Förenade Arabemiraten - Sista resan!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter fyra år av resor ner till Förenade Arabemiraten (Dubai/Abu Dhabi/Ruwais), inklusive ett halvår då vi bodde där, så var det dags för vår allra sista resa ner. Självklart kommer vi tillbaka i framtiden, men då under en mer "vanlig resa" och inte på samma sätt som under denna period, 2012-2015.

Samtidigt som det var lite sorgligt med sista resan, så var det även kul att vi bokat med British Airways och 787 Dreamliner!
Detta var extra kul eftersom British Airways var det sista av Europas storbolag som vi ännu inte hade testat. Sedan var vi även exalterade eftersom det blev vår första gång med det nya och högteknologiska flygplanet Boeing 787 Dreamliner! =))

Resan började som vanligt på Landvetter.
När vi kom till incheckningen så hade en viss kollega tänt upp en egen specialskärm åt oss! :D
Haha Dreamliner group =)...

Extra glada miner inför vår första resa med British Airways :)

Väl ombord slutade med att vi lite inofficiellt fick sitta i Business Class :D
En kombination av bra kollegor och bra kabinpersonal! :)

Traveling in style ;)

Som vi blev uppassade!!! Det var fullt av mat och dryck hos oss, hela vägen från Landvetter till Heathrow... =)

Vacker inflygning över London mot Heathrow...

BAs skönaste flygvärdinna! Jaydee tog hand om oss hela vägen och frågade ständigt om det fanns något mer vi ville ha. Hon hälsade på oss titt som tätt för att prata... Det kalllar jag service :)

British Airways egna terminal på Heathrow Airport: Terminal 5!

I transit på terminal 5 =)

Äntligen!!! Vår allra första flygning med Boeing 787 Dreamliner :)) Detta var dessutom en 787-9, som är ännu nyare (och lite längre) än 787-8...

Efter takeoff! Mot Abu Dhabi... :)

En härlig måltid med kyckling & ris och lite couscous vid sidan om :) Vin, vatten och kaffe till =)

Just detta flygplanet var bara sju veckor gammalt :)

Påväg <3

Alltid lika härlig känsla! Solnedgång & flygplansvinge :)))

På inflygning mot  Abu Dhabi :)

Vär framme i Ruwais försökte vi att bara ta det lungt och njuta så gott vi kunde. Vi hade bara tre dagar där innan vi skulle avlsuta med tre dagar i Abu Dhabi.
Detta hotell (Danat), har vi solat, badat, tränat och ätit på till och från under de senaste fyra åren. Nu är det sista gången...

Inte helt fel för att vara vintertid :)

Fastän det inte är den vackraste stranden på jorden, så har den alltid varit lugn och skön och betytt lite extra för oss =)

Vi säger farväl till Danat... :(

Ostbricka under sista kvällen i Ruwais :)

Vin och lite tända ljus =)

Dagen efter tog vi oss tillbaka in mot Abu Dhabi :) På bilden ser du Grand Mosque...

Abu Dhabis skyline by night :)

Nere vid småbåtshamnen kunde man besöka en fin liten restaurang där de kom och skar upp & serverade köttet på bordet =)

Man fick en liten röd bricka som man skulle vända (så att den blev grön) när man var sugen på mer kött. Då kom de springandes med olika typer av kött/kyckling... :)

Gott var det! =D
Men av bilden att dömma så hade jag inte vänt min bricka än haha! =P

Efter middagen var vi sugna på lite Happy Hour =) Vi besökte då denna rooftop bar :)

Fastän takbarer känns som vår specialité i Dubai, så är vi inte jätteerfarna av det motsvarande utbudet i Abu Dhabi. Därför var det extra kul att testa på det även här =)

Le Meridien, vårt hotell i Abu Dhabi :)

Pool och strand fanns tillgängligt intill varandra :)

Nya sortens vattensport? =))

Under vår sista dag i Abu Dhabi landade Elin & Henke för att påbörja sin semester :) Alfred hade sett ut en aktivitet vi skulle göra tillsammans, en tur i det nya pariserhjulet :)

=)

Fin utsikt över Abu Dhabis kustlinje och skyline :)

Efter turen blev det en liten promenad mot en trevlig restaurang precis vid vattnet :)

En sista middag tillsammans i Abu Dhabi =) Fin stämning och fint minne :)

Efter att de andra fyra åkt tillbaka ut till Ruwais var det bara Alfred & jag kvar som väntade in vårt nattflyg. Detta över ett glas vin på Hotel Beach Rotana :)

Inför resan hem hade vi ställt in oss på full flight med åtta timmar av trängsel och svårigheter att sova. Men det visade sig finnas massor av lediga platser, så vi spred ut oss och tog tre säten var =)

Låt mig säga så här: Jag sov fem timmar nonstop, vilket aldrig har hänt innan!! =)

Efter nattflyget från Abu Dhabi landade vi under morgonkvisten på Heathrow :)

Eftersom vi hade ett tolv timmar långt byte i London så valde vi att åka in till centrum för att strosa omkring lite :) Julhandeln var i full rulle!

Ingen blygsam pyntning här inte... :)

Och det sista man ser innan hemkomst ...

Då var denna resan också slut.
Detta får markera slutet på en era på fyra roliga år, 2012-2015!
Under perioden har jag hunnit besöka landet hela tio gånger, inklusive det halvår som vi bodde där :)

Jag får tacka Carina & Lennart som bjudit in till deras arabsika lägenhet flertalet gånger.
Även Alfred för sällskapet under resorna dit och den fantastiska förmågan att alltid hitta nya saker att se och göra i UAE =)...

Ni läsare skall självklart också ha tack för att ni följt med, men jag vill inte få det att låta som ett slut på bloggen och hela reselivet, för det är det inte!

"Pendlingen" till UAE må vara slut, men när en dörr stängs så öppnas en annan. Nu kan vi istället lägga tid, pengar och semester på att hitta nya platser på vår jord att utforska... ;)

Redan nästa vecka, direkt efter nyår, rivstartar vi 2016 med en nästan månadslång resa till Filippinerna! :)
Där ska vi spendera några dagar i Manila, sedan Boracay, Palawan men också en avstickare till Hong Kong.

Tack för att ni hängt med och håll ögonen öppna efter nästa resa!

Kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN! ;)

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard