Vår i Luxemburg & Paris!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att vi kommit hem från nästan hel månad på Filippinerna i januari, kände vi att vi fått den sol och energi vi behövde under vintern, så resesuget var mättat under ett tag. Plus att plånboken var tom ;)...

Men i slutet av april var det dags igen. Denna gången var det helt och hållet Alfred som fick önska sin resa, och det blev en vecka i Paris, varifrån vi också passade på att göra en tvånättersutflykt till Luxemburg.

Med på resan var också Alfreds föräldrar Carina & Lennart, som istället valde att tillbringa hela veckan i den franska huvudstaden.

Jag hade besökt Paris tidigare (under 2009), medan det var första gången för de övriga tre. Men trots att jag varit där innan och sett de vanligaste sevärdheterna, så hade jag inte besökt Disneyland samt Versailles.

Tanken med resan var ju självklart att "Möta våren i Paris". Tjaa, låt mig säga att vi mötte både vår, höst och vinter...

Resan började i loungen en onsdag morgon, som sammanföll med två andra sällskaps resor!!! Kontigt eller?!
Ena sällskapet var tjejgänget (kollegor till mig) som skulle till London, medan det andra sällskapet (av ren slump) råkade vara Adrian & Kristian, den andra halvan av resemaffian! De skulle till Kazakhstan.
Är världen liten eller vadå...?

Air France (HOP) Embraer 190 flyger oss ner till Paris :)

Under inflygningen till flygplatsen Charles De Gaulle såg vädret ganska lovande ut =)

Men det blev snabbt mulet och väldigt kallt!
Vi åt lunch i Paris innan vi begav oss till stationen Gare de L'Est. Där väntade det franska snabbtåget TGV på att få ta oss till Luxemburg. Både Alfred och jag är som sagt även lite tågintresserade så denna tågresa skulle bli väldigt intressant. Svenska X2000 kommer upp i hastigheter på 200km/h, medan detta kommer upp i så mycket som 300km/h under långa delar av sträckan.

Första klass, check! =)

Sedan var det bara att låta tåget färda oss framåt genom det franska landskapet. Fastän jag älskar att flyga, så är det något visst med att åka tåg. Man får känslan av att man färdas på ett tydligare sätt, plus att man får se mycket mer av landet man åker genom...

Någonstans mellan Paris och Luxemburg bestämde vi oss för en fika i 300km/h :)

Första kvällen i Luxemburg blev inte riktigt den vårkväll vi hoppats på att möta! Det var den 27 april, och den kalla morgon vi mötte och störde oss på i Paris blev nu mycket värre. Vad som inte syns på bilden är att det började snöa och hagla (kraftigt!) och temperaturen låg på runt 8 grader...

Under en stund regnade det så mycket att fick vänta under ett tak på att det skulle lugna sig lite...

Vad vi blev lite förvånade över var hur lugnt och "stängt" allting var i Luxemburg. Det var nästan inget folk ute och knappt några restauranger alls öppna. Till slut hittade vi dock en som erbjöd en rejäl och god sallad =)

Det må ha varit eländigt väder utomhus, men inne hade vi det mysigt :)

Dagen efter började vi vår sightseeing. Här hittade vi någon slags riksbank...

Som hade ett litet muséum om pengar och landets valuta före €€...

Trots att vädret var något bättre idag med uppehåll, så växlade det hela tiden mellan lite sol och riktigt elaka och mörka moln...

And the sightseeing goes on... =)

Luxemburg var en ganska liten stad, men ändå sådär småmysig :)

Lite charmig =)

När solen väl stod på så visade staden en bättre sida :)

=)

Efter en hel dags vandrande kände vi sötsuget komma! Vi hittade då ett jättemysigt litet café som hade riktigt goda grejer =)) Alfreds dryck var riktigt chock, varm och smält choklad medan min dryck var varm, vit choklad med en vaniljstång i :)
Vi insåg ganska sanbbt att vi hade beställt in alldels för mycket hahaha x))

Solnedgång över lilla Luxemburg :)

Varsin kvällsdrink :)

Vi tackar Luxemburg och gör oss redo för att återvända till Paris =)

På vägen tillbaka hann vi reflektera lite över vad vi tyckte om det lilla landet.
Luxemburg var väldigt rent, dyrt, ganska mysigt men i slutändan fanns där inte så mycket att se och göra för besökaren... Ska du dit rekomenderar vi inte mer än en dag på plats! ;)

Vad kunde passa bättre än världsmetropolen Paris, efter en lite för lugn vistelse i Luxemburg?
Här tar vi en titt på Notre Dame :)

Mitt tredje besök i denna katedral :)

Man får då verkligen se allt när man reser! Vi gick förbi en restaurang där en katt satt och väntade på att få beställa... Och det roligaste av allt var att den satt ensam, och ingen annan i restaurangen verkade tycka det var konstigt :D

Alfred vid Les halles :)

På kvällen hade vi fått tips om en bra pastarestaurang som vi valde att ge en chans :)

Vi blev väldigt nöjda! Restaurangen var mysig, maten var god och den svensk-franska servitrisen var supertrevlig och serviceminded! :)

Gatorna i Paris :)

Operan!

Fjärde dagen på resan hade vi verkligen hoppats på att vädret skulle vara på vår sida eftersom vi skulle till Versailles med dess fantastiska trädgård! Men så blev inte fallet...

Det var självklart intressant att se ändå, framförallt insidan av slottet där vädret inte påverkade...

Royal Opera of Versailles :)

=)

Ute på baksidan av själva slottet finner du den gigantiska trädgården, helt otroligt stor!

Vackert :)

Men jag tror ännu en gång att det dåliga ljuset inte riktigt gjorde den gröna trädgården rättvis...

En härlig middag efter heldagen på Versailles =)

Den femte dagen på resan blev den 1 maj, och lustigt nog så bara vände vädret över natten! Jag börjar nästan tro att vädergudarna har en almanacka och följer denna! Maj månad är ju alltid skottsäker... =))

Alfred får äntligen se sitt efterlängtade Eiffeltorn :D

Utsikten från toppen =)

En underbar dag med en underbar utsikt över en underbar stad!

I fjärran syntes finansdistriktet La Défense :)

I nästan tio år har Alfred haft en brevvän som bor i Paris. Givetvis var det dags för dem att träffas nu när vi ändå var här, och lustigt nog så jobbar han (av alla platser!!!) vid Eiffeltornet haha =)
Han fixade så att vi inte behövde betala entré, men bäst av allt, att vi inte behövde stå i de två-tre timmar långa köerna för att komma in/upp! :D
Så, merci Thomas!

Mäkitg känsla :)

Rostig gammal stålkonstruktion från 1889, men fortfarande idag så ståtlig och en symbol för Paris och Frankrike! Helt otroligt egentligen =)

Eiffeltornet, Seine och blå himmel... behöver man så mycket mer? :)

En snabbtitt på Triumfbågen innan vi strosade ner längs Champs Élysées...

En riktig fransk sötcrêpes, åååh namnam!! =)

På kvällen tog vi några drinkar ihop :)

Ännu ett tack till Thomas som tog oss till denna bar, med några av de godaste drinkar vi någonsin druckit!! :O

Sjätte och sista heldagen i Paris hade vi Bestämt oss för att spendera på Disneyland! =)

Det ståtliga, rosa sagoslottet haha :)

Parken var uppdelad i flera olika temaområden. Här befinner vi oss i "Indiana Jones" där man bland annat kunde åka en gruvbana... :)

En gullig liten berg-och-dalban =)

En labyrint (som var betydligt längre och svårare än man först kunnat ana)... x)

En söt liten sagobåttur :)

Där man färdades fram mellan små sagobyar :)

Framåt kvällen så anordande parken en salgs parad med musik och inslag från olika Disneyfilmer! =)
Här kommer min absoluta favoritfilm från barndomen, Toy Story! :D

Och alla 90-talisters största klassiker från barndomen, Lejonkungen! :)

Sista dagen tog vi oss till Montmartre där vi promenerade upp till Sacré Coeur  :)

Och en titt på insidan...

Efter det promenerade vi vidare genom Montmartre och förbi Moulin Rouge =)

Och den sista lunchen blev i ett härligt solsken sittandes utvänd mot gatan och det var bara att njuta :)

Det som började med grått och tråkigt väder blev till slut den soliga vår som vi ville möta i Paris... :D

Häftig avgångstavla på Paris - Charles De Gaulle Airport...

Efter en kort kvällsflygning var man snabbt hemma i Göteborg igen...

Så där, då var ytterligare en resa avklarad och något att minnas :)

Som jag skrev tidigare började resan med riktigt dåligt väder. Det var inte bara mulet och regnigt, utan även kallt! Men ungefär i mitten av resan så vände det och helt plötsligt var det sol och över 20 grader =)
Vi blev glada över att vi ändå fick lite av den vår som vi ville möta nere på kontinenten...

Vi är nöjda över att slutligen ha besökt Luxemburg också, eftersom vi började prata lite smått om att åka dit redan för fem år sedan, men det blev aldrig av. Att staden sedan inte hade så mycket att erbjuda besökaren var en annan femma :P

Paris hade jag ju som sagt redan besökt innan, men det var verkligen kul att Alfred äntligen fick komma dit. Vi har rest runt så mycket på lite mer unika och annorlunda platser, men han kom aldrig till Paris som han så länge velat!

Nästa resa bär av till Kroatien (Dubrovnik) och Montenegro (Kotor) redan nu på måndag. Det blir två helt nya platser för oss båda och vi har bara hört positivt om den adriatiska kusten, så vi är JÄTTEpepp nu! :D
Sol, bad och äventyr väntar =))

Tack för att du tittade in och läste och hoppas du fick tips och inspiration, eller åtminstone lite underhållning ;)

Ta hand om dig till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard