplade, fick vi njuta av utsikten över denna lilla och söta by precis vid gränsen mellan Kosovo och Makedonien :)

Mot kvällen var vi återigen i Skopje...

Det var inte många byggnader i Skopje som erbjöd en tilltalande arkitektur, men på sina håll kunde man ändå finna en och annan pärla...

Minitriumfen by night =)

Om jag inte redan nämnt det så var mat och dryck i Makedonien otroligt BILLIGT!!! Då menar jag inte bara på små restauranger i utkanten av stan, utan även på de finaste restaurangenerna mitt på huvudtorget!
Vi kan erkänna att vi sällan äter mycket och/eller dyrt när vi är på restaurang, men på denna resa kunde vi äta hejdlöst! Här börjar vi i alla fall med varsinn drink =)

Jag tog en Blue Hawaii medan Alfred tog... tjaa, något annat x)

Detta var alltså en uteservering med infravärme och filtar om det inte skulle vara nog...

Och ätandet kunde börja! Alfred slog till på en tallrik med stora lökringar. Sås och majonäs vid sidan...

Sedan slog han till på en tallrik med pommes och sandwishes/snittar, samt en tallrik kycklingfillé med pommes och majs...

Jag (som nästan alltid är hungrig när jag är på resande fot) var fortfarande halvmätt efter senaste måltiden och all frukt etc. som vi åt på bussen, nöjde mig med en stor pizza och ett glas vitt =)

Efter maten höll jag på att spricka, men Alfred insisterade på efterrätt så vi beställde in en kladdkaka. Den var mycket större än den ser ut på bilden! Jag förnekar inte att jag med kan ha tagit en tugga på kakan... -_-

Alfred mätt och belåten :)

Morgonen efter checkade vi ut från hotellet och begav oss till "Lake Matka", som jag innan resan hade läst en del om.

Det började spännande med en salgs led som var utkarvad ur berget

Leden ledde oss till denna otroligt vackra plats, en sjö inklämd mellan branta bergsklippor =)

Det nästan mest härliga med denna plats, var tystnaden och lugnet. Jag hade tror att platsen skulle vara väl besökt av turister, både i stora grupper likväl enskilda sådan, men där fanns nästan inte kotte...

... vi kunde gå i en halvtimme i detta underbara landskap utan att möta någon!

När vi väl mötte någon, så var det antingen ett gammalt par på promenad eller ett nyförälskat tonårspar som bara hade en romantisk stund... Det var alltså (med mindre klyshiga ord) väldigt lugnt, mysigt och skönt! =)

Sedan kan man ju tillägga att vi inte såg wett moln på himlen under hela vår resa, vilket difinitivt bidrog till den härliga atmosfär som fanns här...

Värt att nämna är ju också att leden minst sagt kunde kallas slingrig, vilket var en del av hela charmen!  Det blev på sina håll nästan lite trekking över det hela...

Höjdskillnaden varierade också, ibland var vi nästan nere på vattennivå, ibland betydligt högre...

Det var svårt att hålla kameran nere =)

Man gick ständigt bara några meter innan man stannade och tittade ut...

Som sagt... en spännande led :)

Snart framme vid den mysiga restaurangen som så fint ska ligga vid sjön :)

Efter en massa vandrande blir man allt lite sugen på en matbit ;) Haha...

Idag var det istället jag som var lite hungrigare. En stor och saftig kycklingfilé med lite potatis samt en enorm caesarsallad! Lite vin på det...

För Alfred räckte det idag med salladen... =)

Det här blev egentligen det sista vi såg av Makedonien. Något vi verkligen inte trodde när vi först flög hit var att det skulle kännas lite ledsamt att åka hem. Så vi tog en stund till att bara titta ut över sjön och sedan sakta gå därifrån...

Skopje "Alexander The Great" Airport

Wizzair mot Göteborg...

Alltid ett nöje att flyga med dessa vyer :)

Tack för denna gången...

Sådär! Då är ni experter på Makedonien och Kosovo!
Haha nej men jag hoppas att ni fått en liten inblick och kanske eventuellta restips.
Det är redan flera som nappat på Makedonien efter att jag berättat lite om hur vi upplevde det, och jag vill bara säga att ni inte behöver tveka om ni har frågor eller vill ha tips inför en eventuell resa.

För att sammanfatta kort så kan jag säga att både Alfred och jag var lite osäkra på vad vi egentligen skulle få uppleva där, men nu tycker vi att det är tråkigt att landet inte får fler besökare än det får, då det är ett mysigt litet weekendresmål som är väldigt snällt mot din plånbok!

För att ge en bild på hur billig en måltid kunde bli, så kan jag använda restaurangbesöket sista kvällen som exempel.

Alfrerds måltid:
*En drink
*En stor tallrik med lökringar
*En tallrik pommes och sandwiches/snittar
*En tallrik med kycklingfilé och pommes
*En stor kladdkaka till efterrätt

Pris: 130SEK!!!

Det var allt för mig denna gången!
Men det betyder inte att jag går i ide, för om exakt tre veckor sitter jag återigen på flyget ner mot Dubai! :))

Till dess, kramkram!

Makedonien & Kosovo, del 1/2

Hejsan hoppsan!

Senaste resan gick med lillsyrran till London. Denna gången var det dags för Alfred och mig att ge oss ut på en liten weekend.
Vi hade denna oktoberhelg bestämt för att ta oss till Balkan, en region ingen utav oss tidigare hade besökt. Detta gjorde det extra spännande för oss båda!
Vi valde Skopje som resmål, huvustad i Makedonien. Därifrån skulle vi vidare ta oss in till Kosovo.

Ända sedan vi kom hem har jag märkt att många undrat om det erbjuds direktflyg dit härifrån Göteborg. Svaret är att lågprisbolaget Wizzair (http://wizzair.com/sv-SE/Search) flyger direkt dit från Säve två gånger i veckan (utökas till tre gånger nästa vår). Vi kom undan med ett fantastiskt pris på 350kr tur och retur, inklusive skatter & avgifter!

Om jag börjar med att presentera Balkan, så får ni genom denna karta en lite tydligare uppfattning om var Makedonien (och Kosovo) ligger i förhållande till resten av länderna i regionen.
Landet är litet och har endast dryga två miljoner invånare, varav en fjärdedel bor i huvudstaden Skopje.

Resan började som sagt på Göteborg City Airport, eller den mindre flashiga benämningen Säve...

Det var fredagkväll och flyget avgick inte förrän vid 21-tiden. Alfred ser laddad ut inför Balkan... eller? ;)

Eftersom flyget landade vid midnatt och vi åkte direkt till hotellet och lade oss, fick vi inte sett vad Skopje handlade om förrän morgonen efter!

Det började bra med lite fina statyer och monument =)

Väldigt fint faktiskt!

Vi hade tydligen gått på fel plan och hamnat i Paris! Triumfbågen-wannabe? Närå, monumentet var fint och ståtligt, men var aningen missplacerat (vilket kanske inte framgår av bilden)...

Den mest centrala punkten i Skopje. Detta var själva huvudtorget i staden, trevligt och lite småstadskänsla =)

Arkitekturen i Skopje var sällan något att hurra för, men på vissa få platser var det ändå helt okej...

Efter en stunds rundvandring utan något särskilt som fångade vår uppmärksamhet så började det det dyka upp lite sevärdheter. Här ser vi en del av borgen/fortet (som vi senare skulle besöka)...

Den rutt som vi av slump valt att följa genom stan var oerhört passande då den började lite mesigt men mer och mer förbättrades under färden...

Vädret kunde man inte heller klaga på! Så här i slutet av oktober var vädret likvärdigt med svensk sensommar, cirka 20 grader och sol med andra ord...

Längs med kanalen fann vi en del fina byggnader :)

Skopje visar upp sin bättre sida...

Vy in mot centrum. Mycket liv och rörelse var det under denna lördag i den makedonska huvudstaden. De vita tälten hade ställts upp för att användas som vintält senare under kvällen :)

Var det något det fanns gott om i Skopje så var det statyer! De felsta väldigt inressanta...

Här kom vi in i ett område som kallades "Old bazaar", lite som Skopjes "Gamla Stan". Jättemysigt ställe och ett måste om man besöker staden! :D

Längst upp på hela området fann vi en liten mysig uteservering där vi bestämde oss för att slå oss ner för lite lunch...

Det bjöds av ett gäng äldre herrar på lite livemusik av makedonskt ursprung. Påminde väldigt mycket om grekisk musik och bidrog starkt till den höga mysfaktor som rådde på serveringen! ;)

Sallad var något som, precis som i Grekland, fanns i stor utsträckning på alla menyer! :)

Livemusik, god mat, fint sällskap och så vin på det... blir inte bättre än så här! =)

Gatorna i Old Bazaar var små och gulliga...

Väldigt gott om små juvelerare! Varannan butik sålde smycken! :O

Efter ytterligare promenerande var det självklart dags för en mumsig fika! =))

Även detta på Old Baazars smågator, mysigt! :)

Sen tyckte vi att det var dags att vandra vidare, så vi bestämde oss för att till fots ta oss upp till borgen för att skåda vyn. Därifrån fick vi syn på en arena som såg ut att vara modern och ganska nybyggd ut!

Solen påväg ner över Skopje...

Alltid fräckt med utsiktsplatser =)

Vi kom upp i rättan tid för att kunna skåda solens sänkning över staden och de omringande bergen...

"The cross" synligt på bergstoppen. Det var en slags utsiktsplats man kunde åka cable car upp till...

Solnedgångar talar för sig själva =)

Photoshoot under rundan runt borgen ;)

En sista blick över staden innan vi begav oss ner mot centrum igen...

Skopjes kvällsliv börjar vakna till liv...

Alfred har intagit plats på en mysig restaurang :)

Allt var så förvånansvärt billigt i Makedonien, även vinet... ;)

Middag på gång =)

Fontänen på torget var ett trevligt insalg i stadsbilden. På kvällen skiftade den färger...

Från grönt till blått till rött...

Morgonen efter var det tidig uppgång för att hinna med en morgonbuss till grannlandet Kosovo där vi skulle besöka huvudstaden Pristina. Färden bjöd på fina naturvyer, här fortfarande i Makedonien...

När vi sedan kom över gränsen till Kosovo blev vi alldeles tagna, inte bara över hur vackert landskapet var utan även hur gulliga och pittoreska småbyarna var på den Kosovoalbanska landsbygden!

Otroligt gulligt och fridfullt ser det ut att vara... :)

Här får jag tyvärr bryta del ett!
I del två (som också lär komma snart) så börjar vi i Kosovos huvudstad Pristina, där vi endast kommer befina oss under en dag innan vi återvänder till Skopje för vårt sista dygn i Makedonien =)
Då kommer vi besöka "Lake Matka", en otroligt vacker plats som ni absolut inte får missa!

Kram och hej så länge!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard