En vecka på grekiska Skiathos!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Tidigare i år, närmare bestämt mars, så satt vi och funderade på vart vi skulle tänkas åka på Alfreds kommande födelsedag i september. Vi kände plötsligt ett sug efter Grekland, en destination som vi båda värderar högt. Det vi gillar med Grekland är att det känns skönt att veta vad man får, men samtidigt kunna uppleva något nytt genom att ständigt välja en ny ö.
Den grekiska övärlden präglas ju av trevliga människor, härligt klimat, sköna stränder och all den oftast enkla, men helt fantastiskt goda maten! :D

Så efter att ha spånat lite och meckat med jobb, tider, datum, pris och obesökta öar, så föll beslutet till slut på Skiathos!

Några dagar senare blev Alfreds föräldrar sugna på att följa med, så vi tyckte det kunde vara trevligt om alla fyra åkte :) Efter ytterligare några veckor blev även Alfreds moster med sambo sugna på Grekland, så även de valde att haka på resan =)

Så en söndagseftermiddag i mitten av september hade vi alla gjort oss klara och var redo för semster med avgångstid 16:50, men när vi nästan var framme på Landvetter så tog sig resans start en plötslig U-sväng! Vi fick nämligen detta sms från Airtours:

Efter lite om och men på Landvetter så blev vi inbokade på Gothia Towers över (halva) natten.
Så vi tog oss in till stan igen, checkade in på hotellet och åt den inkluderade räkmackan =)

Efter det åkte vi upp till 25e våningen i det mellersta tornet och tog en drink till den vackra solnedgången. Självklart hade vi hellre varit på väg till Grekland vid det här tillfället, men jag kan ju inte påstå att livet föll samman på grund av förseningen... ;)

Morgonen efter blev vi körda tillbaka ut till Landvetter för en avgång klockan 05:30. Då var det självklart tekniska problem med planet, så resan blev ytterligare en timme försenad!
Men strax efter 06.30 var vi äntligen påväg... =)

Framme på Skiathos! :D

Transporten från flygplatsen till hotellet tog bara dryga tio minuter. Det var bara att packa upp badbyxorna och börja njuta :)

Fastän boendet var av väldigt enkel standard (som oftast när man väljer basic-hotell i Grekland), så hade den en väldigt fin utsikt från terrassen! =)

Ville man inte ligga vid poolen och jäsa så tog det bara fem minuter ner till stranden =)

Mot kvällen så gick vi med på Airtours arrangerade välkomsttur genom Skiathos stad. Eftersom vi sällan åker på charter så kände vi att vi ville gå all-in nu när vi väl gjorde det :D
Den svenska reseledaren guidade gruppen genom dess små mysiga gator och berättade lite vid varje stopp...

Vi passserade nere vid hamnen, där småbåtar låg dockade vid sidan av de mysiga restaurangerna...

Det är ju som jag skrev tidigare något med det grekiska köket! Oftast ganska enkel mat, men alltid så oerhört god! Så ett löfte innan resan var att äta så många som möjligt av de olika rätterna =)
Första kvällen slog jag till på den gratäng-aktiga mousakan, gjord på auberginer, köttfärs och ostsås :P

Samlad trupp vid matbordet =) Alla nöjda med mat, sol & värme :)

Andra dagen på ön var Alfreds dag! :D
Till frukosten hade vi lite bubbel, blommor, presenter och så klart den ljuvliga utsikten!

Nyvaken men glad skulle jag nog tro...? ;)

Fin morgon =)

Alfred var nog nöjd med födelsedagen detta året också... :)

Eftermiddagen gick åt att bara koppla av och ha det jäkligt gott! =)

En Pina Colada kan man alltid klämma in på dagsschemat...

När kvällen närmade sig så valde Alfred ut en trevlig restaurang med fin utsikt =)

Nästa steg i att äta all grekisk mat bestod av Souvlaki (grillspett)...

... och en massa smårätter!
Bland annat Keftedes (köttbullar), grekisk sallad, Tsatsiki och Zucchini balls (små bollar gjorda av bland annat squash)! Allt var så otroligt gott! :))

Efter middagen så gick vi ner på torget för lite efterrätt och en läskande drink :)

Nästa dag var det dags för en heldagsbåtutflykt! Det är ju nämligen så att Skiathos ligger precis intill grannön Skopelos, som blivit väldigt känd efter att man spelat in större delen av "Mamma Mia" på ön!

Så Skopelos ville vi ju inte missa! =)

Första stoppet var vid denna klippa med en liten kyrka på toppen. Ni som sett filmen känner säkert igen platsen från scenerna i slutet av filmen :)

För att komma upp till kyrkan på toppen så fick man ta sig an ett antal branta trappsteg!

Så grekisk en bild kan bli...

Jag säger som jag alltid har sagt! Den grekiska övärlden har (tillsammans med länderna vid det adriatiska havet) de absolut vackraste kustlinjerna i Europa! =) Helt i min smak...

Nästa stopp på båtturen blev Skopelos stad, lite mindre än Skiathos stad, och precis lika mysig!

=)

Utsikt över Skopelos stad :) Det går verkligen inte att missta de blå-vita detaljerna för något annat än Grekland...

Under lunchen ville vi såklart testa så mycket grekiskt som möjligt igen!
1: Aubergine fylld med fetaost i ugn
2: Grillade grönsaker (aubergine/squash/paprika)
3: Grillad haloumi (ost) och Zucchini balls
4: Grekisk sallad

Nästa stopp på turen var Kastani beach där de spelade in några av strand-scenerna i Mamma Mia...

Efter nästan hela dagen ute till sjöss och på Skopelos så var vi på väg tillbaka mot Skiathos :)

Vi tog verkligen det här med charter på högsta allvar och gick till Anderssons bar x))

Varje gång man kom tillbaka till hotellet möttes man av denna härliga vy =)

Skiathos är egentligen en väldigt liten ö. Ett exempel på detta är den enda busslinjen, som går från ena änden av ön till den andra på ungefär 30 minuter, och då är det inga höga hastigheter som gäller.
Smidigt som det var hoppade Alfred och jag på denna för 2€ per person och tog oss till den andra sidan av ön.
Där hittade vi Banana beach som var väldigt, väldigt blåslig och ganska populär bland surfare...

Så vi gick istället runt udden och fann Koukounaries beach :)

Fint turkost vatten, det gillas! =)

Här valde vi att spendera eftermiddagen med lite läsning, varvat med sol, bad och lunch...

På kvällen var vi tillbaka i Skiathos stad för middag med de andra :)

Nästa steg i att äta så mycket som möjligt från det grekiska köket blev Calamares (bläckfisk)! =)

Under middagen njöt vi av denna stillsamma utsikt :)

Nästa dag gav vi oss iväg på ett lite extra kul äventyr! Först ner genom byns gator...

Det finns två flygplatser i världen som är extra kända för en sak. Nämligen en strand/besöksplats där flygplanen kommer in så lågt över huvudena som bara är möjligt! Den mest kända är St. Maarten i Karibien, medan Skiathos brukar kallas just "Europas St.Maarten"...

Känslan är SÅ häftig när man står där! :D

Fastän det är häftigast när de landar, så är det även en upplevelse om man står bakom planen när de startar. Jetströmmarna som skapas av de otroligt kraftfulla motorerna är inte att leka med! =)

Som vi ser här. Mannen på marken höll inte i sig och blåste iväg som ett papper...
Varningsskyltar hängde uppe som gjorde det tydligt att allt var på egen risk!

Även denna typ av utflykter gör en hungrig, så vi gick in på restaurangen som låg precis intill, som faktiskt riktade sig just mot folk som stod och tittade på flygen som startade/landade!
Enda gången som jag avvek från från det grekiska köket och tog en pasta :P

Efter maten fortsatte vi! :D

Fastän man jobbar med flyg varje dag och reser med flyg när man är ledig, så får man aldrig nog! =))

En dag tog Alfred och jag en båttur på egen hand ut på några obebodda öar runt Skiathos =)

Sol, bad och avkoppling =)

Sedan får man ju inte glömma att hålla igång vätskebalansen ;)

Sista dagen tog vi en morgonpromenad efter frukost...

Sista besöket på stranden :/

Resan avrundades med en sista grekisk måltid för denna gången =)

Innan busstransfern kom för att hämta oss, så tog vi en sista titt ut över poolen och stranden...

Tre timmars flyg hem för att landa vid midnatt...

Tjaa, vad ska man säga? Grekland levererade som vanligt och Skiathos uppfyllde våra förväntningar! :)
Vi har sagt nu att det perfekta hade ju varit att besöka Grekland varje sommar, fast en ny ö varje gång!

När det gäller förseningen så har vi krävt ersättning på flera håll och fått det, så vi känner inte att det förstörde resan på något vis (som vi kanske tyckte i början).

De flesta har ju varit Grekland så jag tänker inte skriva något längre om det.
Däremot kan jag skriva att Skiathos som ö var väldigt mysig! Perfekt för den som söker en lite mindre ö med betydligt lugnare tempo än storebröder som till exempel Rhodos.Det är ingen ö för den som vill festa kch testa 100 olika vattensporter, men det betyder inte att det inte finns gott om restauranger och fina stränder! =)

Efter att nu ha besökt Rhodos (2006), Karpathos (2011) och Skiathos (2017) så har känslorna för Grekland bara vuxit sig starkare!

Det var allt för denna gången, så ett stort tack för att du ville hänga med på ett litet besök på Skiathos och hoppas du fått lite idéer för framtida resor... :)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg!
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard