Sal - Kap Verde

----------------------------------------------------------------------------------

Hej!

I mitten av mars åkte vi iväg på en chartervecka till ön Sal i Kap Verde! Vi hade funderat på detta resmål under flera år, men som alltid är världens utbud av resmål väldigt stort och det är som vanligt svårt att välja eller välja bort destinationer.
Vi hade pratat med en del som hade besökt Sal och bokstavligen ALLA beskrev ön på samma sätt:
"Fina stränder och fint badvatten men annars en blåsig och tråkig/avslagen ö"...

Varför ville vi då åka dit? Jo, för vi måste ju få se och uppleva för oss själva, men också för att vi denna gången bara var ute efter en lugn och avslappnande vecka.

En grå och kall tisdagsmorgon i mitten av mars lämnade vi Göteborg bakom oss...

Efter knappt sju timmar hade vi passerat Europa och Kanarieöarna för att slutligen komma in över Kap Verde! Öarna som utgör landet ligger ungefär 50 mil rakt ut i Atlanten från Gambia och Senegal!

Framme på Sal! Temperaturen på ön låg konstant mellan 25-30 grader under hela resan, vilket var helt underbart! :)

Efter att ha blivit hämtade av den klassiska charterbussen så tog det en halvtimme att nå Santa Maria, orten där i princip alla hotellkomplex på ön ligger...

Vi hade valt ett mellanklasshotell på denna resan, varken dåligt eller något märkvärdigt. Boendet var femstjärnigt och låg fint vid stranden, men lite kryp på rumsgolvet samt dålig service av personalen gjorde att hotellet tyvärr sjönk i våra ögon.

Men med det sagt var det underbart att vara nere i solen och värmen! :D

Hotellet hade en strandbar och restaurang =)

Och precis som alla vi hade pratat med hade sagt så var stranden underbar. Bred, lång och med mycket plats ledig där folk inte behövde ligga på varandra :)

Vi hade räknat med att vattnet skulle vara ganska kallt (21-22 grader?), men positivt överraskade blev vi när det ändå låg på runt 27 grader! =)

Under vår första kväll hittade vi en riktigt mysig restaurang precis vid strankanten, där man satt under palmerna...

Sal är också känt för att erbjuda dagens fångst av fisk på många av restaurangerna till förmånliga priser! Så jag passade på att beställa in grillad tonfisk och hade inte räknat med att få in tre stora och härliga bitar... :)

Huvudgatan genom Santa Maria runt åtta-tiden på kvällen. Återigen hade alla bekanta vi pratat med rätt. Vanligtvis brukar huvudstråket genom en stor turistort vara fylld med folk, musik och myllrande restauranger... här var det raka motsatsen!

På vårt hotell erbjöds på kvällarna shower med mycket lokal dans :)

Under resans gång fick vi lära oss öns motto, nämligen: #NoStress

Och det var verkligen inte svårt att varva ner här...=)

Efter en väldigt späckad och hetsig resa till Filippinerna i januari så var denna resan verkligen det motsatta. Varje dag mellan 10-17 låg vi på stranden och jag läste en bok för första gången på tre år! ;) Det underbara med resor är hur olika de kan se ut beroende på vad man vill ha ut av dem...

Lunch på hotellets strandbar :)

På kvällen gav vi oss ut på promenad, men det var inte det lättaste...

När vi nådde denna lilla söta rondell så insåg vi att vi kanske bara skulle vända. Ingen riktig väg, inget att se och inget att göra...

Vi hittade en enkel liten restaurang som kom att bli vårt favoritställe under veckan =)

Hotellet bredvid oss hade också en strandbar och restaurang som blev en ny favorit för lunch, då vi inte var så nöjda med servicen på vår egna strandbar :)

God mat och dryck samt trevlig och snabb personal! :)

Back to doing absolutely nothing! =)

Strax före skymning gav vi oss ut på en långpromenad längs med stranden för att runda udden som skulle ge oss en fin solnedgång på dess västra sida...

Tyvärr försvann solen ner i ett slags dis, men det gjrode inget då det var ganska vackert ändå...

Hälsningar från Kap Verde =)

Efter att vi tragglat oss tillbaka så hittade vi en restaurang som såg ganska inbjudande ut. Jag fortsatte på mitt spår att försöka äta så mycket som möjligt fårn havet :) Bläckfisk är ju så gott! :)

Även denna restaurang låg precis på stranden, vilket var härligt då man kunde ha tårna i sanden samtidigt som man avnjöt middagen...

Lite dessert efter middagen är ett måste på semestern =)

Fastän vi inte hade några planer för veckan och trots att det var helt underbart att göra ingenting, så tyckte vi ändå att vi kunde hitta på något EN dag! Så vi bokade en guidad rundtur runt ön med TUI.

Första stoppet var i öns huvudort Espargos!

Efter det åkte vi vidare mot Palmeira, en liten kustby på öns västra sida...

Kap Verde är till största delen ett kristet land, med katolicismen som den mest utövade religionen...

I turen ingick ett litet stopp där vi fick pröva lite lokala likörer =)

Nästa stopp låg i Buracona, vid den klippiga kusten!

Där vi skulle titta på "Blue Eye"!

Genom ett "hål" i berget bildas ett klarblått sken på vattenytan när solen står rakt ovanför, därav namnet =)

Det märktes även genom de hårda och kraftiga vågorna att vindarna är starka här runt Sal...

Något jag också vill tillägga är att landskapet på ön Sal inte heller är särskilt vacker. I princip hela ön såg ut som på bilden nedan. Dock är det viktigt att nämna att alla öar i Kap Verde verkar vara väldigt olika. Till exempel är tydligen ön Santo Antao väldigt grön, bergig och nästan tropisk...

Sedan kom ett stopp som var väldigt kort men ändå intressant. Mitt på Sal fick vi se denna hägring!

Sedan var det dags för lunch och jag valde den lokala nationalrätten Cachupa, som är en slags stuvning/gryta gjord på bönor, majs, sötpotatis och fisk eller kött :) Påminde något om ärtsoppa tyckte jag, haha...

Eter det kom vi till huvudstoppet på turen, nämligen saltgruvan (Pedra de Lume Salt Crater)!

Här utvinner man tydligen fortfarande salt, men inte i samma utsträckning som förr i tiden...

Vattnet hade en salthalt på 27%!!! Detta är alltså inte långt ifrån Döda Havet där halten ligger på 33%. Känslan av att bara flyta omkring var helt unik, och det var väldigt konstigt att behöva kämpa om man ville ha ner kroppen...

Men det var först några minuter efter man hade kommit upp ur vattnet och börjat torka som man insåg hur salt vattnet faktiskt var!

Nästa stopp var i en liten park som hade lite djur och palmer :)

Sista stoppet på turen var vid denna strand...

... där vi bjöds på denna lokala spin-off av Caipirinhan :)

På kvällen gick vi åter till en av strandrestaurangerna för middag!

Jag höll mig till min fisklinje och fick in två stora grillade fångster... gott! :D

Sista heldagen spenderades återigen på stranden :)

Och på kvällen ville vi se solnedgången en sista gång...

Och det gjorde vi medan vi skålade med lite bubbel =)

Efter skymning blev det även en sista promenad längs den avslagna huvudgatan!

Och för min del blev det (bläck-) fisk en sista gång :)

Avrundar med glass :)

Efter vår sista frukost på plats så gick vi en liten morgonpromenad längs stranden...

Flygplatsen på Sal var väldigt liten, men ganska unik! I transithallen (alltså gateområdet efter säkerhetskontrollen) så fanns en liten "oas" utomhus där man kunde sitta och få lite sista sol på sig före hemresa...

Sedan var det bara att luta sig bakåt i sju timmar och låta planet ta oss hemåt igen...

Gällande Corona:
När vi åkte iväg så befann sig Europa fortfarande i början av Corona-dramat. Det hade börjat märkas av men det mesta var fortfarande som vanligt och flygen gick. Men fyra dagar in i resan så bröjade ju svenska UD avråda från resor till alla länder. Och samma dag som vi skulle flyga hem så stängde EU sin yttre gräns för in- och utresa. Detta innebar ju att gränsen precis hade stängt när vi landade på Landvetter, vilket gjorde en del anhöriga lite oroliga. Men gränsens stängning gäller ju inte för folk som återvänder hem till sina resperktive länder, så det var inga problem...

När det gäller resmålet så kan jag ju inte uttala mig om hela Kap Verde (de andra öarna), men just Sal känner vi att vi sett och gjort! Jag ska faktiskt hålla det enkelt och säga att jag helt och hållet håller med alla vi pratade med före avresa. Sal har fina stränder och fint badvatten, men annars är landskapet på ön tyvärr ganska fult och tråkigt, och det hände väldigt lite trots att vi bodde i den störtsta turistorten på ön.

Skulle jag rekommendera resmålet till någon annan?
Ja, om man bara vill ha sol, bad och värme i en vecka utan en massa förväntningar på aktiviteter och häpnadsväckande vyer...

Skulle jag åka tillbaka?
Nej, inte till Sal. Däremot skulle jag eventuellt kunna tänka mig en annan ö.

Det jag dock vill lyfta som den absolut största fördelen med Sal/Kap Verde är det faktum att det bara ligger sju timmar bort! Många svenskar gillar sin charter och de flesta vill resa direkt och inte för långt. På vinterhalvåret blir hela Europa kallt och de enda alternativen vi har då blir ju Kanarieöarna och Egypten om man vill flyga direkt och inte behöva åka hela vägen till Karibien eller Asien. Men Kanarieöarna har många redan varit på och där vet vi alla att vädret kan vara lurigt och att man ska vara glad om man får 22-23 grader.
Men du behöver bara lägga på 1h45min så får du ett stabilt soligt väder med temperaturer på mellan 25-30 grader. Det är toppen!

Det var nog allt för den här gången och vi får se när vi ses här nästa gång! Trots att man inte sitter i karantän så gör ju ens reseliv det i allra högsta grad... Menmen, det är som jag brukar säga, det kommer en tid efter Corona också!

Ta hand om er till nästa gång och kom ihåg:
Hmm...vad jobbigt att inte kunna skriva det som vanligt :/
TÄNK FÖRST, BOKA SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard