Kryssning i Karibien 2019!

------------------------------------------------------------------------
 Hej!

Välkommen till årets andra resa, som gick till Karibien i mars och där vi spenderade två veckor ombord på härliga MSC Preziosa! =)

Resan började med att vi flög ner till ön Guadeloupe där vi bodde i två nätter innan vi klev ombord på båten som skulle ta oss runt i den västindiska skärgården.

För er som har följt våra resor en lite längre tid vet kanske om att det här blev vår tredje kryssning. Den första (2017) var också med rederiet MSC, dock systerfartyget Divina som är nästan identiskt byggd som Preziosa. Andra kryssningen (2018) var med rederiet Norwegian och skeppet Getaway. Båda gångerna flög vi till Miami och kastade loss därifrån. Därför var det lite annorlunda för oss att starta kryssningen på Guadeloupe denna gången!

Med på resan var såklart Adrian & Kristian (som dock bara hade bokat en vecka på båten), Carina & Lennart samt Tina och hennes väninna Christhina.

Den här kryssningen var lite annorlunda på fler sätt. Det var första gången vi skulle åka i två veckor istället för en. Men roligast av allt: Vi skulle få besöka hela TOLV öar, varav ÅTTA nya länder under dessa två veckor! Alla öar var helt nya för oss, så det var otroligt spännande! :D

Resan började tidigt på morgonen den 1 mars med en kort flight ner till Paris...

Efter det var vi tvugna att ta en buss genom hela Paris, från ena flygplatsen (Charles De Gaulle) till den andra (Orly)! :)

Sedan var det en Air France Boeing 777-300ER som väntade på att flyga oss ner till Guadeloupe...

Detta var min första gång att flyga "long haul" med Air France och jag hade lite högre förväntningar. Så det var synd att Air France använder en konfiguration/layout på hela 470 passagerare (!!!), när deras andra layout av exakt samma flyglpan bara tar 300! Så ni förstår att det var trångt och stökigt ombord, och det faktum att det var en jädrans massa bebisar, småbarn och familjer ombord gjorde inte upplevelsen lättare... x)

Flighten från Paris till Pointe-á-Pitre (huvudorten på Guadeloupe) tog dryga åtta timmar!

Ö 1 av 12: GUADELOUPE!
Denna ö är inget eget land utan en del av Frankrike, och därför även EU. Det kändes konstigt att vara i Karibien men ändå befinna sig i EU...

Två härliga dagar hade vi att spendera här på denna vackra ö! Livet under en palm... =)

Det är alltid skönt att ha några dagar på plats innan man hoppar på båten...

Middag :)

Och lite drinkar före läggdags!

Gänget är redo för kryssning! :D

Efter två dagar på Guadeloupe så tog vi taxin ner till hamnen där MSC Preziosa stod och väntade på oss =)

Vår insideshytt :)

Vårt badrum :)

Som jag skrev tidigare så är Preziosa nästan identisk med Divina som vi åkte med för två år sedan, och därför kändes det som att det var andra gången vi var ombord och visste precis var allting låg. Men trots det var det ändå kul att ta en liten promenad genom skeppet... =)

Atriumet, skeppets invändiga mittpunkt, också känd ombord för sin Swarovskitrappa ...

Uppe på däck ödslade folk ingen tid på att inte sola & bada!

Skulle det regna eller vara sämre väder så hade man alltid innepoolerna att vända sig till :)

Den klassiska selfien (groupien?)  på däck innan avfärd :D

Strax efter solnedgång hade vi kastat loss, redo att utforska den karibiska övärlden :D

Ö 2 av 12: ST LUCIA!
*Självständig nation*

Här gick Alfred och jag själva bort till en strand som låg precis längs med flygplatsens landningsbana! Så denna bild är tagen från stranden =)

Om man vred sig åt andra hållet fick man denna utsikt istället :)

Ö 3 av 12: BARBADOS!
*Självständig nation*

Vistelsen på Barbados var definitivt en av de roligaste på resan. Resemaffian hittade en gigantisk "luftkudde/studsmatta" cirka 50 meter ut i vattnet som vi smet upp på (trots att det tydligen kostade) där vi hoppade och studsade! Det var SÅ roligt, och jag vet inte om vi någonsin har skrattat så mycket ihop tidigare... x))

Lite sightseeing i huvudstaden Bridgetown innnan det var dags att åka vidare...

Ö 4 av 12: TRINIDAD & TOBAGO!
*Självständig nation*

Här tog Alfred & jag själva (för första gången på kryssning) en av rederiets färdiga utflykter som man kunde boka i förhand, hemifrån. Just denna ledde oss till Maracas Bay Beach :)

En strand där vi hade några timmar till sol, bad & avkoppling =) Ett sammanträffande var att landet precis befann sig i slutet av sin karneval-vecka, så många lokalbor hade tagit sig till den avlägsna stranden för att umgås, festa och dansa till hög musik =)

Ö 5 av 12: GRENADA!
*Självständig nation*

Grand Anse Beach, flertalet gånger framröstat till en av Karibiens bästa stränder...

Här hittade vi ett perfekt träd att slå oss ner under! :D

Ö 6 av 12: ST VINCENT & THE GRENADINES!
*Självständig nation*

Här promenerade Alfred & jag upp till en fin botanisk trädgård...

... medan vi på vägen fick se lite av huvudstaden Kingstown!

Ö 7 av 12: MARTINIQUE!
Precis som Guadeloupe är denna ö en del av Frankrike.

Promenad genom huvudorten Fort-de-France =)

En fin och modern liten stad...

Nästa dag (söndag) hade det gått en vecka sedan vi klev ombord, så båten var då tillbaka på Guadeloupe där vi började resan. Tyvärr så var det en lite tråkig dag då detta innebar att Adrians och Kristians resa var över, och de lämnade skeppet.
För egen del blev det den enda heldagen då jag stannade ombord, eftersom jag redan hade spenderat två dagar på ön innan vi påbörjade resan...

Ö 8 av 12: BRITISH VIRGIN ISLANDS!
Denna ögrupp tillhör Storbritannien (territorium).

Vi hoppade med Tina & Christhina på en liten buss som tog oss över ett berg till stranden Cane Garden bay Beach :)

En otroligt härlig strand där vi spenderade eftermiddagen =)

Ö 9 av 12: ST MAARTEN!
Halva denna ö tillhör Frankrike medan den andra halvan tillhör Nederländerna.

Den är allra mest känd för sin "Maho Beach", stranden där du får flygplanen rätt i huvudet medan du ligger och solar & badar... <3

Det är inte heller helt fel att stå precis bakom flyglanen när de drar på full styrka i motorerna inför takeoff! :D

Ö 10 av 12: DOMINICA!
*Självständig nation*

Dominica är känt som "The nature island of the Caribbean", och av denna orsak så hade vi även här förbokat en av MSCs utflykter som ledde oss rätt in i djungeln på ön. Vi fick först se "Emerald Pool" där man även kunde hoppa i och bada (bilden nedan), följt av Trafalgar Falls som var två vattenfall intill varandra...

En otroligt vacker ö!

Ö 11 av 12: ST KITTS & NEVIS!
*Självständig nation*

St Kitts & Nevis är tydligen enda landet i Karibien med en järnväg som fortfarande är i bruk. Trots att denna initialt användes för att trasportera sockerrör till huvudstaden för vidare export, så används den numera som en turistattraktion. Vi hakade på och Alfred var exalterad! =)

En otroligt mysig tur, som gick runt nästan hela ön! :)

Ö 12 av 12: ANTIGUA & BARBUDA!
*Självständig nation*

Vår tolfte och sista nya ö under den här resan!

En superfin ö som jag gärna skulle se mer av =)

Nästa dag (lördag) kom vi för en andra gång till ön Martinique. Eftersom vi under första besöket gick runt i staden, valde vi att denna gången (med Tina & Christhina) ta oss med en liten färja till stranden...

Det var allt från de tolv öarna vi besökte :)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nedan följer lite gott och bland annat från tiden ombord på själva fartyget :

Våra middagar var ju såklart en av höjdpunkterna på resan, då man alltid såg fram emot kvällen! A-la-carte-restaurangen =)

Vår servitör var oftast på bra humör och ville visa upp sina tricks :)

Nedan följer några exempel på vad jag beställde in under olika kvällar =)

Man kan välja sex-rätters...

... eller fyra-rätters.

Eller fem-rätters två gånger? Med andra ord får du alltså beställa in hur mycket du vill av vad du vill...

Drinkkväll var det nästan varje kväll =)

Är man på semester så är man...

Det roliga på den här resan var att det nästan varje dag var någon som firade hel- eller halvjämt gällande antalet besökta länder x)
Här var det jag som firade 70 länder tillsammans med Kristian som firade 80! =)

Här firade Alfred, Carina & Lennart också... kan det ha varit 65 och respektive 35?
Oavsett vilket så är det en skål på det! :)

Här skålar vi nog bara allmänt :)

Ibland är livet lite extra härligt på kryssning! Här bjöd MSC på fria drinkar innan middagen :)

Så, skål för det med!

Som ni säkert har förstått så handlar mycket på kryssningen om att äta och dricka gott. Så fyra omgångar av detta fick det ändå bli så att man kunde kryssa vidare med det goda samvetet i behåll!

Inte lika mycket träning här, men det blev ändå en omgång av bowling... :)

Men det var inte alltid så jobbigt att ta sig till gymmet när man oftast erbjöds en fin utsikt därifrån...

Och när vi ändå pratar om solnedgångar, så erbjöds det en och annan sådan också :)

Sedan kan man ju även blanda en drink med en solnedgång, då blir resultatet ofta livsnjutning!

Ibland när jag blir lite filosofisk (och extra ekonomisk) av mig och undrar om jag reser för mycket, så blir oftast svaret... nej!

Swarovskitrappan visar upp sig lika glittrande som alltid!

En till som visar upp sin utstrålning <3

Life on a cruise :)

Sista dagen så slappade vi ombord innan vi skulle ta oss ut till flygplatsen!

Innan vi klev in i flyglpatsterminalen så tog vi en skön promenad i kvällssolen, och njöt av den sista karibiska värmen och atmosfären...

Under nattflyget hem kände vi oss väldigt nöjda med de två veckor som vi spenderat i Karibien och ombord på MSC Preziosa!

Sista flighten hem mellan Paris och Göteborg...

Vi alla fyra i Resemaffian älskar stämplar i passet. Då tänker man att en kryssning som denna (med hela åtta länder) borde vara den pefekta resan för detta. Men när man åker med kryssning i Karibien så får man inga stämplar över huvud taget när man går i land!
Vill man trots det ändå ha en stämpel, så måste man oftast leta upp en "Immigration Office" för att få en. Kontoret kan ligga långt bort, eller precis vid kryssningsterminalen, vi upplevde alla varianter. Men vi i maffian kämpade med detta och fick till slut stämplar från alla åtta länder (fem för Adrian & Kristian)! :D
(Ja, vi är nog lite konstiga, men ett av mina favoritcitat är faktiskt "Nothing tells your story as good as your passport")

Det var allt jag hade att erbjuda den här gången! :)

För att sammanfatta kort så var det alldeles underbart att kryssa i två veckor. En vecka (som tidigare gånger) är lite för kort. Dock hade jag nog inte känt ettt behov av att kryssa längre än så heller. Så 11-14 dagar är perfekt! :D

Många har frågat vilka öar som var bäst respektive sämst. Till att börja med måste jag säga att det egentligen är svårt att svara på eftersom man bara besöker varje ö under en dag, så man får väl aldrig riktigt en komplett bild av en destination när man kryssar. Men av det jag såg och fick uppleva så skulle jag vilja säga att St Vincent och Grenadinerna var, inte sämst, men minst bra. Det var ganska rörigt, oorganiserat och smutsigt i huvudstaden och det verkade inte finnas några bra stränder i närheten.
De tre bästa öarna å andra sidan tyckte jag var:

*Grenada (underbar strand och mysig huvustad)
*St Maarten (pga Maho Beach med flygplanen)
*Barbados (fina stränder och en välutvecklad turistindustri)

Jag vill tacka alla som var med på kryssningen och gjorde veckorna så roliga som de var :)
Nästa års kryssning är redan bokad i januari! :D
Men innan dess har vi några andra fantastiska resor att se fram emot...

Tack återigen för att för att du var med och läste och till nästa gång, kom ihåg: