Warszawa

Hej!

Ganska snart efter att vi kommit hem från Oman, närmare bestämt en dryg vecka, så var det dags för nästa utflykt. Årets nionde resa skulle för min del gå till Polen för andra gången i år, senast till Krakow, nu till Warzsawa!

Vi skulle nu åka med Alfreds kollegor Leyla, Kevin & Jonathan. Resan bestämdes redan i augusti under en trevlig sommarmiddag =)

Huvudattraktionen under resans gång var en stand-up show utförd av "Pam Ann". Jag hade aldrig tidigare gått på någon sådan, så det skulle bli kul att testa =)

För att få en uppfattning, se följande:  https://www.youtube.com/watch?v=iwxAgoKi4k0

Resan började i alla fall den 1 november på Säve flygplats :)

Efter bara en dryg timmes flygresa var vi framme i den polska huvudstaden, där vi checkade in på Hilton

Stort, fint och härligt rum :)

Hotellet snålade inte in på gym- och SPA-avdelningen. En härlig swimmingpool lockade redan samma dag som ankomst...

... men inte lika mycket som bubbelpoolerna ;) Helt rätt så här i novemberrusket!

På kvällarna var det massvis med god mat som gällde =)

Och självklart billiga drinkar! :)

Warszawa by night...

Utsikt från hotellrummet :)

Warszawa, en stad med både slitet...

...och fräscht!

Sightseeing i de gamla delarna! =)

Lite mysigare del av stan'...

Rynek Starego Miasta

Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego

Fin stadssilhuett :)

=)

Under samma kväll som showen skulle vara var vi sugna på lite vin. Detta serverades i lite coola glas =)...

Till sist var det äntligen dags för Pam Ann. Av någon anledning hade jag inte så höga förväntningar och trodde inte att jag skulle tycka humorn var särskilt rolig, men jag hade minst sagt fel... Jag skrattade hela tiden! =)

90 minuter av skratt och sjuk humor :) Ja, tack!

Kulturpalatset, en gåva från Sovjet som restes på 50-talet... Byggnaden är lite av en ikon för staden

Sista kvällen åt vi indiskt och drack... äppelöl?! :O

Mysigt och gott var det i alla fall! =)

Morgonen vi åkte hem fick vi kliva upp 03 för att ta planet som skulle gå 06:05 mot Göteborg...

Olikt oss båda somnade Alfred och jag direkt efter start och vaknade först precis innan landning! Ovanligt! =)

Efter landning väntade tyvärr en lång dag i skolan... ni kan gissa hur man mådde den eftermiddagen! ;)

Resan till Warszawa var bra tack vare fint sällskap och rolig underhållning av Pam Ann! :)
Tack Leyla, Jonathan och Kevin för en trevlig trip. Vi hoppas det blir fler =)

Om denna resa har jag inte mycket mer att tillägga. Den var trots allt ganska kort och lugn, men inte sämre för det!

Nästa resa blir årets tionde och sista! Den går än en gång till Dubai, med start redan imorgon!
Trots att Alfred och jag varit i Dubai hundra gånger så har vi frotfarande inte flugit med stadens egna flygbolag, som dessutom är ett av världens största, nämligen Emirates! =) Vi är sjukt taggade och det ska bli riktigt, riktigt kul! :)

Tack för att du hängde med även denna gång, vi ses snart igen!
Kramkram

UAE & Oman!

Hej!

I oktober var det dags för årets åttånde resa. Denna resa skulle först gå ner till UAE för att hälsa på Carina & Lennart i Ruwais under fem lugna dagar.
Sedan är det så att Lennart fyllde härliga 60, och detta skulle firas med en resa bort ifrån UAE. Grannlandet Oman med huvudstaden Muscat blev snabbt målet! Här skulle vi spendera ytterligare fem dagar.

Elin & Henke var också med på resan, men åkte ner till UAE fyra dagar innan oss.

Även denna gången började vår resa med ett besök i Menzies Lounge på Landvetter. Och eftersom det absolut sista provet i skolan gjordes samma dag, kändes det extra härligt att sitta här och fira semester! =))

Vi åkte inte med Turkish denna gången, men en fin bild ändå :)

Efter ett kort stopp i Berlin var det att gå direkt till nästa flyg, mot Abu Dhab med AirBerlini!

Väl framme i lilla Ruwais (20 mil väster om Abu Dhabi, för er som inte hängt med tidigare), hade vi en lugn dag. Under första kvällen gjorde vi ett besök på köpcentret...

Alla var hungriga och samlades för lite indiskt :)

En riktigt god middag! =)

Under de fem dagar vi spenderade i Ruwais, var vi mycket nere på Danat Hotel och dess pool :)

Men också nere vid dess härliga strandkant! :)

Lunch i poolbaren, alltid lika fantastiskt :)

När solen började sänka sig, var det bara att ligga och njuta...

Om kvällarna var det olika trevliga aktiviteter på gång, allt ifrån kortspel till vin & ostbricka =))

Men detta var som sagt "bara" uppvärmingen, för efter fem dagar var det dags för oss alla att dra vidare. Det är alltså grannlandet Oman med huvudstaden Muscat som vi nu skall utforska :)
Abu Dhabis flygbolag Etihad Airways fick ta oss dit...

Flygtiden var egentligen väldigt kort, under en timme...

Ändå hade vi PTVs (egna TV-skärmar) på detta fabriksnya kortdistansflyg =)

Inflygningen till miljonstaden Muscat var häftig då fick en utsikt över hela huvudstaden :)...

Efter landning åkte vi direkt till hotellet, InterContinental :))

Ett gammalt, men fint hotell =))

Ett trevligt poolområde med en trevlig indisk ocean i bakgrunden =)

Det vi tyckte om mest med poolområdetet, var att det fanns hela "öar" mitt i poolen.
Vi intog självklart en för oss själva :))...

Under första kvällen hittade vi en restaurang där maten var god, och efterrätten gudomlig! Denna paj var helt enorm, och vaniljsåsen & glassen gjorde den helt oemotståndlig!!

Morgonen efter erbjöds en frukostbuffé. Här är ett exempel på de olika "faser" vi kom fram till att man kan befinna sig i under en frukostbuffé. Mina faser var ständigt helt ur balans, därav den konstiga blandningen x)...
Juice, mjölk, kaffe, gröt, äggröra, brieost, lax, grönsaker och yoghurt på samma gång.... Why not liksom? ;)

Där är det nog inte så dyrt att bo... vem skulle vilja det förresten?

En liten beachwalk... :)

Sedan var det dags för det vi kommit för. Lennart firar stora 60! En riktigt lång och fin samt trevlig och rolig middag! =)

Servitriserna var framme med tårta, ljus och sång! Ett riktigt Live-uppträdande! :)

=)

Etfer två-tre timmar på restaurangen gick vi vidare till "Hawaiibaren" som låg vid poolområdet :)

Under vistelsen i Oman hade vi tillgång till en hyrbil. Vi bestämde oss en dag för att lämna Muscat för att ta oss ut i utkanten av staden. Till viss del är landskapet i Oman likt det i UAE, men i viss mån ändå inte.
Precis som i UAE är det självklart ett ökenlandskap, men samtidigt är det betydligt mer bergigt här och en mer ojämn markyta...

Efter att med bilen ha slingrat oss genom lite bergskanter och liknande, nådde vi ett nästan lite avskärmat område med fyra-fem ultralyxiga hotellresorts. Vi gick in i det ena (Shangri-La) och tog oss en rundtur... :)

Utsikt över den privata bukten som endast hotellens gäster har tillgång till...

Otroligt fint =) Så häftigt med formationerna i berget...

Efter att ha tittat lite på hotellen åkte vi vidare för att insupa lite kultur =) Här är vi i "gamla Muscat"...

Sultanens palats :)

Den stora moskén i Muscat!

Fastän man kan tycka både ett och annat om världens religioner, så tycker jag verkligen att det ligger något mäktigt över stora katedraler och moskéer! Arkitekturen är slående...

Så även invändigt :)

Hela gänget samlat (för en bön)....? ;)
*Denna bild vill jag tacka Henke för, då den är hans*

På kvällen hittade Alfred och jag en riktigt trendig hamburgerrestaurang (lite Hard Rock Cafe-känsla över stället) med sjuuukt goda hamburgare!!! =)

Det roliga var att "förrätten" också var en hamburgare, dock i mindre format x)...

Sista dagen gjorde vi ett sista försök till att vara kulturella och gick på museum...

... där de bland annat hade byggt en liten modellstad av hur samhället såg ut förr :)

Sista kvällen var det faktiskt dags att fira ytterligare en födelsedag! Henke kände för att fylla år han med =)
Middagsbuffé stod därför på schemat :)

Ett urval från de söta små efterrätterna =)

Även denna gång fick födelsedagsbarnet en sång från personalen :)

Sista morgonen gick Elin, Henke och jag upp 05:30 för ett uppfriskande morgondopp i Indiska Oceanen.
Bilden är tagen strax före 06 :)

Vi får tacka Muscat och Oman för en trevlig vistelse! =) Här flyger vi tillbaka till Abu Dhabi...

Vi hade sedan en dag i Abu Dhabi innan Elin, Henke och jag skulle flyga tillbaka hem till Sverige.
Carina, Lennart och Alfred skulle tillbaka ut till Ruwais dagen efter, och hade därför en hotellnatt på detta flygplatshotell, där även vi andra passade på att koppla av innan den långa flygresan hem! =)

Stax före midnatt tog vi en drink och skålade för en bra och rolig resa! :) Sedan var det nattflyg hem till Göteborg (via Berlin) för tre av oss...

Efter den absolut värsta flygningen någonsin för min del (huvudvärk, skakande/darrande, spyfärdighet och inklämd mellan passagerare jag inte kände),var vi framme i Berlin. En kort flygning upp till Göteborg var bara att härda ut!

Sådär ja, då har ni sett Muscat/Oman också!
Det är en stad/ett land som få vet något om, så jag hoppas ni tyckte det var kul att få liten inblick även där :)

Det här var som sagt årets åttonde resa, och Oman blev därmed mitt 40e nya land att besöka, vilket vi även firade lite smått vid sidan om födelsedagarna =)

Jag vill tacka alla som var med på resan och gjorde den både spännande, avkopplande och rolig!

Nästa resa gick bara en vecka senare till Polen för andra gången i år, denna gången till Warszawa. Inlägget därifrån kommer om bara några dagar, så håll ögonen öppna för årets nionde resa! :)

Tack för att du hängde med :)
Ses snart igen!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard