SINGAPORE, del 2/2

Hej!
Senaste inlägget slutade med att vi var på Sentosa Island i Singapore. Därför fortsätter vi även där! =)

Ni har fått se bilder ifrån den lilla lådbilsturen vi tog och annat från ön. När dagen började lida mot sitt slut trodde vi att vi åtmonstone fått gjort eller sett det mesta på ön. Men det var då vi upptäckte att vi bara upplevt en liten del av allt som fanns! Här fanns tydligen bland annat Universal Studios med Jurassic Park, ett stort vattenland och massa, massa mer!...

Som sagt: Massa, massa mer...

Men tiden räckte inte till. Vi hade annat på listan. I Singapore finns mycket, till exempel kan du här på en tunnelbanekarta hitta både Chinatown och Little India... Vi satte vår kurs mot det första :)

På golvet på tunnelbanestationen vid Chinatown fann man kinesiska tecken, kul idé! =)

Chinatown

Där fann vi ett slags foodcourt i singaporeansk stil, här kallat för "Hawker"...

GOD mat! :))

Under vår sista dag på resan bestämde vi oss för att ta en tur i "Singapore Flyer", världens högsta pariserhjul med sina 165 meter.

Sneppet högre än Göteborgshjulet...

Entrén till atttraktionen! :)

Hypat

Om man ville kunde man köpa en dyrare biljett, där drinkar och typ middag ingick! Som man ser i gondolen bakom finns ett dukat bord haha... x)

"Varför nöja sig med bara en fantastisk utsikt när man även kan få en drink och lyxigt småplock?"

Gardens by the bay, en stor parkattraktion som öppnades så sent som i fjol...

30 minuter tog ett varv runt :)

Mycket i Singapore är nytt, Singapore Flyer som öppnade 2008 är ignet undantag.

Som jag tidigare nämt så håller Singapore titeln över världens största hamn...

På toppen, 165 meter upp, jämfört med Göteborgshjulets 60 meter :)

Vy över marinan

Esplanade - Theatres on the Bay. Singapores teater =)

Alfred var lite shaky innan, men efteråt var han allt glad att han tog ett snurr i hjulet... ;)

I biljetten ingick en rabattkupong för glass. Vi var inte sena med att utnyttja den... x)

Fascinerade var vi allt över Bay Sands och den lilla blomman...

Vid nästa besök får man allt ta en natt på hotellet så man får tillgång till infinity-poolen där uppe! =)

Teaterhuset Esplanade igen

Över en blommig bro till stadens riktiga centrum...

Att alla teater- och operahus måste ha en unik desgin och likna ett djur?! Sköldpaddor i Sydney, och skalbaggar i Singapore...?

Även denna dag var det otroligt varmt och fuktigt. Det slutade med att vi nästan sprang över bron för att nå skugga... Men en paus för bilder fick man allt ta! x)

Ännu en gång: Tänk på poolen där uppe! Lyxigt! =/ Nästa gång :)

Den kända "merlion", Singapores maskot. En blandning mellan en fisk och ett lejon...

Apropå lejon, så betyder faktiskt Singapore (Singapura) lejonstaden. Detta för att den sultan som först bofäste sig i området tyckte sig se ett lejon, och därav namnet lejonstaden. Senare har man dock kommit på att det måste varit en tiger han såg eftersom det inte ens finns lejon där, så stadens namn är ju egentligen helt "fel"... x)

"Gamla" Singapore möter det nya

Bara i Singapore kan man göra undersidan av en vägbro mysig och sätta dit caféer och restauranger...

Men ännu en gång sprang tiden ikapp oss och vi hann därför inte sätta oss där för en Singapore sling...

Gammal brittisk bygnad från kolonialtiden kanske...?

Då var det dags att åka hem. Här ser vi ner i bagagehallen på Singapores nya terminal 3, bara den var ju helt otrolig! :O

I och med att vi hade bokat våra flygbiljetter separat och flög Abu Dhabi-Bangkok-Abu Dhabi, så var vi alltså tvugna att först ta oss tillbaka till Bangkok innan vi kunde flyga hem... Här ombord på AirAsia mot Thailand =)

Morgonen efter på Bangkoks Suvarnabhumi Airport! En bamse =)

Etihadplanet tillbaka mot Abu Dhabi

Ombordstigning :)

Ännu en gång hade vi tur med beläggningen på planet! Utav drygt 400 säten var endast 100 tagna= Hela rader för oss själva! =)) Finns inget härligare!

Helt tomt alltså, mycket bättre service man får! :)

Vi byter en intressant region mot en annan. Grönska mot sand =)

Efter en ganska lång, men väldigt härlig flight, var vi återigen på Abu Dhabis flygplats...

Så där! Det var allt vi hade att erbjuda från den resa till Thailand och Singapore!

Kort och gott kan vi om Singapore säga att det förvånade oss båda nåt otroligt! Vi förväntade oss bra men fick WOW! Överraskningarna i Singapore var så många det skulle ta för lång tid att förklara här! Men jag kan bara säga att jag starkt rekomenderar landet som resmål!
Om du har två eller tre veckor i Phuket, tveka då inte på att göra en avstickare till Singapore! Det tar bara en dryg timma och är billigt med lågprisflyg. Samtidigt får man vara försiktig med att underskatta Singapore, man behöver mycket tid för att hinna med allt det roliga landet har att erbjuda...
-------------------------------------------
Idag var det två veckor sedan vi kom hem från resan. Sedan dess har vi mest tagit det lugnt, men det kommer ytterligare ett inlägg från denna tid.

På lördag är vårt halvår utomlands över och vi återvänder då till Sverige. Känns både skönt men lite tråkigt. Men mer om detta i nästa inlägg.

Kram så länge!

SINGAPORE, del 1/2

Efter en vecka i härliga Thailand var det alltså nu dags att dra oss vidare mot Singapore.

Lite fakta:
Singapore är ett litet land som helt täcks upp av en enda stad, också med namnet Singapore.
Landet har fem miljoner invånare och världens tredje högsta BNP per capita, och det märktes. Att det skulle vara ojämt fördelat var inte heller något som syntes, då alla (åtminstone såg ut att) ha det bra.

Singapores ekonomi präglas till stor del av internationella investeringar och business medan nationen även är hem till världens största hamn.

Landet har fyra officiella språk: Engelska, kinesiska, malay och tamil. Detta är lätt att förstå då 75% av befolkningen härstammar från Kina, 13% är av någon slags ursprungsbefolkning (malay) och 10% härstammar från Indien. Singapore var fram till 1965 under brittiskt styre, därav engelskan.

Landets flygbolag Singapore Airlines har många gånger utsetts till världens bästa, och det har även dess flygplats Changi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dagen började på Phukets flygplats. Även denna gång var det AirAsia som skulle flyga oss till Singapore.

Under inflygning till SIngapore fick en fräck utsikt över staden! :)

Här ser man Sentosa Island som vi under vistelsen kommer besöka... =)

Changi Airport, en riktig bamseflygplats. Världens (i passagerare räknat) femtonde största, eller femte största om man enbart ser på internationell trafik!

Här är vi påväg till Marina Bay Sands, bygnaderna ni ser på bilden...

Lotus eller orchidé...?

Gigantiskt och lyxigt köpcentrum...

Här har vi åkt upp i tornen för att besöka utsiktsplatsen. Lägg märke till alla lastfartyg...

En del av staden, samt Singapore flyer (pariserhjulet)...

Njuter av vyn över marinan...

Alfred och Singapores skyline =)...

Låt er dock inte luras av molnen på himlen, för det var varmt och sjukt fuktigt i luften! :O

Här är den kända "Infinity-poolen" på toppen. Poolen är byggd "utan kant" längst fram för att ge känslan av att man bara kan simma rätt ut i luften... Googla gärna "Marina bay pool" för en bättre uppfattning!

Men poolen är bara tillgänglig för gäster... Men vore otroligt häftigt att prova på en vacker dag! :P

Här bygger man... något?

Vi stannade ett tag för att få se stan under solnedgången...

En mangoshake smakade bra under tiden =)

Det var absolut värt de hundra kronorna!

Städer i ljus är något alldeles speciellt...

Här har vi avslutat en fin kväll på topp...

Nästa dag tog vi en enspårsbana... =)

... för att komma ut på Sentosa Island (som man i inläggets tredje bild ser uppifrån)!
Ön är jättestor och bara byggd för underhållning! =) Likt en gigantisk nöjespark med nåt för alla...

Då har vi klivit av på Sentosa Island...

På ön fanns stränder. Kul att Filippinerna och Malaysia inspirerar till strändernas namn (Palawan & Tanjong)... x)

Inne på ön gick ingen biltrafik. Däremot fanns en liten väg med små busshållplatser på som var till för "Beach Trams" som åkte omkring inne på området :)

Påväg till en utav stränderna...

Här har vi kommit till Palawan beach =)

Palmerna får tala för sig själva!

Häftigt! Men vi räknade ut att detta inte riktigt kunde stämma då Singapore i sig är en ö, samtidigt som Sentosa också är en ö utanför ön Singapore! Så hur de har tänkt förblir ett mysterium...

Härlig vy!

=)

Inuti denna byggnad kunde man...

... betala för att få uppleva detta! Så häftigt, sväva fritt i luften!

Sedan bestämde vi oss för att ta tre turer i "The luge", en bana med roliga små lådbilar man åkte nedför med. Men först fick vi åka upp i typ skidliftar! x)

Väl uppe på toppen fick vi ställa oss i kö...

... för att sedan susa ner för backen. Så gulligt haha! =))

Och roligt var det!

Efer backarna tog vi en promenad genom parken :)

En väldigt fin, ren och mysig park...

Det vi tyckte om med parken utöver att den var stor, häftig, pampig m.m, var att man på nåt sätt ändå kände ett lugn och harmoni...

Här får vi tyvärr bryta mitt i Singapore. Vi fortsätter precis här i nästa inlägg, som blir det sista från Thailand/Singapore-resan.
Hoppas Singapore del 1 var såpass intressant att du läser del del 2. Håll utkik! ;)

Tack och hej,
kram så länge... =)

PHUKET!

Hejhej!

I senaste inlägget avslutade vi Bangkok. Det var fyra dagar av en minst sagt spännande introduktion av Thailand. När vi bokade resan insåg vi att vi även ville se lite annat än storstad, och vi är väl medvetna om att det finns mer lugna och exotiska platser än Phuket, som Thai-debutanter tyckte vi att det var dags att se vad allt ståhej om denna ö egentligen handlar om! =)

AirAsia Thailand fick flyga oss på den en timme långa flighten till Phuket :)

Bangkok har två flygplatser. När vi kom landade vi på Suvarnabhumi Airport, men denna gång fick vi ta oss till Don Mueang Airport...

Under inflygning fick vi en underbar utsikt över den Sydthailändska skärgårn'...

Vårt hotell i Patong: Coconut Village =)

En promenad ner till stranden var obligatorisk!

Phad Thai igen!! =)) Redan första dagen hittade vi en liten familjeägd restaurang där hela familjens alla medlemmar var delaktiga, jättesöta!

Det intressanta med att vi var där under maj månad var att vi inte såg en enda svensk!! Inte en dansk eller norsk heller. Vi var alltså på Phuket utan att se en enda skandinav! :O
En del kunde iofs lite svenska, vilket ger en liten insyn i hur platsen uppenbarligen invaderas av nordbor under vinterhalvåret...

Patong

Här hittade vi världens godaste pannkakor, där man kunde välja bland fyllningar av olika smaker, nutella, choklad banan, mango etc... Eller varför inte alla smaker?! ;)

Sjukt gott, smälter i munnen!

Sen blev det lite strandhäng :)

Stranden i Patong var fin, men vi blev lite besvikna. Trodde det skulle vara finare, och vattnet var alldeles grumligt... :/ Vi satte vårt hopp till PhiPhi Islands! =)

Solen sänker sig över Indiska oceanen...

Nästa dag var det dags för en heldagsutflykt till PhiPhi Islands!

Började härligt med målet i sikte :)

Här passerar vi förbi PhiPhi Leh. På stranden som man skymtar spelades "The beach" med Leonardo D. in...

Storslagen natur med alla klippformationer! :O

Så otroligt vackert... och mystiskt på nåt sätt

Här har vi åkt vidare till PhiPhi Don, största ön i ögruppen

Här fick vi hoppa i och snorkla! Alfred och jag valde att simma in till den lilla stranden man sen, kalla Monkey beach. Orsaken var uppenbar. Små gulliga apor satt i träden och snodde någons Pepsiflaska och smakade, för att sedan spotta ut det och hälla ut resten av flaskan. Vissa andra naffsade på sina bananer och var allmänt gulliga...

Nöjd var man efter den upplevelsen! =)

Sedan fick vi då kliva av på PhiPhi Don...

Jättefin liten mini-hamn! :)

Lunchbuffé ingick i biljetten!

Sen var det dags för lite bad

Nu förstod vi var alla Apollo- och Vingkataloger får sina Thailandsbilder nånstans! =D

Vi gjorde rätt i att sätta vårt hopp till PhiPhi, det var helt underbart!

Patong nej tack, PhiPhi yes please! Alfred var helt imponerad! :)

Ja, Phad Thai ännu än gång. Vi blev alltså helt galna i denna rätt! :) Och även i den lilla familjeägda restaurangen som fick se oss redan en dag senare... Hahah x)

Här har barrundan börjat! :)

Pingpong-show...?

Eller dragqueen-show...? Allt fanns för den intresserade!

Men vi fann vårt egna nöje i Patong: Drinkbilen! :D

MaiTai, Mojito och...? Hmm

Hotellet =)

Sista dan började med ett besök hos detta chicken-kebab-roll (?) stånd...

...för att sedan bege oss direkt mot efterrättsståndet! =D
Goda pannkakor igen, mums :)

Sedan blev det lite avkoppling på stranden igen...

Inget går upp emot en vacker solnedgång!

Sista kvällen var vi bara tvugna att säga hejdå till Phad Thai och den lilla restaurangen, så det fick bli ett sista besök där, haha! :P

Och sen ville vi (mest Alfred för ovanlighetens skull) säga adjö till drinkbilen :)... där det på nåt sätt blev en bucket!?

Jag sa inte nej till idén...

Då har ni nog sett allt ifrån Thailand. Dagen efter drar vi vidare mot Singapore!

Alfred tyckte om Thailand, jag tyckte om det jättemycket!
Phuket (och därmed Patong) var som väntat jätteturistigt och kommersiellt samtidigt som stranden i Patong inte var något speciellt. PhiPhi var också turistigt, men åtminstone en underbar plats med storslagen natur och underbara stränder. Nästa gång man drar mot Thailand får det nog bli Koh Samui eller något mer åt det hållet...

Men jag gillade ju Bangkok med, så att man kommer tillbaka till detta land råder inga tvivel om...

Missa inte kommande inlägg från Singapore!

Tack för att ni läste,
kram! :)

BANGKOK, del 2/2

Hej igen, då var det dags att fortsätta resan genom Bangkok och Thailand!

Under vår tredje dag i huvudstaden valde vi att åka till den gamla staden Ayutthaya, cirka 80km norr om Bangkok.
Då vi även var sugna på att åka tåg, fick det bli vårt val av transport. Dessutom får man ofta se och uppleva lite mer när man åker tåg i främmande länder, än man hade gjort vid till exempel en buss- eller taxiresa.

Sen hjälpte det ju att tågresan bara kostade fem kronor... :)

Men först, lite bilder från kvällen innan. En kycklingspett var aldrig mer än ett grillstånd bort =)

Här har vi tagit oss till Khao San Road, en känd gata bland många backpack-resenärer i Bangkok

Småbutiker, gatumat och barer under kvällstid är nog vad denna gata mest är känd för...

Sen hittade vi en butik med väldigt intressanta väskor! :P

Vi slog oss aldrig riktigt ner på Khao San Road, utan nöjde oss med varsin shake. Jordgubb och mango :)

Sen var det som sagt dags för tågutflykten till Ayutthaya. Här har vi först tagit ett BTS-tåg, två metro-tåg och ett tunnelbanetåg bara för att komma till stadens tågstation: Hua Lamphong Station.

Där vi hoppade på detta lilla tåg mot Ayutthaya.

Det var hur varmt och trångt som helst på tåget, men ändå en häftig upplevelse med vy över massa små tågstationer och byar strax norr om Bangkok =)...

Har åkt den filippinska motsvarigheten tricycle ett antal gånger, men här var det premiär för den thailändska tuktuken...

Alfred och jag hittade till slut rätt i vår jakt på mer Phad Thai x)

Sedan började sightseeingen i Ayutthaya!

Tempelruiner stod med på dagens resplan

Värt att nämnas är väl också att Ayutthaya var ett kungarike under 1351-1767 med ett stort geografikst område i sydostasien. Huvudstaden i detta forna rike hette även det Ayutthaya och det är alltså där vi befinner på bilderna...

Sedan strosade vi omkring i något slags mysigt parkområde...

Promenad genom Ayutthaya

Sedan fick vi plötsligt syn på elefanter!

Fina djur. Majestätiska om inte annat!

Alfred dricker nån okänd asiatisk dryck =)

På perrongen i Ayutthaya, dags att ta tåget tillbaka

Hemresan var lite behagligare då vi fick lite bättre platser och kunde låta vinden fläkta =)

Några minuter innnan tåget åter rullade in på Hua Lamphong Station fick vi en glimt av Bangkoks lite mindre fina delar...

En nöjd Alfred efter den nästan två timmar långa tågresan :)...

När vi klev av vid Hua Lamphong befann vi oss ganska nära Chinatown, så vi bestämde oss för att ta en titt i området :)

Intressant att se den kinesiska arkitekturen mitt i den thailändska... :)

Pannkakor fyllda av ägg och banan med kondenserad mjölk ovanpå, MUMS!

Sen var det dags för kvällsmiddag, en kycklinggryta i cocosmjöl och grönsaker med lite inhemsk öl till :)

Vår sista dag i Bangkok började med en Metro-tur till stan

Thailands högsta byggnad: Baiyoke Tower II, 304 mter högt

Här har vi tagit oss till lågpris-köpcentret MBK

Ännu ett stort köpcentra, men det som var speciellt med detta var just att allt var lågpris och att det kändes som en marknad, fast inomhus x)...

Efter att vi fått oss varsin klippning inne på MBK, så begav vi oss mot Lebua State Tower

Där man på toppen finner världens högst belägna bar/restaurang utomhus! :D

På toppen! :)

Vi hann upp lagom till solnedgången...

Aldrig varit på en så häftig bar! =) Alfred var glad att han blivit medsläpad ;)

Jag njöt av utsikten jag med :)

När solen nästan helt gått ner fick vi en stad i härliga ljus

En middag här uppe verkade helt fantastisk, men tyvärr var även prisnivån det, naturligtvis...

Däremot var det inget som hindrade oss från att ta varsin drink. Ett perfekt sätt att avsluta Bangkok på! =D

Sådär ja, det var allt vi hade att erbjuda från Bangkok :)

Nu är det många som varit i Bangkok, men för er som inte varit där:

Staden är stor, bullrig, varm, klibbig, högljud och allt det som folk kan tänkas avskräckas från.

Men, jag måste säga att Bangkok ändå var en utav de häftigare städer jag besökt! Jag tyckte om den skarpt.
Tempel, goa & välkomnande människor, låga priser, god mat och helt enkelt häftigt!
Jag kommer tillbaka! =)

Under nästa inlägg flyger vi vidare till Phuket innan avslutet i Singapore!

Tack för att ni läste! Ha en fortsatt fin kväll =)

Kram

BANGKOK, del 1/2

Hej på er!

Då har Alfred och jag varit tillbaka ifrån vår Thailand/Singapore-resa i några dagar nu vilket innebär att det är dags för ett inlägg! :)
Som vanligt blev det väldigt många bilder och fastän man rensar och rensar så måste resan ändå delas in i flera delar. Som ni säkert vet spenderade vi först fyra dagar i Bangkok, följt av tre dagar i Phuket och tre dagar i Singapore.
Jag tänkte därför börja med Bangkok som i sin tur blir uppdelat i två delar.

Resan började som vanligt en tidig morgon på Abu Dhabi Airport =)

Etihad fick flyga oss från Abu Dhabi till Bangkok på runt sex timmar...

Efter start från Abu Dhabi flög vi rätt över Dubai och fick därmed en häftig vy över staden från ovan. Här ser ni palmen :)

Framme i Krung Thep, thailands huvudstad!:) Sawadee krap!

Här byter vi från en metro till en annan mitt i Bangkok

Phaya Thai Station, påväg mot Chatuchak!

Metron passerar över en tungt trafikerad motorväg

Framme vid Chatuchak weekend market, en stor och känd marknad placerad både utomhus och halvt om halvt inomhus (eller under tak) =)

Det kryllade av småstånd med allt ifrån mat, dryck och sötsaker...

... till kläder, skor och tyger.

Efter allt promenerande var det dags för underbar Thai-mat! Här satte vi i oss varsin Phad-Thai =) Mums!

Med de kombinerade orsakerna att maten var jättegod, billig och att vi inte blev helt mätta, köpte vi oss varsin andra rätt ;P Här nån kyckling i sötsur sås med ris...

Sedan åkte vi från en typ av marknad till en mer modern typ av sådan: Siam Paragon Mall

Stort och flådigt :)

Lite finare köpcentra än till exempel MBK som vi senare bsökte...

En typisk Bangkok-gata med Metro i mitten...

Nästa dag spenderade vi helt åt tempel! En riktigt häftig dag med väldigt många (guldiga) intyrck! =) Vi började med "Wat Phra Kaew"

Vackert!

Otroliga detaljer överallt!

Så vackert! :O

Väktarna & jag...

Alfred uppskattade allt vissa delar av Bangkok =P

Dessa tempel höjer Bangkok många nivåer som stad...

Man kunde gå omkring och titta hur länge som helst!

Återigen, se vilka detaljer!

Vidare till "Wat Pho" där vi först möttes av munkar =)

Liten Buddha

Stor Buddha

Vet inte hur många enskilda små tempelbyggnader som fanns egentligen! Men vackra var de i alla fall...

Wat Phos största sevärdhet är väl egentligen "Den vilande Buddhan"!

15 meter hög...

... 45 meter lång.

De gröna ytorna inne på tempelområdena var inte sämre de...

Efter två tempel var vi nöjda men hungriga :)

Så det fick bli lite inhemsk mat på ett café =)

Efter det tävlade vi mot solen när vi ville se det sista templet för dagen: "Wat Arun". För detta ändamål krävdes en liten mysig tur på Chao Phraya floden...

När vi kom fram var det fem minuter till stängning, så vi slapp både att betala inträde och att trängas bland massa andra turister! Härligt =)

Lite annorlunda från Wat Phra Kaew och Wat Pho, men minst lika sevärt! =)

Den brantaste trappa jag någonsin fått KLÄTTRA upp för! Skitläskig, och farlig om inte annat! x)

Men det var värt det för utsikten man fick över Chao Phraya och Bangkok i solnedgång...

Även runt Wat Arun fanns en massa andra tempel, men dessa var inte dagens resplan och solen hade ändå inte tillåtit  att se mycket mer denna dag...

Så på samma sätt som jag fick klättra upp, fick Alfred klättra ner haha! :D

Vackra Bangkok...

Det var allt jag hade på del ett, och i och med att del två kommer snart så gör jag ingen summering denna gången utan först efter nästa.

Men jag tackar för intresset och att du läst! :)
Ha en fin lördag så ses vi snart igen för ett fortsatt äventyr i Bangkok, och kanske till och med till den gamla ruinstaden Ayutthaya ;)

Kramar så länge!

Två blev tre i Dubai...

Hej!

Här sitter man och har lite smådålig samvete för att det gått så lång tid sen senaste inlägget. Men bättre sent än aldrig, för här kommer ett! :D

För snart två vecokor sen tog Alfreds Sara tjuren vid hornen och flög ner hit till UAE och hälsade på. Hon var här till i fredags, alltså i en vecka. Veckan var hektisk för att säga det minsta, men också riktigt rolig! Så tack Sara för en mAm-ig,.. oj jag menar skrattfull tid hos oss ;)

Saras första två dygn i UAE spenderades till

stor del på stranden här i Ruwais:

En kväll blev det en tur rätt ut i öknen

Jaja Sara, blåsigt ja, vi vet att du har dina snygga poser ;)

Sanddynor så långt ögat når...

Sedan var det självklart dags för fyra dagar i Duabi! Här har Sara gjort sig bekväm på lyxbussen mellan Abu Dhabi och Dubai =)

Trebäddsrum för oss, c'est parfait

Glassar omkring med glass i Dubais marina...

Befinner mig i mitt esse... x)

I Dubai börjar ALLA att shoppa, vare sig man vill det eller ej!

Efter en lång dag satte vi oss på en riktigt trevlig kinarestaurang vid marinan med fin utsikt.

Smarrigt med rejält med mat efter så mycket promenerande...

Nästa dag började med lite kultur och historia på Dubai museum...

...innan det var dags för gigantiska Dubai Mall!

Akvariet...

Hersheys choklad i överflöd!

"4gott" hemma i Göteborg är häftigt, men...

...når inte riktigt ända fram :O

Ni har fått se en del bilder tidigare på världdens högsta byggnad: Burj Khalifa. Men här har vi nu åkt upp till observationsdecket. Byggnaden är med sina 162 våningar drygt 800 meter hög, decket är dock placerat på våning 124 på en höjd på cirka 550 meter:

Sara visade inga tecken på höjdskräck:

För att få ett grepp om hur högt upp vi faktiskt befinner oss, kan jag säga att den "lilla" byggnaden på bilden är lika högt som Eiffeltornet (300m)... You get the picture

Efter besöket uppe i tornet satte vi oss på en mysig restaurang nedanför istället, med utsikt över fontän-showerna

Middag!

I mitt förra inlägg från Dubai i februari så kunde ni se bilder ifrån en stor vattenpark, vid namn Wild Wadi. Det är ett utav två enorma vattenparker här i staden. Det andra heter Aquaventure och ligger längst ut på den så kallade "Palmen".

De flesta vet vad palmen är för något, men för er som inte gör det så kan jag berätta att det är en GIGANTISK landmassa som man byggt ute i havet, uppifrån format som en palm. I "stammen" finns lägenhetshus, hotell och snart ett köpcentrum. Palmens alla blad utgör varsin gata med lyxvillor, där alla har sin egna lilla strand i trädgården:

Här åker vi med ett så kallat Mono-rail ut på palmen, här ser vi in mot fastlandet:

Två lyxgator, taget från palmens stam/mitt.

Nu har vi kommit längst ut till ringen som går runt palmen (se översiktsbilden längre upp). Där finner vi lyxhotellet Atlantis, med tillhörande strand:

Även slutstation för Mono-rail:

Det första man ser när man kliver av är rätt ner i Aquaventure:

Här ser vi Mono-rail tåget, taget från insidan av parken

Alfred har besökt parken fem gånger, jag två, och vi båda håller med om att det är den bästa, härligaste och häftigste vattenparken vi besökt! Ett måste för badfantaster haha!

Efter badandet tog jag mig en milkshake med stora bitar av cheesecake i, var sjukt gott ålltså!!!

Under kvällen träffade vi Carina och Lennart på Dubai Mall för att sätta oss och äta på "Thank God It's Friday", där man från balkongen hade utsikt ner över fontän-showerna. Underbart!

Vill ni få en bättre förståelse för varför dessa fontäner är så fantastiska, kolla bland annat följande klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=1Yq84oDpIPc   (Orkar du inte se hela, kolla från 3:00! Helskärm+höj volymen)

Under Saras sista dag besökte vi ett köpcentrum som var nytt även för mig: Ibn Battuta Mall.
Denna var inspirerad av olika länder och kulturer, med sex olika avdelningar.
Här var den persiska:

Den indiska...

Den kinesiska...

Sen for vi till Abu Dhabi och bodde en natt på hotell:

Men först ett besök på Grand Mosque!

Kan vara en utav mina bäst tagna bilder nånsin...?

De tre musketöre... äh! Jag menar muslimerna.

Insidan av moskén, vackert!

Från moskéer till Valborg =) Firades (av slump) med en Cosmopolitan:

Sådär ja, det var vad vi haft för oss senaste två veckorna. Vi vill tacka Sara återigen för besöket, det både förvånade och gladde oss mycket att du kom ner! Hoppas du hade kul och känner att det var för många intryck att in! För det är så det ska kännas efter första gången i Dubai... ;))

Till alla er andra får jag då påminna om att Alfred och jag åker till Thailand och Singapore i övermorgon!
Uplägget ser ut på följande sätt:

3-8 Bangkok
8-11 Phuket
11-13 Singapore

Det ska bli sjukt kul och spännande för oss båda, då Alfred aldrig varit i Sydostasien, och jag själv endast varit i Filippinerna. Gu vad jag ska äta, äta, äta i Thailand!! =))

Sist kan jag också meddela att det idag på dagen är exakt en månad kvar tills vi återvänder hem till Sverige igen. Men först: Låt dt sista äventyret börja! :D

Tack för att ni följt oss än en gång, till nästa gång, kramar och ta hand om er!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard