2016 - SJU RESOR

Hej!

Här kommer det årliga specialinlägget på lilla resebloggen!
Ni som följer bloggen vet att jag vanligtvis gör ett (eventuellt två) inlägg om varje resa. Året som gått visade sig bli ännu ett fantastiskt reseår med hela sju resor utanför Skandinavien! =)
Därför tänkte jag nu att det skulle vara roligt med en sammanställning över årets härliga äventyr, i kronologisk ordning.

Resorna under 2016 var:

1. Jan: Filippinerna (& Hong Kong)

2. Apr: Paris & Luxemburg

3. Jun: Montenegro/Kroatien/Bosnien

4. Aug: Spanien

5. Sep: UAE

6. Okt: Tjeckien

7. Nov: Jordanien

-------------------------------------------------------------------------------------------

1: FILIPPINERNA (& HONG KONG)

Årets allra första resa gick tre veckor till Filippinerna (& Hong Kong). På Filippinerna besökte vi förutom huvudstaden Manila även paradisöarna Boracay och Palawan.

2: FRANKRIKE & LUXEMBURG
Årets andra resa gick en vecka till den franska huvudstaden, varifrån vi gjorde en liten avstickare till det lilla grannlandet Luxemburg.

3: MONTENEGRO/KROATIEN/BOSNIEN
Då vi tidigare varit väldigt nöjda med våra besök på Balkanhalvön (Makedonien & Serbien), gav vi nu kustländerna en chans. En vecka i Montenegro, Kroatien och Bosnien skulle visa sig ge ännu mer mersmak för denna härliga del av Europa...

4: SPANIEN
Efter att vi ursprungligen endast var två stycken från jobbet som bestämde oss för att åka till Madrid, lyckades vi till slut dra med oss hela 20 stycken kollegor till den spanska huvudstaden! En kort helg blev en weekend fylld av skratt, upplevelser och galenskaper...

5: UAE
Efter att ha funderat på både den ena och den andra lämpliga destinationen för sitt 25-årsfirande, bestämde sig Alfred till slut för en tusende resa till Dubai och den Förenade Arabemiraten. Inte mindre lyxigt och härligt blev det för det...

6: TJECKIEN
Efter några år av uppehåll från resor med finaste Cathleen, tyckte vi i oktober att det var dags för en uppföljare, fyra år efter den senaste resan! Den tjeckiska huvudstaden Prag blev målet för vår mysiga mini-weekend...

7: JORDANIEN
Årets sjunde och sista resa gick i november till Aqaba, Petra och Amman i det spännande landet Jordanien. Trots det spända läget i regionen fick vi oss en titt på Petra, men också några dopp i Röda havet...

Så där!

Under 2016 gjordes alltså sju resor utanför Skandinavien, varav tre utanför Europa!
Antalet flygresor uppgick till 31 under året!

Jag vill tacka alla som på något sätt varit delaktiga i någon av resorna, och därmed bidragit till att 2016 blev ytterligare ett år att minnas tack vare fantastiska upplevelser och erfarenheter! :)

Nyår ligger precis runt hörnet och väntar. Så när vi nu stänger dörren till detta årets resor, öppnar vi dörren till ett nytt år med blanka sidor som bara väntar på att fyllas i av nya, spännande äventyr! =)

Rseåret 2017 kommer börja redan den 3 januari med två dagar i Miami, följt av en veckas kryssning i Karibien (med stopp på Aruba, Jamaica, Dominikanska och Bahamas)!

Efter en månads nedvarvning hemma i Sverige väntar den 15 februari en två veckor lång resa till Sydafrika, Zambia och Zimbabwe. Från Victoriafallen till Kapstaden och allt däremellan ;)...

Tack för att du varit med och läst under 2016. Jag önskar dig nu en God Jul och Gott Nytt År... =)

Och till nästa gång, kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

Jordanien 2016 - I skuggan av grannarnas konflikter och krig

Hej!

Mitt i tråkiga november månad var det dags för årets sjunde och sista resa. Denna gången hade vi bestämt oss för en destination som vi båda haft i åtanke väldigt länge, speciellt Alfred som haft den långt upp på sin önskelista! Men den har vid flera tillfällen hamnat i skymundan på grund av dess otur och geografiska läge mitt emellen flera länder som befinner sig i svåra konflikter och till och med krig. Nämligen Jordanien!

Landet som ligger inklämt mellan Egypten, Saudi Arabien, Irak, Syrien och Israel (samt Palestina & Västbanken) har tidigare varit ett populärt resmål tack vare två huvudsakliga orsaker. Nämligen den södra orten Aqabas läge vid Röda havet, samt kulturarvet Petra!

Men sedan år 2010 har antalet turister i Jordanien fullkomligt rasat, från hela åtta miljoner till runt tre miljoner förra året! Detta är väldigt tråkigt då enda orsaken är oturen att det ligger där det ligger. Jordanien i sig har inte varit med om en terroristattack sedan 2005 och är ett lugnt land jämfört med majoriteten av grannarna...

Men det faktum att vara inklämd mellan vissa av grannländerna fick även oss att känna lite obehag, så det är inte konstigt att folk avvaktar och välljer andra destinationer i dessa tider... dock väldigt synd!

En kall fredagkväll i november var det i alla fall dags för oss att bege oss mot Jordanien!
Turkish Airlines fick till en början flyga oss ner till Istanbul...

Under vårt tre timmar långa stopp i Istanbul passade vi på att besöka en av flygplatsens lounger =)

Efter att alla passagerare hade boardats på flighten till Jordaniens huvudstad Amman, så fick vi tekniska problem på vårt flygplan! Detta ledde till att vi fick kliva av och vänta på att flygbolaget skulle fixa fram ett likadant flygplan av samma typ (A321).
Trots att Turkish Airlines hanterade situationen dåligt med bristfällig information (ingen alls med andra ord) under tiden vi fick vänta, så får de åtminstone ett plus i kanten för att det sedan gick hyfsat fort.
1h 40min efter ordinarie avgångstid var vi på väg i ett nytt plan...

Raka vägen? inte riktigt... På grund av olika orsaker fick vi inte flyga över Syrien och Israel, därav omvägen över Egypten!

Efter att ha landat i Amman hoppade vi på ett inrikesflyg ner till kuststaden Aqaba, nere vid Röda havet :)

Ombord på Royal Jordanian A320 från Amman till Aqaba =)

Efter en resa på ungefär 40 minuter så var vi på inflygning mot Aqaba. Det intressanta med denna plats är att marken du ser precis under vingen (vänster) är Jordanien (Aqaba), medan det du ser precis till höger är Israel (Eilat). Gränsen går precis vid det lilla hamninloppet du ser under vingen...

Direkt till vårt hotell, "Mövenpick - Tala Bay Resort" :)

Vår lugna och sköna utsikt från balkongen =)

En promenad ner till hotellets privata strand under solnedgången =)

Sedan tog vi ett kvällsdopp i bubbelpoolen! Många hotell runtom i världen stänger sina poolområden vid 18-tiden, men det som var så bra med detta var att de höll öppet till 22... :)

Efter kvällsdoppet var vi sugna på vår första middag! Pasta och vin slår aldrig fel! =)
Oroa er inte, jag åt mer inhemskt senare under resan :P
Här passade vi även på att fira att jag nu med Jordanien har besökt 50 länder! =)

Alfred ser nöjd :)
Detta var dock innan vi insåg att platsen varje kväll översvämmas av stora mygg som på bilden redan hade hunnit lämna typ 100 bett på oss...

Hotellet var som sagt ett resort med många olika pooler och "kanaler" som slingrade sig runt (med små söta broar) för att skapa en mysig känsla =)

Hotellet hade 350 rum :)

Lobby- och restaurangområdet :)

I och med att Tala bay låg en liten bit utanför Aqaba bestämde vi oss dagen efter för att spendera en eftermiddag i själva Aqaba centrum :)
Om jag ska vara ärlig var det inte en särskilt rolig stad, tyvärr ganska meningslös faktiskt...

Efter några timmar i staden så satte vi oss för att äta...

Så härligt att kunna sitta ute såhär och tänka att det är november =)

Jag hade ju bestämt mig för att försöka äta mycket inhemskt under resan. Så vi beställde in en massa smårätter, Meze... Maten här är ju väldigt lik libanesisk och övrig arabisk mat =)
På bordet ser vi bland annat Kebbe, haloumi och  hummus... Allt var jättegott! =)

Äter och njuter :)

Väl tillbaka på hotellet hittade vi Happy Hour... det var bara att slå till! :D

Efter det kände vi för ett kvällsdopp i bubbelpoolen igen =)

Nästa dag lade vi helt och hållet på sol, bad och avkoppling! =)
Här har vi första poolen...

Här har vi vår härliga lilla bubbelpool :)

En av alla mysiga "kanaler" som slingrade sig genom resorten =)

En liten vattenruschbana för de yngre gästerna... och oss! ;P

De hade verkligen lyckats med att ge hotellet en känsla av lugn, oas och smålyx... Bra jobbat Mövenpick! :)

Vi fick senare reda på att hotellet hade en så låg beläggning som 35%!!!
Samtidigt som detta var skönt för oss (att slippa kriga om solstolar vid poolen samt bord vid frukostbuffén), så vill man ju inte bo på ett helt öde hotell heller... eller?

Ytterligare en pool... där solstolarna låg i poolen, haha =)

Och ytterligare en pool... detta var den största :)

Riktigt härlig utsikt över poolen, Röda havet och på andra sidan ser vi faktiskt Egypten!

Stranden längs med Tala Bay resort... Längre bort har även Radisson Blu ett hotell!

Det gjorde Alfred gott att komma bort från alla jobb för en stund ;)...

Under kvällen tog vi en liten runda i området runt hotellet. Tala Bay (som vårt hotell ligger i) är ett "konstgjort" område vid kusten. Man har byggt en liten marina med ett promenadstråk runt. Här finns förutom hotellresort även restauranger, butiker och yachter parkerade... Jättemysigt område! =)

Vi valde en av restaurangerna och ja, det blev pasta igen... x) Man ska faktiskt äta det man gillar =D

Alfed slog till på en rykande, mexikansk rätt :)

Efter middagen fortsatte vi vår lilla promenad runt marinan i Tala Bay. Fastän den var väldigt mysig, så var det en grej som fick oss att nästan bara känna vemod istället. Faktumet att vi i princip var helt ensamma! En kväll mötte vi faktiskt inte EN ENDA person när vi gick runt. Det var detta som genomsyrade nästan allt vi gjorde i Jordanien.  En känsla av att det en gång i tiden var bättre med turismen, men nu fanns bara hotellen och attraktionerna kvar... utan turisterna :(

Fint men öde :/

Dagen efter var det äntligen dags för den stora huvudattraktionen under vår resa, nämligen Petra! :D
Här är vi på väg 10-15 mil rätt ut i det bergiga ökenlandskapet! :)

Det jordanska landskapet präglas av sandiga berg och kanjoner!

Petra! :)

Petra är alltså en stad från antiken och var ett dåtida handelcentrum!
Numera ett av "Världens sju nya underverk"! :D

En otrolig och unik plats att besöka! :)

Det var som att man för en stund färdades tillbaka i tiden och kunde föreställa sig för tusentals år sedan när folk kom ridandes på sina hästar ändå från Asien med kryddor, silke och annat...

Känslan när man kom gåendes just här var så häftig! I den lilla springan kunde man skymta Petras mest kända och ikoniska verk, "Skattkammaren"! =))

Det som är så otroligt och unikt med allt i Petra är att "byggnaderna" istället för att ha blivit uppbyggda, har blivit uthuggda ur bergen!

Petra har dessutom använts i flera kända filmer! Två av dessa är Indiana Jones och Transformers...

Kameler, ett passande inslag i den arabiska och antika miljön :)

Jag fastnar sällan för souvenirer och "prylar" överlag. Men just här hittade vi något som även jag fastande för. Det var en man som hade samlat sand av olika färgnyanser lokalt från platsen. Med sanden fyllde han sedan små flaskor med olika mängder. Med hjälp av en liten pinne kunde han sedan skapa olika mönster, skepnader och bilder inuti flaskan...
Vi beställde varsin (med våra namn på arabisk skrift i) och såg imponerat på när han gjorde dem =)

Fler utgrävningar :)

Den antika staden var mycket större och utspridd än jag hade väntat mig!

Även här i Petra har tydligen antalet turister minskat markant. För några år sedan kunde uppemot 3000 besökare komma per dag, medan staden i dagsläget knappt når upp till 1000.Även om det för oss turister är väldigt skönt att slippa kriga om plats, så är det synd om Petra och hela landet...

En mäktig plats :)

Under vår dag på Petra så gjorde vi inget annat än att gå, gå och gå!
4,5 timmar resulterade i 30 000 steg och drygt två mil :)

Lite bergsbestigning ingick i det hela x)

"The monastery"... :)

På kvällen kände vi oss välförtjänta av en härlig middag! =)
Jag som är inne på linjen att testa inhemsk mat fick syn på kamelburgare i menyn! Det kändes sjävlklart lite konstigt men kan man äta ko, gris och lamm så kan man väl äta kamel...?
Om jag ska vara ärlig så smakade det precis som en vanlig nötburgare, gott med andra ord =)

Efter att ha promenerat så mycket i Petra så valde vi att lägga sista dagen på hotellet med sol, bad och relax!

Ibland kan ett svajande palmbland och ljudet av havets vågor göra under...

Havstemperaturen låg någonstans runt 24-25 grader, så det var inte supervarmt men ändå okej =)

Sista kvällen passade vi på att unna oss lite vin... och glass? =)

Till middag fick det återigen bli inhemsk mat! Grillat med grönsaker och bröd :) Arabisk mat har stigit i mina ögon =)

Tidigt nästa dag sade vi hejdå till Aqaba och Röda havskusten och tog morgonflyget upp till Amman! Landskapet var minst sagt fascinerande att skåda under resan upp :)

Inflygning till Amman =)

På Flygbussen in till stan. Det var först här det verkligen slog mig att vi nu befann oss ungefär 6-7 mil från den syriska gränsen! :O

Förutfattade meningar slås i kras när man ser den moderna delen av den jordanska huvudstaden! =)

En äldre och mer kulturell bild av Amman :)

Stadskärnan :)

Det var lite svårt att få ett grepp av Amman som stad. Gammal och sliten, men modern på samma gång. Organiserad men också rörig...

Här i Amman var det lustigt nog hela 15 grader kallare än i Aqaba!!! I Aqaba hade vi oftast runt 27c medan det här i Amman (bara 30mil norrut, men betydligt högre över havet) bara var 12c!

MIn sista arabiska måltid på ett bra =) Smakade extra gott...

Tyvärr kände vi inte att Amman hade så jättemycket att erbjuda turister, plus att vi var tvugna att släpa våra väskor genom staden). Därför tog vi en taxi till ett ganska nybyggt köpcentra som hette Taj Mall!

Väldigt fint och fräscht med ett ganska bra utbud av butiker. Dess läge på toppen av en höjd gjorde att vi fick en bra utsikt över staden =)

Vi satte oss och fikade och bara observerade stadens rörelser under början av skymningen...

Vi lyckades till och med genomföra lite julklappsshopping här i Amman haha x))

Senare på kvällen åkte vi ut till flygplatsen :)

En flygplats som jag av någon anledning tyckte om väldigt, väldigt mycket! Stor, modern, rymlig och en väldigt bra layout som gjorde det väldigt smidigt att hitta till gaterna...

Det obligatoriska besöket i en av två lounger för kvällen =)

Klockan 03:10 tackade vi Jordanien innan avfärd mot Istanbul och sedan Göteborg...

Ännu en resa har lidit mot sitt slut och vi har fyllt vår erfarenhetstank med ytterligare en upplevelse =)

För att sammanfatta resan så kan jag starkt rekomendera Jordanien som resmål! Vi tyckte väldigt synd om landet som destination då de tappat 50-60% av sina turister på bara några år. Vi förstår att det kan kännas lite obekvämt att åka till ett land som är geografikst omrignat av så många länder i konflikt!
Men om man ser på fakta så är Jordanien ett lugnt och relativt tryggt land, speciellt i förhållande till grannarna.

Om vi pratar om landet som resmål så skulle jag inte rekomendera att enbart besöka Amman. Visst, det var en helt okej stad, men det fanns inte så mycket som tilltalade oss i form av sevärdheter och attraktioner.
Ska du däremot till Aqaba och/eller Petra så kan Amman absolut vara värd en vistelse i max en-två dagar, mest som en start- eller slutpunkt på resan.
Aqaba var som ort var det inget drag i och bristen på aktiviteter drog ner platsen något, men annars en bra destination för sol, bad och bara lugn. Aqaba är också den närmsta staden till Petra och därför en bra punkt att spendera några dagar på, innan eller efter sitt besök där.
Om Petra säger jag bara kort och gott att det är ett måste att besöka! :))
Ett fantastiskt, historiskt och kulturellt arv som Jordanien solt visar upp för dig...

Jordanien blev för mig årets sjunde och sista resa, men också land nummer 50 att besöka! :D

Om några dagar kommer även det årliga samlingsinägget där jag ger en överblick över årets resor, så håll utkik efter det! :)

Det var allt jag hade för denna gången. Tack för att du följde med och visade intresse :)

Till nästa gång, kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!!!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard