Vår i Italien: Rom & Venedig

Hej!

NI som känner mig och mina resepreferenser väl, vet att Dubai är min favoritdestination i världen, men också att Rom tar hem första platsen om jag begränsas till Europa.
Jag besökte staden under mars 2010 och blev helt frälst! :)

Ända sedan jag träffade Alfred senare under samma år har jag tjatat om Rom och hur underbar staden är. Vi har ända sedan dess sagt att vi måste ta oss dit snart, men det har aldrig blivit av. Men nu bestämde vi oss för att det var dags. Samtidigt har jag alltid även velat besöka Venedig!
Till en början var det alltså lite svårt att bestämma oss för om vi skulle välja Rom eller Venedig. Men efter lite övervägande bestämde vi oss för att ta båda! =)

Vi bokade biljetterna i februari och hade en månad på oss att längta efter att möta våren i Italien :)
Utresan bokade vi hos Norwegian, och veckan innan avresa drabbades bolaget av den stora strejken som ni säkert är medvetna om! I nästan en vecka var det lite oklart om vi ens skulle komma iväg.
Jag såg därför till att fixa ID-biljetter (personalbiljetter) med Brussels Airlines för säkerhetsskull! Som tur var avslutades strejken fyra dagar innan avresa, så vi kom iväg som vi skulle med Norwegian trots allt...

Förutom oturen med strejken hade vi rejäl otur med väderprognosen för Rom! Vi skulle vara där just söndag-tisdag, och lämna staden på onsdag... Vi som skulle möta våren i Rom, så fruktansvärt typiskt!!

Efter det obligatoriska besöket i loungen med lite trevlig frukost, begav vi oss till gate 14 för vår flight till Rom!

Första kvällen tog vi innan middagen en kort promenad i närområdet och stötte på Colloseum =)

Första middagen i Rom blev på en liten mysig restaurang :)

Efter det fick vi göra något åt sötsuget! Crêpes med glass & nutella, mums...

Eller riktig italiensk gelato! :)

På måndagen visade sig vädret stämma överens med appen. det var inte bara molnigt utan regnade ganska rejält! Vi hade tänkt att gå en rundtur idag och Vatikanen imorgon, men bytte istället plats på dem. Bättre att stå i kö och besöka St. Peters kyrkan en regnig dag...

En mäktig syn! =)

Nu vet ni hur ni ska göra om det är trångt på parkeringen...

Kön till kyrkan var bokstavligen den längsta jag någonsin stått i! Det man ser på bilden är ungefär en tredjedel av hela kön! Totalt stod vi i ungefär 1h45min innan vi kom in....

Men det får det väl vara värt när man står framför detta monument! =)

Och inte minst för det man får se när man kommer in...

Fastän man inte är religiös så tycker jag att man nästan känner hur andligt det är när man besöker St. Peters kyrkan... Det är något unikt med den!

Alfred tyckte till och med att den var lika mäktig (eller till och med mäktigare? ;) ) än The Grand Mosque i Abu Dhabi :P...

En liten fika efter alla intryck =P

Sedan tog vi faktistk ett varv runt ett helt land!!! Vi promenerade runt hela yttre muren av Vatikanstaten :)

Efter det fick vi mätta våra magar på en liten, hemtrevlig restaurang :)

Lasagne för mig och spaghetti för Alfred. Det italienska köket är bara för bra! =)

På tisdagen var det fortfarande molnigt, men det var uppehåll och på något sätt ändå lite ljusare...
Så det var dags för mig att ta med Alfred på min specialrunda genom Rom med dess tio anhalter, haha :P...

1: Colloseum

Insidan av Colloseum =)

2: Romano Foro (Ruinerna från det antika Rom)...

3: Vittorio Emanuel-monumentet

4: Pentheon

Insidan av Pantheon

5: Piazza Navona

Lite lunch på en pizzeria stod inte med på listan, men vi var tvugna att ta en paus =)

6: Fontana di Trevi =) Detta är annaras min favoritanhalt i hela Rom, men självklart var halva byggnaden under renovering och hela fontänen tömd på vatten. Kan inte beskriva hur besviken jag blev :(...

Men det var bara att fortsätta till nästa anhalt:

7: Spanska trappan

8: Via Condotti (den mest exklusiva shoppinggatan i staden!)... För oss fick det duga med att titta!

9: Piazza del Popolo

10: Utsiktsplatsen ovanför Piazza del Popolo =)... Sådär, då har även ni varit med på rundan med mina tio viktigaste anhalter i Rom ;)

Efter all pasta man ätit här i Rom kände vi nu för en lite grönare tallrik =)

Njuter av sista kvällen i Rom :)
Trots det dåliga (kassa!) vädret hade vi ändå mysigt =)

På onsdag morgon tackade vi Rom och var laddade för Venedig! =D
Lika laddad var jag över att få flyga ett nytt flygbolag, italienska ALITALIA...

Och precis som appen hade sagt så blev det fint väder och betydligt varmare... typiskt nu när vi lämnar staden! Menmen, vi får hoppas att det blir fint i Venedig i alla fall!
Alitalia A320 skulle flyga oss från Rom/Fiumicino till Venedig/Marco Polo...

Välkomna till Venedig!!! :D...

Har länge velat åka hit! :D... Notera det fantastiska vädret! Lite tur fick vi allt till slut =)

Efter incheckning på hotellet gav vi oss direkt ut för en lång promenad genom de små gatorna...

Kan det bli mysigare och charmigare...?! =)

Refreshment :)...

Venedig är lite av en fantasistad :)

Vacker :)

Och även lite overklig! Man har svårt att förstå hur man kunnat bygga en stad på det här sättet! Speciellt på den tiden... Imponerande är bara förnamnet!

Piazza San Marco, det välkända torget i Venedig! =) Jag vet inte vilket som var värst, alla duvor eller alla turister!!!

Basilica di San Marco...

Annars var det väl ett fint torg :P...

Alfred och Rialto bridge =)

Vi fick mött våren i Italien till slut :)

Våra resor är väl kanske en aning kulinariska ;) Eller så är det bara bloggen som är det? x)

Stackars Alfred som inte är lika förtjust i pasta som jag är... :/ Men han klarade sig nog ändå =)

När mörkret lade sig över Venedig...

... gick vi på jakt efter glass :)

Eftersom gondolturerna kostade 800kr för en halvtimme bestämde vi oss för att ta en helt vanlig "bussbåt"! Det var minst lika trevligt och kostade ungefär en tiondel av priset :)

Är man i Venedig så måste man se staden från huvudkanalen som slingrar sig genom staden =))

En oerhört vacker, och minst sagt unik, stad! :)

Det var som om vi blev kompenserade för det dåliga vädret i Rom :)

Jag vill bekräfta det som alla säger om prisnivån på restaurangbesök i Italien, framförallt Venedig. Ja, den är hög! Men det finns alternativ om man till lunch vill spara en slant men ändå bibehålla mysfaktorn! :)

På detta sätt blev jag dessutom påmind om att det var vår, samt vilken stad jag befann mig i :)

=)

I hur många städera ser entréerna till hotellen ut så här? :) Sjukt mysigt och pittoreskt!

Hmm... det är först nu som jag själv inser hur mycket glass vi åt!
Hursomhelst fann vi detta häftigaste ställe med självbetjäningsmaskiner! Välj smak och fyll bägaren =)

=)

Efter ytterligare en stunds promenerande så satte vi oss för vår allra sista middag i Italien =)

Sedan gav vi oss ut till flygplatsen. Eftersom det inte går några direktflyg mellan Venedig och Göteborg, hade vi bokat Venedig-Berlin-Göteborg (som en genomgående biljett)! Vårt byte i Berlin var endast 45 minuter långt, vilket inte skulle vara några problem om flyget Venedig-Berlin bara var i tid...

Men komiskt nog, var det självklart just 45 minuter försenat!!! Detta innebar att vår nya ankomsttid var exakt samtidigt som avgångstiden för nästa flyg, till Göteborg...

Under hela flygningen mellan Venedig och Berlin satt vi nervösa och undrade om vi skulle hinna med nästa flight! Vi båda skulle dessutom upp och jobba tidigt morgonen efter, så vi fick inte missa detta!

Men det gjorde vi... Till en början var man ju ganska irriterad och fick ringa jobbet och meddela sin frånvaro inför morgondagen. När vi sedan blev ombokade med första morgonflighten och inkvarterade på det fina flygplatshotellet började det så smått kännas bättre... =)

Och när det visade sig ingå en JÄTTEGOD middag (som Alfred ville beställa in mer av) samt ett glas vin, så insåg vi att det kanske var lika bra att vi missade flyget...

Jag menar, vi fick ju ytterligare en natt på hotell och resan blev lite längre =)

Efter att (morgonen efter) ha ätit en fin frukostbuffe på hotellet satt vi till slut på flyget från Berlin till Göteborg!

Det enda som störde mig var den uteblivna arbetsinkomsten för den missade dagen på jobbet. Men vad vi inte visste då var att vi senare skulle få ut en slant av försäkringen, som var tillräcklig för att täcka just den missade inkomsten. Så i slutändan räknade vi ut att det bara var bra att planet blev sent och att vi därmed missade vår anslutning, haha! =))
Som det kan bli...

För att sammanfatta resan så var det givetvis tråkigt att vädret var dåligt under dagarna i Rom samt att Fontana di Trevi var under renovering! Annars var vi nöjda även med Rom som är en otroligt fin och mysig stad!
Venedig (som var nytt för oss båda) var både dyrt och dränkt av inte vatten, utan alldeles för många turister! Annars var staden verkligen en särklass för sig och en stark rekomendation för en till tre nätter :)

Vi var båda nöjda med vår vårresa till Italien och någon gång längre fram kanske man kan ta sig till andra städer i landet, gärna Milano, Florens, Pisa och Bologna... =)

Nu har vi faktiskt, tro det eller ej, ingen mer resa bokad förrän Dubai, 25 maj - 9 juni!
Denna resa kommer dock att bli lite extra speciell då man äntligen ska få testa att flyga i Business Class på vägen hem! :))) Säten som går att fälla ner till sängar i 90 graders lutning, samt riktiga trerätters på porslinstallrikar och Champagne som välkomstdrink =) Som flygentusiast så är detta den våta drömmen! x)

Jag hoppas verkligen att du är med oss och läser då!
Tills dess, ha det gott och kom ihåg att resa! ;)

Tack & kram

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard