En weekend i Tunis!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

För någon månad sedan var det dags för en oss att göra en liten weekendresa.
I början av mars är det inte jättegott om destinationer som känns lockande rent vädermässigt, eftersom man är begränsad att hålla sig inom Europa. Det skulle kanske vara någon enstaka stad vid Medelhavet... och eftersom vi nu besökt de flesta ställen i Europa så blev situationen inte lättare!
Men sedan slog det oss att man inte alls behöver begränsa sig till Europa för att få en bit av Medelhavet. Så vi slog till på två flygbiljetter till den nordafrikanska medelhavskusten!
Med Air France skulle vi nu flyga för strax under 2000kr per person till den tunisiska huvudstaden Tunis! =)

Fredag till måndag sulle vi vara på plats, och det skulle visa sig att vädret nådde upp till sol och 27 grader som bäst! :)

Efter att ha startat från ett snöigt och grått Landvetter så kom vi upp över molnen denna fredagsmorgon =)

Efter nästan två timmars flyg så landade vi på Charles De Gaulle i Paris...

Vi fördrev vårt fyra timmar långa byte med lite häng i en av loungerna på flygplatsen :)

Boarding för vår flight till Tunis, i en av flygplatsens mest nyöppnade delar (Terminal 2E - Pier L)!
Luftigt med stora glasfönster, det gillar jag ;)...

Väl ombord på flyget var det dags för lite lunch. Vi blev förvånade av att vi fick såpass "mycket" på denna flygning som endast var dryga två timmar. Yoghurt med skivade äpplen, samt en varm "pizza" med lite vin till det =)

Vi flög ner över Frankrike, Medelhavet och här passerar vi Sardinien...

Väl framme i Tunis så hoppade vi in i en taxi som tog oss det korta avståndet (ca 15 minuter) till hotellet, som hade en inbjudande reception :)

Vårt hem under kommande tre nätter :)

Vi tyckte inte att vi hade någon tid att spilla, så vi gav oss ut på sightseeing direkt :)

Här har vi  "Cite de la Culture"...

Efter en halvtimmes promenad nådde vi huvudgatan och monumentet "Clock of Habib Bourguiba Avenue" :)

Sedan promenerade vi upp längs Bourgiba-avenyn medan solen sänkte sig över den! Efter att först ha promenerat längs en relativt lugn gata, fick man här känna på storstadspulsen eftersom detta var huvudstadens mest viktiga aveny...

St Vincent de Paul Katedralen! Detta var en av sakerna jag gillade med Tunis, att trots att 99% av befolkningen var muslimer så kunde man hitta kyrkor/katedraler sida vid sida om moskéerna utan att att det verkade konstigt...

Välkommen till TUNIS! :)

Något som både Alfred och jag älskar att äta när vi besöker arabiska länder är just shawarma! =)
Vare sig du befinner dig i Förenade Arabemiraten, Jordanien eller Tunisien så är det alltid lika gott!

Vi hittade ett bra bord mitt på avenyn där vi hade god utsikt över stadens rörelser...

Puuh..... här äter vi stora mängder glass! =)) Det finns en längre historia bakom denna jäkla glass!
Men kort sagt skulle vi ha två kulor glass var för 20kr, men det resulterade i två LITER glas för flera hundra kronor, hahaha x)

Nästa dag, lördag morgon, så gav vi oss iväg på en utflykt mot ännu sydligare breddgrader :)

På vägen passerade vi återigen Bourguiba Avenue :)

Att promenera till sina mål när man är i en ny storstad ger en gratis sightseeing :)

Efter en lång promenad nådde vi tågstationen!

Detta tåg skulle vi nu sitta på de dryga två timmarna söderut ner mot Sousse, som är en känd badort för turister!

Efterom biljetter i "första klass" (om man nu kan kalla detta för det) bara kostade 20kr mer än andra klass, så tyckte vi att vi lika gärna kunde slå till på det =)

Loket som drog våra vagnar ner från Tunis till Sousse :)

Fin och prydlig gata :)

Turiststråket som leder ner mot stranden...

Förr så gick turismen i Tunisien ganska bra, och det gick till och med direktcharter från Göteborg ner till Sousse (man landade oftast Monastir/Enfidha) och ibland även Djerba. Men en kombination av den "Den arabiska våren" och ett terrordåd som ägde rum på just denna strand för tre år sedan, har lett till att landets turism har fallit hårt och minskade med över 30% från 2010 till 2015!

Vilket är synd, för just denna eftermiddag var det 27 grader varmt i skuggan och vi bestämde oss för ett dopp! Trots att det faktiskt var svinkallt i vattnet, så vill jag påminna om att det är Medelhavet... i mars!!! :D

Det tog emot lite, men två dopp var blev det till och med =) Så vi var nöjda...

Kvällen började smyga sig på, så efter några timmar i Sousse var det dags att ta tåget tillbaka mot Tunis...

Väl tillbaka i huvudstaden så hade vi hunnit bli hungriga, så vi valde ut en restaurang på huvudavenyn :)

Mums! :D

Nästa dag (söndag morgon), började vi med hotellfrukost =) Bland annat crépes...

Sedan tog vi oss till Medinan (Gamla Stan)...

Här inne bland trånga gränder så blev det en rörig blandning av dofter, ljud, prylar och folk... :)

Bra sightseeing med andra ord =)

När vi gick omkring där inne så dök det plötsligt upp en gubbe som ville visa oss (såklart!) upp till ett takcafé med fin utsikt över stan. Vi hängde med och ångrade inte detta, då caféet var riktigt bra! =)

Det var inte mycket folk där uppe så man behövde verkligen inte kriga med andra turister (vilket man definivtivt hade fått göra om detta låg i Paris, Barcelona eller Bangkok)!
Och hela takterrassen var utsmyckad i jättefin keramik , vilket gjorde halva upplevelsen...

Alfred och Zaytuna-moskén :)

Berber-gubben som berättade fakta om staden och visade oss upp till takcafét =)...
(och sedan till hans lilla butik såklart, haha) =)

När vi var klara i gamla stan så tog vi ett litet gulligt pendeltåg 30 minuter österut, till förorten Karthago!

Vi kände oss välförtjänta av lite lunch, så vi satte oss i solen och kopplade av lite...

Medan lunchen serverades =)

Efter det promenerade vi runt lite i det underbara vädret (svensk sommar), och det tog inte lång tid att förstå att det var Tunis mest välbärgade som bodde i denna lyxiga stadsdel med storar villor och palmer...

Men det var ju faktiskt inte därför vi åkte ut till Karthago, utan det var självklart av historiska skäl!

Karthago var en viktig handelsstad under sin storhetstid för 2000-3000 år sedan, idag en arkeologisk plats...

Medan vi strosade omkring bland de utspridda ruinerna av antika Karthago så passerade vi även presidentpalatset...

Fler ruiner av Karthago...

Solen har sänkt sig över Tunisbukten...

Under hela helgen letade vi efter någon restaurang som serverade traditionell tunisisk mat, men eftersom Tunisien är väldigt franskt av sig så var det förvånansvärt svårt att hitta! Men till slut (vår sista kväll) så hittade vi en restaurang på en liten bakgata, som serverade tunisisk mat =)
Tyvärr var det ett väldigt, väldigt, väldigt enkelt ställe (till och med lite sunkigt), så matupplevelsen blev ganska dålig... MEN, jag var ändå väldigt nöjd med att få testa två olika tunisiska rätter :P

Efter middagen så fanns det bara en sak kvar jag ville testa! Innan resan hade jag läst om att Tunisien börjat satsa hårt på deras egen vinindustri, så vinet var ett måste att pröva! :)
Vi gick till hotellets bar och fick pröva lite rosé, som var gott och en bra avslutning på kvällen...

Nästa morgon var det direkt efter frukost dags att flyga hem igen. Här får vi en sista vy över Tunis...

Efter endast ett kort stopp på en timme i Paris, så klev vi på Göteborgsflyget...

Macka, kaffe och lite flygtidning på det! =))

Det räcker med tre dagar i sol och värme för att man ska glömma bort vädret där hemma...
Typsikt dimma, kyla och allmän gråhet välkomnade oss hem :)

Det var allt jag hade att bjuda på från denna weekend i Nordafrika :)

När det gäller Tunis/Tunisien, så hamnade det inte på någon topplacering för någon av oss utan får medelbetyg.
Däremot skulle vi definitivt vilja rekomendera Tunis som alterativ weekenddestination under tidig vår/sen höst för de som känner att vädret i Europa inte räcker till, eller vill se något utöver den klassiska weekendstaden =)

Sedan vill vi också tillägga att priserna i Tunisien var EXTREMT låga, och vi skulle nog vilja säga att Tunisien tar hem en topplacering på den listan i alla fall! Under de tre dagar vi besökte landet så gjorde vi av med 600kr var!!! Då har jag räknat med taxi, tåg, pendeltåg, middagar och allt däremellan... ;)

Tack för att ni var med och läste än en gång! :)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard