Sydkorea!

-----------------------------------------------------------------------------

Annyeonghaseyo! :)

Under en ganska lång period har jag och min syster pratat om att åka till Sydkorea. Medan jag mest bara känt att det verkar som ett intressant resmål, så är det framförallt min syster som hyst ett större intresse för landet, då hon följt många koreanska TV-program och musikgrupper genom åren. Såpass mycket att hon lärt sig många fraser och seder osv. Därför kände vi i vintras att det äntligen var dags att ta tag i detta och boka en resa. Så nu i maj bar det av för en vecka i Seoul och Busan!

Så en onsdagseftermiddag började resan som vanligt på Landvetter! Eftersom jag hade hittat bra biljetter till bra priser med mitt absoluta favoritbolag, så blev det Qatar Airways som flög oss dit =)

Då flighten inte var fullsatt fixade jag så att både Amanda och jag kunde få varsitt tresäte helt för oss själva! Helt underbart då man kunde sträcka ut åt alla håll och bara njuta av den fantastiska servicen ombord... :)

Efter sex timmar från Göteborg närmar vi oss Doha strax före midnatt =)

Där passade vi helt enligt rutin på att göra ett besök i loungen! Trots att den heter "Business Class Lounge", så är just denna loungen till för korthållare inom OneWorld. Den är inte i närheten så bra som den riktiga loungen för Business passagerare här på Dohas flygplats...

Efter några timmars uppehåll i Qatar så var det dags för boarding till Seoul-Incheon Airport! :)

Efter ytterligare åtta timmar i luften så landade vi till sist i Sykorea! :D
Redan under våra första minuter i Korea så infriades de förväntningar man hade på landet, nämligen att det skulle vara high-tech! När vi stod och väntade på bagaget så rullade det fram en robot som frågade om vi behövde hjälp med något. När vi inte svarade så började den berätta om hur uttråkad den var för att den aldrig fick gå ut utomhus och alltid var tvungen att stanna kvar inne, haha!! x)

Efter att ha tagit tåget in från Incheon Airport så klev vi ut i centrala Seoul!

Precis lagom för att se solen sänka sig över den sydkoreanska huvudstaden...

Trots att det var en liten bit till hotellet så bestämde vi oss för att promenera dit, för att direkt få en känsla för staden =)

Vi fick båda ganska snabbt bra vibbar och såg fram emot tre heldagar här i stan :)

Vårt hotell här i Seoul, Lotte City Hotel-Myeongdong...

Ett ganska nybyggt hotell, vilket ofta ger ett rent och fräscht intryck! :)

Innan resan var vi båda eniga om att inhemsk mat skulle spela en stor roll under resan. Så för att starta den kulinariska upplevelsen så fort som möjligt så lät vi ingen tid spillas! Första middagen blev en klassisk Bibimbap, mums! :) Med ris i botten och grönsaker, sås samt ägg ovanpå så är detta en av de mest kända och vanligast förekommande koreanska rätterna!

Kimchi (kål i starka smaker) samt andra grönaker serverades vid sidan om :)

Morgonen efter åt vi frukostbuffe på hotellets takvåning :) Underbart att starta dagen med utsikt över staden =)

Frukosten olika faser, haha x)

Med mätta och glada magar gav vi oss ut på den första sight-seeingen!
Här vid Gwanghwamun Square...

Gyeongbokgung Palace byggdes år 1395 och var det kungliga palatset under Joseon-dynastin...

Palatset låg på ett stort område där man såg alltifrån pampiga byggnader till små portar som dessa, prydda med fantastiska koreanska detaljer...

Inne på området kunde man hyra traditionella dräkter och under en kort stund var det som att man flugit hundratals år bakåt i tiden...

Gamla Korea möter nya =)

Trots att vi redan innan visste att resan skulle bli av kulinarisk karaktär, så fortsatte åtminstone jag att ständigt bli förvånad över hur kreativa sydkoreanerna verkar vara när det gäller mat! Jag förväntade mig väldigt god mat från deras egna kök, men vad jag inte visste var att det skulle finnas ett såpass enormt och brett utbud av precis ALLT annat också! Detta kommer visa sig mer under resans gång, men just här har vi en hel churro-byggnad! =))
Och jag som älskar spanska churros, kunde inte avstå!
"Churro 101 - Better than a boyfriend" är deras slogan! x)

Churros i alla tänkbara varianter fanns att välja bland! Vi valde en med kanel och vaniljglass =)

Efter det promenerade vi vidare mot Bukchon Hanok Village, ett område uppbyggt att se ut precis som ett gammalt bostadsområde skulle sett ut för hundratals år sedan, enligt koreansk tradition!

Vi var inte riktgit mätta på mat & kultur efter det heller, så vi tog oss bort mot Gwangjang Market!
Marknaden är känd för att vara ett bra ställe om man vill testa massor av småplock ur det koreanska köket, samtidigt som man strosar runt och tittar på när maten tillagas :)

Här testar vi en sorts koreansk pannkaka gjord på främst mungbönor :)

Efter det satte vi oss ner med en del smårätter samlade på bordet! Det som ser ut som korvar i sås är faktiskt egentligen "Tteokbokki", gjort på främst en slags riskaka...

Det fullspäckade sight-seeing-schemat tog oss sedan mot N Seoul Tower (Namsan Tower), dit man åkte upp med en slags linbana! :)

Utsikt från linbanan när Seouls skyskrapor lägger sig i skymningen...

Väl uppe på berget så möttes man av hudratals meter av staket med kärlekslås som hängde fastkedjade! På bilden syns ungefär en procent av alla lås som hängde! :O

Namsan Tower! :)

Här uppe på berget erbjöds man en otrolig utsikt över staden medan solen sänkte sig över den...

När mörkret hade lagt sig så tog vi en promenad längs en av de poplulära gågatorna i Myeongdong, där gatuförsäljare tillagade och sålde riktgit god gatumat =)

Till och med på gatunivå genomsyrades koreanernas kreativitet vad gäller mat! =D
En helt otrolig bredd av blandningar av olika maträtter fanns att välja bland!

Efter det unnade vi oss varsin svalkande drink :)

Nästa dag tog vi tunnelbanan. Här vill jag också tillägga att systemet i Seoul var det bästa jag sett hittills i världen! Det var flera faktorer som spelade sin roll här, men en grej som jag tyckte om var att man kan kunde panta sin enkelbiljett efter varje resa. Istället för att sälja tiotusentals kort varje dag som sedan slängs, så hade de infört pantmaskiner vid varje tunnelbaneutgång där du kunde få tillbaka en del av biljettpriset på bara några sekunder. Sedan återanvänds korten på nytt!

Målet för dagen var hursomhelst Lotte World Tower! Med sina 555 meter och 123 våningar är byggnaden världens sjätte högsta...

Även här måste jag säga att detta är den häftigaste "observation deck" som jag besökt hittills, och då har jag ändå besökt 15-20 stycken. Det som gjorde denna häftig vart att den var hela sju våningar hög/stor! Så mellan våning 117-123 hade man olika saker att göra för att se på utsikten. Alltifrån enbart utsikt och café, till souvenirshop, mjölkbar och lyxrestaurang...
Här ser vi ner över Lotte Amusement Park!

Det är ofta svårt att greppa hur stora vissa städer är när man är på marknivå. Det är därför jag älskar såna här utsiktplatser där man åtminstone får ett litet hum...

Av Sydkoreas 50 miljoner invånare bor så mycket som halva befolkningen i och runt Seoul, nämligen dryga 25 miljoner!

Ultramoderna Seoul!

Vi var bara tvugna att åka till Gangnam och titta på Gangnam-monumentet :D

Koreanernas kulinariska sug efter det nya, unika och annorlunda har inget slut! Här var det förvisso inga nya blandningar eller fushions, utan snarare ett renodlat svenskt café med alltifrån semlor till knäckebröd och morotskakor...

Efter det gick vi vidare till ett köpcentrum inrett som ett gigantiskt bibliotek!

Precis som med maten så är sydkoreanerna i allmänhet otroligt "hittepåiga"!
Jag beundrar verkligen det kreativa hos dem...

Och från det ena kreativa till det andra! Amanda ville besöka en butik som hon läst om där affärens alla våningar är inredda enligt olika teman. Här är vi i en hotellkorridor...

Medan vi på nästa våning var i en tvättstuga x))...

Mer plockmat på gatan =)) Mums!

Före den riktiga middagen! :)

Innan vi avslutade kvällen på en takbar...

Med varsin förfriskning :)

Sista dagen i Seoul hade vi två saker på agendan! Det första var (lite likt gårdagens butik) en klädaffär med ett "Pink Pool Cafe" på översta våningen. Och då undrar man kanske vad det är, men det är precis vad det heter: Ett helt rosa café x))

Där du hittade menyn samt lade din beställning på en I-pad (som också självklart var rosa!)...

Sedan tog du med dig fikan och satte dig vid inomhuspoolen :)

Gott var det i alla fall trots denna konstiga upplevelse... :D

Sedan var det dags för dagens andra punkt på agendan! I Seoul finns nämligen caféer av olika slag där man har ett specifikt djur som tema. Här ser vi ett kanincafé...

Men vårt mål var ett annat café lite längre bort, nämligen ett tvättbjörnscafé! x))

Väl inne möts vi av en.... GRIS??? Men det var lugnt, den var söt och tvättbjörnarna låg och sov (eller nåt?) just när vi kom...

Men till slut, efter att man sippat nervöst på sin latte i en halvtimme, så kom tvättbjörnarna ut! <3

Efter att ha slagits av hur konstigt det faktiskt var att vi precis besökte ett tvättbjörnscafé, så gav vi oss ut på stan igen...

Middag, men också den sista måltiden i Seoul...

Ytterligare ett exempel sydkoreanernas framsteg! På tågstationen hade de installerat bagageband som man kunde lägga sin tunga väska på, varje gång det kom en trappa! =)
Dock lite kul med personerna till vänster som inte verkar ha fattat detta x)

Dags för höghastighetståg till Sydkoreas näststörsta stad Busan!

Då städerna ligger i varsin ände av landet så fick man verkligen se stora delar av landet genom tågfönsret, vilket var kul! =) Tågresan tog ungefär 2h40min...

Väl framme i Busan så checkade vi in på hotellet...

Här i Busan åkte vi tyvärr på lite otur! Vi skulle bara ha två dagar här, men tyvärr så ösregnade det hela den första dagen, då vi hade tänkt besöka den mest kända stranden i landet, som ligger mitt i storstan här i Busan! Istället fick vi göra om våra planer och göra det bästa av läget, så vi besökte det stora köpcentret "Shinsegae Centum City"...

Och som jag nämnt så många gånger tidigare: Den koreanska kreativiteten inom mat. Tårtor är inget undantag! Varför göra vanliga/"tråkiga" tårtor när du kan göra dem roliga...?
Och varför bara sälja stora tårtor när du även kan sälja minitårtor som takeaway?

Olika goda rätter att ta med i papperstrut...

Scones har vi alla smakat på. Men här fanns även Nutella Scone, Strawberry Jam & Butter Scone samt Red Bean Butter Scone!
Och för ostälskaren (som mig själv) fanns friterad ost på pinne, doppat i diverse annat... <3

Bulgogi är en annan väldigt känd koreansk kötträtt. Och när vi väl satte oss för att äta så blev det faktiskt två ytterligare exempel på alla blandnignar och fushions du kan hitta i Sydkorea!
Vi beställde nämligen Bulgogi Cream Rice (Bulgogi på ett mer västerländskt sätt, tillagat med en gräddig sås) samt en Bulgogi Pizza där Korea möter Italien! =)

Eftersom vädret begränsade oss en del och storfilmen Aladdin precis hade haft premiär så tyckte vi att det kunde passa bra att testa lite sydkoreransk bio :))

Efter det blev det lite fika på Cinnabon, som finns i flera andra länder! Alfred och jag älskar att fika där när vi är i Dubai! =)

Downtown Busan på kvällen...

Nästa dag var vädret bättre igen och vi tog oss till Gamcheon Cultural Village! Tidigare lite av ett slumområde, men när sydkoreanska ekonomin började växa snabbt och regeringen ville städa upp genom att riva området, bestämde man sig istället för att göra om det till ett färglatt område med bra levnadsstandard. Idag är stället kulturmärkt och ett eftertraktat ställe att bo på!

Det har också blivit en av de stora turistmagneterna i Busan...

Gammal koreansk traditionell byggnad :)

Texas Street i Busan x)

Sista måltiden på resan ville vi avsluta på rätt sätt, nämligen med en känd "Korean Barbeque"! =)

Mums!

Efter bara två dagar i Busan får vi tyvärr tacka för oss...

Snabbtåget tillbaka till Seoul :)

Under tågresan tillbaka mot Seoul och Incheon Airport  så hade jag tid att fundera tillbaka på resan och reflektera över allt vi upplevt samtidigt som jag följde solnedgången...

Väl incheckade på Seouls flygplats tog vi oss till den väldigt avslappnade loungen (Asiana Business Lounge)...

Där jag efter maten avnjöt ett glas vin och små saftiga bitar av färsk mango...

Qatar Airways 777-300ER som ska flyga oss nio timmar tillbaka till Doha!

Väl framme i Doha vid 05 på morgonen så gjorde det under att kunna ta en dusch innan man fortsatte sin resa!

Strax eftrer 08 på morgonen var det dags attt kliva på denna skönhet (787-8 Dreamliner) som vi skulle sitta på i nästan sju timmar upp till Göteborg...

Kan inget annat än att njuta av servicen man alltid får ombord på Qatar Airways!

Takeoff från Doha...

Frukost och därmed min sista måltid under den här resan... :)

Det var allt jag hade att bjuda på från denna resa!

Jag måste säga att jag tyckte Seoul framförallt var en väldigt häftig, modern och futuristisk stad! Sydkoreanerna är ganska kända för att vara tillbakadragna och lite reserverade, men en stark egenskap är att det är ordning och reda i landet, och det gillar jag. Man ska också respektera sina medmänniskor och till exempel aldrig prata för högt på tunnelbanan eller andra allmänna utrymmen. Detta gör man inte heller pga lagar som reglerar, utan snarare av moral och respekt.

Ett annat exempel är tunnelbanan. "Spärrarna" som släpper in/ut folk när man scannar sin biljett, var konstant öppna så att vemsomhelst kunde gå in/ut. Man verkade helt enkelt lita på att folk gör som man ska och betalar för sig. Och det gjorde dem! När vi stod och tittade under några minuter så stämplade alla verkligen sina kort, och ingen trängde sig före eller liknande...

Detta hade (tyvärr) aldrig funkat i majoriteten av Europas storstäder...

När det gäller maten... behöver jag ens säga något? Vill man testa traditionell lokal mat men också testa på nya och roliga maträtter så är Sydkorea den perfekta destinationen att resa till...

Nästa resa blir en vecka på grekiska Samos i slutet av aguusti!
Tack för att du var med och läste!

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg: