London 2013, del 2/2

Hej!
Här kommer fortsättningen på Londontrippen. Eftersom vi fick avbryta mitt i Warner Bros. Harry Potter Studios, så fortsätter vi även där =)
(Har du inte läst del 1 av London så rekomenderar jag att göra detta för att bättre hänga med i del 2)
Från Butterbeer till "Monsterbook of monsters"!

Jättespindeln Aragog och basilisken Nagini!

Diagongränden =))

Kan det vara Freds & Geroges skämtbutik?

Ja det verkar så...

Och nu till det stora! Här har vi slottet! I princip alla vyer av slottet i filmen som är filmade uppifrån är egentligen filmat här. Olika bakgrunder blir sedan inklippta i filmen...

Det var väldigt häftigt att se, men samrtidigt sorgligt då man vill fortsätta intala sig att slottet finns på riktigt.

Modellen är oerhört fint gjord! Om man tittar noga så är detaljerna bra gjorda och hela slottet ser verkligt ut...

Inte undra på att slottet ser äkta ut i filmerna! :O

Sjukt vackert!

Ikväll avslöjas en väl bevarad hemlighet: Innan skolstarten i femte klass så gick jag runt och hoppades på att jag skulle få ett antagningsbrev från Hogwarts. Jag var elva år och skulle under hösten i så fall få börja första året på skolan. Men hur förvånande det än kan låta, så fick jag aldrig något brev utan lever än idag som vanlig mugglare =(Så det här är det närmsta jag någonsin kom Hogwarts...

Dock gjorde jag ett litet besök hos Ollivanders för en stav...

Haha!! Jag har aldrig varit mycket för souvenirbutiker.... men här blev jag helt galen och ville typ köpa hem allt!!!Du kunde verklgien hitta ALLT här... Tröjor, halsdukar och andra typer av kläder i alla fyra elevhemsfärger!

Bertie Botts every flavour beans! :D

Chocolatefrogs =))

Peppermint toads...

Och stavar tillhörande alla karaktärer i filmerna! :)

Efter ungefär fyra timmar på studion så gav vi oss tillbaka in mot London...

... där vi gjorde ett besök på ännu en (inte alltför gammal) attraktion kallad "London Dungeon". Tyvärr var det kameraförbud och dessutom mörkt under hela den 90 minuter långa turen! Kort sagt var det som ett slags "skräckhus" med tolv olika stop/stationer som alla handlade om kända, historiska Londonprofiler, däribland "Jack The Ripper" och "Sweeney todd"...(Länk till London Dungeons hemsida:)

Sen var det dags för ett restaurangbesök :)

Hungrig efter lång dag med många intryck!

Amanda kände för en saftig stek med pommes och bearnaisesås x)

Mysig bar/restaurang med liveband =)

Dagen efter var det söndag och vår sista dag i London. Morgonen började med härlig hotellfrukost...

Amanda öser på hon med...

Sista dagen skulle utnyttjas för sightseeing...

London Eye...

Trafalgar Square =)

Could this be anywhere but London?! x)

Picadilly Circus

Jamie Olivers egna restaurang... så synd att vi inte hann pröva! :(

En kort promenad längs Oxford Street fick det också bli

Och ismocca från Starbucks efter en massa gående :)

"The Shard" invigdes förra året och blev då inte bara Londons och Storbritanniens högsta byggnad, utan till och med Eurpas högsta! Drygt 300 meter hög och 87 våningar...

Även Londons gamla delar står stolt kvar, här Tower Bridge...

The Tower of London

Old meets new...

Vi åkter sedan till Gatwick för att ta vårt flyg hem med Norwegian. Men när vi kom dit var flyget INSTÄLLT!!! Jag hörde nånstans i terminalbyggnaden ett slags kucklande. När jag sedan vänder mig sitter en uggla på min axel med ett vitt kuvert, Samma med Amanda. Vi tittar förbryllat på varandra men öppnar sedan våra kuvert. Det är från Trolldomsministeriet. De ger oss tillstånd att använda kvastar för att flyga hem till Landvetter!!! Jag har äntligen fått mitt efterlängtade brev från Hogwarts... =)) Så vi flög, och vi flög....

... men plötsligt känner jag hur kvasten gungar! Jag försöker ta kontroll över den men lyckas inte! Jag faller ner mot havets hårde yta och RYCK!................... Var är jag?..... Fasen, ombordstigning på Norwegians flight till Göteborg? Var det bara en dröm nu igen? Fick jag inget brev?

Aja, jag satt ganska bra där med, nödutgångsraden med extra benutrymme... =)

Det var nog allt från denna resan!Tack för att ni har läst och att det var en lite annorlunda tur genom London, speciellt med WB HP-studios!

Ska du till London snart så vill jag varmt rekomendera ett besök på Harry Potter Studios:

Men också London Dungeon:

För att sammanfatta resan så var den kort men intensiv! Vi fick sett och gjort jättemycket på kort tid och trippen blev en lyckad weekend! :D
Nästa resa för mig blir med Alfred till Skopje/Makedonien 18-21 oktober, nedräkningen har börjat!Följs oss då :)
Tack igen för att du läst!Ta hand om dig...

London 2013, del 1/2

Hej!!!

Nu var det verkligen inte igår jag gjorde senaste inlägget. Som jag senast skrev så startade jag bloggen för att skriva under min och Alfreds tid nere i Förenade Arabemiraten, men jag bestämde vid hemkomst att jag skulle fortsätta skriva vid framtida resor.

Vi kom hem från vår termin utomlands den 1 juni, och sedan dess har det i princip bara varit jobb som gällt hela sommaren.

Men sista helgen i augusti blev det en resa till London. Denna resa bokades faktiskt redan långt tillbaka i november förra året. Resan var en julklapp och present till lillsyrran som skulle få följa med på vår första utlandsresa tillsammans utan föräldrarna.

För Amanda skulle det bli första gången i London, medan det för mig skulle bli den fjärde. Av denna orsak började jag tidigt söka efter alternativa attraktioner/sevärdheter utöver de vanligaste, då jag redan sett/gjort många utav dem. På den vägen fann vi Harry Potter-studion utanför London, samt London Dungeon. Mer om detta längre ner...

Så efter en vanlig arbetsdag gick jag denna fredag eftermiddag en timme tidigare kl.16 för att ta mig ut till Landvetter och flyget som skulle gå vid 18.

Jag har tidigare flugit både SAS och Ryanair till London, men denna gången blev det Norwegian. Amanda ser pepp ut inför resan x)

Det var som sagt min första flight någonsin med Norwegian och ett stort plus är att de erbjuder WiFi ombord. Nörd som man är, var en titt på Flightradar24 ett måste. Skulle inte rekomendera flygrädda att göra detta av en orsak som ni själva kan räkna ut... låt oss bara hoppas att flygledarna runt London kan hantera denna myrstack av flygplan!

Eftersom SAS använder Heathrow och Ryanair använder Stansted, så blev det även första gången jag såg Gatwick, som Norwegian använder...

Efter landning var klockan ganska mycket, så det blev the tube direkt mot Southwark station och hotellet...

Morgonen efter var vi sjukt ambitiösa som gick upp 05.30 och var först ner till frukosten! Detta eftersom vi var tvungna ta tunnelbanan strax efter 07 mot Euston Train Station...

... där vi hoppade på detta pendeltåg strax före 08 mot Watford Junction...

... där denna trevliga dubbeldäckare väntade på oss!!! :D

Ni alla vet vad/vem Harry Potter är och majoriteten har åtminstone sett en utav filmerna om honom. De sju (åtta) filmerna släpptes löpande mellan 2001-2011. De flesta vet inte riktigt var dessa spelades in. Många tror att slottet är riktigt och att scenerna spelades in inuti och runt det. Tyvärr måste jag förstöra denna trevliga uppfattning och "avslöja" att de flesta scenerna (inklusive de vyer man ser över det fantastiska slottet) är filmade inuti denna byggnad:

"Warner Bros. Harry Potter Studios" var tidigare alltså inte öppet för allmänheten utan användes under tio år för filminspelningen. Men eftersom filmerna nu är färdiga eller "slut" så har man bestämt för att studion kan komma till användning ändå genom att göra den till en attraktion för Harry Potter-fans och andra besökare.

Fint citat

Städskrubben, Harry Potters rum

Turen började med en kort film om inspelningen av filmerna och hur det hela började...

Sedan var det äntligen dags! Här får vi gå in genom portarna till den berömda "Great hall" som är Hogwarts mest kända del...

Här inne fann vi fyra långa bord för de fyra elevhemmen Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw och Slytherin!

Det enda som inte var som i filmerna var det magiska taket som självklart redigeras på dator...

Hufflepuffs skoluniformer

Scenen där Harry och Malfoy har sin duell i andra filmen. Serpensortia!

På jobbet i somras gjorde vi tester på nätet om vilket elevhem man skulle hamna i. Jag svarade så ärligt jag kunde och trodde jag skulle hamna i Slytherin... men tydligen är man Gryffindorare (stolt hahaha). Helt rätt! x)

Mad-eye Moody, Trelawney, McGonagall, Dumbledore...

Ett isslott som var med under vinterbalen i fjärde filmen

Kläder som användes under samma bal. Victor Krums outfit, den bakre till höger, om jag inte misstar mig?

Chocolate feast!

Gryffindorgrabbarnas sovrum!

"Erised"!!! Spegeln där du ser dig själv i ditt drömtillstånd. Eftersom vi bara ser oss själva så måste vi ju vara perfekta... =))

Gryffindors sällskapsrum!

Tick... tack...

Trappan upp till Dumbledores kontor

Inne i Dumbledores kontor!!! Detta var en utav de platser i studion som man verkligen kände att man nästan befann sig i filmen... magiskt!

Dumbledore vid sitt skrivbord

Salen där lektionerna i Trolldryckskonst spelades in...

Porten till "The chamber of secrets"!!!

Hagrids stuga

Familjen Weasleys hem (roliga effekter såsom självdiskande borste och självstrykande järn fanns)... =)

Familjen Riddles gravsten

Det här fick mig att inte veta om jag skulle skratta eller gråta... Det var häftigt att befinna sig på det kända Privet Drive, men samtidigt kändes det hemskt att se gatan på baksidan av en filmstudio x(

:D

"The knight bus" från tredje filmen =))

Insidan av trippeldäckarbussen =)

Mitt under turen fick man chansen att slå sig ner på lite "Butterbeer" som serveras på baren "The three broomsticks" i Hogsmeade...

Det smakade........ intressant!

Här får jag bryta inlägget. Tack för att ni läst! Men jag håller mig kort, för fortsättning följer snart... =)
Till dess, ha det gott!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard