Höstbesök i Liechtenstein!

----------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att ha besökt Andorra i juli och San Marino i september så var det dags för den sista mikrostaten vi hade kvar i Europa, nämligen Liechtenstein!

Första helgen i oktober satte vi av för en liten weekendresa till det lilla landet som ligger inklämt mellan Schweiz och Österrike.

Detta blev den fjärde resan sedan pandemin startade och trots att det blivit krångligare och mer ovisst så är vi tacksamma för att det ändå gått att resa tryggt, säkert och ansvarsfullt.

Från slutet av mars och fram till september så har loungerna på Landvetter varit stängda, men nu har den ena återigen öppnat och resan började såklart med ett besök där... :D

Vi hade bokat direktflyg tur och retur med Swiss, men eftersom utresan blev inställd så blev vi ombokade med Lufthansa via Frankfurt!

Efter ett 55 minuter kort stopp i Frankfurt så var vi på väg med denna lilla CRJ till Zürich...

Efter takeoff så bjöds man på en fin utsikt över Europas fjärde största flygplats :)

Efter landning i Zürich var vi sugna på lite mellanmål!

Efter vilket vi traskade bort till biluthyrningen för att hämta upp vår bil :)
2020 måste nog slå rekord i antalet bilar vi hyrt under våra resor! Förr hyrde vi sällan bil, men nu har vi gjort det under alla våra fyra senaste resor. På en resa hyrde vi till och med bil två gånger, så totalt fem bilar på fyra resor...

Orsaken till detta kan ju dock förklaras av att varken Andorra, San Marino eller Liechtenstein har egna flygplatser och är ganska krångliga platser att ta sig till om man inte har tillgång till bil!

Efter drygt en och en halvtimmes körning så kom vi till denna bro. Floden under markerar gränsen mellan just Schweiz och Liechtenstein :)

Vårt hotell var enkelt och billigt men fräscht och nybyggt :)

De flesta av oss är säkert bekanta med att en del hotell börjat erbjuda själv-incheckning, precis som på flyglatser. Vi har dock aldrig varit med om att detta är ett måste och att det inte finns någon personal tillgänglig. Fastän det funkade ganska snabbt och smidigt så tyckte vi inte riktigt om upplägget. Är man affärsman och bara vill snabbt in på rummet så kanske man inte bryr sig, men när vi reser så uppskattar vi mötet med hotellpersonalen som välkomnar en och ofta blir första mötet med lokalbefolkningen på en ny plats! Och ofta har man frågor om både hotellet och destinationen man är på...

Rummet var i alla fall jättefräscht, inklusive badrummet :)

Efter att vi gjort oss hemmastadda så gick vi ner till hotellets fina bar och tog oss en drink. Denna serverades av barpersonalen, som verkade vara den enda personalen på plats... :)

Sedan tog vi oss in till centrum, eller snarare huvudstaden, vämligen Vaduz!

Liechtenstein är ett litet land med en liten befolkning på drygt 38 000 invånare. Och trots att Vaduz bara har 5000 invånare så trodde vi ändå att det skulle var LITE mer rullians här i stan, en fredagkväll som denna! Men i princip allt var stängt, inclusive Coop som stängde klockan 19!

Vi hittade till slut en jätteliten italiensk restaurang som hade öpppet! Notera skärmarna för minskad smittspridning...

Efter middagen så tog vi oss tillbaka till hotellet där vi gjorde ett besök i hotellets bastu! :)

Morgonen efter så passade vi på att njuta av lite hotellfrukost. Och det var faktiskt livs levande personal som serverade :)

När vi rörde oss in mot Vaduz igen så låg tunga och tjocka moln och vilade lågt över berget, vilket gav slottet en dramatiskt och kuslig känsla :)

Dagens första stopp var på prinsens vingård!

Man tänker kanske inte på vingårdar i första hand när man hör Liechtenstein, men för en liten slant fick vi en privatguidad vinprovning här :)

När vi kom ut igen så hade molnen spuckit upp landets flagga svajade stolt över oss...

Det fick även slottet på berget att se mer inbjudande ut =)

Vingården hade inte bara druvodlingar här utan även på andra platser.

Vi gav torget i Vaduz och dess huvudgata en ny chans i dagsljus denna lördag och vi blev betydligt mer nöjda denna gången, med lite musik, uppträdande och öppna uteserveringar...

Rathaus Vaduz

Landets konstmuseum!

Sedan gjorde vi ert kort besök hos stadens turistinfo där vi fick dessa fina stämplar! :)

Efter det blev det ytterligare en vinprovning, denna gången inne i en souvenirbutik, haha!!! :D
Otroligt trevlig och skämtsam personal! Det kändes väldigt knäppt att stå i en liten souvenirbutik och dricka vin och skratta med personalen, vet inte riktigt hur vi hamnade där, haha... x)

Sedan blev vi rekomenderade att ta oss upp mot slottet för att njuta av utsikten! På vägen såg vi detta underbara hus, tänk vad härligt att vakna upp och ha tillgång till den terrassen med den utsikten...

Tacksamma för det fina höstvädret vi fick! :)

Den mysiga slottsvägen...

Även om slottet inte var öppet för besökare och trots att det i sig inte var det vackraste man sett, så var det väl värt promenaden upp då vi bjöds på fina vyer =)

Bebyggelsen nedanför tillhör Liechtenstein medan bergen i bakgrunden ligger i Schweiz...

På kvällen så tog vi faktiskt hyrbilen och körde ut ur landet och in till den schweiziska byn Bad Ragaz för att besöka denna underbara Spa-anläggning! :D

De hade många olika pooler, både inne och ute, iskalla och brännheta. De hade till och med en hel "bastu-by"...

Sista morgonen så fyllde vi återigen på med lite hotellfrukost...

... innan vi körde upp på berget för att nå byn Triesenberg!

Vi pratade flera gånger om hur underbart det måste vara för många i Liechtenstein och Schweiz (och andra alpländer) att vakna upp såhär varje morgon :)

En otroligt trevlig grej vi uppmärksammade här i Triesenberg var att ALLA vi mötte hälsade och log brett. Till och med en sju/åtta-årig liten pojke. Alla här verkar se sig som grannar och visa respekt för varandra. Det var väldigt fint att se!

Klassisk alp-arkitektur :)

Hur mycket stadsperson man än är så är det inte svårt att uppskatta det naturligt vackra och spektakulära i det här lanskapet...

Så fint! =)

Vi hamnade plötsligt på en kyrkogård också som hade de finaste gravstenarna och gravplatserna jag någonsin sett! Vi märkte också att varje sten hade en bild på den avlidne personen, vilket vi aldrig sett innan...

Efter avslutad promenad i Triesenberg så tackade vi Liechtenstein och körde den dryga timmen tillbaka mot Zürich. Och som Alfred brukar säga vid Alperna: "Det känns som kulisser man har satt upp"...

En bil- eller tågresa genom Schweiz blir aldrig tråkig, det finnns alltid något vackert att skåda!

Hemresan låg som tur var kvar och blev direkt med Swiss från Zürich till Göteborg!
En extra kul grej för mig som flygnörd var att det blev första gången jag fick flyga med den nya flygplanstypen A220 (tidigare känd som CSeries)! :)

Otroligt fräsch kabin med större fönster än de tradiotionella Airbus A320 eller Boeing 737...

Och trots att jag landat på Landvetter ungefär 100 gånger i mitt liv så har jag ALDRIG fått se en sådan fin solnedgång under inflygning!

Trevlig omväxling från de annars gråa, mörka och regniga inflygningarna man brukar få till Göteborg...

Det var allt för den här gången!

Årets sjunde resa och sista mikrolandet i Europa för vår del.
I Europa har jag nu fem länder kvar att besöka, så vi får se hur 2021 kommer se ut. Jag har fortfarande hopp om att kunna uppnå mitt mål med "hela Europa vid 30"... :)

Trots att vi ändå lyckats komma iväg på hela fyra resor inom Europa sedan Covid introducerades, så har vi inte lämnat kontinenten sedan före pandemin. Det är ju många länder som fortfarande inte är öppna för turister, medan de flesta som är det kräver både det ena och det andra för att man ska kunna komma in. Det finns dock ett fåtal länder som "rullar på som vanligt". Händer nu inget oväntat så kan en sådan resa ligga alldeles runt hörnet, vi får se... ;)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

San Marino & Bologna

Hej!

I början av maj skulle vi egentligen ha gjort denna resa till San Marino och Bologna, men pga pandemin så bokade vi om resan till första helgen i september.

San Marino är en av Europas sex mikrostater och ligger inklämt "mitt i" Italien! Då landet inte har en egen flygplats, tågstation eller hamn så blir lättaste sättet att ta sig dit att flyga till italienska Bologna för att sedan ta sig landvägen därifrån.
Avståndet är 13 mil och det går tyvärr inga reguljära direkttransporter mellan platserna. Vill man ändå åka kollektivt så får man ta tåget från Bologna till Rimini för att därifrån ta sig med buss upp till San Marino. Detta är dock extremt tidskrävande så vi valde istället att hyra bil och köra hela vägen själva, när vi ville och hur vi ville.

Resan började med en soluppgång en tidig lördag någonstans mellan Göteborg och Amsterdam =)

Aldrig kul att vakna tidigt men ska man iväg på resa så gör man gärna ett undantag ;)

I loungen på Schiphol var det ganska lugnt, så vi passade på att äta frukost i ro...

Efter ett uppehåll på ungefär två timmar så fortsatte resan med KLM mot Italien!

Det var första flygresan sedan pandemin startade som vi serverats precis som innan, så vi passade på att avnjuta vin, vatten, kaffe, kaka och smörås på denna korta flight...

Somliga tar inga risker och går All In! :D

Landningen i Emilia-Romagnas huvudstad Bologna var fin :)

Direkt efter ankomst så hämtade vi hyrbilen och körde rätt ner mot San Marino!

Väl framme i San Marino hittade vi en linbana som tog oss upp till berget där den gamla bebyggelsen finns :)

Uppe på toppen fick man en enastående vy över hela det lilla landet!

Det brukar ju bli att vi besöker ett antal nya länder varje år, men det här besöket blev lite speciellt eftersom jag firade 80 länder! :D

Utsikt över inte bara San Marino utan även den italienska kuststaden Rimini i fjärran...

Med sina 33 000 invånare är San Marino världens femte minst befolkade land!

Somrig semesterlunch =)

Sight-seeingen fortsatte...

Förr i tiden bestod hela dåtida Italien av små ställen som San Marino, men med tiden integrerades allt till ett rike. Men som tack för att San Marino hjälpte till att skydda en viktig italiensk ledare från fiender så fick San Marino behålla sitt självstyre och fortsätta som egen stat.
Sägs det i alla fall ;)

Man ska dock inte glömma att mikrostater som San Marino i många avseenden är ganska sammankopplade och beroende av det stora landet intill, i detta fall Italien!

Väldigt trevligt ställe att bara strosa runt på :)

Alfred som älskar ankor och samlar på gummivarianter! :D

Vädret var också på vår sida och vi hade runt 30 grader :)

Varsin gelato satt fint i värmen =)

Väldigt fotovänlig plats!

Är man på den italienska halvön så måste man väl pröva en lokal pizza (med lite mögelost på)...?

I takt med att solen sänkte sig började även vi runda av vår vistelse i San Marino :)

Så vi tog hyrbilen och körde tillbaka till Bologna!

Efter att ha vaknat hemma tidig morgon, flugit Göteborg-Amsterdam-Bologna, kört bil ner till San Marino, gått runt där i fem timmar, kört tillbaka till Bolognas flygplats, tagit flygbussen till stan och sedan promenerat en halvtimme, så somnade vi ganska gott i hotellsängarna! :D

Hotellfrukost =)

På hotellets tak fanns en terrass...

... med en jacuzzi för gästerna! Denna tänkte vi testa på kvällen :)

Men först sight-seeing genom Bologna!

Staden påminde som väntat om många andra italienska städer man varit i!

Bologna är den femte staden jag besökt i Italien efter Rom, Venedig, Florens och Pisa...

Lunchdags! :)

Ett glas lokalt mousserande till det :)

Efter lunchen köpte vi biljetter till ett litet turisttåg som skulle ta oss genom stan och upp till ett monument! Man fick bara sitta två personer per rad och mellan varje rad fanns plexiglas. Lugnande för den som har sina tvivel kring Covid-säkerhet :)

Santuario della Madonna di San Luca!

=)

Inuti basilikan!

Hela vägen nerifrån centrala Bologna upp till berget där basilikan ligger kan du följa de så kallade "666 arken". Och det är precis vad det är, 666 stycken ark som bildar en unik passage...

Efter det var det återigen dags för italiensk glass! :D

Lite mer promenerande genom de små gatorna i staden...

Inför middagen hittade vi en trevlig liten restauranggata :)

Och när man är i Bologna så måste man ju såklart testa en inhemsk Pasta Bolognese!!
Men jag måste tyvärr meddela att detta var den tråkigaste och torraste pasta jag någonsin ätit, bokstavligen! Och jag som dessutom älskar pasta och inte är jättekräsen... då förstår ni själva!

Väl tillbaka på hotellet så var det dags för det efterlängtade doppet i jacuzzin! Men tyvärr ville den inte fungera och efter typ en och en halvtimmes väntan och tjat på personalen så gav vi upp och gick ner till rummet istället...

...där vi möttes av detta! Som ursäkt för problemen med jacuzzin fick vi en flaska bubbel. Detta kompenserade ju såklart inte det uteblivna badet (eftersom vi valde hotellet bland annat för jacuzzin), men det var i alla fall ett trevligt plåster på såren.
Vi bad även om gratis taxi till flygplatsen nästa morgon som ytterligare kompensation, och det fick vi...

Skål för det :)

Hotellfrukost innan hemresa!

Och ett sista försök hos den där jäkla jacuzzin, men den ville helt enkelt inte! x)

Så man får göra det bästa av saken. I detta fall njuta av det sista av solen och värmen på terrasen...

Påväg hemåt igen!

Avgångstavlan på Schiphol visar tydligt det faktum att flygplatsen under hösten var en av de europeiska flygplatser som återhämtat sig mest efter den värsta dippen i våras! På tavlorna syns ungefär hälften av dagens avgångar, allt från klockan 14 till midnatt. Inte dåligt!

Sista biten hem mellan Amsterdam och Göteborg gick smidigt som vanligt... :)

Det var allt från den här resan!

Under sommaren och hösten har Alfred och jag haft som mål att försöka besöka de få mikrostater vi har kvar i Europa. I juli besökte vi Andorra, i september San Marino och i oktober Liechtenstein! Och det är just Liechtenstein som nästa inlägg kommer hanlda om, så håll ögonen öppna och häng med dit också! =)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard