Amsterdam!

Hej!

Nu har det varit en period med en väldans massa blogginlägg, detta har berott på att jag legat en aning efter med resorna här. Men här kommer den sista resan, sedan ligger jag åter i fas! ;)

Denna gång ska ni får följa med till tulpanernas... jag menar Red Light Districts... eller kanske haschets land: Holland!

Alfred och jag bestämde oss för att, innan sommarens jobb drog igång på riktigt, ta en tur till Amsterdam. Vi skulle vara borta måndag-fredag, och hittade ungdomsbiljetter med SAS via Köpenhamn.
Ja, vi har direktflyg med KLM fem gånger om dagen mellan Göteborg och Amsterdam som endast tar en dryg timme, men priserna vi hittade hos SAS var ganska mycket billigare...

Årets femte resa började en eftermiddag med att visa Alfred "Menzies Lounge" på Landvetter... =)

... där vi åt lite plockmat och njöt av utiskten! :)

Häftigt väder! :)

En SAS A320 blir det som tar oss ner till Köpenhamn...

Efter start fick man en spektakulär utsikt över flygplatsen med Göteborg och älven i bakgrunden... :)

Efter 29 minuter i luften landade vi på Kastrup. Där hade vi ett kort byte på 45 minuter innan det var dags för nästa flyg till Schiphol =)

Väl framme i Nederländerna tog vi tåget från Schiphol Airport in till Centralstationen i Amsterdam...

Hotellet var nybyggt, endast ett par månader gammalt. Rummet var fräscht och mysigt! =)

OMG!!! När vi var i Lissabon så hade vi ett hotellrum där hela väggen mellan badrummet och resten av rummet var gjort av glas, med andra ord ett enda stort fönster! Där kunde man i och för sig (dock från UTsidan) veva ner en slags gardin när den ene behövde utföra vissa behov.
Här fick vi återigen ett rum där man kunde se rätt in, men denna gången fanns det inte ens något att veva ner!!! x))...

Morgonen efter var det i alla fall dags för vår första frukost :)

En laxsmörgås med lite äggröra belv det för mig =)

Amsterdams Centralstation

Låt sightseeingen börja! :)

Två små klädinköp blev det allt =)

En grej jag älskade med staden var alla dess ostbutiker! :)

Där det alltid var så mysig stämning och man fick smaka på massor av olika ostar! :))) Mums!

Promenad genom staden gator och över alla dess kanaler =)

Red light district! x)

Charmiga kanaler och massor av uteserveringar, det är Amsterdam det! :)

Middag på en libanesisk restaurang :)

Husbåtar (och framförallt dekorerade sådana) kännetecknar staden :)

Hamburgarlunch! =)

Mysigt att sitta och bara suga in atmosfären och se på alla förbipasserande :)

En väldigt karaktäristisk huslänga med typiska Amsterdam-hus! :)

Sedan var det trevligt att bara gå längs med stadens gator, dock inte denna! För på denna gågata kunde det komma spårvagnar från ingenstans, vilket var som Alfred uttryckte det: Livsfarligt!

Sedan fick vi även uppleva något som var lite mindre trelvigt: Hela stadens centrum bombhotades! Så ett jättestort område spärrades av under några timmar...

Sedan hittade vi det mysigaste på hela resan! En timmes lång båttur på kanalen... =)

I priset ingick dessutom ett glas vin att smutta på! =) Sedan var det bara att lägga sig på kuddaran och njuta av turen! :)

Här har man det fint <3

Riktigt kul att se staden från kanalen istället för tvärtom! =)

Riktigt skön åktur... :)

Jag kan faktistk säga att det var molnigt under större delen av resan, men just denna kväll när vi tog båtturen så sprack det upp och blev blått =)

Amsterdam var fullt av barer och coffeeshops x)...

Sista dagen började vi med att crepes, sjukt goda :))...

Choklad, banan och grädde för Alfred =)

Medan jag var sugen på lite mer matiga crepes. Bacon, skinka, champinjoner och annat gott =)

En jäkligt konstig fågel, helt enkelt...

För er som inte förstått det, så handlar ju allt i Amsterdam om sex & droger (vad hemskt det låter!), så här har ni några "Duck with a Dick" =D... Vilket även syns på bilden om man säger så x)

Sista middagen =) Alfred slog på stort med två rätter...

Pasta carbonara =) Mmm...

Sedan kände vi att vi bara var tvugna att gå tillbaka till crepestället för lite efterrätt! =))
Choklad, banan, jordgubbar och vaniljsocker...

Kväll i Amsterdam...

Frukosten på hotellet sista morgonen var riktigt härlig :)

På schiphol blev jag som ett barn på julafton!

Speciellt i den här butiken!!! Valet stod mellan att köpa hem hela butiken, eller dö!

Här flyger vi in över Köpenhamn så att vi får en häftig överblick över staden :)

Final Approach till Kastrup!

Här blev man allt lite avundsjuk på CPH!
I bakgrunden finner vi Norwegian 787Dreamliner, Thai 777-300ER & Emirates 777-300ER... Sweet!

Vår lilla SAS A319 hem till Göteborg/Landvetter... Den dög den med ;)

Yes, men det var allt vi hade att erbjuda från Amsterdam mina vänner.
För att sammanfatta resan kort så var den väldigt mysig. Fastän det var soligt en kväll, så var himlen täckt av moln under större delen av resan

Amsterdam som stad måste jag säga var väldigt unik och annorlunda från andra europeiska städer. Staden hade länge funnits på min "att-besöka-snart-lista", så det var kul att äntligen få komma dit och jag blev inte besviken.

Jag måste dock säga att staden inte klättrar upp och tar någon topplacering direkt. Den hamnar någonstans runt medel. Men detta får inte missförstås som att jag inte tyckte staden var unik, oerhört intressant och lärorik, för det var den!

Nästa resa åker vi faktiskt iväg på redan idag. Det blir för mig årets sjätte resa och den går till spännande Belgrad i Serbien! =)
Det ska bli riktigt kul att jämföra med Skopje/Makedonien som vi besökte i oktober förra året!

Tack än en gång för att du följt oss på vår resa, hoppas du tittar förbi snart igen...
Ha det gott tills nästa gång!

Barcelona 2014!

Hej!

Ja då var det dags igen! Årets fjärde resa gick i juni till Barcelona!
Det började med att Amanda och jag bokade biljetter för en lite för kort men intensiv resa till Spaniens stora pärla, Barcelona. Ingen av oss hade tidigare besökt staden.

Efter ett par veckor visade det sig att Amandas vän Denise ändå skulle ner och hälsa på en kompis som pluggar i Barcelona, så hon passade på att åka dit några dagar innan för att sedan spendera de två sista dagarna med oss.
Även Amandas andra vän Linnea blev sugen på lite spansk storstad, så hon hakade på våra två dagar hon med. The more the merrier! ;)

Resan började en tisdag eftermiddag med att vi skulle flyga med det spanska flygbolaget Vueling, som trafikerar Göteborg-Barcelona nonstop. Vueling tas på Landvetter om hand av handlingbolaget Aviatior, som Alfred jobbar på.
Det var inte heller sämre än så att självaste Alfred jobbade just den dagen, på den flighten!
Därför började resan med en lyxig VIP-incheckning! :))

Något måste man ju få ut av att man känner folk som jobbar på flygplatsen! =)

Och något måste man ju också få ut av att man själv jobbar på flygplatsen! För efter incheckningen så hade vi gratis entré till Menzies Business Lounge! :)

Där vi till gratis mat och dryck fick en exklusiv utsikt över plattan och banan medan vi väntade in vår flight... :)

När vi sedan kom ombord denna Vueling A320 hade Alfred satt oss på nödutgångsraden där vi hade lite extra benutrymme :) Trots att vi flög med ett lågprisbolag kan man lugnt säga att vi fick en lyxig start på resan! =)

Barcelonas nya terminal! Fräsch och modern flygplatsarkitektur... :)
Fastän vi landade i Barcelona så sent som vid 19-tiden, så var vi bjudna på förfest innan utgång, så här var det inget avkopplad start på resan, utan direkt till hotellet för att fräscha upp! x)

När vi gjort oss iordning och befann oss strax utanför byggnaden där förfesten skulle vara, kom vi på att vi inte kunde dyka upp tomhänta, så vi gick in i en liten privatägd butik för att köpa lite dryck att ha med oss.
Väl inne börjar min näsa att blöda hejdlöst!!! Det kom från ingenstans, utan orsak!
De söta indiska ägarna gav mig all deras uppmärksamhet och började svamla om gamla indiska metoder om att man kunde få blodflödet att stanna genom att ha is på huvudet. Så de öppnade deras glassbox och gav mig en stor isbit att ha på huvudet! Jag tackade så mycket för omtanken och gick artigt ut med isbiten på huvudet... x))
Notera att jag dök upp festen och såg ut typ så här:

Men efter en stund på festen hade blodet stannat och en väldigt trevlig kväll hade istället börjat! :)

Denise och Amanda utforskar Barcelonas nattliv ;)

Det får tummen upp =)

Morgonen efter började (efter lite svårigheter med att stiga upp) med att vi bestämde oss för att vara ritkgit turistiga. Så vi hoppade på en Hop-On-Hop-Off som tog oss genom stadens alla större sevärdheter!

Hur kunde man annars starta sommaren om inte så här?! :)

Ett stop med en fantastisk utsikt över staden!

Glada gänget i njutar-mode =)

Placa de les Cascades!

Fantastiskt vackert! :)

Jag stod i förundran och undrade varför jag aldrig hört talas om eller sett detta monument, som är minst lika vackert som Fontana di Trevi, Big Ben eller för att inte tala om halvmeter långa Manneken Pis!!!

Kunde inte riktigt slita mig ifrån x)

Linbana genom palmtopparna? Gärna det, om vi hade haft mer tid! :/

Här någon gång började jag inse hur jag verkligen underskattat Barcelona. Staden började klättra snabbare och snabbare upp på min lista över europas favoritstäder...

Barcelonas fina arkitektur! :)

Och dess vackra gator...

Den kända huvudgatan La Rambla... =)

Och inte minst, La Sagrada Familia!

Stadens mest kända monument, ska det någonsin bli färdigt, tro...?

Den huvudlöse mannen, obehaglig! x)

Gaudis park, Parc Güell! = )

Älskar Barcelonas alla smågator, till och med gränderna är mysiga, precis som i favoritstaden Rom! :)

Ännu mysigare blir de när man hittar sånt här där! :P... Donuts, mums!!

Konstigaste skyltfönsret ever! En jäkla banan lixom?! Desigual såklart... x)

En annan sak staden är känd och älskad för, sin strand! Det är verkligen inte många storstäder i Europa som även har strand. Detta är en av orsakerna till varför Barcelona är en sådan populär destination, den erbjuder både stadsliv och strandhäng!

"I would fly to the moon and back, if you'll be, if you'll be my baby..."

Magiska kvällar verkade staden inte heller snåla med...

Underbart! =)

Bland alla dessa små mysiga gator, fanns även lika mysiga små torg inklämda bland husen!

Här en liten restaurang där öltunnor användes som bord, så himla charmigt! =)

Vi hittade till sist vår egna restaurang. En 60-talsinspirerad, riktig spansk tapasrestaurang! :))

Lite sangria? Ja tack =)

Tapas på ingång!

Octopus! :)

Dagen efter hade vi bara tid för en avslutande frukost innan hemfärd! Denna avnjöt vi på ett sjukt trevligt frukostställe med vy ut över en helt vanlig barcelonagata!

Jag började med tjocka, härliga chokladpannkakor med bär och sylt på! :)

För att sedan ge mig på en alldeles härlig äggröra och baconbagel! =)

Sedan var det tyvärr dags för hemfärd igen...

Vueling skulle även flyga oss hem igen :) Dessvärre hade ingen utav oss en spansk pojkvän som kunde lyxa till hemresan, men det var helt okej! :P...

Det var inte bara jag i det här sällskapet som var lite flygnörd! Amanda plåtar en stor amerikan... ;)

Efter start fick vi en fin vy över flygplatsen och kustremsan! Adios Barcelona...

Hola Gotemburgo! Under inflygning till Landvetter passerade vi rätt över Götet och fick denna goa utsikt! :)

Åter hemma på Landvetter =)

Ja men sådär, då har ni varit med även i Barcelona! Jag måste själv säga att staden överträffade mina förväntningar med hästlängder, och jag blev väldigt överraskad över hur fin och härlig staden var.

Som många vet är Rom min favoritstad i Europa. På andra plats kommer Lissabon. Men efter denna resa kan jag säga att Barcelona klättrade förbi Lissabon, och äventyrar nu även Roms placering på toppen. En fantastisk stad som jag/vi fick se alldeles för lite av, men vi är glada att vi se den över huvud taget. Nästa gång får det dock bli en längre vistelse! =)

Tack ännu en gång för att du läst och hängt med på resan, hoppas du fick lite insikt och inspiration!

Ett ännu större tack till Amanda, Linnea och Denise som var med på resan! :) Och även Denises väninna Sanne som guidade oss och var med en del under resan!

Vi ses nästa gång läsare, då du får hänga med till Amsterdam på resa #5 =)
Håll ögonen öppna!
Kram så länge

Mötte våren i Dubai!

Hej igen! =)

Bara en dryg vecka efter att jag kommit hem från en fantastiskt rolig klassresa i Berlin, var det dags för en ny resa. Denna gången var det Dubai som stod på listan, tyvärr inte mer än sex dagar, men bättre än inget. Sedan är inte heller mars en favoritmånad, så jag hade inget emot att möta våren på en aning varmare breddgrader :)

Alfred var redan på plats nere i Förenade Arabemiraten, så jag började resan på egen hand:

Det började, som flera gånger tidigare, med Turkish Airlines till Dubai (via Istanbul)...

Det här är den front där Turkish ständigt utmärker sig från andra bolag och mottar pris efter pris.... Maten! =)

Efter en tre timmar lång flygning till Istanbul, följt av ytterligare fyra timmar på nästa flyg så dök Dubais fantastiska skyline upp i gryningen! :)

Otrolig vy över staden under inflygning! Världens högsta torn Burj Khalifa syns som en nål nere bland byggnaderna...

Förenade Arabemiraten består av två saker: Städer och sand! ;)

Eftersom jag landade vid 07 på morgonen, och skulle vänta in Alfred, Carina, Lennart, Elin och Henke (som hade 35 mil att köra från Ruwais), så begav jag mig till hotellet där jag lade mig vid takpoolen. Jag tänkte lite på det ruggiga marsvädret jag lämnat hemma i Sverige, och somnade sakta in på solstolen... :)

När de andra hade dykt upp så hade vi en strosande dag i stan, följt av kvällsmiddag på "Thank God It's Friday".

Hungrig blir man av att gå runt och runt i de gigantiska köpcentrumen x)

Utsikten under middagen var inte fy skam!

De magiska fontänspelen! Känslan man har när man sitter här och äter/dricker gott och ser ut över fontänerna och dammen med staden i bakgrunden är helt otrolig. Den går inte att beskriva utan måste upplevas! ;)

Och ju mörkare det är ute desto häftigare blir spelen :))

Burj Khalifa upplyst, helt magisk! =)

The Address! Här åkte vi upp en bit för att komma till Cigar Lounge (som vi besökt under tidigare resor)! =)

Uppe på Cigar Lounge. Efter några barrundor i Dubai måste jag påstå att bättre än så här kan man nästan inte avnjuta en utsikt och stämning av staden! :)

Alfred ser ut över Dubais mittpunkt & hjärta...

Här skålas det och röks cigarer... x)

Den obligatoriska Dubaibilden tagen från Metron :P

Emirates Towers =)

En 800 meter hög nål!

Sedan var det dags för oss att besöka världens högsta hotellbar, som i sin tur låg på översta våningen i världens högsta hotell! =D

Taggad!

Väl uppe i världens högsta hotellbar (JW Marriott Marquis Dubai), befann vi oss tydligen på cirka 350 meters höjd! :)

Åh, sade någon Happy hour? Då tar jag ett glas vin tack! ;)...

Här sitter de, glidarna, och ser ut över världens häftigaste stad =)...

Senare på kvällen, snarare mot midnatt, så testade Alfred och jag en utav de två klubbar som sägs vara de bästa i Dubai... Nämligen VIP Room!

Men om vi ska vara ärliga så var det en total besvikelse! Det var helt folktomt, och ganska litet. Jag håller fast vid min teori att Dubai inte är en partystad! Den är istället allt annat... =)

Men vi fick ju ändå ta oss varsin drink innan vi stack =)

Ett glas vin så att man kan säga att man åtminstone varit här och tagit del av det (som inte fanns) x))...

Libanesisk mat var det som gällde vid lunch nästa dag :)

Sen var det dags att åka ut till det välkända "Jumeirah Beach Hotel"!

Utsikten från baren längst upp i Jumeirah Beach ;)

Heeeelt magisk utsikt över Burj Al Arab, "världens enda 7-stjärniga hotell"!

Oj! Hörde jag Happy hour igen?!?

Gör ont att se på!

Solen sänker sig över Persiska viken...

Senare på kvällen gick Alfred och jag ner till lobbyn och "restaurangdelen" av hotellet för att se oss omkring :)

Men väl där så bestämde vi oss för en Afternoon tea! =) For old times' sake ;)

Påväg ut från hotellet =) Grym belysning!

Efter några dagar i Dubai hade jag endast två kvar i landet före hemresa. Dessa spenderade vi ute i Ruwais. För er som inte varit med och läst från förra året så var det där vi spenderade fem månader under vintern/våren 2013. Ruwais är alltså en liten stad 30-35 mil väster om Dubai... Under vår tid som vi bodde där förra året höll de på att bygga ett litet köpcenter som dessvärre aldrig hann öppna innan vi åkte hem.
Detta hade dock hunnit bli färdigt nu! =) Så Alfred och jag tog oss dit för att kolla läget!

Efter att ha konstaterat att det var ett välkommet tillskott i Ruwais nöjesutbud, tog vi oss en liten glass...

Följt av bio (som också fanns i köpcentret). Vi såg "Divergent"... :) Mys!

Min enda heldag i Ruwais ägnade vi åt strandhäng! =)

Har det gott i min alldeles egna "kokong" (som jag inte kunde låta bli att tänka att det var!)... :)

Sedan var det slut på det roliga! Eftersom Alfred skulle stanna i några dagar till så åkte jag hem på egen hand. Sista kvällen spenderade jag först på en tre timmar lång bussresa till Abu Dhabi, följt av en två timmar lång bussresa vidare till Dubai. Det finns dessvärre inte så mycket (snarare inget alls!) att titta på längs vägen mellan Ruwais och Dubai! Solnedgången fick därmed hålla mina ögon sysselsatta... :)

När jag lyfte från Dubai fick jag dock en häftig utsikt över hela staden, för att inte tala om "The Palm" som är synligt på bilden...

Jag har adlrig tråkigt när jag flyger själv! =))

Tidigt nästa morgon landade jag i ett grått Istanbul...

Efter ett litet byte landade jag till sist i ett, lustigt nog, soligt Göteborg! =)

Sådär, då har du fått följa med på ytterligare en resa ut i världen!
Jag hoppas du tyckte om läsningen och ser fram emot nästa, som inte dumt nog handlar om Barcelona i juni! =)

Så jag har inte mycket mer att säga än tack för att du hängde med på årets tredje resa och att jag hoppas du är sugen på den fjärde!

Till nästa gång, ha det gott! =)

Berlin - Klassresan!

Hej!
Efter en långt uppehåll här på resebloggen är det dags för ett sent (men inte mindre bra) inlägg från en av vårens resor.
Den här gången får ni följa med på en annan typ av resa, nämligen en klassresa. Det var i 4-7 mars som TARC13 åkte ner på klassresa till Berlin.

Resan började planeras redan i november då klassen delades upp i åtta olika grupper á 4 personer. Grupperna fick i uppgift att planera och boka olika delar av resan. Vissa grupper hade hand om flyg eller hotell, medan andra hade hand om dagsutflykter och aktiviteter under de fyra dagarna i staden.

"Huvudaktiviteten" under resan var dock resemässan ITB-Berlin, världens största av sitt slag.
Ett annat viktigt syfte med resan var att besöka fyra olika hotell för inspektion, och därmed få en inblick i hotellvärlden och hur de kan fungera på olika sätt.

Med på resan var klassens dryga 30 elever samt två lärare.

Trippen började strax efter 05 en tisdag morgon på Landvetter. Dock var vi endast 18 stycken som åkte med första flyget, medan resterande flög med nästa flight några timmar senare...

AirBerlin skulle flyga oss ner =)

Väl ombord var det dags att dela ut dagsplaneringen, för första dagen i Berlin, till alla i klassen...

Efter att ha gjort vårt första hotellbesök direkt efter landning så satte några av oss på restaurang för resans första lunch :)

Mums =)

Efter lunchen anslöt resten av klassen som landat senare. Vi gav oss iväg på en busstur genom staden med privat buss och guide! :)

Brandenburg Tor...

Förintelsemonumentet!

Unikt

Anny klurar på hur hon ska ta sig över muren...?

Besök i en gigantisk chokladbutik!

Om man har en A380 i choklad så har man mitt hjärta! x)

En del av muren =)

Under andra dagen skulle vi besöka Potsdam, en (enligt ryktena) mysig förstad till Berlin. Här väntar en högfärdig Anny på tåget! :)

Väl framme i Potsdam så var det inte så mysigt... Men trevligt ändå x)

Det fantastiska monumentet som bara TRAC13 förstår sig på! Den magiska porten...

Även här i Potsdam hade vi en guide. Denne trodde dock att vi var norrmän och guidade oss på norska i en kvart innan hon till sist frågade:
"Alltså, är ni från Sverige eller Norge?"... Det roliga var ju att hon själv var svensk!

Fikagänget i Berlin! Vi saknade dock vår femte medlem Emma... :(

På tåget som vi inte visste om vi fick åka med på våra biljetter eller ej... x) Skräcken när konduktören kom!

Utsikt över Berlin och Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche :)

Enbenta banditer! :O

Mysfika! :)

Mmm, varm choklad så här på vintern =)

Under andra kvällen körde vi lite fest på rummet innnan den sena middagen =)

Mys! :))

Glada gänget! x)

Ute på restaurang =)

Säger bara skål!

Mums, gräddig pasta med sparris! :))

Den tredje dagen var det som sagt dags för ITB-Berlin 2014, världens största resemässa! Här samlas flygbolag, resebyråer och turistbyråer från världens alla hörn för att visa upp sig!
Motsvarigheten hemma i Norden är TUR-mässan som varje vår hålls i Svenska Mässan!

Dubai-baserade flygbolaget Emirates visar hur din flygresa kan se ut om du reser med dem i Business Class ;)

Lufthansa visar upp sitt nya "Premium Economy!"... =)

... som Amanda och jag bara var tvungna att testa! :D

Mitt i allting tappar vi bort Anny, som precis innan försvinnandet suckade något i stil med "Åh, era flygnördar"...
Var hittar vi henne sedan om inte nerbäddad och ompysslad av en flygvärdinna på Qatar Airways?!?

Thailands representanter...

Efter några timmar på mässan var vi sugna på... WURST!

Den sista kvällen började klassen med ett restaurangbesök på en 60-talsinriktad, amerikansk Diner :)

Vin & efterrätt, ja vi är ju på semester...

Sedan samlades vi på ett torg där ett par "förbeställda" killar skulle ta med oss på en pubrunda! Den började med några öl mitt på torget... =)

Skål för sista kvällen! :)

Den första baren låg under järnvägsspår, medan den andra låg lite nergrävd under marknivå :)

Den tredje såg ut så här!... Cessi, jag älskar din pose! ;)

Fjärde och sista baren was all about fun and dancing ;)

Snofsigt!

Efteråt var vi självklart superhungriga! Midnattskebab, ja tack! =)

Sista dagen var det dags för ett besök i TV-tornet, där vi även skulle äta middag :)

Mat...

... till fin utsikt :)

Ett sista skratt för denna resa! :)

Hemresa från Berlin-Tegel denna fredagkväll efter fyra roliga dagar i Berlin! =)

Jag säger bara tack TRAC13 för en riktigt rolig och lyckad resa till Berlin! :)
Klassen är inte helt fy skam... ;)

Ungefär tio dagar efter min hemkomst från Berlin var det dags för ytterligare en resa till Dubai :P
Jag lovar att inte dröja lika länge igen innan det inlägget kommer, så håll utkik! :)

Tack för att du läst, vi ses snart igen!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard