Södra Afrika 2017!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Under sensommaren 2013 mötte jag för första gången Any bakom skolbänken. Vi fann varandra ganska snabbt och pratade om allt möjligt, inte sällan resor. Men det var just en specifik aktivitet som vi båda tydligen kännt oss väldigt nyfikna på, som de flesta andra bara skakade huvudet om. Det var hajdyk i bur utanför Sydafrikas kust!
Vi började söka bilder och klipp på nätet och sa att vi någon gång måste få till en resa ihop till Sydafrika. Just då kändes det som något som ändå skulle rinnna ut i sanden...

Men några år senare, i början av 2016, bestämde vi oss för att faktiskt ta tag i saken och åka! Så i september i fjol var resan till Sydafrika bokad! :D
Som bonus passade vi på att även boka Zambia och Zimbabwe för att se de fantastiska Victoriafallen, och eventuellt hoppa Bungee jump! =)

Förutom Egypten, så skulle det dessutom bli första gången i Afrika för oss båda :)

Så den 15 februari, exakt en månad efter min hemkomst från Miami och kryssningen i Karibien, satt vi redo att ta oss an den Afrikanska kontinenten! :D

Efter ett kort stopp i Istanbul klev vi på det tio timmar långa flyget mot Johannesburg =)

Anny ser taggad ut ;)

Det kändes ganska fräckt att flyga över så många spännande länder innan vi nådde Sydafrika:
Egypten, Sudan, Etiopien, Uganda, Kenya, Rwanda, Burundi, Tanzania, Zambia och Zimbabwe...

När vi kom in över Sydafrika pirrade det nästan i magen av spänning! Det var en helt ny och okänd världsdel för oss båda, och vi visste inte alls vad vi skulle vänta oss... =)

Vi landade i Johannesburg vid lunchtid och åkte då direkt till hotellet som låg precis intill flygplatsen. Vi spenderade dagen med att bara slappa vid poolen och äta/dricka gott :)

Redan morgonen efter var det dags för resan att sätta igång på riktigt! Vi hoppade på ett South African Airways-flyg som skulle ta oss en och en halv timme norrut, till Livingstone i Zambia! :D

Helt plötsligt fick vi samma pirriga känsla igen! Trots att vi landat i Johannesburg dagen innan, så är ju det en ganksa modern och utvecklad stad. Men nu skulle vi verkligen rätt in i den afrikanska kontinenten :)))

Inflygningen till Livingstone bjöd på fin utsikt över det gröna landskapet =)

Efter landning så köpte vi ett Uni-VISA som då gällde för både Zambia och Zimbabwe!
US50$ och väldigt smidigt... =)

Och så var vi äntligen framme på vårt första stopp av tre! :D
Välkomna till "Le Patino Bed and breakfast" =) Väldigt enkelt och spartanskt, men de sju rummen var drivna av helt fantasikst trevlig personal som inte var sena med att skratta och skämta med oss! :)

På hotellet kunde man hyra cyklar, så istället för att utforska på traditionella sätt som promenad eller Hop-on-hop-off-bussar så slog vi till på dessa... =)

Trots att cyklarna var lite otympliga att ha med sig på vissa ställen, så var det ett perfekt sätt för oss att hinna ta oss runt hela staden (byn?) och få en bra överblick! :)

Livingstone =)

Förutom hajdyket var det en annan stor aktivitet som vi hade tittat mer på, nämligen Bungee jump!
Och nu är det så att bron på bilden är det som sammankopplar de två länderna som möts här, med Zambia på höger sida och Zimbabwe på vänster sida samt Zambezifloden som rinner emellan.
Från mitten av bron kan du alltså hoppa 111 meter rätt ner mot floden =)

Eller som Anny valde att göra, dra ut på lidandet och svingas rätt ut över stupet och bort mot bergskanten på andra sidan! =)

Efter att Anny var tillbaka så möttes vi på bron för invänta min tur att hoppa rakt ner!

Hmm... Jag minns verkligen inte att jag log när jag satt där! Haha x)))

När de hade spänt fast mig fanns det inte längre något återvändo!
De bad mig gå fram till kanten, eller "trampolinen". Det gick bara inte... Hur går man fram till kanten när man ser detta framför sig, utan ett räcke att hålla i eller något annat som man stoppa dig...?
Det enda sättet var att stänga av hjärnan och sätta på autopilot!
Gå framåt, tänk inte, lyft armarna och låt dig falla...

Som jag sagt tidigare: Den absolut bästa och värsta enskilda aktivitet jag någonsin gjort...

Ibland var det lätt att för stunden glömma att man faktiskt var i Afrika, så när det helt plötsligt börjar hoppa fram en massa apor på gatan där vi gick så visste man inte riktigt hur man skulel reagera...
Men knäppast av allt var när vi lite längre bort hör någon (något?) skrika och slå i något! Vi ser då denna aggresiva Babian sitta och slå på biltaket och skrika... Notera hur stor den faktiskt är (jämfört med bildörren)!

Efter två dagar i Livingstone och Zambia, var det dags för oss att ta oss vidare. Två från personalen som vi hade pratat en del med vinkade av oss vid taxin =) Lika glada, trevliga och skämtsamma som vanligt!

När hjulen på Annys resväska lossnar på grund av slitage, så löser hon problemet på plats och gör som de lokala kvinnorna gör! =) Det var till och med en man som kom fram och sa att det enda som saknades var att hon skulle ha händerna på höftena! :D

Vi promenerade alltså över gränsen från Zambia, hela vägen fram till hotellet i Zimbabwe... :)

Efter att vi checkat in på hotellet så promenerade vi ner till det som vi egentligen kom hit för: Victoriafallen!

Beroende på hur man räknar (höjd/bredd) så finns det olika vattenfall i världen som gör anspråk på första platsen. Men tydligen är Victoriafallen det största vattenfallet i världen om man kombinerar! =)
105 meter högt och 1,7km brett!

När man gick på stigen på motsattsida av fallen så ångade det upp så mycket vatten att vi bokstavligen blev totalt dyngsura!!! Och då menar jag inte lite blöta, utan man kunde fylla glas med det som vi vred ur från våra kläder, och allt vi hade i ryggsäcken var  helt vått...
Det var en helt fantastisk upplevelse att inte bara få se, utan nästan befinna sig mitt i fallen! :D

Efter att ha bytt om till något torrare kläder på hotellrummet, var det på kvällen dags för en "Sunset river cruise", alltså en båttur på Zambezifloden under solnedgången =)

I vattnet fanns både krokodiler och flodhästar. Här fick vi se afrikas farligaste djur!

På turen bjöds det även på lite småplock samt öl/vin/drinkar :)

Denna tur var helt magisk och vi var så otroligt nöjda att vi valde denna!
Vi tyckte det kändes overkligt att flyta omkring på Zambezi River i Afrika och se flodhästar i deras naturliga miljö, samtidigt som man njöt av palmer och solnedgången till ett glas vin... <3

Skål för livet och resor! =)

När vi kom tillbaka med båten stod dessa herrar och dansade traditionell dans :D
Vi tyckte att han som är tvåa från vänster var så himla rolig, han tog i lite extra och verkade älska sitt jobb :)

På kvällen var vi hungriga och hittade en restaurang som var en ombyggd gammal tågvagn! =)
Väldigt charmigt ställe med god mat och dryck... :)

Tropiska drinkar får man inte glömma när man är på semester =)

Efter tre dagar i Zambia och Zimbabwe var det dags för oss att ta oss vidare mot Sydafrika och Kapstaden! Eftersom det inte gick några direktflyg, så började vi med en South African Airways flight till Johannesburg...

... där nästa flyg mot Kapstaden väntade! Mango Airlines... hmm låter bra! x)

När vi landade i Kapstaden under måndagskvällen var solen på väg ner...

Eftersom vi hade snålat in lite (eller ganska rejält) på boendet i både Zambia och Zimbabwe, bestämde vi oss för att unna oss lite extra under våra sju nätter i Kapstaden, så vi tog ett femstjärnigt boutique-hotell =)

Väldigt rent, fräscht. nyrenoverat och en välfungerande AC =)

Poolen kändes trots sin ringa storlek väldigt privat, lugn och exklusiv :)

Hotellet hade bara tolv rum så den fina baren var därför alltid tillgänglig för ens önskemål =)

Tisdag morgon och trots att poolen såg väldigt inbjudande ut så ville vi ta oss in till stan...

Framför hotellet, redo att utforska vad Kapstaden har att erbjuda =)

Centrala Kapstaden och området Waterfront som är väldigt populärt bland turister...

Mitt i stan hittade vi denna lilla oas! En underbar liten strand med restauranger och barer :)
Eftersom det fortfarande var ganska tidigt på eftermiddagen så var det ännu ganska lugnt...

Laddar upp =)

Underbart ställe att sitta och koppla av på! :)

När vi hade ätit klart och fyllt på med energi bestämde vi oss för att ta oss upp till toppen av det 700 meter höga Lions Head! När vi stod nere på marken och tittade upp mot toppen så förstod vi inte riktigt hur man tog sig uppåt på vissa ställen där lutningen på berget var 90 grader!!!

Men du får inget veta om du inte utforskar... ;)

På vägen upp fick vi en helt otrolig vy över den södra delen av Kapstaden!

Vi fick till slut även svar på hur man skulle ta sig upp den sista biten! Det var inte direkt någon stig, utan snarare stegar, kedjor och klättring som gällde...

Efter nästan en och en halv timmes vandring/klättring så skymtade toppen inom räckhåll...

Och väl uppe så var det mödan värt!
Utsikten var magisk och känslan av att ha gått/klättrat hela vägen upp gjorde det hela ännu häftigare =)

Solen börjar sänka sig över Atlanten...

Kapstaden med skuggan från Lions Head synlig i stadssiluetten =)

De som grundade staden valde verkligen rätt plats =)

På onsdagen ville vi ta oss ner till Simon's Town som låg några mil söder om kapstaden, så vi hoppade på ett pendeltåg! :)

Jag hade läst recensioner om hur tågresan ner är en upplevelse i sig, då den bjuder på fantastisk utikst längs med kusten...

Och de hade inte fel! =)

Helt underbart! :)

Vårt slutliga mål i Simon's Town var egentligen själva Shoulders Beach där man kunde se massor med pingviner! :)

Så söta... Måste vara pingvinkärlek <3

Om du inte tyckte att det räckte med att bara titta på pingvinerna, så kunde du faktiskt även bada med dem! =)

Eller ta selfies med dem :)... Fastän de är lite dryga och kollar bort istället! ;)

Efter en lång dag av badande med pingviner var vi riktigt hungriga och hittade en restaurang med härlig terrass och utsikt :)

Eftersom man tydligen ska testa skaldjur när man är i Sydafrika, så slog Anny till på denna skaldjurstallriken, mums!!!

Och jag ville ju också testa skaldjur men inte heller strunta i mitt konstanta sug efter pasta, så det blev både och! Pasta med musslor och räkor i krämig sås <3
Sjukt gott!

På torsdagen var det dags för nästa heldagsutflykt, nämligen vinprovning i Stellenbosch! Härifrån kommer nästan allt det sydafrikanska vin som du hittar hemma i hyllorna...

Efter att en minivan hämtat upp oss och åtta andra i Kapstaden så gav vi oss ut för att besöka fyra olika vingårdar =)

Här börjar vi på den första gården... Lite ost till vinet, mmmm =))

Vinprovningen fortsatte på nästa gård... :)

Följt av lunch =)

Och på den tredje vingården satte de även fram en liten hink om man kände att man inte orkade svälja allt vin som man smakade på...

Precis utanför såg vi de oändligt långa (och många) druvträd som allt kommer ifrån...

Den fjärde och sista vingården =)

Här fick vi gå ner och titta på maskinerna som används samt alla trädunkar de fyllt med vin, som nu ska stå i flera år innan de säljs...

Ännu mer ost till vinet :))

Efter en lång dag med (ost- och) vinprovning så var vi återigen tillbaka i Kapstaden =)

På fredagen kände vi att vi hade hittat på otroligt mycket varje dag sedan resan började, och bestämde därför att vi var värda en dag utan att lämna hotellet... =) Vi började med en härlig hotellfrukost!

Helt komplett med frukt & grönt, ägg/korv/champinjoner, smörgås med pålägg samt smoothie, kaffe och juice att dricka :)

Denna utiskt under frukosten gjorde inte livet svårare...

Efter frukosten bestämde vi oss för att ta en joggingtur! Och var annars om inte längs stranden? =))

Det konstiga (och underbara) med den här stranden var att den alltid var nästan helt öde! Ibland kunde man inte se en enda människa så långt ögat kunde nå! Vi tyckte det var konstigt då den var såpass fin och låg i Kapstaden som är ett så populärt resmål med mycket turister... Menmen, bara skönt för oss! :)

Efter en dryg timmes joggingtur lade vi oss vid poolen och bara njöt i några timmar =)

Unnade oss drinkar som de bar ner till oss vid poolen :)

Även på kvällen stannade vi kvar på hotellet och åt middag på restaurangen :) Svamprisotto och vin =)

På lördagen tyckte vi att vi förtjänade ytterligare en dag av avkoppling, eftersom vi dessutom hade tagit en joggingtur dagen innan, haha ;)
Så vi bestämde oss för att stanna på hotellet en dag till och bara slappa och ta en promenad längs stranden...

Lite mer avkoppling vid poolen :)

Och lite fler förfriskningar =)

På söndagen, som var vår sista heldag på resan, så åkte vi ut med denna båt till Robben Island...

Det var här som Nelson Mandela satt inlåst i nästan 20 år för hans kamp mot Apartheid!

Den exakta cellen som mandela satt inlåst i...

Det bästa med turen var att vi hade den bästa typen av guide för detta ställe. En man som själv suttit inlåst här tillsammans med Mandela, med väldigt intressanta berättelser om hans tid bakom galler...

Och på kvällen åt vi vår sista middag för den här resan =)... Ännu en gång pasta med skaldjur ;))

På måndagen åkte vi till flygplatsen för att hoppa Mango Airlines tillbaka upp mot Johannesburg...

Där mina sydafrikanska kollegor var så otroligt vänliga och släppte in oss i Menzies Business Lounge! :D

Vi åt så det stod härliga till =) Lite dryck och efterrätt på det, så var vi mätta för natten... ;)

Nu väntade ett tio timmars nattflyg upp mot Istanbul!

Och efter ett stopp där så var vi återigen på väg hem mot ett vintrigt Göteborg...

(Om du undrar varför det inte blev något hajdyk så var det på grund av maximal otur! Vi hade läst att man hade fått se vithaj under 97% av turerna förra året. Men så fick vi ett mejl om att det cirkulerade två späckhuggare utanför kusten som dessutom dödat en vithaj, och därmed skrämt iväg resten längre norrut. Därför hade de inte sett vithaj på två veckor. Vi valde därför att inte åka ut och behöll istället våra pengar. Verkligen extrem otur när detta var huvudsyftet med resan från första början...)

Totalt var vi borta i nästan två veckor, 13 dagar för att vara exakt. Det var helt perfekt att slippa två veckor av den svenska vintern! :)
Efter att ha spenderat halva januari i Karibien och halva februari i Södra Afrika så måste jag påstå att denna vintern gick väldigt snabbt och smärtfirtt! =))

Jag måste säga att vi båda var väldigt nöjda och överraskade över vår resa! Trots hajdyket som aldrig blev av så kompenserades det av annat. Vi pratade båda mycket under resan om hur nyttigt det är att resa och hur mycket man lär sig. Alla fördommar och förutfattade meingar som folk (inklusive oss själva) har, visade sig mycket vara fel. Det var fantastiskt att se att Afrika inte bara är elände.
Det man får se och höra av media är fattigdom, krig, sjukdomar, svält och förtryck. Jag säger inte att detta inte finns där, jag säger bara att det är långt ifrån allt och alla i Afrika som lever bland detta!

Vi mötte massor av människor som är tusen gånger trevligare än hemma i Europa, äter sig mätta varje dag och är friska.

Vi var nöjda med vårt beslut att även besöka Zambia och Zimbabwe. I och med att vi inte besökte huvudstäderna där utan snarare landsbygden och mindre orter, fick vi se en del av det "riktiga" Afrika!
Kapstaden å andra sidan visade ett mer modernt och urbant Afrika.

Vad gäller säkerheten och att det skulle vara så farligt i Sydafrika, måste jag säga att vi blev överraskade även där! Vi lämnade Sverige med hundra anhörgias röster i våra huvuden om hur farligt det är där.
Det intresanta måste jag ju dock säga är att ingen av dem ens hade besökt landet...
Självklart skulle vi inte gå i mörka gränder eller gå och vifta med pengar, men det ska man väl inte göra i någon storstad?
Jag kände mig mer trygg i Kapstaden än jag hade gjort i många andra städer!

När det gäller Zambia/Zimbabwe (Victoriafallen) rekomenderar jag absolut att man åker dit om man vill ha en naturupplevelse, samt se djur i deras rätta element och möta folk på ett genuint sätt.

Sydafrika (Kapstaden) rekomenderar jag ännu mer! Det är en helt fantastisk destination med så otroligt mycket att se och göra! Fastän vi hade en hel vecka i staden så hann vi inte med allt vi ville göra, plus att det ständigt dök upp en massa nya saker hela tiden! :D

Jag har redan sagt att jag snart vill tillbaka! :)))

Det var nog allt jag hade att dela med mig av denna gången. Hoppas du hade en intressant läsning och att du fick inspiration och nya idéer...

Ta hand om dig till nästa gång och glöm inte:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard