Florens & Pisa

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

På min födelsedag förra året låg det ett litet kuvert i mitt fack på jobbet. Inuti kuvertet fann jag en liten present från fyra vänner & kollegor, nämligen ett presentkort hos Ryanair. Det skulle nog komma väl till hands...

När jag många månader senare plockade fram presentkortet för att använda det så fanns det egentligen bara en destination i hela Ryanairs nätverk från Göteborg som jag ville åka till eller inte redan besökt :)

Det fick alltså bli en minitrip till Pisa! Och eftersom syrran också (precis som jag) tycker om Rom väldigt mycket och var sugen på att se mer av Italien, så var hon snabb med att haka på! =)

Efter att ha jobbat ett tidigt morgonpass denna söndagseftermiddag i mitten av oktober bytte jag om, mötte Amanda, och gick upp till loungen :)

Vårt plan till Pisa kommer in =)

Amanda är redo att fly det svenska höstvädret i några dagar :)

Fastän man flyger ett antal gånger per år, så slutar jag aldrig fascineras av att det alltid är lika bra väder ovan molnen, oavsett hur grått och regnigt det är där nere...

Eftersom vi landade i Pisa sent på kvällen så tog vi en duss direkt till Florens och checkade in på hotellet.
Morgonen efter gav vi oss ut på stan för en dag med sight-seeing =)

Katedralen i Florens!

Piazza del Duomo =)
Trots att vi var väl medvetna om stadens popularitet så blev vi tagna av antalet turister som rörde sig på dess gator och torg så här sent på säsongen (sista halvan av oktober)! Långa köer till servärdheterna präglade hela Florens...

Kupolen i katedralen, eller Cattedrale di Santa Maria del Fiore som den närmare bestämt heter...

Piazza della Signoria :)

Arkitekturen i många italienska städer är snarlik, därför är det kanske inte heller konstigt att man lite då och då fick känslan av att man var i Rom...

Ponte Vecchio =) En gångbro över floden Arno, med både butiker och annat på...

Äter man inte två skopor av äkta italiensk gelato när man är i Italien så har man inte riktigt varit där! :)

Mums! =) Fastän det var en kort resa, så kändes det inte helt fel att avnjuta italiensk glass i 25 graders värmre i slutet av oktober :)

Nöjda efter glassen njöt vi lite av utsikten innan vi promenerade vidare...

Palazzo Pitti .) Eftersom muséet var stängt fick vi nöja oss med att skåda det från utsidan...

På baksidan av palatset hittar man Boboli Gardens, som däremot var öppet =)

En stor trädgård som var avkopplande att bara strosa igenom...

Påminde mig lite om parken Villa Borghese i Rom =)

Promenad längs Arno...

Utsiktsplatsen uppe vid Piazzale Michelangelo var nästan min favoritplats i hela Florens =)

Vyn man fick över staden var underbar!

Vi satte oss på en liten uteservering och njöt av stämningen :)

Samtidigt som solen sänkte sig över Toscana... =)

Nöjda syskon :) Dock lite hungriga...

Så vi promenerade ner mot stadskärnan igen och upplevde den på nytt i mörker....

Sedan fick vi skåda något lustigt! På en ponnykarusell (med annars enbart barn) sitter en ensam kvinna i galaklänning och bara åker runt, runt och runt... Man får alltid bevittna konstiga saker när man reser! :D

Den efterlängtade middagen! Självklart blev det pasta för oss båda! :))

Efter maten gick vi en omväg tillbaka mot hotellet så att vi fick se lite mer av vad staden hade att erbjuda...

=)

Vi passerade bland annat en Magnum-glassbar som såg väldigt exklusiv ut =)

Efter frukotsen nästa dag så checkade vi ut från hotellet och hade en timme att slå ihjäl i Florens innan vi skulle vidare mot Pisa! Så vi hittade detta fina Lindt-cafét...

En kopp med ljummen, smält choklad blev det för min del <3

Sedan bar det av på en 45 minuter lång tågresa mot Pisa...

Floden Arno hade också funnit sin väg västerut och rann även genom Pisa :)

Och till sist, den stora sevärdheten som alla ska knuffa, välta, korrigera eller luta sig mot:
Lutande tornet i Pisa!

Jag valde att vara passiv och bara låta tornet förbli fortsatt snett...

Aktiviteter som sight-seeing är extremt utmattande och kräver påfyllning av energi! ;)

Eftersom jag hade hört av många där hemma (samt fått intryck av på nätet) att Pisa som stad inte har så mycket spännande att erbjuda, så hade vi inte planerat in mer tid än så här i staden.
Därför var det redan dags för hemresa! Här sitter vi på ett käckt litet självstyrt tåg från centrala Pisa och ut till flygplatsen...

Precis som dagen gick mot sitt slut gick även vår resa det...

Medan Amanda och jag satt och fikade ombord så bildades häftiga effekter av moln, skymning och bergstoppar... ett fint avslut på resan tycker jag :)

En kort men trevlig resa till de två kända städerna i Toscana gav något att jämföra Rom och Venedig med. På ett sätt lika städer men också väldigt olika :)

Jag gillade Florens och tyckte det var en fin och mysig stad att strosa genom. Jag måste dock tillägga att antalet sevärdheter i Rom är betydligt fler, men detta var varken oväntat eller konstigt då Rom både är större och har varit centrum för det romerska riket.
Annars är Florens en liten och charmig stad som jag absolut kan rekomendera!

Förutom det lutande tornet tycket jag däremot att Pisa hade väldigt lite att erbjuda. Jag måste faktiskt till och med avåda från att göra en resa där Pisa är det enda och huvudsakliga stoppet. Tornet är man klar med på en timme och sedan finns väldigt lite kvar att se och göra!

Skall du däremot koppla ihop det med Florens så kan Pisa vara värt ett (väldigt) kort besök :)
Jag tror också att många flyger till/från Pisa för att sedan åka ut till kusten, Cinque Terre eller helt enkelt har det som utgångpunkt för sin resa genom Toscana...

Det var allt för denna gången!
Nästa resa går av stapeln redan imorgon då Alfred & jag åker till Malaysia och Brunei i två veckor :D
Glöm inte att hänga med då... :)

Ta hand om er till nästa gång och glöm inte:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard