2020 - ÅTTA RESOR (trots allt!)

-----------------------------------------------------------------------------
Hej!

Här kommer ett litet nyårsspecial från mig här på bloggen. För er som hängt med här på sidan lite längre, så kanske ni vet att jag i slutet av varje år brukar göra ett samlingsinlägg med två bilder från varje resa som gjorts under året =)

Som ni alla vet så har 2020 inte varit likt något annat år, inte minst vad gäller resor!
Många av er där ute brukar åka iväg på en eller flera resor varje år men har kanske inte kommit iväg på en enda i år.
Trots att vi lyckades komma iväg på hela åtta resor i år, lika många som i fjol, så har det varit allt annat än enkelt. Många resor blev inställda och vi har suttit i oändligt många timmar och claimat flygbolag och resebyråer på pengar. Ingenting har varit som vanligt för oss heller, så tro inget annat.

Men med det sagt så har vi i slutändan ändå lyckats genomföra åtta helt fantastiska resor och vi är oerhört tacksamma och glada över detta! Man har i år fått kämpa för resorna och blivit konstant påmind om att aldrig ta ens rätt att resa för givet.

Resorna under 2020 var följande:

1. Jan: Filippinerna
2. Jan: Miami/Karibien (kryssning)
3. Mar: Kap Verde
4. Jul: Andorra & Barcelona
5. Aug: Lefkas
6. Sep: San Marino & Bologna
7. Okt: Liechtenstein
8. Nov: Tanzania
--------------------------------------------------------------

1: FILIPPINERNA
Årets första resa gick till Filippinerna. Trots att jag varit där många gånger tidigare för att både hälsa på släkt men också semestra, så blev årets resa lite annorlunda. Med min mamma och syster åkte vi ner till den avlägsna och väldigt fattiga ö som mina morföräldrar flydde från på 60-talet. Det var minst sagt ett äventyr! Under slutet av resan fick vi dessutom vara med om ett vulkanutbrott som stoppade alla flyg, inkulsive mitt flyg hem...

2: MIAMI/KARIBIEN (kryssning)
Ett drygt dygn efter jag kommit hem från Filippinerna så gav vi oss iväg till Miami, där vi efter två nätter hoppade på årets kryssning! Denna tog oss till Jamaica, Mexico och Bahamas. Med på resan var hela Resemaffian!

3: KAP VERDE
I mars stack Alfred och jag iväg på en veckas charter till ön Sal i Kap Verde. Vad vi inte visste då var att detta skulle bli den sista resan på ett litet tag, och den sista "normala" resan på ett långt tag. Mitt under resan stängde stora delar av världen ner! Covid-19 var här...

4: ANDORRA & BARCELONA
Fyra månader gick det utan en resa (ja, det är rekordlänge för oss). Men juli hade läget i Europa lugnat sig något och vi vågad oss iväg på vår första resa efter att pandemin slog till.
Det blev två nätter i bergsstaten Andorra följt av några soliga dagar i Barcelona...

5: LEFKAS
Årets greklandsresa i augusti skulle ha gått till Korfu, då vi bokat ett helt år tidigare. Men eftersom den blev inställd så hamnade vi istället på Lefkas! Veckan bestod av sol, bad, mat och utflykter!

6: SAN MARINO & BOLOGNA
Under våren skulle vi ha kommit iväg på denna resa, men på grund av pandemin så bokade vi om resan till september istället. Två nätter i Bologna inkluderade hyrbil och en dagsutflykt till mikrostaten San Marino...

7: LIECHTENSTEIN
I oktober gjorde vi en weekend i vår sista europeiska mikrostat, nämligen Liechtenstein!
Här njöt vi av magiska vyer, vinprövningar och lugn och ro...

8: TANZANIA
I november trodde vi nästan inte att vi skulle komma iväg, men trots många hinder så lyckades vi till slut på ett tryggt sätt komma till Dar Es Salaam och framför allt Zanzibar! Även på denna resa var hela Resemaffian med och veckan bestod enbart av sol, bad, mat och goda drinkar!

Så där, det var årets resor!

Under 2020 blev det alltså åtta resor, varav fyra utanför Europa.
Antalet flygningar uppgick till 30 (jämfört med förra årets 32)!

Jag vill säga tack till alla som var med på någon av resorna. Ni var med och bidrog lika mycket till resorna som destinationerna själva =)

Sedan vill jag självklart också tacka alla som varit med och läst på bloggen, vare sig du följer oss hela tiden eller bara tittat in någon gång då och då!

Nu återstår väl bara för mig att önska ett Gott Nytt År! :D
Och jag hoppas du är med oss på våra resor även nästa år, oavsett vad 2021 har att erbjuda!

Nu lägger vi 2020 bakom oss (stänger dörren, låser den, eldar upp nyckeln) och låter 2021 börja!

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

Tanzania 2020!

------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Under året som gått så har det inte direkt varit lätt att resa. Inställda eller ändrade flyg, länder som öppnar/stänger, krav på negativt PCR-test införs eller tas bort, och listan fortsätter.
Men detta har inte hindrat oss från att ändå lyckats genomföra fyra lyckade resor inom Europa. Andorra/Barcelona i juli, Lefkas i augusti, San Marino/Bologna i september och Liechtenstein i oktober.
Varje år i november lägger sig mörkret och kylan över stora delar av Europa och våra vingar styr mot varmare och mer fjärran destinationer. Denna höst visste man dock inte vad som skulle vara genomförtbart och inte. Skulle vi våga lämna Europa eller ej?
Jag började redan tidigare under hösten att undersöka Zanzibar som alternativt resmål för årets novemberresa. Vi har varit intresserade av destinationen ett bra tag men som alltid så är utbudet brett i världen och Zanzibar har hittills fått stryka på foten.
Men i år har utbudet varit allt annat än brett. Tanzania trädde tidigt fram som ett av få länder som släppte in turister utan att kräva nästan nånting alls, utöver det personliga anvaret och sunt förnuft. Lite som Sverige i höstas, med andra ord.
Novemberresan brukar oftast vara bokad och betald många månader före avresa, men inte i år. Så sent som sista oktober hade vi fortfarande inte bokat. Detta var ett aktivt val då vi ville vänta så länge som möjligt för att se situationen med flyg och inreseregler inte skulle ändras eller förvärras.

Men tidigt på morgonen den 19 november satt vi på Landvetter med boardingkorten i hand. Samma morgon skulle det tydligen komma ett litet snöfall för förta gången denna säsong.
KLM har under pandemins framfart varit en sann hjälte, framförallt för Landvetter. Under några veckor i maj (när det var som allra värst), så var KLM det enda flygbolaget som fortfarande flög hit! Det var också KLM som skulle flyga oss via Amsterdam ner till Dar Es Salaam, den största staden i Tanzania (pch ligger på fastlandet).

Vi hade bokat våra biljetter som vanligt i Economy Class, men nu när man var så glad att vi faktiskt kom iväg så bestämde vi oss för en uppgradering till Business Class på långflyget mellan Amsterdam och Dar Es Salaam. Detta gav oss naturligtvis tillgång till KLMs "Crown Lounge" på Schiphol Airport =)

Vi hittade ett bord vid fönstret där vi kunde avnjuta en brunch med utsikt över plattan! :)

KLMs hyfsat nya Boeing 787-9 skulle flyga oss ner till Tanzania!

Välkomna ombord! Champagnen väntar :)

Förutom champagne och ett amenity-kit så välkomnas du av ett stort personligt säte som du kan fälla ner i raklång position, vilket är perfekt om du befinner dig på ett nattflyg och vill sova ;)

Skål för en bra start på den här resan, och för denna tio timmar långa flight ner mot Östafrika! :)

Ombord på KLMs 787-9 finns det plats för 30 passagerare i Business Class. Men på denna flight var endast 12 säten ockuperade, medan 18 var lediga. Även under en full flight hade man haft gott om utrymme och avstånd till andra passagerare, tack vare sätenas och kabinens design. Men under dagens tur så satt vår närmsta passagerare ungefär fem meter ifrån oss =)

Undersöker mitt kit lite närmare. Även om innehållet i såna här kit sällan är något exklusivt, så är det ändå alltid trevligt att få ett! ;) Samtidigt passade jag på att njuta av KLMs signaturdrink...

Inte långt efter start så påbörjades ombord-serveringen. Vi börjar med en förrätt :)

Väldigt nöjd med inledningen av resan och njuter i fulla drag! :D

En stund senare var det dags för varmrätten :)

Alfred har det också ganska bra :)

Trots att man var proppmätt efter måltiden så tackade man inte nej till lite kaffe och efterrätt!

Efter ytterligare någon timme fällde jag ner sätet i halvliggande position och satte på en film medan jag beställde in en Gin & Tonic samt lite ostiga kex =)

Man kan också välja parsätena i mitten så att man kan sitta och prata/umgås. Men vi ville ha fönsterplats också på samma gång. Eftersom det dessutom var så mycket lediga platesr ombord så var det inga problem ändå eftersom vi kunde sätta oss bredvid varandra ibland =)

Någonstans över Etiopien bjöds vi på en magisk solnedgång =)

Efter det gick besättningen runt och delade ut det kända lilla holländska huset som är fyllt med inhemsk sprit, närmare bestämt gin! På alla KLMs långflyg får passagerarna i Business Class ett hus som souvenir. Varje år kommer ett nytt hus som blir nästa steg i serien...

Mot kvällskvisten blev vi serverade nästa måltid! En ostpaj till varmrätt samt en (lika stor) äppelpaj till efterätt, haha! x)

De flesta man känner vill i slutet av ett långflyg i Economy bara komma fram efter att tiden gått väldigt långsamt. I Business flyger tiden förbi och man vill aldrig komma fram x)

Efter att ha rest hela dagen var vi nu framme på hotellet i Dar Es Salaam! En väldigt stor fördel med att resa på semester i Afrika är att man slipper jetlag i någon större utsträckning. Tanzania ligger endast två timmar före Sverige, knappast kännbart! :D

Två nätter hade vi i sexmiljoner-staden! Men pga pandemin besätmde vi oss för att inte vandra omkring alltför mycket i staden då myller gärna uppstår i stor-städer. Det enda vi gjorde var att gå den lilla promenaden på fem minuter ner till hamnen för att köpa färjebiljetter till Zanzibar. På vägen fick vi som tur var en liten dos av sight-seeing ändå...

Utsidan av två fina kyrkor hade vi turen att se på den knappt 400 meter långa sträckan mellan hotellet och hamnen!

Efter att vi fått tag i två biljetter för morgondagen så lade vi några timmar på att slappa vid poolen :)

I vanliga fall hade man velat gå ut och äta på en lokal restaurang, men i år är det lite annorlunda. Det var i och för sig helt okej att äta på hotellet! En supergod tomatsoppa och trevlig personal :)

Ganska tidigt nästa morgon var vi uppe för att hinna med katamaranen ut mot Zanzibar! :D

När färjan kastade loss från hamnen så fick vi en vy över den nyare delen av Dar Es Salaam :)

På vägen ut genom hamninloppet passerade vi detta inressanta myller av folk. Vi vet inte om det var folk som skulle köpa fisk från fiskare eller om det var en slags mini-hamn för enklare båtresor...

Vi bokade en något dyrare biljettklass för färden. Detta då jag läst på nätet att det är betydligt mindre trängsel i denna del av färjan, vilket kändes lämpligt i dessa tider...

Efter ungefär 1h,40min på havet så lade vi till på Zanzibars västkust. En sak man lärt sig av att resa är att inte dömma en plats av det första intrycket...

En kort promenad genom Zanzibars "huvudstad" Stone Town! Önskar jag hade fått se lite mer...

Vår otroligt trevligt förare gav oss en liten politisk och historisk föreläsning om ön under den 55 minuter långa färden tvärs över ön =)

Väl framme på öns östkust och resortet TUI Blue Bahari välkomnades vi av en reception belägen utomhus! :)

Efter en snabb incheckning promenerade vi ner mot vårt rum!

Vårt rum för de kommande åtta nätterna =)

Vår balkong och utsikt :)

"Holiday memories". Det är precis vad man har fått kämpa för i år och insett att man aldrig ska ta för givet...

Efter att ha gjort oss hemmastadda på rummet så tog vi en lång runda genom hotellområdet för att se vad platsen hade att erbjuda...

Den helt underbara huvudpoolen =)

Barområdet som låg precis intill poolen var alltid en behaglig och fin plats att sitta vid...

Mitt i vår runda passerade vi buffén som vi helt enkelt var tvugna att stanna till vid :) Vi brukar extremt sällan boka All-Inclusive, men denna gången gjorde vi det av två orsaker. Det första var för att vi ville undvika att behöva ge oss ut bland folk på trånga gator för att leta efter lunch och middag varje dag i dessa tider. Det andra var att det faktiskt verkade svårt att hitta något större utbud av restauranger i närheten ändå. Många stora resort på Zanzibar ligger längs en fin strand, men väldigt långt från närmsta samhälle...

En av favoritstationerna på buffén var grillen! Här fanns alltifrån kyckling och kött till fisk och skaldjur... =)

Vi fortsatte sedan vår runda ner mot stranden...

... som var helt underbar! Vid två tillfällen mätte vi temperaturen i havet och det var hela 35 grader!!! Detta berodde nog på att vattnet var ganska grunt de första hundratals meterna,  men ändå!

Efter det fortsatte vi upp till den mindre och lite lugnare poolen. Men den var minst lika bra den =)

En Mojito och en Pina Colada satt fint efter den törstande rundan ;)

På just lördagar dukade hotellet upp för middag på stranden. Samtidigt bjöds på underhållning i form av sång och dans, en väldigt härlig upplevelse! Eftersom vi checkade in på en lördag och ut på en söndag så hade vi turen att få uppleva detta två gånger! Både vår första och sista kväll på hotellet =)

Det fanns hur mycket olika mat som helst och det allra mesta var riktigt gott!

Nästa morgon var det bara att sätta igång med det vi kom hit för, nämligen att sola, bada och njuta av livet!

Just det, lite frukost först :)

Fastän vi såg massvis med små ödlor (som i de flesta varma länder), så såg vi vid ett tillfälle även en ganska stor ödla som med svansen var 30-40cm!

När vi sedan satt vid lunchen så dök två välbekanta ansikten upp! :D

Det var så otroligt gott att bara ha en sak på dagsagendan varje dag: Att koppla av och njuta!

Jag tror att Alfred kände likadant :)

Jag beställde en drink som "ser exotisk ut" i strandbaren. Jag fick då en drink vars innehåll han inte ville/kunde berätta om. Så jag har ingen aning om vad jag har i handen, men god var den i all fall! x)

Precis som på andra hotell vi besökt i år, så fick man vid buffén inte plocka själv. Man fick istället peka på vad man ville ha så lade personalen (som hade munskydd och handskar) upp det på ens tallrik.

Middag med maffian!

Vi i resemaffian pratade om hur galet det var att vi lyckades komma till Tanzania i dessa tider och hur glada och tacksamma vi var för att resan gick att genomföra på ett tryggt sätt =) Skål för det!

Längs med stranden gick dagligen några masajer omkring. Det var såklart intressant att se, men det tråkiga var ju såklart att det kändes väldigt kommersiellt...

Under dagarna som gick så såg dagarna ganska lika ut, på ett väldigt bra sätt! :)

Även om man har haft lyckan att få bo på många bra hotell under resorna man gjort, så måste jag säga att det här hotellet har varit det bästa resortet jag nånsin bott på! Hela området var bara så trevligt och behagligt att promenera omkring på...

En kväll skippade vi buffén och testade en a-la-carte restaurang som fanns på hotellet. Menyn var ganska intressant då pizzorna hade väldigt intressanta och... ska jag säga långa, namn?

Lyckades man mot förmodan uttala det rätt så väntade verkligen en riktig belöning. Pizzorna var helt otroligt goda, tyckte vi allihop!!!

Kvällarna rundades ofta av enligt rutin =)

Strandbaren var minst sagt härlig att beställa från...

När alla barn lämnar poolen för glass (eller nåt?) så får man passsa på :)

En kväll dukade personalen även upp för middag runt poolen, också väldgt trevligt!

Resemaffian låter inte rådande omständigheter stoppa dem. Istället letar dem efter sätt som tillåter dem att genomföra en trygg resa ändå...

En av de sista kvällarna besökte Alfred och jag hotellets östafrikanska restaurang som bjöd på många lokala rätter! Ett trevligt sätt att få äta tanzaniansk mat på en restaurang i Tanzania utan att behöva riskera någon smitta "ute i samhället"...

Gott var det dessutom! =)

Under min och Alfreds sista heldag så åkte Adrian och Kristian hem mot Sverige. Vi njöt av solljus och blå himmel en sista eftermiddag...

På kvällen firade Alfred och jag att vi varit tillsammans i hela TIO år!!! Tiden har verkligen flugit förbi och vi reflekterade kring hur mycket fantastiskt vi upplevt ihop, för att inte tala om alla otroliga resor...

Skål för ytterligare många år tillsammans och resor ihop! <3

Under vår sista kväll åt vi den andra middagen på stranden!

Under palmerna och bar himmel i slutet av november =)

En avslutande drink fick det bli på det...

Nästa dag fick vi tyvärr lämna hotellet och påbörja resan hemåt! Från bilens fönster fick vi en till liten blick av Stone Town som man gärna hade sett mer av...

En byggnad från den gamla koloniala tiden!

Dags för färjeturen tillbaka mot fastlandet.

Ombordserveringen påminde något om den ombord på ett flygplan. Personalen med deras rullande vagn bjöd på kaffe och bakelse...

Efter ankomst till Dar Es Salaam promenerade vi de fem minuterna upp till vårt gamla hotell och åt middag där vi tio dagar tidigare hade påbörjat vår resa!

Efter det gav vi oss ut med taxi till flygplatsen. Där väntade KLMs tio månader gamla Boeing 787-10 på att flyga oss hem till Europa igen...

Hej då Tanzania och tack för tio underbara dagar! :)

Efter drygt nio timmar landade vi i Amsterdam där det som väntat var grått och kallt. Efter några timmar där flög vi med denna den sista biten till Göteborg...

Det var allt jag hade att bjuda på från soliga Tanzania!

Jag kan direkt säga att jag (och de andra) var väldigt nöjd med resan!
Folket, hotellen, maten, naturen och vädret var toppen. Det jag dock har tänkt på flera gånger är ju såklart att vi under stora delar av resan endast fick se insidan av hotell och endast möta dess personal. I vanliga fall hade jag velat röra mig mer ute bland folk och besöka fler "riktiga platser". Stone Town och resten av ön Zanzibar har säkert en del att erbjuda, och på fastlandet hade jag hemskt gärna besökt nationalparken Serengeti.
Men uppoffringen av detta är ju ett pris vi medvetet betalat för att kunna åka över huvud taget.
Så jag är ändå jättenöjd och tyckte om det jag fick se och uppleva i Tanzania! : )

Tack för att du tittade in och läste!
Jag hoppas det var trevligt att hänga med på en sväng till Tanzania, speciellt i dessa mörka tider.

Ta hand om er till nästa gång och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard