Julfirande i Dubai!

Hej!

Jag har firat jul utomlands två gånger tidigare, 2004 i Bolivia och 2009 på Filippinerna. 2014 var det dags att fira jul borta ännu en gång, nu i UAE. Vistelsen sträckte sig mellan 17-29 december, så jag skulle dock vara hemma innan nyårsafton.

Ett lustigt faktum är att trots att jag tidigare besökt Dubai sju gånger (Alfred 18 gånger), så  hade ingen av oss flugit med Dubais egna flygbolag EMIRATES! Däremot har vi båda flugit Abu Dhabis flygbolag ETIHAD flertalet gånger, och alla möjliga europeiska flygbolag när vi varit på väg ner.

Därför kändes det extra spännande att vi äntligen bokat oss biljetter med Emirates. Värt att nämna är dessutom att flygbolaget år 2014 rankades som världens fjärde bästa. Intressant är också att det om fem år förväntas bli världens största flygbolag, räknat i antal internationellt transporterade passagerare!

Vi började som vanligt vår resa med att besöka Menzies Lounge för lite frukost. Vi har bara besökt den på eftermiddagen tidigare, så det var kul att få testa den under morgontimmarna :)

Sedan var det dags för lugn start, en oskyldig CRJ900 från SAS skulle flyga ner oss till Kastrup...

Påväg! =)

Jag är i extas! :)) Incheckning för Emirates flight Köpenhamn-Dubai...

777-300ER =) När vi kom ombord tyckte vi att planet kändes väldigt fräscht och modernt och diskuterade kring planets ålder, det kändes nytt. När jag sedan kollade upp åldern i efterhand visade sig planet vara fabriksnytt, bara två veckor gammalt! :)

PTV (skärmarna) blir bara större och större ombord tycker jag x)... Underhållningssystemet på detta flygplan var absolut det bästa jag varit med om i alla fall! Sen var det ett plus med ost- & vinbricka till det :D

Första gången med Emirates innebar också första gången på Dubais terminal 3! =)

Första heldagen i Dubai tog vi det lugnt vid poolen, för att sedan ta oss upp till en av alla utsiktsplatser som erbjuds i staden för att se ut över dess skyline =)... Burj Khalifa, vass som en nål!

Solnedgången försämrade inte stämningen :)

Snart middag & barrunda =)

När vi tittat färdigt på utsikten så åkte vi bara ner några våningar i byggnaden för att äta på restaurang =)

Även där till en helt okej utsikt :)

Sedan tog vi oss vidare på vår barrunda :) Först ut var en bar som låg utomhus på taket på ett 43-våningshotell, därav namnet "Level 43 by Sheraton"... MAGISK utsikt och stämning här uppe!

Och goda drinkar! =)

Sedan gick vi vidare till "iKandy Ultra Lounge Shangri-La" som var minst lika häftigt, även denna utomhus! Baren låg placerad runt ett slag poolområde, skulle väl föreställa en oas, allt upplyst i blått och palmerna i rosa!

Här fick det bli ett glass vitt i alla fall =)

Dagen efter gjorde vi något lite annorlunda om man ser på våra typsika Dubairesor. Alfred hade hittat en papegojshow, haha! =) Först var jag inte så säker på vad jag skulle tycka, men eftersom fåglarna gjorde alltifrån måla och dansa till cykla och spela basket, måste jag säga att det var svårt att inte underhållas =)

Denna kväll var det dags för nästa bar, "Hilton - Pure Sky Lounge" :) Även denna längst upp på ett 40-våningshus...

Älskar stadsdjungeln :)

Av drinkar blir man hungrig =) Kyngligfilé i en champinjonsås med ris och wookade grönsaker :)

Efter tre nätter på ett hotell så bytte vi till detta istället =) Fastän vi besökt flera skyskrapor tidigare med barer och utsiktsplatser, så hade ingen av oss bott särskilt högt tidigare...
Men här fick vi rum på 41a våningen! :D

Stort och rymligt rum :)

Utsikten var bra, men kanske inte så spännande :P

Poolområdet var underbart! =)

Tunnelbane- och metrostationer behöver inte vara sunkiga och läskiga x)

Sheikh Zayed Road :)

Dubai Mall för lite shopping kanske? =)

Sista kvällen i Dubai hittade vi ännu en otrolig bar! :))...
"The 31 - Sofitel Dubai", sjukt fräsch inredning och atmosfär =)

Utsikten var över Burj Khalifa och Dubai Mall :)

Dessutom var drinkarna här bland de godaste jag fått ute :) Blueberry Colada och Strawberry Mojito... ;)

På hotellrummet hade vi en öppning mellan badrummet och sovrummet :)

En kopp kaffe med en chokladbit i ett varmt bad kändes rätt :) Härligt var det också med vattnet som sprutade ut från sidan (notera kranen till höger)... x)

Sista morgonen innan avfärd mot Ruwais satte vi klockan på 06:00 för att ta en morgonpromenad under soluppgången =)

Fantastiskt ljus och underbart att se staden vakna till liv... :)

Efter en timmes promenad var vi välförtjänta av en härlig frukost! =)

Ett sista dopp i poolen :) Den lilla var en bubbelpool medan den stora var alldeles lagom uppvärmd ;)
Inte helt fel var det att all dryck vid poolen var gratis =)

Sedan följde ett par avkopplande dagar i lilla Ruwais. En av kvällarna var det koreansk restaurang som gällde:)

Poolhäng dagarna före jul =)

Och dopp i havet på självaste julaftonsmorgonen =)
Med mig hade jag en specialbakad pepparkaka som jag fått av bästa Cessi, som jag lovat att äta på julafton. Så den flög med ner från Sverige... :)

Det var ljust, sandigt och 25 grader varmt på julafton. Men julbordet var trots detta helt i sin ordning! :))

Sill, julskinka, ägghalvor och sin mest älskade... Med rätt ingredienser kan man väl fira jul varsomhelst?

Klappar under julpalmen =)

Efter en dryg vecka var vi tillbaka i Dubai igen :)

Vi bestämde oss för att provåka den nyinvigda spårvagnslinjen runt Dubai Marina =) Den gick inte så där jättebra måste jag påstå, men man får väl ge den några månader så de får kört in den lite... x)

Att säsongens första semla avverkades i Dubai var också ganska oväntat! x) Här har vi hittat till Nordic Crown Bakery, ett nordiskt café vid marinan :) Man kunde få allt ifrån kladdkaka till pepparkaksdeg! x)

=)

På kvällen gjorde vi ett kärt återbesök på "Hilton - Sky Lounge" och njöt av vyn =)

The walk syns där nere :)

Sista natten innan hemresa spenderade Alfred & jag på Pullman Hotel =)
När man får bilder hemifrån skickade till sig på vädret som väntar, vill man helst ligga vid poolen och njuta! :)

Sen var alla startande A380 man såg från poolen en bidragande faktor! :P...

Sista kvällen åt vi middag vid fontänen, alltid lika mycket gåshud =)

Lite avslutande drinkar :))

=)

Så härligt att kunna sitta ute och njuta i december månad, det gör en gott! :)

Den sju timmar långa flygresan från Dubai till Köpenhamn tog en bland annat över Iran och de persiska bergen...

Jag är en av få som verkligen tycker om flygplansmat och jag förstår inte dess dåliga rykte!
Förrätt: Rökt lax och couscous
Varmrätt: Kycklingfilé i sås med potatismos och grönsaker. Brödbit med ost till det.
Efterrätt: Mjuk cokladkaka i vaniljsås, samt kexbricka med salsadip
Dryck: Vatten (+ juice + kaffe/te + vin + baileys etc.)

Sedan hände något lite konstigt. Under hela flygningen kom det med jämna mellanrum upp ett nyhetsflöde från BBC news på en av skärmarna i taket. Det var aldrig några konstigheter förrän en timme innan landning. Då rapporterades det för första gången om det försvunna (kraschade) AirAsia-planet.
Det knäppa med det här är att det kanske inte är jättesmart att visa detta för passagerare ombord på ett annat flygplan på marschhöjd! Tänk de som är flygrädda, kul...

Hursomhelst fick man en häftig överblick över Malmö under inflygning till Kastrup! :) Turning Torso reser sig tydligt...

Tack Emirates för två fina flygningar! Jag är mycket nöjd =)

Landning hemma i... tjaa... skog, skog och snö: Det kan väl bara vara en plats ;)

Jobbigt eller mysigt? Det är frågan :)

Fastän jag varit i UAE så många gånger nu (tre gånger bara i år!), så blir det bara bättre och bättre! Varje resa dit tycker vi är den bästa hittills! =)

Jag vill tacka alla medverkande på resan för ett trevligt avslut på 2014 och en riktgit bra resa!

Som vissa av er kanske vet, så var detta årets tionde och sista resa!
Jag kommer under följande dagar att göra ett specialinlägg där jag sammanställer årets resor med lite bilder och information :)
Hoppas ni är med och läser då också!

Ta hand om er tills dess!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard