Budapest 2015!

Hej!

Två månader efter Resemaffians första resa ihop (Georgien & Armenien) var det dags för vår andra. Denna gången åkte vi inte lika långt, utan det blev en weekend i Budapest 7-10 november.

Men vi blev inte riktgit helt ensamma på resan. Lustigt nog hade kollegan Jocke bokat en weekend till Budapest med vännen P-O under exakt samma datum!

Resan började som vanligt i Menzies Lounge på Landvetter =)...

Wizz Air, enda bolaget som flyger Göteborg-Budapest nonstop. Jag kan ju inte påstå att de låga priserna inte heller hade något med valet att göra ;)...

Efter ankomst till den ungerska huvudstaden checkade vi direkt in på hotellet :)

Skål och välkomna till Budapest! =))

Första kvällen var vi lite försiktiga och valde en restauang i köpcentret som låg intill hotellet :)
Pad Thai och vin. Inte så ungerskt, men gott var det! :)

Országház, ungerns parlamentsbyggnad! Ett av de mer välkända sevärdheterna i Budapest... :)

Vackert! =)

Budapest Chain Bridge!

På kvällen köpte vi med oss lite Starbucksfika till rummet :P

Den efterlängtade hotellfrukosten = Alfred är lycklig... :)

Måste ju i och för sig hålla med om att den var riktigt god!
Pumpakräm (den lilla skålen till väster) var något nytt för min del x)

Utöver det traditionella som serveras på en hotellfrukost kunde man beställa in pannkakor, våfflor eller crêpes

Här har vi den äldsta tunnelbanelinjen i hela Kontinentaleuropa!!! =) Den öppnade år 1896, alltså för 119 år sedan! :D... Helt fascinerande!

Eftersom det ofta är kallare mitt i Europa under vintertid än det gärna blir vid kustnära områden (som Göteborg), väntade jag mig ett kallt och vintrigt Budapest. Men under söndagen var det 15-20 grader varmt och när solen tittade fram kunde det lika gärna ha varit en  mild sommardag! =)

Här har vi nu kommit till det välkända termalbadet Széchenyi! :D
Man kunde bada/basta såväl inomhus...

... som utomhus!

Utomhus fanns tre stora pooler. En varm, en mellanvarm och en lite kallare motionspool :)

Till middagen hade det bokats bord på en restaurang. Jocke och P-O anslöt sig till gänget för en kväll tillsammans :)

Jag följde Adrians rekomendation att beställa in ungersk gås (med rödkål och potatismos)! Det gjorde jag rätt i för den satt riktigt jäkla fint! :D

Belåtna grabbar =)

Efter middagen blev vi alla sötsugna och begav oss till New York Café, ett ställe som tydligen rekomenderats av både guideböcker och bekanta som besökt det... Som ni ser på bilden är det en aning överflådigt, men kul att testa på en fika här :)

Menyerna var även de lite fina i kanten... x)

Men vi alla hittade något som var gott och blev nöjda! =))
För min del en glass med kakbitar och aprikoskräm i :)...

Gänget =)

Efter att middagen och efterrätten var avklarad var det dags för en liten barrunda! :)

Long Island Icetea för mig och en Whiskey (!!!) för Alfred, what happened there?!

Vidare till nästa anhalt på barrundan, en mysig uteservering med infravärme...

... gott sällskap...

... och goda drinkar! SKÅL =)

Sista heldagen valde vi att köra på sightseeing! Vi började med en liten spårvagnstur :)

Parlamentsbyggnaden i dagsljus =)

Gårdagen bjöd på betydligt bättre väder. Idag var det ganska grått och svalt, mer som en novemberdag borde vara... Men promenaden längs Donau kändes ändå stillsam och avkopplande :)

Ett minne till de judar som under andra världskriget radades upp här längs med kajkanten för att sedan skjutas och falla ner i floden...

Mattiaskyrkan, Mátyás Templom...

Fiskarbastionen =)

Utsikt över centrala Budapest :)

Kanske en aning klyshig, men tyckte den blev ganska trevlig ändå... :)

Hahahah x))

Den obligatoriska groupien med staden i bakgrunden =)

Fint :)

En promenad över hängbron på väg tillbaka från Buda till Pest :)

Lite strosande på shoppinggatan :)

När det blev alltmer ruggigt och småregnet började falla tog vi oss istället in i värmen för en fika :)

Det blev en bakelse av den ungerska sorten "Dobos torta" :) Och lite te på det...

När det sedan sprack upp gav vi oss ut igen på lite fortsatt vandring genom staden :)

Här har vi kommit till Saluhallen. En underskattad typ av mötesplats där vi gärna hade satt oss ner och ätit något av allt det goda som erbjöds ur det ungerska köket... om vi inte hade varit så mätta! :/

Sedan en snabb Cosmopolitan på baren Zanzi-Bar =)

Eftersom det var sista kvällen blev det även ett glas vin eller två på rummet med lite ostbröd till det :)

Senare på kvällen kände vi för att ta en sista promenad. Vi gick då en halvtimme bort till Hösök Tere, Hjältarnas torg!

Och sedan vidare till ett spökslott... eller något ;)

Kusligt...

Morgonen efter var det bara att äta frukost och bege sig till Flygplatsen. Mellan klockan 06-08 kunde inga flyg lyfta från Budapest flygplats på grund av IT-fel. Massor förseningar under morgonen ledde även till följdförseningar och vi trodde att vår flight vid 11:15 skulle bli två till tre timmar sen. Men Wizz Air lyckades på något sätt fixa så att vår flight gick utan några större förseningar. Reservplan ståendes eller influget extraplan? Oavsett vilket så tycker jag att de skötte det fint :)

Det var tur det, för en dryg timme efter landning hemma i Göteborg så stämplade man in på jobbet... x)

Fastän jag varit i Budapest en gång innan för tolv år sedan, och trors att det inte hände något spektakulärt under resans gång, så var det en lyckad getaway i några dagar! Det var precis ett sådant avbrott från vardagen som man behöver så här under hösten.
En lugn resa med god mat/dryck, fint sällskap, varma bad och sightseeing. Mer än så behöver det inte vara =)

Så jag tackar Resemaffians alla medlemmar, samt våra gästspelare Jocke och P-O, för en lyckad weekend i den ungerska huvudstaden! :D

Till nästa gång (som kan infalla inom närmare framtid än man kan tro), ta hand om er!

Tack för att ni hängde med, och kom ihåg: