2018 - SJU RESOR

-------------------------------------------------------------

Hej!

Här kommer ett litet nyårsspecial från mig här på bloggen. För er som hängt med här på sidan lite längre, så kanske ni vet att jag i slutet av varje år brukar göra ett samlingsinlägg med två bilder från varje resa som gjorts under året =)
I år hade jag lyckan att kunna göra sju resor utanför Skandinavien. Stora som små, men alla härliga och unika på sina egna sätt!

Resorna under 2018 var följande:

7. Nov: Australien
---------------------------------------------------------

1: FLORIDA & KARIBIEN
Årets första resa började med att vi (Alfred, Carina, Lennart och jag) flög till Miami, för att där hyra bil och köra ner till Key West! Efter några dagar där så körde vi tillbaka upp till Miami för att spendera några nätter i staden :)
Efter det mötte vi även upp Adrian & Kristian och hoppade tillsammans på en kryssning ner genom Karibien. Stoppen längs kryssningen var Belize, Honduras och två platser i Mexiko =)

2: TUNISIEN
I början av mars månad ville Alfred och jag iväg på en weekend över tre nätter.
Detta innebar att vi fick hålla oss "i närheten", men samtidigt är hela Europa ganska trist under denna månad. Därför kom vi på en bra lösning, nämligen Tunisien!
27 grader varmt och inte mycket längre än till södra Spanien... :)

3: GDANSK
Vi har under senaste åren gjort en årlig resa med kollegor från jobbet, och de som vill haka på är välkomna. Tidigare resor har gått till Madrid, Warszawa och denna gången blev det två galna nätter i Gdansk! :D

4: EDINBURGH
I maj månad gjorde vi en kort utflykt till Edinburgh. Det var första gången för oss båda att besöka Skottland...

5: NORMANDIE
I augusti var vi inbjudna till att hälsa på våra franska vänner Thomas och Julien som bor i Paris. I och med att vi redan besökt Paris tidigare så spenderade vi i princip hela veckan ute på olika platser runtom i Normandie, norra Frankrike :)

6: RUMÄNIEN
I september gjorde Alfred och jag en weekendresa till Rumänien. Vi bodde tre nätter i huvudstaden Bukarest, varifrån vi också gjorde en heldagsutflykt till Bran där vi besökte Draculas slott...

7: AUSTRALIEN
I november avslutade vi reseåret 2018 storartat med en resa till Australien! Oceanien var den sista världsdelen som jag inte ännu hade besökt. Under två fantastiska veckor besökte vi Adelaide, Melbourne och Sydney :)

Så där, det var årets resor!

Under 2018 blev det alltså sju resor, varav tre utanför Europa.
Antalet flygningar uppgick till 30.

Jag vill säga tack till alla som var med på någon av resorna. Ni var med och bidrog lika mycket till resorna som destinationerna själva =)

Sedan vill jag självklart också tacka alla er som varit med och läst på bloggen, vare sig du följer oss hela tiden eller bara tittat in någon gång då och då!

Nu återstår väl bara för mig att önska ett Gott Nytt År! :D
Och jag hoppas du är med oss på våra resor även nästa år, oavsett vad 2019 har att erbjuda!

Redan nu är flera fantastiska resor bokade, såsom Vietnam i januari, en tvåveckors-kryssning i Karibien i mars (med hela tolv nya öar!), samt en vecka i Sydkorea i maj! Utöver dessa ligger ytterligare några spännande resor i planeringsstadiet... ;)

Tack 2018 och låt 2019 börja! :)))

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:

Qatar Airways - Business Class

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

I november gjorde vi under två veckor en fantstisk resa till Australien, där vi besökte Adelaide, Melbourne och Sydney.
För några veckor sedan gjorde jag ett blogginlägg om själva resan i sig, där jag knappt hade med något från flyget dit och hem. Men eftersom det blev en lite speciell flygresa denna gången, så har jag valt att göra ett separat specialinlägg, som enbart berör flygresan... :)

Vi fick ju den fantastiska chansen att boka Business Class med Qatar Airways till ett bra pris, så vi kunde bara inte missa detta! :D

Eftersom Qatar Airways inte flyger (*flög*, mer om detta i slutet) från Göteborg, så gick utresan från Oslo via Doha till Adelaide, medan vi på hemresan flög från Adelaide via Doha till Stockholm.

Qatar Airways har flertalet gånger utnämnts till världens bästa flygbolag, samt att ha världens bästa Business Class! Så vi var väldigt spända på att få se hur flygbolaget jobbar för att upprätthålla detta!

Resan började på Gardermoen utanför Oslo. Efter att ha stått i kö i bara tre-fyra minuter så kom en representant från bolaget fram och bad om ursäkt för att vi fått vänta i kö "så länge"... Detta börjar bra x)

Oslo Gardermoen Airport

Flyger man Qatar Business från Oslo så har man tillgång till OSL Lounge...

Men eftersom jag ville vara hungrig ombord, så åt jag väldigt begränsat i loungen. Lax och melon fick räcka... :)

Vår Qatar Airways A350 som skulle ta oss de nästan sju timmarna ner till Doha!

Äntligen ombord, efter så lång väntan! :D

Man välkomnas alltid med lite champagne samt en fuktig varm eller kall handduk. Samtidigt får du även ett amenity kit med lite produkter i, såsom krämer och strumpor osv... Menyerna är inte heller att glömma. du måste ju bestämma allt du ska äta under flygresan!
Tro inte att det är lugnt i Business Class, det är mycket som står på agendan ;)...

Många flygbolag erbjuder i Business Class ett så kallat "dine-on-demand", alltså att du själv väljer hur mycket och vad du ska äta, samt när du vill äta. Du kan alltså ta menyn och meddela besättningen att du endast vill ha en förrätt om fem timmar. Du kan också meddela att du vill börja med två efterrätter omgående, för att sedan äta förrätt om fem timmar och två huvudrätter däremellan... It's all up to you!
Här är allt jag åt under flightens första två timmar... (och ja, det tar verkligen så lång tid att äta!)

Under den tredje timmen avnjöt jag en huvudrätt samt en ljuvlig ostbricka där min fina flygvärdinna rekomenderade ett portvin vid sidan om...

För mig som flygplansnörd så var jag verkligen i himlen... i dubbel bemärkelse! <3

Efter att ha kollat på en film, så var det dags att äta igen! =) Denna gången två sliders...

Och lite efterrätt på det, färska jordgubbar och varm kladdkaka :))

Ombord på Qatars wide body aircraft (777, 787, A350, A380) så erbjuds en bar. På bjässen A380 är det till och med en bemannad bar med bartender, men på de övriga (som denna A350) så erbjuds en self-service bar... =) Här kan du plocka lite frukt, choklad eller unna dig lite bubbel!

Efter nästan sju timmar så närmade vi oss Doha, där vi spenderade en natt på ett femstjärnigt hotell, som faktiskt ingick i biljetten eftersom vi hade ett 20 timmar långt stopp...
Bravo Qatar Airways, so far so good!

Efter att ha bott en natt på hotell i Doha, så åkte vi nästa kväll ut till flyglpatsen igen. Doha Hamad Airport öppnade för bara fyra år sedan och är en stor och ultramodern flygplats!

Där blir vi välkomnade av en väldigt exklusiv incheckningshall för enbart Business Class...

Det här var utan tvekan den snyggaste incheckningsyta jag någonsin upplevt =) Kändes väldigt privat också tack vare skärmarna som delar upp diskarna...

Transithallen med dess ikoniska nallebjörn... äntligen fick man se den live x)

Rulltrappan upp till Qatar Airways Business Class Lounge :)

Entrén =)

Det jag gillade mest med den här loungen var att den var enorm, men att de ändå lyckats bevara en väldigt exklusiv känsla och avslappnad & lugn atmosfär...

En stilla fontän vid trappan som leder upp till den stora buffén...

"Affärsytan" där mestadels affärsmän och kvinnor sitter och arbetar under deras byten mellan flyg...

Uppe i buffén :)

Nu var det återigen dags att flyga, denna gången väntade en 13 timmar lång flight ner till Adelaide och Australien. Det skulle bli kul att få uppleva hur det är i Busniess Class under en nattflygning!

Rosébubblet och den varma handduken välkomnade oss såklart :)

Skål! =)

Baren är påfylld med dryck, frukt och... rosenblad! :D

Innan maten frågade personalen om jag ville ha lite nötter och vin medan jag väntar på maten.
Ja man avböjer ju inte såna erbjudanden... =)

Kvällens måltid! :D
Precis som under gårdagen så dukade besättningen upp med en vit duk på både bordet och i knäet...

Alfred njuter och myser i mörkret =)

Varför beställa in en efterrätt när man kan ta alla tre? =D
Chokladkaka, glass och färska jordgubbar! Dricka till det blev rosébubbel samt kaffe med baileys :)

Ungefär sex timmar in i flygningen så hade vi ätit flera gånger om och även tittat på en film, så då kände vi att det var dags att bädda ner oss. Vi kallade då på personalen som gav oss varsin pyjamas! Vi gick på toa för att byta om...

... när vi sedan kom tillbaka till våra platser så hade personalen bäddat våra sängar :D

Alfred låg väldigt bekvämt i sin "lie-flat-bed", som alltså möjliggjorde att man kunde ligga raklång och sova...

Alla knappar som du kunde använda för att få sätet/sängen perfekt utformad efter dig och hur du ville ha det!

Vi sade god natt till varandra och jag bäddade ner mig för att se på ytterligare en film, innan jag till slut slumrade iväg och sov oavbrutet i flera timmar...

Två timmar innan landning hade vi bett att få bli väckta!

Brunchen var inte sämre än någon annan måltid vi fått under resan =)

Inflygningen till Adelaide bjöd på vackra vyer :)

Efter detta besökte vi Australien under två veckors tid, innan det återigen var dags att flyga hem!

Ingen kö till Business Class incheckningen! Som att det inte kändes mer än bra nog att vi flög Business Class, så skulle det visa sig att vi bara var 14 passagerare i Business på dagens flight, av 36 möjliga! Detta innebar att vi fick extra mycket uppmärksamhet av personalen ombord då de hade mindre att göra =) Och bortskämda av dem blev vi minst sagt!

I Adelaide fick vi tillgång till Qantas  Club Lounge...

Väl ombord igen väntade den klassiska champagnen och menyerna =)

Vi passade på att skåla för vår årsdag (28 november), då vi firade åtta år tillsammans <3

Sedan började det igen! :D
Vi sa flera gånger att det kändes som om det hade kunnat vara en Michelin-restaurang i luften...

Varför ändra på ett säkert kort? Glass och färska bär belv det för mig =)

Sent under kvällen hade de tänt upp väldigt fint i baren...

Alfred nerbäddad och redo att sova =)

Efter 14 timmar från Adelaide (kändes som fyra), så landade vi återigen i Doha...

Där vi tog oss till loungen igen, för att ta en otroligt härlig och uppfriskande dusch!

Kombinationen att få sova riktigt ombord, tillsammans med en dusch halvvägs, gjorde att den 24 timmar långa resan från Adelaide till Stockholm kändes hur smidig som helst...

Denna delen av loungen var helt tillägnad: Smörgåsar! :D

Så vi beställde in just smörgåsar :)

Sedan gick vi bort mot buffédelen...

... för att plocka till oss lite annat smått och gott :)

För den som vill så finns spa och pool tillgängligt på Doha Airport! Denna avdelning hade dock inget med Qatar Airways att göra, så den kostade ungefär 400 kronor för alla som ville utnyttja faciliteten, oavsett Business eller Economy. Dock bra att veta att den finns :)

Sista sträckan mot Stockholm belv med denna skönhet, boeing 787-8 Dreamliner :)

"Jag är inte sugen på drinkar på morgonen!", lät det från min sida... ända tills vi kom ombord!

Alfred gjorde sig snabbt hemmastadd! :)

Mycket trafik och många Qatar Airways-flyg som köar för takeoff!

Efter start fick vi en häftig vy över Doha och "The Pearl"!
Alfred och jag besökte området som syns på bilden under tre dagar för fem år sedan...

Lite mangojuice så här på morgonkvisten...

Sedan kände jag att jag vill testa på deras Afternoon Tea (trots att det var morgon)... =)

Överblick över kabinen. På denna flighten var alla 22 av 22 säten i Business Class tagna, så personalen hade lite mer att stå i nu. Servicen var självklart felfri ändå =)

På toaletterna kunde man alltid få gratis tandborste och tandkräm, samt rakhyvel och rakgel!
En detalj jag märkte med Qatar och deras Business Class, var att toaletterna ALLTID var superrena och till och med luktade GOTT! Vi märkte sedan att personalen "i smyg" slank in där varje gång en passagerare kom ut, låste efter sig och gjorde rent och fint där inne, så att nästa passagerare alltid skulle känna som om den var den första som gjorde ett besök!

En timme kvar av den här resan! Man måste njuta ända in i slutet... =)

En sista liten måltd före landning...

Avstigning på ett grått Arlanda :(

De fyra "amenity kitsen" som jag fick ombord :)

-------------------------------------------------------------------------

Jag tänker inte skriva så mycket utan låter bilderna och texten ovan få tala för sig själva.
Men WOW, Qatar Airways och WOW, deras Business Class!
Jag förstår helt och hållet hur de fått alla sina priser och utmärkelser! De förtjänar dem verkligen!

Allting från början till slut får tio av tio poäng av mig! Och trots att sätena, flygplanen, maten, drycken, loungerna och Doha Airport splear stor roll, så måste jag i slutändan säga att det är den helt FANTASTISKA personalen som jobbar för Qatar Airways som gör det största intrycket. Vilka människor!

När det gäller Qatar Airways och Göteborg, så har flygbolaget varit en främmande aktör för Landvetter fram till nyligen. För att för två veckor sedan (12 december 2018), så började Qatar Airways äntligen flyga direkt till Göteborg/Landvetter från Doha, fem gånger i veckan med en Boeing 787-8 Dreamliner!
Så nu behöver vi västsvenskar inte längre ta oss någon annanstans för att flyga med Qatar Airways, utan nu finns de även här på hemmaplan! :D

Så kort och gott, får du chansen att flyga med Qatar Airways och deras Business Class, ta den! Det är mer än värt det! <3

Tack för att du hängde med och läste och hoppas det var intressant!

Till nästa gång kom ihåg:

Australien 2018!

Hej!

Kul att du tittade in för att denna gång hänga med på vår resa till Australien. Denna resa hade vi längtat efter mer än vanligt, då det skulle bli "första gången" gällande väldigt mycket! Förutom att det skulle bli fantastiskt bara att flyga ända ner till Australien och se det för första gången, så blev det också första gången i Oceanien. I och med att Oceanien var min sista obesökta världsdel, så skulle jag nu ha besökt värdlens alla kontinenter :)
Sedan var det även första gången vi skulle flyga Business Class så här långt, och första gången med Qatar Airways long haul!

Vi skulle vara borta i två veckor, och tack vare de fantastiska biljetterna vi hittade så skulle vi flyga ut från Oslo medan vi på hemvägen skulle hamna i Stockholm. Under resan ner så var vårt byte i Doha 20 timmar långt. Qatar Airways bjuder då sina passagerare på en gratis hotellnatt, fyrstjärnigt om du reser i Economy Class och femstjärnigt om du reser i Business. Detta passade vi självklart på att utnyttja!

Under vår resa i Australien så skulle vi besöka de tre städerna Adelaide, Melbourne och Sydney. Sedan är det så att min fina kollega och vän Madelene (som tidigare bott i Australien) också skulle ner på semester, varpå vi bestämde oss för att synka våra resor och mötas upp i Sydney under våra tre sista dagar! :)

Jag har dessutom bestämt mig för att senare göra ett separat inlägg om flygresan dit och hem, för de som är intresserade av att fördjupa sig lite mer i vad Qatar Airways har att erbjuda sina passagerare genom deras prisbelönta Business Class. Därför blir det nu väldigt få bilder från flygen, och istället fullt fokus på själva Australien!

Resan började en riktigt grå novemberdag med att vi fick åkte landvägen upp till Oslo, där vi på Gardermoen hoppade på vår Qatar Airways A350-flight ner till Doha i Qatar! :D

Efter nästan sju timmar var vi framme i Doha! Eftersom vi då hade ett 20 timmar långt byte så bjöd Qatar Airways på en hotellnatt. Vi valde Westin och var minst sagt nöjda! =)

Dagen efter tog vi en morgonpromenad runt kvarteret för att sedan bara slappa vid poolen hela eftermiddagen =) Vi har ju besökt Doha/Qatar tidigare (se vår "Gulfresan 2013" tidigare i bloggen), så vi kände inget behov av sightseeing den här gången...

På kvällen var det bara att åka ut till flygplatsen igen för att hoppa på nästa flight i Business Class, ännu en gång ombord Qatar Airways superfina A350! :) Här får du ett smakprov på allt vi fick att äta ombord. Varför välja en efterrätt när man kan välja alla tre? ;)

Efter några timmar av ätande och filmtittande så kunde man snällt be personalen att "göra i ordning sängen"! Under tiden fick man en pyjamas som man gick iväg och bytte om till, och när man var tillbaka så var det bara att lägga sig raklång och slummra iväg... =)

Den långa resan från Doha ner till Adelaide tog drygt 13 timmar...

Efter en lång (men otroligt bekväm) flygresa ner från kalla Skandinavien så var vi äntligen framme i den sista kontinenten och Australien!!! :D
Vi checkade in på det nybyggda Atura Airport hotel (en månad gammalt)!

Dagen efter gav vi oss direkt ut på sightseeing för att få en första glimt av vad landet har att erbjuda!

Adelaide är kanske inte den första staden man väljer att besöka när man gör sin debut i landet, men vi tyckte att den lilla storstad var väldigt trevlig! Staden är med sina 1,3 miljoner invånare i storstadsområdet lite större än Göteborg :) Att se två flaggor vaja är en vanlig syn i landet, då den ena är Australiens officiella medan den andra är aboriginernas flagga!

Väldigt lugn, fin och rofylld stad :)

Vi besökte Migration Museum som redogjorde historian kring invandringen i Australien, från dåtid fram till nu... väldigt intressant!

Huvudpromenadgatan genom Adelaide med dess butiker och kaféer :)

Sedan tog vi spårvagnen ner mot havet och Glenelg Beach! :)

Väl nere vid Glenelg Beach så var där inte bara väldigt fint, utan restauranger, barer och kaféer fanns i mängder :)

Nere vid stranden hittade vi en "Beach Club" där man kunde beställa in drinkar och sedan bara koppla av på sin solstol och njuta av vågorna och solen som var på väg ner mot horisonten...

Att resa är att leva <3

Torget kring Glenelg Beach var lika fint kvällstid som dagtid!

Det var som sagt ett kort besök i Adelaide, så tidigt nästa morgon hoppade vi på Virgin Australias morgonflygning ner till storebrorsan Melbourne, där vi skulle spendera fem dagar! =)

När man flyger över Australien så förstår man varför landet är TJUGO gånger större än Tyskland, men bara har en tredjedel av invånarantalet! Den större delen av marken är obrukbar och "värdelös"...

Välkomna till Melbourne och delstaten Victoria! :D

Vårt hotell under dessa fem nätter var helt okej. Inget märkvärdigt men inte heller mycket att klaga på :)

Melbournes främsta kollektiva transportmedel var spårvagn :) Somliga av nyare modell och andra av äldre och mer charmiga =) En väldigt bra grej med Melbourne är att det är gratis att åka spårvagn inom de mest centrala delarna av staden (också kallat CBD)!

En av de stora gå- och shoppinggatorna i staden...

Eftersom vädret under vår resa nådde sin höjdpunkt just denna dag med 30 grader och sol, så passade vi på att använda vår takpool på hotellet =)

På kvällen gick vi ut och åt på restaurang. Eftersom vi fick intrycket av att Australien inte riktigt har någon egen klar och tydlig inhemsk matkultur så bestämde vi oss för att vara lika influerade som australiensarna själva och äta jättegod Thai-mat =)

Nästa dag promenerade vi ner mot kanalen...

Där vi hoppade på en "river cruise" som skulle ta oss på en tvåtimmarstur där vi kunde se staden från en annan vinkel :)

Melbourne har precis passerat fem miljoner invånare och är en snabbt växande stad!

Enligt guiden på båten så såldes några av dessa radhus på första parkett för uppemot 70 miljoner kronor... det kostar att ligga på topp! ;)

Vissa delar av centrala Melbourne tyckte vi påminde en hel del om just marinan i Dubai...

Även denna dag var det härligt väder (ca 28 grader), vilket återigen visade upp Melbourne från sin bästa sida!

Nästa sevärdheten på dagsagendan var att besöka Eureka Skydeck! :D

Byggnaden är 300 meter hög...

... och detta observationsdäcket (våning 88/285 meter) är det högst belägna på hela södra halvklotet! :)

Alltid lika häftigt med såna här utsiktsplatser, vart du än kommer i världen! Den ger en sån häftig känsla och bra överblick över staden som annars kan kännas rörig för många...

Fika (på hög höjd) är ett måste! :D

Efter två dagar i hektisk storstadsmiljö så var det skönt med alla parker man kunde hitta i centrala Melbourne! Vi valde en av dem för lite avkoppling...

... och medhavd "light-lunch".
Ibland är det det enkla i livet som gör det :)

Efter det så var det dags för ett snabbt dopp i poolen igen :)

På kvällen hittade vi tillbaka till samma restaurang igen haha! x)
Varför ändra på ett vinnande koncept? :P

Nästa dag var vädret mindre bra när vi åkte ner till St. Kilda och dess strand. Strandområdet här är en rekomnderad plats, men på grund av vädret var vi bara här i ungefär en timme...

Innan ett riktigt stormoväder dorg in och blåste ner stolar och bord från uteserveringar och tillfället svämmade över flera gator!!! Vi fick ta skydd under ett biltvättstak där vi stod i ungefär en halvtimme...
Med tanke på gårdagens fina väder så var det intressant att temperaturen nu hade sjunkit till kalla 13c!

Men till slut kom vi fram till målet. En hamburgerrestaurang som Madelene (som senare dyker upp på resan) hade rekomenderat! Jag beställde in en "Mighty Melbourne" och friterad sötpotatis, yummie...=)

Dagen efter hade vi bokat en heldagsutflykt till ön Phillip Island! Turen gick från 12 till midnatt, och lade fokus på djur och natur. Här fick vi chansen att se mitt favoritdjur som barn, den ofattbart söta koalan <3
Det är verkligen en liten kramgoo nallebjörn (som man självklart ska undvika att krama eftersom de inte tycker om det)... ;)

Vi fick även chansen att besöka en liten hage där kängurur skuttade omkring :)

Efter det besökte vi en vidsträckt strand, oerhört fin plats :)

Trots att havet var kallt och vinden stark, så var det något mäktigt med att vara här!

Sedan åkte vi vidare till en annan del av ön...

Trots att vi precis haft 30 grader och sol så var här ISKALLT! Men det var värt besväret för upplevelsen...

På kvällen var vi redo för turens sista stopp, nämligen pingvinparaden! Vid solnedgången återvänder varje kväll hundratals minipingviner efter en dag av fiske ute till havs...

Eftersom det blev mörkt sedan så togs inga bilder, men såna här småttingar var det vi fick se i hundratals springa upp ifrån havet =))

Sista dagen i Melbourne spenderades i ett lugnare tempo med bland annat lite mer sightseeing. Här ser vi en av alla klotter/graffiti-gator som Melbourne är känt för!

Melbourne visar ståtligt upp sig i kvällsljuset :)

Inne vid entrén till Crown Casino! Vi var aldrig inne i casinot och spelade, men alltid kul att titta in :)

Då var det dags att lämna Melbourne för den sista, men verkligen inte minsta anhalten på resan, nämligen Sydney! :D

Vårt hem under de fem dagarna här i delstaten New South Wales! Betydligt finare än vårt hotell i Melbourne, men istället väldigt litet!

Vi tog oss direkt ner mot Circular Quay för att kolla läget! Alfred var glad att få se stadens ikoniska operahus =P

Sydney Harbour Bridge (vars båge vi senare skulle klättra upp på)! =)

Sydney förbereder sig inför natten...

Intressant byddnadsverk!

Efter ett litet snabbintro av staden så satte vi oss för middag nere vid alla restauranger och uteserveringar man hittar vid Circular Quay :)

Nästa morgon tog vi med oss vår frukost och satte oss på hotellets takterass, en plats som vi verkligen kom att tycka om jättemycket, tack vare utsikten! :)

Äntligen kom vi till det omtalade Bondi Beach! :D
Tyvärr var det såpass starka vågor att endast surfare var tillåtna att vistas i vattnet, så vi fick nöja oss med att sitta en stund på stranden och känna sanden mellan tårna...

Pool eller hav, välj =)

Vi valde faktiskt ingetdera, utan istället gick vi promenaden som vi blivit rekomenderade som gick längs bergskanten från Bondi Beach via Bronte Beach ner till Coogee Beach! På vägen fick man se en del spännande hus :)

En oerhört trevlig promenadsträcka med storslagen utsikt :)

Ska man orka måste man ha mat i magen, i detta fall Fish & Chips =)

Promenaden fortsatte längs med bergskanten...

Efter att ha vandrat nästan hela eftermiddagen så var det helt rätt att sätta sig på takterassen och avsluta kvällen med lite inhemskt vin och utsikt över Sydney...

Nästa dag mötte vi äntligen upp Madelene och hennes australiensiske vän Tim och åkte tillsammans med färja ut till Manly beach! :)

Idag var det ganska lugna vågor också så vi passade på att doppa oss i det ganska kalla vattnet :)

Efter eftermiddagen ute på Manly Beach så åkte vi tillbaka till stan...

På kvällen mötte vi alla även upp Tims bror som hade rekomenderat en bra restaurang! =)

God mat på en bra restaurang i ett trevligt sällskap! :)

Det var en väldigt trevlig kväll som avslutades med lite barrunda, bland annat på en "dold" bar under marken :) Man får alltid uppleva mer när man har lokalbefolkning att umgås med! :)

Dagen efter tog Alfred och jag oss med färja ut till Taronga Zoo! :) Det var alltid lika häftigt att stå ute på däck och njuta av utsikten över Sydneys hamn...

Tio minuter tog det ut till Taronga Zoo :D

Tydligen fick man krama koalor trots allt!!!

Vi tyckte Taronga Zoo var det bästa zoo vi besökt! Förutom att de hade mycket spännande att visa upp, så var det byggt på en sådan fin plats! Det var både grönt och lummigt samt att man ständigt såg ut över hamninloppet med operan, bron och skylinen i bakgrunden =)

Förutom koalor, kängurur och massa andra djur så fick vi bland annat även se denna!
En australiensisk vombat :) Ser ut som avkomman från en råtta och en gris som fått barn... söt i alla fall!

Som sagt, väldigt fint läge! =)

Senare på eftermiddagen mötte vi upp Madelene och Tim igen för att åka ut till en hamburgerrestaurang som enbart finns långt ut i Sydney västra förorter. Det började i våras när det spreds klipp på Facebook från denna restaurang där folk dränkte sina hamburgare i smält ost! Så vi var ju självklart tvugna att åka dit och testa! Och jag vet vad många av er tänker... men det var jättegott! =)))
Ju mer desto bättre, haha!

Mums, inget slår ost!!! :)

På kvällen tog vi oss tillbaka till centrum och besökte "Sydney 360", en roterande bar/restaurang på 268 meters höjd! :)

Utsikten var magisk :)

Skål! =)

Vår allra sista heldag på resan startade vi med att återigen möta upp Madelene och Tim, denna gången för frukost! :)

Eggs Benedict och limeshake på det, yummie! =)

Sedan var äntligen dags att klättra upp på Sydney Harbour Brige! :D
Efter att ha börjat med en säkerhetsgenomgång på 45 minuter (och fått speciella kläder samt säkerhetslina) så fick vi "bestiga" bron tillsammans med vår guide!

En sjukt rolig upplevelse som definitivt rekomenderas! :D

Efter det fick vi tyvärr tacka och ta farväl av Madelene och Tim, då vi hade bestämt lunch med en gammal klasskamrat till mig!

Maria, som jag gick hela grundskolan med, bor numera i Sydney sedan tre år tillbaka och självklart var vi tvugna att träffas, även om det bara blev en snabb lunch! =)

Efter det hade vi bara en sak kvar (i matvägar) att testa på vår att-göra-lista, och det var Max Brenner Chocolate Bar! :)

Ett enda stort chokladkafé med choklad, choklad och choklad! :)

En sista stund på terassen fick markera slutet på en fantastiskt otrolig resa! :(

Nästa morgon kom det största skyfallet på 40 år (regn motsvararande två månaders nederbörd i Sydney), så flygplatsen var nedstängd i några timmar. Men som tur var öppnade den sen igen...

... och trots att vårt flyg tillbaka Adelaide var försenat nästan fyra timmar...

...så hann vi med vår Qatar Airways A350 tillbaka upp mot Doha! När vi satte oss ombord blev vi erbjuda rosé champagne, vilket passade bra då detta också var vår 8-årsdag tillsammans! Skål <3

Efter 14 timmar från Adelaide så hade vi drygt tre timmar att spendera i Doha.
En dusch och frukost stod på agendan :)

Efter det var det ytterligare sju timmar upp till Stockholm, varifrån vi tog ett till flyg ner till Göteborg...

Det var allt för den här gången!

För att sammanfatta resan säger jag bara WOW!
Alfred och jag brukar alltid utvärdera resorna vi gör, och oftast är vi väldigt nöjda och tycker om destinationerna vi besöker. Trots att vi hörde så otroligt mycket positivt om Australien innan vi åkte, så har ingen av oss haft landet som en drömdestination, och vi har till och med ofta undrat varifrån hysterin kring det har kommit. Men nu förstår vi!
Vi tyckte båda att Australien åkte rätt upp på topplistan över de bästa länder vi besökt! Så otroligt vänliga och artiga människor, i ett land med fantastikt landskap och ett spännande djurliv som erbjuds besökaren. Utöver det har du storslagna städer och oändligt med aktiviteter och nöjen att ta del av. Trots att vi maxade vår tid på semestern så kände vi att vi inte var "klara" på långa vägar och vill självklart tillbaka någon gång!

I Australien pågår en ständig rivalitet mellan städerna Melbourne och Sydney, som båda vill vara störst, bäst och vackrast. Städerna, som med fem miljoner invånare vardera, är lika stora. Trots att de har vissa likheter så har de lika många olikheter. Då vi visste väldigt lite om Melbourne och därför inte hade några förväntningar, blev vi helt överraskade över hur mycket vi tyckte om staden! Sydney däremot, som vi åtminstone visste lite grann om, lyckades ändå överträffa våra förväntningar med hästlängder och tog sig också upp på topplistan över städer jag besökt, och jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är en av de tre bästa städer jag besökt! :D
Adelaide, som var i storlek med Göteborg (något större), var också en trevlig stad. Jag skulle kanske inte rekomendera staden för en som åker till Australien för första gången med begränsad tid, men annars var det absolut en trevlig liten storstad!

Tack för att du hängde med på vår resa och att du hänger med även nästa gång! Nästa resa blir till Vietnam i mitten av januari =)

Till nästa gång, kom ihåg:

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard