Lefkas 2020!

-------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Redan för ett år sedan bokade vi en resa till Korfu, för avresa i mitten av augusti 2020. Denna resa blev i juni inställd pga pandemin och vi bokade istället om till Lefkas.
Vägen fram till avresa den 15 augusti var allt annat än rak och smidig, men trots väldigt mycket strul och magsår så kom vi till slut iväg... =)

Resan började med en SAS-Charter flight ner till Preveza som ligger på det grekiska fastlandet!

Det var inte jättefullt ombord om man säger så :)
90 av 180 säten var tagna...

Eftersom SAS inte hade någon ombordservering (för att minska smittan) så var de tre timmarna ner ganska långtråkiga. Menmen, vi var åtminstone på väg! :D

Efter landning genomfördes på flygplatsen slumpmässiga Covid-kontroller på ankommande passagerare, men vi hade tur som slapp. Vi hoppade på bussen som skulle ta oss till Lefkas och efter ungefär 45 minuter var vi framme i Nydri på öns östkust :)

Vårt lilla hotellrum för den kommande veckan, enkelt men trevligt :)

Utsikten från vår balkong :)

Hotellet hade en egen strand där man även kunde äta på restaurang med närheten till vattnet =)

Vad vi hade saknat grekisk mat! <3 Allt i det grekiska köket är så fruktansvärt gott!

Glada och nöjda med första kvällen =)

Avrundar med lite glass!

Trots att hotellets frukost var ganska enkel (och tyvärr inte omfattade något varmt/tillagat) så var den godkänd och vi lämnade den alltid med fulla magar...

Efter frukosten hade vi bara ett mål i sikte, nämligen stranden! =)

Hela första dagen ägnade vi åt att koppla av och njuta av sol, bad och lugn :)

Det var väldigt enkelt att ha det bra här!

En liten promenad längs strandkanten!

Lunch med denna utsikt, tummen upp :)

På kvällen gick vi in till huvudgatan i Nydri och ner längs hamnen där restaurangerna låg tätt...

En hel grillad bläckfisk med grillade grönsaker till =) Mums!

Det var här vi bestämde oss för att bara hålla oss till grekisk mat under hela resan och inte äta en enda icke-grekisk rätt. Inte för att det är en utmaning när man är i Grekland med all deras goda mat!

Nästa dag hyrde vi bil och började köra runt den södra halvan av ön :)

Ibland behöver man lämna de stora lederna för att hitta smultronställena...

Efter att ha kört på den steniga grusvägen (som fick en att undra om bilen skulle gå sönder) i ungefär en kvart så nådde vi denna lilla bukt :)

Agiofili Beach, en supermysig liten strand inklämd mellan bergen =)

Efter några timmar på den stranden körde vi in till byn Vasiliki där vi åt lunch =)

Otroligt mysigt ställe att luncha på! Pittoreskt om inte annat...

Gyroslunch: Två per person såklart! :D

Efter det fortsatte turen på inte lika små och grusiga vägar, men fortfarande genom fin natur där det alltid finns något att titta på...

En knapp timme senare var vi framme vid dagens stora mål, nämligen Katsiki Beach!

Det fanns tidigare en liten häftig bro som tog en ut på halvön som syns på bilden, men en jordbävning för fem år sedan förstörde den och ingen har brytt sig om att laga den...

En av de mest spektakulära stränder jag sett! =)

Trots ganska mycket folk så kunde vi ändå hitta en yta där vi låg med två meters avtånd till nästa sällskap, åt alla håll ;)

På vägen hem bjöds vi på en väldigt fin solnedgång som sänkte sig över Joniska havet...

Som alla vet så blir man ju hungrig av att bada och ligga på stranden, så det var gott att komma tillbaka till Nydri där vi beställde in middag =)

Nästa morgons frukost!

Avkoppling och ännu mera avkoppling. Efter gårdagens utflykt var det skönt att bara hålla oss kvar i byn. Lazy days... =)

Jag gick i och för sig hela vägen upp till gatan där jag köpte med mig gyros (och extra tsatsiki) som jag tog med mig ner till stranden ;)

På kvällen var det dags för lite drinkar! Och som jag skrev på Facebook så finns här en svår gåta att lösa: Fem behållare med sprit, men finn ett fel på bilden!
#2020

Det tenderar alltid att handla mycket om mat när vi reser, men extra mycket när vi är i Grekland!

Nästa dag blev en till heldag på stranden :)

Åh vad jag saknar att sitta och äta lunch här utan stress och att behöva kolla på klockan <3

Efter mycket slappande kände vi att det skulle sitta fint med en långpromenad, så vi gav oss iväg på en runda som ledde oss lite havlt upp på ett berg med fin utsikt över Nydri...

Nästa morgon hyrde vi faktiskt bil ytterligare en gång! Denna gången började vi med att besöka Nydri Waterfalls. Dock var det nog fel säsong så vattenfallet var ganska torrt om man säger så... x)

Men det hindrade inte vissa från att doppa sig ändå...

Vi körde ganska snart vidare, denna gången runt öns norra del, som bjöd på flera vtykortsvyer...

När man började komma över på den västra delen av ön så sträckte den ena kilometerlånga stranden ut sig efter den andra...

Med Pefkoulia Beach i bakgrunden :)

Till slut nådde vi Kathisma Beach där vi spenderade resten av dagen :)

Till lunch blev det idag (som de flesta andra dagar) ett urval av olika rätter =)

Man kunde ju verkligen inte klaga på utsikten här! :D

Här mjölkade vi solen på dess allra sista strålar innan vi började köra hemåt igen...

Middag :)

Dags att släcka törsten igen! Denna kväll var det en Mango margarita, en Pina colada och en Strawberry daiquiri som fick göra jobbet...

Sista heldagen på ön spenderades återigen med sol, bad och avkoppling...

Och på kvällen ville vi testa den mysiga strandbaren precis vid vattnet :)

Skål för en lyckad resa!

Under dagen för hemresa kramade vi ur det sista ur strandlivet...

... och det sista ur vår matturné! x)

Det är alltid lite tråkigt att avsluta en bra resa, men vi var så glada och nöjda med veckan på Lefkas att det kändes helt okej ändå...

Tack Grekland för den här gången! =)

Som jag skrev i början av inlägget så hade vi målet att bara äta grekisk mat under veckan, och detta lyckades vi faktiskt med! Bara en dag in i resan så tyckte vi att vi åt så himla mycket, så vi sa att det skulle vara intressant att skriva ner allt för att sedan summera det. Här har vi listan:

*13 gyros
*1 hel bläckfisk
*1 tallrik med lökringar

(*12 frukostbufféer)

Det var allt från den här resan!

Detta var min femte resa till Grekland och därmed min femte (sjätte) ö att spendera en vecka på.

2006: Rhodos
2011: Karpathos
2017: Skiathos (+Skopelos)
2019: Samos
2020: Lefkas

Trots att alla öar har sina fördelar och unika karaktärsdrag som särskiljer dem från de andra, så måste jag ändå säga att Lefkas hittills är min favorit vad gäller natur och landskap. En oerhört vacker ö med dramatiska stränder intill bergsklippor...

En sak som är väldigt bra är att både Alfred och jag är eniga om att Grekland är vårt absoluta favoritland i Europa så här långt. Man kan alltid besöka en ny ö (som skiljer sig något från den föregående), samtidigt som man ändå kan finna trygghet i att man vet vad man får i form av grekisk mat och gästvänlighet!

Många har frågat hur det var gällande antalet turister nu i dessa Coronatider.
Medan de utländska turisterna till stor del lyste med sin frånvaro så var det oerhört mycket greker från andra delar av landet som turistade (hemestrade) på ön.

Tack för att du hängde med på en snabbis till Lefkas och hoppas du tittar in snart igen. Nästa inlägg handlar om vår weekendresa till Bologna och San Marino, håll utkik! =)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard