San Marino & Bologna

------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

I början av maj skulle vi egentligen ha gjort denna resa till San Marino och Bologna, men pga pandemin så bokade vi om resan till första helgen i september.

San Marino är en av Europas sex mikrostater och ligger inklämt "mitt i" Italien! Då landet inte har en egen flygplats, tågstation eller hamn så blir lättaste sättet att ta sig dit att flyga till italienska Bologna för att sedan ta sig landvägen därifrån.
Avståndet är 13 mil och det går tyvärr inga reguljära direkttransporter mellan platserna. Vill man ändå åka kollektivt så får man ta tåget från Bologna till Rimini för att därifrån ta sig med buss upp till San Marino. Detta är dock extremt tidskrävande så vi valde istället att hyra bil och köra hela vägen själva, när vi ville och hur vi ville.

Resan började med en soluppgång en tidig lördag någonstans mellan Göteborg och Amsterdam =)

Aldrig kul att vakna tidigt men ska man iväg på resa så gör man gärna ett undantag ;)

I loungen på Schiphol var det ganska lugnt, så vi passade på att äta frukost i ro...

Efter ett uppehåll på ungefär två timmar så fortsatte resan med KLM mot Italien!

Det var första flygresan sedan pandemin startade som vi serverats precis som innan, så vi passade på att avnjuta vin, vatten, kaffe, kaka och smörås på denna korta flight...

Somliga tar inga risker och går All In! :D

Landningen i Emilia-Romagnas huvudstad Bologna var fin :)

Direkt efter ankomst så hämtade vi hyrbilen och körde rätt ner mot San Marino!

Väl framme i San Marino hittade vi en linbana som tog oss upp till berget där den gamla bebyggelsen finns :)

Uppe på toppen fick man en enastående vy över hela det lilla landet!

Det brukar ju bli att vi besöker ett antal nya länder varje år, men det här besöket blev lite speciellt eftersom jag firade 80 länder! :D

Utsikt över inte bara San Marino utan även den italienska kuststaden Rimini i fjärran...

Med sina 33 000 invånare är San Marino världens femte minst befolkade land!

Somrig semesterlunch =)

Sight-seeingen fortsatte...

Förr i tiden bestod hela dåtida Italien av små ställen som San Marino, men med tiden integrerades allt till ett rike. Men som tack för att San Marino hjälpte till att skydda en viktig italiensk ledare från fiender så fick San Marino behålla sitt självstyre och fortsätta som egen stat.
Sägs det i alla fall ;)

Man ska dock inte glömma att mikrostater som San Marino i många avseenden är ganska sammankopplade och beroende av det stora landet intill, i detta fall Italien!

Väldigt trevligt ställe att bara strosa runt på :)

Alfred som älskar ankor och samlar på gummivarianter! :D

Vädret var också på vår sida och vi hade runt 30 grader :)

Varsin gelato satt fint i värmen =)

Väldigt fotovänlig plats!

Är man på den italienska halvön så måste man väl pröva en lokal pizza (med lite mögelost på)...?

I takt med att solen sänkte sig började även vi runda av vår vistelse i San Marino :)

Så vi tog hyrbilen och körde tillbaka till Bologna!

Efter att ha vaknat hemma tidig morgon, flugit Göteborg-Amsterdam-Bologna, kört bil ner till San Marino, gått runt där i fem timmar, kört tillbaka till Bolognas flygplats, tagit flygbussen till stan och sedan promenerat en halvtimme, så somnade vi ganska gott i hotellsängarna! :D

Hotellfrukost =)

På hotellets tak fanns en terrass...

... med en jacuzzi för gästerna! Denna tänkte vi testa på kvällen :)

Men först sight-seeing genom Bologna!

Staden påminde som väntat om många andra italienska städer man varit i!

Bologna är den femte staden jag besökt i Italien efter Rom, Venedig, Florens och Pisa...

Lunchdags! :)

Ett glas lokalt mousserande till det :)

Efter lunchen köpte vi biljetter till ett litet turisttåg som skulle ta oss genom stan och upp till ett monument! Man fick bara sitta två personer per rad och mellan varje rad fanns plexiglas. Lugnande för den som har sina tvivel kring Covid-säkerhet :)

Santuario della Madonna di San Luca!

=)

Inuti basilikan!

Hela vägen nerifrån centrala Bologna upp till berget där basilikan ligger kan du följa de så kallade "666 arken". Och det är precis vad det är, 666 stycken ark som bildar en unik passage...

Efter det var det återigen dags för italiensk glass! :D

Lite mer promenerande genom de små gatorna i staden...

Inför middagen hittade vi en trevlig liten restauranggata :)

Och när man är i Bologna så måste man ju såklart testa en inhemsk Pasta Bolognese!!
Men jag måste tyvärr meddela att detta var den tråkigaste och torraste pasta jag någonsin ätit, bokstavligen! Och jag som dessutom älskar pasta och inte är jättekräsen... då förstår ni själva!

Väl tillbaka på hotellet så var det dags för det efterlängtade doppet i jacuzzin! Men tyvärr ville den inte fungera och efter typ en och en halvtimmes väntan och tjat på personalen så gav vi upp och gick ner till rummet istället...

...där vi möttes av detta! Som ursäkt för problemen med jacuzzin fick vi en flaska bubbel. Detta kompenserade ju såklart inte det uteblivna badet (eftersom vi valde hotellet bland annat för jacuzzin), men det var i alla fall ett trevligt plåster på såren.
Vi bad även om gratis taxi till flygplatsen nästa morgon som ytterligare kompensation, och det fick vi...

Skål för det :)

Hotellfrukost innan hemresa!

Och ett sista försök hos den där jäkla jacuzzin, men den ville helt enkelt inte! x)

Så man får göra det bästa av saken. I detta fall njuta av det sista av solen och värmen på terrasen...

Påväg hemåt igen!

Avgångstavlan på Schiphol visar tydligt det faktum att flygplatsen under hösten var en av de europeiska flygplatser som återhämtat sig mest efter den värsta dippen i våras! På tavlorna syns ungefär hälften av dagens avgångar, allt från klockan 14 till midnatt. Inte dåligt!

Sista biten hem mellan Amsterdam och Göteborg gick smidigt som vanligt... :)

Det var allt från den här resan!

Under sommaren och hösten har Alfred och jag haft som mål att försöka besöka de få mikrostater vi har kvar i Europa. I juli besökte vi Andorra, i september San Marino och i oktober Liechtenstein! Och det är just Liechtenstein som nästa inlägg kommer hanlda om, så håll ögonen öppna och häng med dit också! =)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg: