Höst i Rumänien!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Välkommen till denna weekendresa som gick till den rumänska huvudstaden Bukarest, samt en dagsutflykt till Transsylvanien och Draculas slott! :)

Rumänien var en av de länder som vi inte ännu hade besökt, så när Wizz Air meddelade att de skulle börja flyga direkt mellan Göteborg och Bukarest så såg vi vår chans och bokade biljetter! =)

Resan började på Landvetter en sen söndagkväll. Wizz Air tar dig ner på strax under tre timmar...

Väl framme i Bukarest hade vi hittat ett trevligt Radisson Blu att inkvartera oss på =)

Lobbyn och barområdet på hotellets markplan :)

På måndagsmorgonen väntade en härlig hotellfukost där vi fyllde på inför en heldag med sightseeing!

Innan vi gav oss ut för att utforska staden så tog vi en rundtur på hotellet först!

Denna bubbelpool var alldeles ljuvlig! Eftersom den var tillgänglig till 23 så avslutade vi varje kväll här =)

Rumänien må vara ett av Europas fattigaste länder, men det hindrar inte staden från att visa upp en finare sida också :)

Av Rumäniens 20 miljoner invånare bor 10% (ungefär 2 miljoner) här i Bukarest...

En utomhusgalleria som ändå var lite halvt inomhus =)

Landet är huvudsakligen ortodoxt, så många små söta kyrkor dök upp lite här och var...

Vädret här var perfekt för en höstweekend! Cirka 25 grader och sol... =)

Vätskepåfyllning är väldigt viktig under tuff sightseeing!

Rundvandringen fortsatte genom staden...

Parlamentspalatset! Det är intressant att detta tydligen är den näststörsta administrativa byggnaden i världen (efter Pentagon i Washington DC)!

Här har vi nått Parcul Carol!

Ett mausoleum för att hedra de rumänska soldater som miste livet i båda världskrigen...

Sedan fick det bli grekiskt till middag, på en av de mysiga smågatorna i stan...

På tisdagsmorgonen gick vi efter frukost för att hämta ut bilen som vi hade hyrt för dagen =)

Färden upp till den lilla byn i Transsylvanien skulle ta oss ungefär 2,5 timmar. Och jag måste säga att de rumänska bilvägarna var av väldigt bra skick! Speciellt denna motorväg som tog oss den första timmen norrut! Trefilig och kändes helt nybyggd, i toppskick!

Liten paus under färden genom det fina landskapet =)

Efter en ganska lång bilresa kunde man till slut skymta vårt mål på ett berg, nämligen Draculas slott!

Ett väldigt fint slott måste jag säga :)

Vem vet vilka hemskheter som försiggått här??

Utsikt från slottet över det transsylvanska landskapet :)

=)

Trånga utrymmen i slottet :)

I slottet kunde man läsa lite om Dracula...

Nere på byn...

Dagens lunch :) Tur att man är två förare och att ens egen körsträcka redan är avklarad :P

Under bilfärden hemåt fick vi bevittna en fin solnedgång...

Efter lite bubbelbad på tisdagskvällen så hann vi ner till baren strax före midnatt för att skåla in Alfreds födelsedag! :D

00:00! Skål och grattis på 27-årsdagen Alfred <3

På onsdagsmorgonen så fortsatte vi med lite mer rundvandring. Den här bilden är härlig då den är så typsik för många sydeuropeiska städer! Parkera där det finns plats så blir allt bra... =)

Ännu en ståtlig byggnad :)

Triumfbågen i Bukarest, den har väl alla hört talas om...? ;)

Efter att sedan ha testat tunnelbanan längs tre stationer måste jag tillägga att tågen här var de mest moderna jag sett hittils jämfört med alla europeiska städer jag varit i! De enda som varit mer moderna har varit i Asien...

Den mysiga stadskärnan :)

Födelsedagsmiddag =)

Liten avslutningsdrink innan hemresa...

Men resan är aldrig över förrän man landat på svensk mark, brukar jag säga. Så en fika hann vi också med på flyget hem =)

Det var allt från oss och Rumänien! :)

Sammanfattningsvis måste jag säga att vi båda var förvånansvärt nöjda med Bukarest och Rumänien!
Många undrade innan vad vi skulle göra där och att de bara tänker på tiggare och fattigdom när de hör landet. Det är just därför det är så fantastiskt att resa! Man lär sig så mycket nytt, får uppleva saker och framförallt: Man kan slå hål på sina egna (och ibland andras) fördomar och föreställningar.

Jag säger inte att det inte finns någon fattigdom i Rumänien, för det gör det absolut och landet är tyvärr fortfarande ett av Europas fattigaste. Men det är bara en sida. Landsbygden verkade väldigt enkel, men var ändå vacker och fridfull! Huvudstaden hade sina skavanker, men kunde ändå visa upp många fler ståtliga och historiska byggnader än vad våra nordiska storstäder kan. Trendiga restauranger och barer var det gott om i stan, medan tunnelbanan och motorvägarna höll minst lika hög nivå som Stockholm.

Kontentan är att vi båda ger Rumänien ett ganska bra betyg och kan man åka till Prag eller Budapest så kan man lika gärna åka till Bukarest! :)

Tack för att du var med och läste!

Nästa resa går av stapeln om en månad, och det blir då en riktig långresa ner till Australien! :D
Två veckor i Adelaide, Melbourne och Sydney väntar då!

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard