Key West & kryssning i Karibien!

------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

År 2018 har börjat och det har även vårt reseår!

Vi brukar vanligtvis lägga våra längre resor (både i tid och avstånd) under vinterwhalvåret, eftersom det är då det är som bäst att inte vara hemma :)
Förra året gjorde vi i januari en resa till Miami, varifrån vi fortsatte ner i Karibien med kryssning. Vi åkte då med rederiet MSC och gjorde fyra stopp vid Jamaica, Aruba, Dominikanska Republiken och Bahamas.

Vi föll verkligen för det här med kryssningar och bestämde oss för att upprepa äventyret även i år, dock med ett annat rederi och en annan reserutt i Karibien. Denna gången blev det rederiet Norwegian Cruise Lines (notera att det inte finns någon koppling till flygbolaget Norwegian), med stopp vid:

*Mexiko (Costa Maya)
*Belize (Harvest Caye)
*Honduras (Roatan)
*Mexiko (Cozumel)

En skillnad under årets resa var att vi började med fler dagar i Florida än senast, just för att hinna hyra bil och köra ner till Key West, samt spendera några dagar i Miami innan vi kastade loss!
En annan skillnad denna gången var att vi till slut blev hela tio personer som åkte med på kryssningen! =)

Resan började med frukost i SAS-loungen på Landvetter, en tidig söndagsmorgon i slutet av januari :)

Efter ett kort hopp med Lufthansa var vi nere i Frankfurt!

Förra året flög vi med British Airways till Miami, denna gången med Lufthansa. Men precis som förra året, hade vi nogrannt sett till att vi skulle få åka med A380, världens största passagerarflygplan!
Platser på övervåningen hade vi självklart också fixat =)

Den är så otroligt mäktig!

Hemmastadda ombord på denna bjässe som ska ta oss från vintriga Europa till "The Sunshine State": Florida!

Efter en tio timmar lång flygning över Atlanten kom vi äntligen in över Miami! :D

Äntligen tillbaka i härliga Florida! Första natten bodde vi på ett lite enklare hotell nära flygplatsen...

För att tidigt nästa morgon hämta vår hyrbil och sätta kurs ner mot Key West! =))

Trots att detta blev mitt tredje besök i USA, så var det en upplevelse i sig att få köra bil i landet =)
Här åker vi ut på en av alla de oändliga broarna rätt ut i havet, som tar en från södra Miami till Key West!

Väl framme i Key West så checkade vi in på hotellet och slappade vid poolen...

Inviger resan officiellt med härliga drinkar!

Semestern har börjat =)

Frukosten nästa morgon innan sightseeingen började, innehöll både amerikansk bagel och bacon...

Husen och gatorna i Key West är nästan overkligt perfekta...

Här har vi alltså nått den sydligaste punkten i kontinentala USA! =)

Rundvandringen fortsätter och här ser vi Ernest Hemmingways gamla hus, som numera blivit en stor turistattraktion...

Efter det fortsatte vi bort mot baren som Hemmingway så ofta besökte och som ansåg vara hans favorit:
Sloppy Joe's Bar

Efter en hel dag av promenerande så fick vi bevittna solnedgången från Mallory Square :)

Efter två nätter i fantastiska Key West så var det dags att köra tillbaka mot Miami, där vi skulle spendera ytterligare fyra nätter innan kryssningen...

Tillbaka över broarna...

Framme i härliga Miami! :D

Hotelletområdet =)

Första heldagen bjöd inte på så fint väder som vi hade hoppats, mulet och väldigt starka vindar!
Men detta gav oss möjligheten att istället ta en riktig långpromenad ner längs Ocean Drive (som vi bodde på), och runt den sydligaste udden på Miami Beach för att sedan ta oss upp igen via några trevliga omvägar =)...

På kvällen beställde vi in Ocean Drive's signaturdrink (storleksmässigt) och delade på alla fyra... Drinken kostade ungefär 400kr och servitrisen tyckte vi var snåla som inte ville ha varsin! Det får vi leva med... ;)

Nästa dag var vädret något bättre (färre moln och mer blått), men tyvärr så återstod den starka vinden!
Carina & Lennart fick då idén att låna några av hotellets cyklar för att cykla längs strandpromenaden på Miami Beach, vilket var en riktigt lyckad idé...

Palmerna avslöjar något om vinden ;)

Miamis ikoniska "livräddarstugor"... :)

På kvällen hittade vi en riktigt bra grekisk restaurang med supergod mat och toppenservice =)

Vad slår en grekisk sallad och gyros? Mums... :)

Sista heldagen i Miami bjöd på lite mer blå himmel och stark sol...

Men det var tyvärr fortfarande för starka vindar för att kunna bada. Vi gick ner till stranden för att försöka, men vågorna såg nästan farliga ut...

Istället fick det bli några timmar vid poolen, och det gick alldeles utmärkt det med =)

Sedan ett år tillbaka, då jag för första gången fick smaka på den, så har den varit min absoluta favoritdrink i världen! Nämligen "Miami Vice" <3
Synd bara att den enbart finns här...

Sista kvällen bestämde vi oss för en riktigt kulturell upplevelse, så vi åt middag på en äkta amerikansk "diner"...

Jag har ätit på en Diner en gång tidigare, för åtta år sedan i San Francisco. Jag har alltid tyckt att det är något speciellt med att äta på dessa, men kan inte sätta fingret på vad... :)

Maten: Enorma hamburgers with fries
Drycken: Milkshakes with chocolate-coockie-dough-extra chocolate-cream-cake-brownie-chocolote! Eller nåt :)

Nästa morgon fick vi tacka Florida för en härlig vecka, för nu var det dags för Karibien! :D
Här väntar Norwegian Getaway på oss och de andra 4250 (!!!) passagerarna som tydligen var med! x)

Atrium, i skeppets mittpunkt!

Liten överblick av vad skeppet har att erbjuda på soldäck! ;)

Väl ombord anslöt vi oss till resten av gruppen :)
Adrian & Kristian hade flugit in kvällen innan tillsammans med Kristians mamma och sällskap.
Samtidigt kom två överraskningar till från varsitt håll, nämligen Tina från Malmö (längst till höger) samt Baptiste från Genéve (längst till vänster)...

Man skulle kunna tro att vi befinner oss på något stort vattenland, men nejdå, detta är på skeppets tak! x)

Av alla olika aktiviteter, barer och restauranger som finns ombord, så är detta ett exempel.
En isbar (likt den som finns på Liseberg) fanns tillgänglig för den som ville betala lite extra i entré...

Vi har kastat loss från Miami och seglar ut i det karibiska havet! =)

Inför veckans första middag så hade jag bokat bord för tio! =)

Varje kväll kan man välja att äta sin middag i den stora buffén (som alltid är öppen), eller i någon av de tre a-la-carte-restaurangerna som finns ombord. Oavsett vilket du väljer så ingår det i priset och är alltså "gratis".
Sedan finns ytterligare några mer exklusiva restauranger om du vill, som du får betala extra för...

Första heldagen på sjön gick åt att sola, bada och slappa...

Och umgås såklart =)

Mot skymningen gick vi upp till buffén och njöt av kvällens tema: Fisk & skaldjur :)

På kvällen klädde resemaffian upp sig lite lätt...

För att se på show och underhållning :)

Följt av lite goda drinkar...

En sak som jag gillade på denna kryssningen (som saknades på förra), var att detta skeppet hade ett "utedäck" längre ner som gick runt båten, vilket gav många av barerna möjligheten att erbjuda sittplatser utomhus =)

Framme på första stoppet, nämligen Costa Maya - Mexiko! :D

Det halvdåliga vädret som präglade första halvan av resan verkade inte vilja ge sig utan hade följt med oss (och blivit värre)! Detta gjorde att vi ställde in de planer vi hade på att göra en utflykt...

Stoppet i Costa Maya var inte så roligt, både för att den lilla orten är fejkad och helt uppbygd för turister (antalet riktiga invånare är noll), men ocskå oturen med vädret som gjorde att vi inte kunde åka därifrån på utflykt och se annat :/

Väl ombord på kryssningen blev det middag under kvällen, denna gången åt Alfred och jag med Tina och Baptiste :)

Vi hade en lugn och trevlig middag tills kapten plötsligt gjorde ett utrop över hela båten om att en segelbåt höll på att sjunka några kilometer bort, och att vi därför måste ändra kurs för att åka och rädda dess passagerare!!!

Vi var inte de enda som snabbt avslutade middagen för att springa upp på översta däck för att bevittna livräddningen!

Väl framme skickade vi ut en av våra livbåtar för att hämta passagerarna från den sjunkande segelbåten som låg och guppade på det ganksa stormiga havet...
Räddningen gick bra och kapten gjorde utrop om att passagerarna mådde bra trots omständigheterna, och att vi nu kunde fortsätta vår kurs =)

Efter detta skakiga scenario (blink), behövde vi något att lugna nerverna med ;)

Nästa morgon lade vi till på Harvest Caye, Belize! :D

Harvest Caye är en ö i Belize som är helt uppbygd för Norwegian Cruise Lines. Lite tråkigt (återigen) att inte få se mer av det "riktiga" Belize, men ändå en fin ö som man kunde njuta på...

Även om vädret inte var perfekt, så hade det blivit betydligt bättre än gårdagen och tillät dessutom flera dopp i havet =)

Ombord på båten igen var dessa tre redo för en trevlig middag  :)

Det var även vi... ;)

När man äter a-la-carte på båten så får man alltså beställa in hur mycket som helst av vadsomhelst!
För mig blev det fyra-rätters:
Två förrätter (escargot samt risotto), en varm rätt (calamari) samt en "efterrätt" (ostbricka)...

Mätta & nöjda efter maten och njuter av live-underhållning... :)

Promenad på översta däck under kvällstid...

Nästa dag var det dags för vårt tredje stopp, denna gången på Roatan i Honduras! :D
Trots mycket turism så hade vi för en gång skull kommit till en "riktig" plats med riktiga invånare :)

Vi hoppade in i en taxi som skulle köra oss till den fina stranden. Vägarna var... tja, jag låter bilden tala för sig själv. Men den trevliga föraren gjorde färden uthärdlig och intressant! :)

Framme på West Bay Beach!

Och äntligen hade det fina vädret nått oss! :D

Denna strand och detta stopp skulle visa sig bli vår absoluta favorit under kryssningen!
Helt fantastiskt väder, fantastiskt vatten, fantastisk strand och fantastiska vågor att leka i... ;)

Resemaffian roar sig och har det bra =)

Den här bilden får mig att le.
Vi bestämde oss nämligen för att skämta lite och ta "modell-bilder" i vattnet, men vågorna ville annat och resultatet blev bara helt pannkaka... :D

På kvällen hade Alfred och jag vår första middag ensamma, ibland är det skönt med lite egentid också :)

Det blev fyra-rätters för mig igen =)
En förrätt (cheese sticks), två varmrätter (lax i ugn samt Pad Thai) och en efterrätt (kladdkaka med glass och jordgubbar)...

Nästa dag var det dags för vårt fjärde och sista stopp på den här kryssningen, nämligen Cozumel i Mexiko!

Alfred, Tina och jag tog en taxi ungefär 20 minuter bort till stranden "Paradise Beach"...
För en entréavgft på $3 dollar så fick man tillgång till denna härliga pool, stranden samt WiFi ;)

Alfred är glad över att det goda vädret ännu en gång visar sig från sin bästa sida :)

And so am I =)

Vi njuter av vårt sista besök i Karibien för den här gången :)

COZUMEL

Även denna kväll valde vi att ha en mysig middag, bara vi två :)

Jaa, ni börjar väl lära er? Fyra-rätters är tydligen min grej =)
Två förrätter (löksoppa och sliders), en varmrätt (kött och klyftpotatis i god sås) samt en efterrätt (kladdkaka med glass och jordgubbar)...

Efter middagen hölls veckans största fest på uteklubben längst upp/bak i båten, där man under bar himmel kunde festa loss till live DJ-musik...
En häftig känsla att befinna sig långt ut på öppet hav mitt i natten och dansa under den klara stjärnhimlen!

Glow party!!!

Sista heldagen ombord spenderades ute på sjön. Himlen hade mulnat på igen, så det passade perfekt att koppla av i en av bubbelpoolerna halva eftermiddagen...

Skål! :)

Vi passade på att se en show medan kvällen ännu var ung...

Sista middagen åt vi (precis som den första) alla tio tillsammans! :)

Avslutningsmiddag...

Följdes av avslutningsdrinkar :)

Efter en vecka ombord på denna härliga båt så var det tyvärr dags att gå i land igen, i Miami...

Gruppen tog farväl av varandra, då en del flög hem direkt medan andra stannade kvar. Alfred, Carina, Lennart och jag stannde kvar ytterligare en natt för att bara koppla av och njuta en sista dag. Det fina vädret hade äntligen nått Miami också...

Nästa dag checkade vi in för vår hemresa...

Och gjorde ett besök i flygbolaget Aviancas lounge!

Innan vi lät Lufthansas A380 flyga oss tillbaka över Atlanten igen...

Efter en hyfsat snabb (men väldigt turbulent) flight, nådde vi åter europeisk mark!

Och efter ytterligare en timmes flygning norrut välkomnades vi hem till ett grått vintersverige, och resan var därmed slut för denna gången...

Detta var allt jag hade att bjuda på för denna gång!

Detta var som jag tidigare skrev vår andra kryssning i Karibien. Vi är, precis som förra gången, jättenöjda!
Om man dock ska jämföra rederi och fartyg så var vi nöjdare med MSC/Divina än med Norwegian/Getaway. MSC/Divina kändes aningen finare medan denna kändes lite enklare och basic. En annan sak som kändes bättre med förstnämnda var poolerna, då jag upplevde det som att det var lite mer att välja bland där.
Ytterligare ett fördel med MSC/Divina var att samtliga shower var gratis medan endast ett begränsat antal var gratis på Norwegian/Getaway, majoriteten fick du betala för.

Å andra sidan vill jag ge Norwegian/Getaway ett plus för den stora vattenparksanläggningen de hade på taket, samt att man kunde äta på a-la-carten när man ville (även om det kunde innebära lite köande), till skillnad från MSC/Divina där du hade en fast tid att äta på.

Hoppas du tyckte det var kul att hänga med en stund på vår kryssning. Jag kan avslöja att nästa års kryssning redan är bokad, och med sina 13 månader före avresa blev det den tidigaste resan vi någonsin bokat!.
Den 3 mars 2019 blir det hela två veckor i Karibien, med avfärd från Guadeloupe istället för Miami :D

Men självklart ska vi hinna med ett antal resor innan dess också, orora er inte! =)

Till nästa gång, ta hand om er och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard