Budapest 2015!

Hej!

Två månader efter Resemaffians första resa ihop (Georgien & Armenien) var det dags för vår andra. Denna gången åkte vi inte lika långt, utan det blev en weekend i Budapest 7-10 november.

Men vi blev inte riktgit helt ensamma på resan. Lustigt nog hade kollegan Jocke bokat en weekend till Budapest med vännen P-O under exakt samma datum!

Resan började som vanligt i Menzies Lounge på Landvetter =)...

Wizz Air, enda bolaget som flyger Göteborg-Budapest nonstop. Jag kan ju inte påstå att de låga priserna inte heller hade något med valet att göra ;)...

Efter ankomst till den ungerska huvudstaden checkade vi direkt in på hotellet :)

Skål och välkomna till Budapest! =))

Första kvällen var vi lite försiktiga och valde en restauang i köpcentret som låg intill hotellet :)
Pad Thai och vin. Inte så ungerskt, men gott var det! :)

Országház, ungerns parlamentsbyggnad! Ett av de mer välkända sevärdheterna i Budapest... :)

Vackert! =)

Budapest Chain Bridge!

På kvällen köpte vi med oss lite Starbucksfika till rummet :P

Den efterlängtade hotellfrukosten = Alfred är lycklig... :)

Måste ju i och för sig hålla med om att den var riktigt god!
Pumpakräm (den lilla skålen till väster) var något nytt för min del x)

Utöver det traditionella som serveras på en hotellfrukost kunde man beställa in pannkakor, våfflor eller crêpes

Här har vi den äldsta tunnelbanelinjen i hela Kontinentaleuropa!!! =) Den öppnade år 1896, alltså för 119 år sedan! :D... Helt fascinerande!

Eftersom det ofta är kallare mitt i Europa under vintertid än det gärna blir vid kustnära områden (som Göteborg), väntade jag mig ett kallt och vintrigt Budapest. Men under söndagen var det 15-20 grader varmt och när solen tittade fram kunde det lika gärna ha varit en  mild sommardag! =)

Här har vi nu kommit till det välkända termalbadet Széchenyi! :D
Man kunde bada/basta såväl inomhus...

... som utomhus!

Utomhus fanns tre stora pooler. En varm, en mellanvarm och en lite kallare motionspool :)

Till middagen hade det bokats bord på en restaurang. Jocke och P-O anslöt sig till gänget för en kväll tillsammans :)

Jag följde Adrians rekomendation att beställa in ungersk gås (med rödkål och potatismos)! Det gjorde jag rätt i för den satt riktigt jäkla fint! :D

Belåtna grabbar =)

Efter middagen blev vi alla sötsugna och begav oss till New York Café, ett ställe som tydligen rekomenderats av både guideböcker och bekanta som besökt det... Som ni ser på bilden är det en aning överflådigt, men kul att testa på en fika här :)

Menyerna var även de lite fina i kanten... x)

Men vi alla hittade något som var gott och blev nöjda! =))
För min del en glass med kakbitar och aprikoskräm i :)...

Gänget =)

Efter att middagen och efterrätten var avklarad var det dags för en liten barrunda! :)

Long Island Icetea för mig och en Whiskey (!!!) för Alfred, what happened there?!

Vidare till nästa anhalt på barrundan, en mysig uteservering med infravärme...

... gott sällskap...

... och goda drinkar! SKÅL =)

Sista heldagen valde vi att köra på sightseeing! Vi började med en liten spårvagnstur :)

Parlamentsbyggnaden i dagsljus =)

Gårdagen bjöd på betydligt bättre väder. Idag var det ganska grått och svalt, mer som en novemberdag borde vara... Men promenaden längs Donau kändes ändå stillsam och avkopplande :)

Ett minne till de judar som under andra världskriget radades upp här längs med kajkanten för att sedan skjutas och falla ner i floden...

Mattiaskyrkan, Mátyás Templom...

Fiskarbastionen =)

Utsikt över centrala Budapest :)

Kanske en aning klyshig, men tyckte den blev ganska trevlig ändå... :)

Hahahah x))

Den obligatoriska groupien med staden i bakgrunden =)

Fint :)

En promenad över hängbron på väg tillbaka från Buda till Pest :)

Lite strosande på shoppinggatan :)

När det blev alltmer ruggigt och småregnet började falla tog vi oss istället in i värmen för en fika :)

Det blev en bakelse av den ungerska sorten "Dobos torta" :) Och lite te på det...

När det sedan sprack upp gav vi oss ut igen på lite fortsatt vandring genom staden :)

Här har vi kommit till Saluhallen. En underskattad typ av mötesplats där vi gärna hade satt oss ner och ätit något av allt det goda som erbjöds ur det ungerska köket... om vi inte hade varit så mätta! :/

Sedan en snabb Cosmopolitan på baren Zanzi-Bar =)

Eftersom det var sista kvällen blev det även ett glas vin eller två på rummet med lite ostbröd till det :)

Senare på kvällen kände vi för att ta en sista promenad. Vi gick då en halvtimme bort till Hösök Tere, Hjältarnas torg!

Och sedan vidare till ett spökslott... eller något ;)

Kusligt...

Morgonen efter var det bara att äta frukost och bege sig till Flygplatsen. Mellan klockan 06-08 kunde inga flyg lyfta från Budapest flygplats på grund av IT-fel. Massor förseningar under morgonen ledde även till följdförseningar och vi trodde att vår flight vid 11:15 skulle bli två till tre timmar sen. Men Wizz Air lyckades på något sätt fixa så att vår flight gick utan några större förseningar. Reservplan ståendes eller influget extraplan? Oavsett vilket så tycker jag att de skötte det fint :)

Det var tur det, för en dryg timme efter landning hemma i Göteborg så stämplade man in på jobbet... x)

Fastän jag varit i Budapest en gång innan för tolv år sedan, och trors att det inte hände något spektakulärt under resans gång, så var det en lyckad getaway i några dagar! Det var precis ett sådant avbrott från vardagen som man behöver så här under hösten.
En lugn resa med god mat/dryck, fint sällskap, varma bad och sightseeing. Mer än så behöver det inte vara =)

Så jag tackar Resemaffians alla medlemmar, samt våra gästspelare Jocke och P-O, för en lyckad weekend i den ungerska huvudstaden! :D

Till nästa gång (som kan infalla inom närmare framtid än man kan tro), ta hand om er!

Tack för att ni hängde med, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN! ;)

Georgien & Armenien 2015

Hej!

Då var det dags för ännu en resa. Denna gången var vi inte själva utan reste tillsammans med ett annat par. Ett par som är minst lika galna i att resa som vi själva är!

En resa till Kaukasus (området inklämt mellan Turkiet, Ryssland och Iran) kom på tal för första gånen för nästan ett år sedan, närmare bestämt hösten 2014. Under månaderna som följde präglades vi av mycket planering och inte minst FÖRHANDLINGAR! Alla inblandade vet precis vad jag talar om ;)... Många viljor, få lösningar!

Men till slut lyckades samtliga enas om det mesta och vi kände oss nöjda med resan som väntade oss 12-21 september. Vi skulle flyga till Georgiens huvudstad Tbilisi och efter några dagar ta tåget över gränsen till den armeniska huvudstaden Jerevan. Sedan skulle vi flyga tillbaka till Tbilisi för två dagar där, innan returresan till Sverige...

Efter mycket om och men, samlades Resemaffian en lördagmorgon på Landvetter för vårt allra första äventyr tillsammans =)

En KLM E190 flög oss ner första sträckan till Amsterdam :)

Väl framme på Schiphol besökte vi en Lounge för att fördriva vårt tre timmar långa byte! Vin & pasta med utsikt över plattan, kan det bli bättre...? ;P

Mycket prat och diskussioner... mestadels om flyg! =))

Sedan var det dags att flyga vidare från Amsterdam. Vi skulle flyga med "AirZena - Georgian Airways" till Tbilisi! :) Vi fick sitta i Businees Class!!.... Eller ja, i fem minuter......... Innan planet ens pushade!

Efter en 4,5 timmar lång flygresa var vi framme i den georgiska huvudstaden! =) Den var mysigare än jag trodde!

Eftersom Adrian & Kristian besökt Georgien innan, så har de berättat oerhört mycket om maten i landet. Jag förstod aldrig hysterin kring det hela... förrän nu!
Här har vi en av våra favoriter, valnötsröra inrullat i auberginer! =)) Mmmm....

Och en av de viktigaste rätterna: Landets nationalrätt (typ?), Khinkali! Så gott! Men det är inte bara smaken som tilltalar en. Det är snarare hur man äter den. Khinkali är en form av degknyte fyllt med kött och buljong. Du börjar med att bita hål i degen för att sedan suga ut den härliga buljongen. När denna är slut börjar du att äta upp köttinnehållet för att till slut ha ätit upp hela knytet! =)

Under vår första heldag så hade vi no time to spare. Vi gav oss ut på vår första utflykt ut på landsbygden. Längs med vägen till målet passerade vi flera märkvärdiga platser, som denna :) Vackert!

Flod mellan bergen, friskt och härligt! :)

När vi till slut kom till orten som var målet på utflykten, Kazbegi, så började vi med att äta lite gott :)

Vår personliga förare och guide Soso hade mycket att berätta om sitt land, språkbarriärerna får man se bortom... :)

Mätta och laddade inför bestigningen av berget ni ser bakom oss...

Målet var alltså att bestiga ett litet berg med en kyrka på toppen, ett ganska känt utflyktsmål i området...

Det kanske inte syns på bilden, men det var kämpigt!!! :O

We made it!! :)

En lite fontän :)

En magisk utsikt över Kazbegi och det georgiska landskapet :)

Vi tänkte att vägen ner skulle vara betydligt lättare, men... not so sure!
Det var riktigt, riktgit brant! x)

Mitt i backen bestämde vi oss dock för lite picknick! Vi åt tomater (?!) och drack rödvin... Mycket skratt stod också på listan! :D

Med ett härligt sällskap och den här utsikten så var det ingen brådska härifrån...

Kossor på vägen... Trots att denna väg var en av de större trafiklederna i landet, så gick korna omkring vilt på vägarna och väjde inte för några fordon. Vi fick väja för dem... :P

Efter en lång och utmattande dag så kände man sig extra välförtjänt av mat! =) Allt vi beställde var minst lika gott som dagen innan! :D

Hungriga killar! x)

Dags att suga i sig en Khinkali, för andra dagen i rad! =))

Morgonen efter var det sight-seeing i Tbilisi!

Freedom Square

Mysiga Gamla Stan =)

Så grönt med all växtlighet! Extra kul var det med vindruvorna som hängde ner överallt här... :)

Framför den moderna och nybyggda gångbron...

I Gamla Stan fanns gott om mysiga restauranger och uteserveringar, och höstvädret var ljuvligt :)

På en liten gata i staden fanns "Kattkvinnan"... Hon verkade ha hand om massor med kattungar! När hon sov på gatan så låg katterna på, under och vid sidan om henne...

Några av dem vågade slita sig loss och var nyfikna på oss... eller våra skosnören istället!

Sedan var det hög tid för lite lunch och god dryck! =)

Hmm, tjaaa, vi tyckte nog om Tbilisi ;)

På kvällen mötte vi Natja, en väldigt intressant tjej som Adrian & Kristian hade som guide under deras förra resa, och sedan hållt kontakten med! Hennes berättelser om landet, och hur det var för bara några år sedan under spänningaran mellan Georgien och Ryssland, var oerhört spännande och levande!

Vi är vana vid takbarer i Dubai, men varför inte takbarer i Tbilisi...? :)

Skål för resor och det ljuva livet =)...

En väldigt bra restaurang där man underhölls av traditionell georgisk folkdans, samtidigt som man anvjöt sin middag :)

Gaumarjos! :))

På vägen tillbaka till hotellet passerade vi över den moderna gångbron igen :P

Nästa dag ville vi testa på stadens tunnelbana! =)

Så vi tog den till andra sidan staden, för att besöka Saint Trinity Church...

Skönt väder över en skön stad :)

Efter det ville vi upp på lite högre höjder!
Tbilisi funicular tog oss upp på berget =)

På berget hittade vi Mtatsminda Park! En ganska stor och mysig nöjespark som av någon anledning var nästan helt obesökt och öde...?!

Här fanns alltifrån "Flumride"...

... till en berg-och-dalbana med loopar och korkskruvar! :O... Parken var så öde att Kristian och jag, när vi köpte biljetter och ville åka, fick svaret att vi måste vänta på minst två till efersom minimum är fyra passagerare! På Liseberg är det så motsatt att man nästan hellre önskar detta där med...

Gigantiskt Pariserhjul!

Vi köpte oss lite öl att gotta oss i solen med =))...

Med denna otroliga utsikt ;)

***Här har vi en bild jag inte tänker kommentera. Alla inblandade förstår vad jag menar***

Färden neråt med Funicular var läskigare är fräden uppåt! Kändes hela tiden som om vagnen skulle släppa...

Ännu en middag. Jag nämnde tidigare flera goda georgiska rätter, men något som de verkligen kan är bröd! Här har vi en variant av Khachapuri! Det är alltså nygräddat bröd med smält ost inbakat i sig. På toppen ligger sedan en äggula som man själv rör ut, som absorberas av brödet och blir alldeles mjukt, saftigt och ljuvligt! :)))

Hmm... Vad kan detta vara?... Fy på dig, det var du som tänkte det! Inte jag!!! ;)

Ett svalkande dopp i hotellpoolen innan nattens långa tågresa mot Aremnien! :)

Adrian och jag får äntligen känna på våra biljetter med enbart rysk text!

Adrian & Alex innan tågresan: "Wohooo, tuff tuff here we come!"...

Kristian & Alfred innan tågresan: "Help, take us home..."

Kristian & Adrian gör sig hemmastadda :)

Tågresan över den georgisk-armeniska gränsen beräknades ta nio timmar. Bäst att skåla med lite vin och bara låta tåget slingra sig ner genom Kaukasus...

Sedan läggdags. Standarden var inte... den bästa. Men det var en sovplats och vi hade det bra! :)

Efter några timmar av slumrande i ett skakande och gungande tåg vaknade vi till vyn av Araratberget i gryningen...

Vid den tidiga ankomsten till Jerevan fick jag en underbar bild i stationshuset...

Stationshuset, inget sovjetiskt över det alls...

Vårt första frukost i Armenien satt väldigt fint :)

Republic Square! I byggnaden till vänster ser ni Marriott-hotellet som the Kardashians bodde på under deras välkända besök i hemlandet...

Huvudallén i Jerevan...

Republic Square och fontänen framför National Gallery of Armenia :)

Vår första finmiddag =)

God mat i små mängder, typiskt fina restauranger... Vi alla tyckte om det, men föredrar nog ändå "vanliga" restauranger med större mängder! =))

Fontänspelen under kvällstid :)

Groupie! :)

Drinkkväll i Jerevan =) Pina Colada...

Efter att ha testat Tbilisis tunnelbana var vi bara tvugna att testa Jerevans =) De var snarlika...

Det finns alltid tid för en fika! En Snickers- eller Smartislatte kanske...? ;)

Sightseeing i Jerevan

En av de större sevärdheterna här i staden var ett monument som var en slags gigantisk trappa... x)

Groupie on the top! :)

Efter allt vandrande så var vi välförtjänta av varsin rulle! =)

Sista drinkkvällen i Armenien =) Okej vi var bara där två kvällar, men ändå... x)

Yerevan Zvartnots Airport var en liten men modern och fräsch flygplats! Me like mucho =)

Min allra första flight med ett så litet plan som en CRJ-200, skulle bli väldigt intressant och spännande! :D

Fastän det tog NIO TIMMAR att åka ner med tåg, så tog det bara 23 MINUTER tillbaka!!!

Väl tillbaka i Georgien och Tbilisi så skulle vi fira Alfreds 24-årsdag! :) Han blev bjuden på en natt på Radisson Blu Iveria =)

Alfred & jag började vår utforskning av hotellet genom att testa utomhuspoolen :)

Vårt hotellrum :) Verkar bli mer och mer "inne" med glassväggar och dörrar in till badrummet. Eller inget lås osv... Det ser absolut modernt ut, men vi förstår inte riktigt poängen x)... Tvåan vill man väl helst göra i fred? :)

Sedan ringde det på dörren och hotellet bjöd på tårta :)...

Vårt utforskande av hotellet fortsatte vertikalt :) Här har vi poolen och SPA-avdelningen som är placerad på artonde våningen!

Utsikt över staden :)

På kvällen gick vi ut för en födelsedagsmiddag med hela gänget samlat :)

Georgiskt godis som hängde överallt i staden! Churchkela, gjort på bland annat druvsaft... :)

På kvällen bjöd vi in Adrian & Kristian till hotellet för lite SPA och drinkar :))

En Cosmopolitan för alla =) Yummie...

The last supper! :/ Under den absolut sista kvällen kändes det sorgligt att resan led mot sitt slut, så vi passade på och njöt extra mycket av måltiden! Även här några av det georgiska kökets alla läckerheter =))...

Men Adrian och jag var inte nöjda... VI skulle ha en sista Khinkali och en sista droppe georgiskt rödvin, även om det så innebar stöld från en lokal invånare...

Solen har gått ner över oss en sista gång i Tbilisi...

Nästa soluppgång fick vi bevittna från flygplansfönstret på väg mot Amsterdam och sedan Göteborg.Vackert!

Då har ännu en resa lidit mot sitt slut. Men inte vilken resa som helst. Det här var resemaffians allra första resa tillsammans. Innan resan var man lite smått "orolig" för att vi skulle störa oss på varandra eller vilja helt olika saker. Det var ju ändå tio dagar tillsammans utan några andra. Men jag måste faktiskt säga att det gick riktigt bra. Och vi skrattade så mycket mer än någon av oss kunde hoppats på! =)

Så jag vill tacka Kristian, Adrian och Alfred för en riktigt lyckad resa! Tänk att vi kom iväg till slut! ;)

Jag skulle just avsluta med något klyshigt som "Det må ha varit vår första resa tillsammans, men hoppas inte det blir den sista"... Men det tänker jag inte göra, för jag VET att det blir fler resor! ;)
Redan nu på lördag drar Resemaffian iväg igen! Denna gången till en inte fullt så avlägsen destination, närmare bestämt Budapest! :D
Häng med oss på ett tre dagar långt äventyr till den ungerska huvudstaden! ;)

Tack för att du var intresserad och hängde med oss en sväng till Kaukasus!

Till nästa gång: Ha det bra och kom ihåg: "Boka först, tänk sen!"
Kram!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard