Mötte våren i Dubai!

Hej igen! =)
 
Bara en dryg vecka efter att jag kommit hem från en fantastiskt rolig klassresa i Berlin, var det dags för en ny resa. Denna gången var det Dubai som stod på listan, tyvärr inte mer än sex dagar, men bättre än inget. Sedan är inte heller mars en favoritmånad, så jag hade inget emot att möta våren på en aning varmare breddgrader :)
 
Alfred var redan på plats nere i Förenade Arabemiraten, så jag började resan på egen hand:
 
Det började, som flera gånger tidigare, med Turkish Airlines till Dubai (via Istanbul)...
 
Det här är den front där Turkish ständigt utmärker sig från andra bolag och mottar pris efter pris.... Maten! =)
 
Efter en tre timmar lång flygning till Istanbul, följt av ytterligare fyra timmar på nästa flyg så dök Dubais fantastiska skyline upp i gryningen! :)
 
Otrolig vy över staden under inflygning! Världens högsta torn Burj Khalifa syns som en nål nere bland byggnaderna...
 
Förenade Arabemiraten består av två saker: Städer och sand! ;)
 
Eftersom jag landade vid 07 på morgonen, och skulle vänta in Alfred, Carina, Lennart, Elin och Henke (som hade 35 mil att köra från Ruwais), så begav jag mig till hotellet där jag lade mig vid takpoolen. Jag tänkte lite på det ruggiga marsvädret jag lämnat hemma i Sverige, och somnade sakta in på solstolen... :)
 
När de andra hade dykt upp så hade vi en strosande dag i stan, följt av kvällsmiddag på "Thank God It's Friday".
 
Hungrig blir man av att gå runt och runt i de gigantiska köpcentrumen x)
 
Utsikten under middagen var inte fy skam!
 
De magiska fontänspelen! Känslan man har när man sitter här och äter/dricker gott och ser ut över fontänerna och dammen med staden i bakgrunden är helt otrolig. Den går inte att beskriva utan måste upplevas! ;) 
 
Och ju mörkare det är ute desto häftigare blir spelen :))
 
Burj Khalifa upplyst, helt magisk! =)
 
The Address! Här åkte vi upp en bit för att komma till Cigar Lounge (som vi besökt under tidigare resor)! =)
 
Uppe på Cigar Lounge. Efter några barrundor i Dubai måste jag påstå att bättre än så här kan man nästan inte avnjuta en utsikt och stämning av staden! :)
 
Alfred ser ut över Dubais mittpunkt & hjärta...
 
Här skålas det och röks cigarer... x)
 
Den obligatoriska Dubaibilden tagen från Metron :P
 
Emirates Towers =)
 
En 800 meter hög nål!
 
Sedan var det dags för oss att besöka världens högsta hotellbar, som i sin tur låg på översta våningen i världens högsta hotell! =D
 
Taggad!
 
Väl uppe i världens högsta hotellbar (JW Marriott Marquis Dubai), befann vi oss tydligen på cirka 350 meters höjd! :)
 
Åh, sade någon Happy hour? Då tar jag ett glas vin tack! ;)...
 
Här sitter de, glidarna, och ser ut över världens häftigaste stad =)...
 
Senare på kvällen, snarare mot midnatt, så testade Alfred och jag en utav de två klubbar som sägs vara de bästa i Dubai... Nämligen VIP Room! 
 
Men om vi ska vara ärliga så var det en total besvikelse! Det var helt folktomt, och ganska litet. Jag håller fast vid min teori att Dubai inte är en partystad! Den är istället allt annat... =)
 
Men vi fick ju ändå ta oss varsin drink innan vi stack =)
 
Ett glas vin så att man kan säga att man åtminstone varit här och tagit del av det (som inte fanns) x))...
 
Libanesisk mat var det som gällde vid lunch nästa dag :)
 
Sen var det dags att åka ut till det välkända "Jumeirah Beach Hotel"!
 
Utsikten från baren längst upp i Jumeirah Beach ;)
 
Heeeelt magisk utsikt över Burj Al Arab, "världens enda 7-stjärniga hotell"!
 
Oj! Hörde jag Happy hour igen?!? 
 
Gör ont att se på! 
 
Solen sänker sig över Persiska viken... 
 
Senare på kvällen gick Alfred och jag ner till lobbyn och "restaurangdelen" av hotellet för att se oss omkring :)
 
Men väl där så bestämde vi oss för en Afternoon tea! =) For old times' sake ;)
 
Påväg ut från hotellet =) Grym belysning!
 
Efter några dagar i Dubai hade jag endast två kvar i landet före hemresa. Dessa spenderade vi ute i Ruwais. För er som inte varit med och läst från förra året så var det där vi spenderade fem månader under vintern/våren 2013. Ruwais är alltså en liten stad 30-35 mil väster om Dubai... Under vår tid som vi bodde där förra året höll de på att bygga ett litet köpcenter som dessvärre aldrig hann öppna innan vi åkte hem. 
Detta hade dock hunnit bli färdigt nu! =) Så Alfred och jag tog oss dit för att kolla läget!
 
Efter att ha konstaterat att det var ett välkommet tillskott i Ruwais nöjesutbud, tog vi oss en liten glass...
 
Följt av bio (som också fanns i köpcentret). Vi såg "Divergent"... :) Mys!
 
Min enda heldag i Ruwais ägnade vi åt strandhäng! =)
 
Har det gott i min alldeles egna "kokong" (som jag inte kunde låta bli att tänka att det var!)... :)
 
Sedan var det slut på det roliga! Eftersom Alfred skulle stanna i några dagar till så åkte jag hem på egen hand. Sista kvällen spenderade jag först på en tre timmar lång bussresa till Abu Dhabi, följt av en två timmar lång bussresa vidare till Dubai. Det finns dessvärre inte så mycket (snarare inget alls!) att titta på längs vägen mellan Ruwais och Dubai! Solnedgången fick därmed hålla mina ögon sysselsatta... :)
 
När jag lyfte från Dubai fick jag dock en häftig utsikt över hela staden, för att inte tala om "The Palm" som är synligt på bilden...
 
Jag har adlrig tråkigt när jag flyger själv! =))
 
Tidigt nästa morgon landade jag i ett grått Istanbul...
 
Efter ett litet byte landade jag till sist i ett, lustigt nog, soligt Göteborg! =)
 
Sådär, då har du fått följa med på ytterligare en resa ut i världen!
Jag hoppas du tyckte om läsningen och ser fram emot nästa, som inte dumt nog handlar om Barcelona i juni! =)
 
Så jag har inte mycket mer att säga än tack för att du hängde med på årets tredje resa och att jag hoppas du är sugen på den fjärde!
 
Till nästa gång, ha det gott! =)


Kommentarer
Denise

Längtar tills Barcelona-inlägget kommer! Skynda innan moderkakan kommer!

Svar: As you wish! Moderkaksskeppet har landat ;)
Alex Arvidsson

2014-08-20 @ 21:22:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0