Vitryssland (& Litauen)!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att ha varit iväg på två långresor under vintern, den ena i Miami/Karibien och den andra i södra delarna av Afrika, så gick årets tredje resa till ett land som ligger betydligt närmare hem, men ändå så olikt.
Nämligen Vitryssland!

I början av maj åkte vi alltså iväg till Minsk, Vitrysslands huvudstad. Vi började med en dag i Vilnius/Litauen också, men eftersom vi varit där innan så låg vårt huvudfokus ändå på Minsk/Vitryssland =)

Landet är ett av väldigt få länder i Europa som kräver visum av andra europeiska besökare, och kallas ofta Europas sista diktatur. Dessa två orsaker bland flera andra, hjälper en också att förstå varför landet är ett av de minst besökta på vår kontinent med endast 100 000 turister per år (att jämföra med Litauens 1,3milj eller Frankrikes 80 milj)...

Men i vintras, med start efter årskiftet, så beslutade Alexander Lukashenko att medborgare från 80 länder skulle få besöka hans Belarus i max fem dagar, utan visum. Fantastiskt bra!
Vilka såg då sin chans att åka dit...? ;)

Resan började på Landvetter direkt efter en arbetsdag. Eftersom flyget mot Vilnius gick vid 22-tiden, så var vi hetl ensamma i loungen... =)

Wizz Air mot Vilnius :)

Två timmar efter att vi lämnat Göteborg så var vi inkvarterade på vårt Radisson-rum i Vilnius =)

På morgonen vaknade vi upp till fin utsikt och blå himmel över den litauiska huvudstaden...

Men när vi sedan gav oss ut på promenad så hade det hunnit mulna på, men det gjorde inte så mycket.
På bilden ser man den moderna och ganska nybyggda kärnan i Vilnius...

En av huvudgatorna genom staden, Gedimino Pr.

När vi var sugna på lunch så hittade vi en restaurang med billiga priser och ett bra utbud av rätter.
Jag ville äta något inhemskt, och valde då en tradiotionell litauisk "Cepelinai". Rätten består av två dumpling-aktiga potatisar, som är fyllda med kött och annat. Omfångnaden är minst sagt speciell, med dess mjuka men lite gummi-slajm-aktiga konsistens. Dumplingarna serveras i något slags spad med en klick gräddfil i.
Jag tyckte att det var gott! =D

Efter lunchen fortsatte promenaden...

Stadsrundan fortsatte och vi tog oss upp på en kulle med utsikt över staden :)

Alfred & jag har som sagt redan besökt Litauen tidigare (Vilnius & Kaunas) för sex år sedan, som en av våra allra första resor tillsammans <3

Vi tycker absolut att Vilnius/Litauen är väl värt ett besök för den som vill ha en lugnare weekensdestionation på bara några nätter...

Sedan gick vi ner igen och strosade igenom gamla stan =)

Fina kyrkor i det (i huvudsakligen) katolska Litauen...

Efter en dag av sight-seeing så tyckte vi att vi förtjänade lite avkoppling i takbaren på 22a våningen av vårt hotell...

Vi rundar av vår vistelse i Vilnius med en Cosmopolitan och en Strawberry daiquiri =)

Morgonen efter var det äntligen dags att ta oss vidare till Minsk! :)) Vi flög med vitryska flygboalget Belavia! :D

De 18 milen mellan Vilnius och Minsk gjorde att flygtiden var väldigt kort, runt 25 minuter!

Efter landning tog vi en taxi direkt till hotellet =) När vi i vintras satt och skulle boka så märkte vi att staden inte erbjöd särskilt många hotell, och de få som fanns var billiga! Även de femstjärniga... ;)

Relaxavdelningen =)

Alfred längtar redan till kvällen då vi skulle lägga några timmar här =P

Vi satte sedan fart mot stadens centrala delar för att ta en titt på vad den hade att erbjuda. Här har vi "Independence Square"...

Och stadens mest kända staty, nämligen Lenin monument! :)

En till bild av torget. Vi tyckte att det var kul att få se platsen, men med handen på hjärtat så var det hela bara väldigt grått, betong och ganska ledset... :/ Folktomt var det också, dessutom!

Church of Saint Simon and Helena, den enda byggnad som lyste upp torget något :)

Palace of Republic. Här hade vi tänkt gå in och ta oss en titt... men det var stängt :/

Huvudgatan Praspiekt Niezalieznasci

Där vi till vår stora förvåning hittade en gigantisk TGI Friday's! x)
Det kanske låter tråkigt att vi gick på en ultra-amerikansk kedja när vi var i Vitryssland, men det fanns knappt något annat och de få som fanns var stängda...
Här njuter vi i alla fall av varsin soppa till förrätt =)

Pasta till varmrätt =)

Och cheesecake/våffla till efterrätt ;)

Sedan fortsatte rundvandringen genom Minsk :)

Medan Litauen är mer katolskt i huvudsak, så är Vitryssland till största delen ortodoxt...

Svislach heter floden som rinner genom den vitryska huvudstaden :)

Mitt i floden låg en liten ö man kunde gå över till, "Island of tears". Denna minnesplats sattes upp för att hedra de vitryska soldater som omkom i det sovjet-afghanska kriget under 80-talet.
Figurerna i statyn föreställer sörjande mödrar, systrar och änkor...

Nationaloperan och teatern!

Tunnelbanan i Minsk är inte jättelätt att hantera och navigera i om man inte kan läsa kyrilliska bokstäver! ;P

Väl tillbaka på hotellet var det dags för middag :)

Alfred åt några wookade grönsker medan jag beställde in den vitrysska motsvarigheten till en fantastiskt god rätt vi åt i Georgien för två år sedan! =))

Under kvällen fick vi våra efterlängtade timmar i relaxen :))

Hotellfrukost morgonen efter, slår aldrig fel...

Ytterligare avkoppling vid poolen innan avresa mot flygplatsen :)

Att vi hade både huvudpoolen och bubbelpoolen helt för oss själva var ett stort plus! :D

Påväg mot flygplatsen fick vi se lite mer av staden i fast forward...

Avgångstavlan på Minsk flygplats var väldigt spännande att se på =))

En kort flygning på 25 minuter tillbaka till Vilnius...

... följdes av ett kort stopp på dess flygplats...

... innan vi satte oss på sista flyget hem mot Göteborg och njöt av solnedgången utanför fönstret :)

Det är kul att ha varit i Vitryssland och det kändes väldigt pirrigt och annorlunda när vi landade på Minsk flygplats. Med det sagt så skulle jag nog inte rekomendera Minsk för den som verkligen vill åka på en resa med ett brett utbud av restauranger, spännande sevärdheter och varma och glada invånare. Staden kanske är mer aktuell för den som är intresserad av politik och sovjetisk/kommunistisk historia...?

Tack för att du följde med på ännu en resa och hoppas du hänger med och läser även nästa gång!
Årets nästa (och fjärde) resa går till Nice och Monaco i mitten av augusti! :D

Ta hand om er alla till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard