2017 - ÅTTA RESOR

------------------------------------------------------------------------
Hej!

Här kommer ett litet nyårsspecial från mig. här på bloggen. För er som hängt med här på sidan lite längre, så kanske ni vet att jag i slutet av varje år brukar göra ett samlingsinlägg med två bilder från varje resa som gjorts under året =)
I år hade jag lyckan att kunna göra åtta resor utanför Skandinavien. Stora som små, men alla härliga och unika på sina egna sätt!

Resorna under 2017 var följande:

1. Jan: Miami & Karibien (kryssning)
2. Feb: Sydafrika/Zambia/Zimbabwe
8. Nov: Malaysia & Brunei
-------------------------------------------------------------------------

1: MIAMI & KARIBIEN
Årets första resa gick av stapeln nästan direkt efter nyår och gick till Miami. Efter några dagar där klev vi ombord på vår allra första kryssning, men det skulle knappast bli vår sista! ;)
Med oss på resan hade vi ett fantastiskt gäng på fyra personer, som gjorde resan så lyckad som den blev! Nämligen Adrian, Kristian, Emmy och Marcus... =)

2: SYDAFRIKA/ZAMBIA/ZIMBABWE
Årets andra resa blev inte sämre den! En knapp månad efter att jag kommit hem från kryssningen så var det dags att ge sig av till tre länder i södra Afrika, med Kapstaden som huvudresmål! Med mig hade jag Anny, som jag hade planerat resan med i nästan tre år!
Bungy-jump ner i Victoriafallen skulle bli en av huvudattraktionerna på resan :)

3: LITAUEN & VITRYSSLAND
Efter att (tillsammans med Ryssland) ha varit ett av de enda två länderna i Europa som fortfarande hade visumkrav för svenskar, så valde vi att besöka Minsk när de införde en visumlättnad för bland annat svenskar som besöker landet i upp till fem dagar. På vägen dit passade vi på att besöka den litauiska huvudstaden Vilnius för andra gången...

4: NICE & MONACO
Efter att ha rest runt lite på hemmaplan under sommaren (Norrland och Gottland), så var vi redo för utlandet igen när sensommaren närmade sig. I augsuti bar det av på en fem dagar lång resa till den franska rivieran där vi besökte Nice, Cannes och saint Tropez. Vi passade även på att göra en visit i Monaco när vi ändå var i närheten :)

5: WARSZAWA
I början av september gjorde Adrian och jag en kort resa till den polska huvudstaden. Men trots att vi bara var där en natt så hann vi med både sightseeing och massor av ätande!

6: SKIATHOS
Efter att ha längtat efter de grekiska öarna i flera år, så tyckte vi att det äntligen var dags för ett återbesök. Vi passade på att boka en ny ö för oss, nämligen Skiathos! Och vad kunde vara bättre än att matcha resan med Alfreds 26-årsdag...? =)

7: PISA & FLORENS
Under hösten gjorde syrran & jag en resa tilll de två viktiga städerna i italienska Toscana! Denna resa var också ganska kort, men även här hann vi med ganska mycket. Massor av sight-seeing och mat stod självklart med på listan, men också bara tid att umgås med varandra...

8: MALAYSIA & BRUNEI
Sist men verkligen inte minst för i år var Alfreds och min fantastiskt härliga resa till Sydostasien! Kuala Lumpur och Langkawi gav oss den perfekta blandningen av storstad och beachlife medan Brunei gav oss en dos av det där unika...

Så där, det var årets resor!

Under 2017 blev det alltså åtta resor, varav tre utanför Europa.
Antalet flygningar uppgick till 40.

Jag vill säga tack till alla som var med på någon av resorna, ni var med och bidrog lika mycket till resorna som destinationerna själva =)

Sedan vill jag självklart också tacka alla er som varit med och läst på bloggen, vare sig du följer oss hela tiden eller bara tittat in någon gång då och då!k

Nu återstår väl bara för mig att önska ett Gott Nytt År! :D
Och jag hoppas du är med oss på våra resor även nästa år, oavsett vad 2018 har att erbjuda!

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

Malaysia & Brunei!

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Kul att du ännu en gång har hittat hit till bloggen. Efter en sommarsäsong av det traditionella slaget med resor där vi hållit oss inom Europa, har vintersäsongen nu nått oss på nytt. Detta innebär färre kortresor till grannländerna, men istället fler resor till långväga destinationer.

I november gav vi oss iväg på en två veckor lång resa till Sydostasien. Eftersom vi tidigare besökt Filippinerna, Thailand och Singapore, ville vi nu testa något nytt. Valet stod mellan Vietnam och Malaysia och efter att ha utvärderat de båda alternativen noggrant föll beslutet på det sistnämnda. När vi väl hade bestämt oss för Malaysia så var fyra nätter i huvudstaden Kuala Lumpur ett självklarhet för oss, dock var det lite svårt att bestämma vilken ö vi skulle välja för sol & bad. Det stod mellan Kota Kinabalu (Borneo), Penang och Langkawi.
Eftersom vi samtidigt bestämde oss för två dagar i det lilla landet Brunei (som redan ligger just på ön Borneo), så valde vi till slut Langkawi för resortdelen av vår resa =)

Så planen blev till slut:
*Fyra nätter i Kuala Lumpur
*Två nätter i Brunei
*Fem nätter på Langkawi

Resan började föga chockerande med en skål i SAS-loungen på Landvetter! :)

Efter en kort flygning till Amsterdam, väntade denna skönhet på att få flyga oss och 400 andra ner mot värmen i Malaysia =)...

Som vanligt då... när alla andra på flyget har somnat så sitter jag med en Amarula och ser på film och följer vår färd på kartan :P

Efter en tolv timmar lång flygning från Amsterdam började vi inflygningen mot Kuala Lumpur!

Och efter att ha tagit det väldigt smidiga flygplatståget (KLIA Express train) in till stan, kom vi till slut till vårt lägenhetshotell, som var riktigt najs! =)

Det knäppa är att lägenheten (en tvåa på 55kvm med sitt vardagsrum/kök i öppen planlösning, ett sovrum, ett badrum och en walk-in-closet däremellan) nästan var identisk med vår lägenhet som vi köpt i Karlatornet!!!
Därför kallade vi under vistelesen i staden vårt hotellrum för Kuala-tornet =))

Efter att ha dumpat väskorna på rummet så besökte vi ett köpcentra strax intill och beställde in en massa härlig mat :)

Innan läggdags åkte vi upp till hotellets pool för att ta en titt på orsaken till varför vi valde hotellet från första början! :)

Infinity-poolen här var bara helt otrolig med denna bakgrund <3

Dagen efter var det dags för oss att börja upptäcka Kuala Lumpur! Vi hade två stora stopp på dagsplaneringen, varav det första är stadens landmärke sedan 20 år tillbaka, nämligen Petronas Towers! =)

Petronas (Twin) Towers når en höjd på 451 meter och färdigställdes 1998, då de blev världens högsta torn!

Tornen höll rekordet i sex år fram till 2004 då de förlorade titeln till "Taipei 101"...
Värt att notera är dock att tornen än idag håller titeln som värdlens högsta tvillingtorn! :)

Petronas Towers finansierades och byggdes av ett malaysiskt oljeföretag som heter just Petronas! Större delen av ytan i tornen utgörs just av företagets lokaler och kontor...

Utsiktsplatsen som vi befinner oss på här är belägen på våning 86! :)

Supernöjda efter ett besök på toppen av dessa arkitektoniska mästerverk! =)

Efter det skulle vi ta oss bort mot nästa sevärdhet och passerade bland annat genom detta köpcentra...

Det andra stora stoppet för dagen var Batu Caves (Stengrottorna), ett berg med grottor och tempel på insidan. Batu Caves är den mest populära hinduiska platsen utanför Indien!

En apmamma vars bebis har klamrat sig fast =)

Lite motion är ju heller aldrig fel! En stor bonus när man semestrar i storstäder =)

Insidan avberget/grottorna var lite av en besvikelse då det inte riktigt fanns något att se. Det mest intressanta får jag ändå påstå var framsidan och statyn... Resten hade man kunnat hoppa över :)

En grej som vi gillade skarpt med Kuala Lumpur var dess kollektivtrafik! Förutom bussar, så hade de skytrain (som syns på bilden), tunnelbana, pendeltåg osv... Alla dessa var på ett eller annat sätt kopplade till varandra och gjorde det lätt och smidigt att ta sig runt i staden!

Efter en dag med mycket sight-seeing var vi trötta och tyckte att vi var välförtjänta av en drink på hotellets rooftop bar! =)

Nästa morgon började vi med ett dopp i den härliga poolen :)

Och njöt av den fantastiska utsikten =)

Det är något med att kunna blicka ut över en storstad på det här sättet...

Som jag skrev tidigare så hade vi fyra nätter i Kuala Lumpur. Efter två nätter på det första hotellet så bytte vi till ett annat vi hade bokat, nämligen Grand Hyatt :) Hotellet var helt fantastiskt och servicen oslagbar! :)
Under våra år på resande fot har vi märkt att det blivit mer och mer populärt (på "finare hotell") med duschkabiner med fri insyn, i olika varianter. Men detta tog nog hem priset, med duschen placerad "mitt i rummet" och insyn från nästan alla håll och kanter x))
Jag förstår att det är en design-grej, men förstår ändå inte riktigt poängen, haha...

Utsikten från rummet :)

Vi valde sedan att spendera några timmar vid poolområdet =)

Där vi även avnjöt en härlig lunch!

Och medan man låg och solade, så kom personalen med detta och bjöd på =))

På kvällen besökte vi köpcentrat Pavilion, dit julen hade kommit väldigt tidigt i år! Notera att detta var i början av november ;)...

Storstadspulsen gjorde sig extra påtaglig under kvällen :)

Speceillt här i Bukit Bintang, ett populärt område i centrala Kuala Lumpur för både turister och lokalbor =)

Malaysisk middag blev det ikväll :) Mums!

Nästa dag besökte vi Kuala Lumpur Bird Park. Det som var intressant här var att fågelparken hade satt upp ett gigantisk nät över hela parken. Jag säger aldrig att det blir lika bra för djuren i en park som i deras naturliga habitat, men här satt de åtminstone inte inlåsta i små burar utan kunde röra sig fritt och flyga omkring... :)

Alfred matar söta fåglar :)

Vi fick se den ena färggranna fågeln efter den andra, men jag kunde inte hjälpa att det som fångade min uppmärksamhet mest var en stor varan som kröp fram från ett buskage!

Vi avrundade parkbesöket med en liten fågelshow =)

Middag blev det i foodcourten inne på Pavilion :)

Efter maten tog vi oss varsin drink på ett ganska trevligt ställe inne i köpcentrat...

Följt av ett besök i Grand Hyatts egna lyxiga bar :)
Petronas ståtliga närvaro märktes alltid av i bakgrunden, särskilt under kvällstid då den lyste starkt...

Alfred njuter av sista hotellfrukosten i Kuala Lumpur =)

Fem stjärnor till Grand Hyatt! Ett helt fantastiskt hotell *****

På kvällen gav vi oss ut till flygplatsen för att flyga med Royal Brunei till Bandar Seri Begawan, huvudstaden i Brunei! :)

Lite efter midnatt hade vi checkat in på Radisson och lade oss nästan med detsamma!

Nästa morgon efter frukost, tog vi ett snabbt dopp i poolen innan vi gav oss iväg på upptäcksfärd =)

Brunei är ett väldigt litet land som är beläget i ett litet hörn på ön Borneo (som annars delas av Malaysia och Indonesien). Invånarantalet i hela landet är bara 400 000, och majoriteten av dessa är muslimer.
Här ser vi Sultan Omar Ali Saifuddin-moskén som är landets största (och i princip enda) servärdhet!

Som jag säkert nämnt i tidigare blogginlägg så tycker jag att kyrkor/katedraler känns mer gudomliga och andliga, medan moskéer ofta är mycket vackrare... Såsom denna :)

Medan moskén kändes som den enda sevärdhetern (i form av enskild byggnad/monument), så fanns det faktistk en till väldigt häftig sevärdhet, nämligen Kampong Ayer, som är ett helt samhälle uppbyggt på pålar ovanför vattenytan! Så vi gick ner till kajen där vi hittade en man som mer än gärna guidade oss runt med sin lilla träbåt!

Folk levde alltså sin liv helt här ute! Bostäder, skolor, affärer och till och med brandstation fanns här ute! :O

Det var kul att för en liten slant få en privattur av en som själv bor här ute, som kunde berätta ur eget perspektiv och utifrån egna erfarenheter... =)

Lite lunch medan man blickade ut över Kampong Ayer och "båttrafiken" som var igång...

Under kvällen firade vi hel- och halvjämt tillsammans, då Alfred nu har besökt 55 länder och jag 60! :))

Som jag skrev tidigare hade vi bara två nätter i Brunei, och eftersom vår ursprungliga flgiht blev inställd och vi fick flyga på kvällen så belv det bara en heldag i Brunei!
Men vi tyckte inte att det gjorde så mycket då en heldag räckte gott och väl i lilla Brunei.
Här har vi nu checkat in för vår flight tillbaka till Malaysia...

Efter ett kort flygplansbyte i Kuala Lumpur så var vi nu på väg upp mot Langkawi! :D
Under start fick man en grym vy över Kuala Lumpurs flyglats! På bilden syns Terminal 2 i förgrunden, medan Terminal 1 är synlig i bakgrunden...

Inflygningen mot Langkawi var väldigt injudande =)

Efter en 30 minuters taxiresa från flygplatsen så var vi framme på vårt hotell! =)

The Westin Langkawi Resort & Spa =) Detta är receptionen och lobbyn man möts av vid ankomst...

En liten juice-station som välkomnar en när man anländer eller kommer tillbaka från en promenad :)

Breeze - Huvudbaren med härlig resort-känsla...

Vid ett helt underbart läge =))

Här skulle vi få spendera fem hela dagar och bara njuta :)))

Huvudpoolen med det otroligt vacka landskapet i bakgrunden :)

Vi kände direkt att fem dagar här inte skulle räcka! :)

Hotellområdet var så stort, så vi bestämde oss för att gå en runda... Här ser vi den lite lugnare poolen :)

Och här har vi huvudpoolen =)

På kvällen beställde vi in lite mat på Breeze...

Samtidigt som vi njöt av underhållningen... Varje kväll var det nämligen tre jätteduktiga tjejer som uppträdde med lite live-musik :)

En av de stora attraktionerna på ön är deras linbana, som för övrigt är världens brantaste! :O

Linbanan är 2200 meter lång och tar dig 708 meter upp över havet :)

När man först kliver av vid första stationen får man en otrolig utsikt över västra och södra delarna av Langkawi!

Man hoppar sedan på linbanan igen och fortsätter mot nästa station!

Där får man istället en vy över norra delen av ön. Och om man tittar till vänster så ser man på bilden en annan ö ute i havet - detta är nämligen Thailand (Ko Tarutao)!

Från station nummer två kunde man vandra ner till en slags hängbro som var jättesmall (och inte helt stilla)!
Och fastän jag hoppade bungy-jump tidigare i år från en högre höjd, så tog det av någon anledning emot jättemycket, att gå ut på denna...

På kvällen blev det Happy hour!
Frozen Strawbwerry Daiquiri & Pina Colada =)

Och lite live-musik på det :)

Vi tyckte att frukosten på Grand Hyatt i Kuala Lumpur var fantastisk, men det kunde man minst sagt säga om denna med! Här fanns det även lite bubbel för den som ville ha =)

Utiskten från frukosten gjorde inte upplevelsen sämre =) Samtaletämnet under frukosten gällde om vi skulle bada i havet eller poolen... tänk om det alltid kunde vara så! ;)

Detta resort alltså!

Resultatet av morgonens förhandlingar blev någon timme vid huvudpoolen...

... följt av en timme eller två i det 30-31 gradiga havet!

Där vi kunde njuta av sandkornen mellan tårna medan palmbladen svajade ovanför oss...

... innan vi gick upp och lade oss vid den lugna poolen :))

På kvällen blev det middag nere i Kuah där vi hittade en restaurang med riktigt goda kycklingrätter, bland annat denna som var fylld med smält ost...

På kvällen kan ni ju vid det här laget nästan gissa vad vi gjorde ;)

Det finns ingen orsak att missa Happy Hour när man är på semester!

Nästa dag solade och badade vi hela dagen och tog det allmänt lugnt. Mot kvällen så hade jag bokat bord åt oss på stranden där vi kunde äta medan solen gick ner framför oss..

Personalen hade dukat fram så fint åt oss, och eftersom vi var de enda som bokat bord på stranden ikväll så var vi helt själva :) Vi hade en servitör helt för oss själva som var toppen!

Fastän jag hade höga förväntningar på middagen och kvällen så mer än uppfylldes dem! =)

Vår fyrarätters middag :)
* Tomatsoppa och bröd
* Chokladsorbé
* Grillad kyckling & risotto
* Choklamousse med glass och mango

I takt med att det blev allt mörkare så tände de fler och fler ljus åt oss... :))

Och innan middagen var slut så hade vi förlovat oss <3
Efter sju fina år tillsammans kändes det inte annat än naturligt <3

Nästa dag var den sista på vår resa, och det märktes även på vädret... =)

Vi tog det bara lugnt och drack milkshake vid poolen... och njöt av vår första dag som förlovade :)

På kvällen tog vi en liten sista promenad ner mot Kuah...

Innan vi nästa dag fick ta farväl av vårt resort och hela Langkawi för att flyga tillbaka till Kuala Lumpur!

Eftersom vi hade ganska många timmars väntan innan vårt KLM-flyg skulle gå vid midnatt, så besökte vi en lounge där vi kunde ta en uppfriskande dusch och äta lite småplock :)

Dags att kliva ombord på KLM för en 13 timmar lång flight till Amsterdam...

Efter att ha landat tidigt på morgonen i Amsterdam så blev det ett loungebesök även där.

Efter att ha njutit av sol, värme, god mat och starka färger i två veckor välkomnades vi hem av detta...

Men det gjorde inget då vi var påfyllda med energi och otroligt fina minnen färska inom oss =))

För att sammanfatta kort så är Brunei inget jag rekomenderar att besöka såvida man inte ändå befinner sig i närheten, för då kan en (max två!) dagar kanske vara okej, om man gillar att besöka lite unika platser.
Fastän huvudstaden var väldigt fin, ren och städad med snälla och hjälpsamma invånare, så hade hela staden en lite konstig stämning i atmosfären. Alkohol är helt förbjudet i Brunei, och fastän vi befann oss mitt i centrala delarna av Bandar Seri Begawan så såg vi bara 7-8 personer (!!!) under hela den timmen vi rundade moskén!
Jag har alltid haft lite svårt för strikta och kontrollerande länder, och det faktum att hela stadskärnan kändes avslagen var bara udda...

Malaysia däremot blev vi både väldigt förtjusta i! Vi hade redan ganska höga förväntningar men blev ändå överraskade av hur mycket vi tyckte om det! Kuala Lumpur var en riktigt modern storstad med ett välutbyggt nätverk av kollektivtrafik och en del intressanta sevärdheter.

Langkawi var en riktigt trevlig ö. Eftersom jag har extremt höga krav på stränder, måste jag dock säga att Langkawis grumliga vatten inte riktigt når toppklass. Med det sagt var stränderna och vattnet absolut fint och det var inget dåligt med det. Hotellet (Westin) var helt fantastiskt, och linbanan lyfte Langkawi när det gäller attraktioner. Även människorna på ön var riktigt trevliga och vänliga =)

Jag skulle alltså inte rekomendera Brunei, medan Malaysia rekomenderas starkt!

Tack för att du var med och läste och hoppas du hänger med på nästa resa! =)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard