Normandie 2018!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Sommaren för två år sedan var våra franska vänner Thomas & Julien här på besök under en vecka för att se Göteborg och den svenska västkusten. Nu, två år senare, var det dags att åka ner till Frankrike för att hälsa på dem. Killarna bor i/strax utanför Paris, men eftersom vi redan besökt staden två gånger tidigare så valde vi att lägga denna resa i Normandie, regionen mellan Paris och den nordliga kusten i Frankrike.

Det som skulle bli skönt med sex dagar i lugna Normandie var främst att Thomas & Julien skulle bestämma resrutten och dess upplägg, medan vi för en gång skull bara skulle få luta oss tillbaka och åka med :)

Resan började den 10 augusti, och efter att ha jobabt hela sommaren utan semester, så var det extra skönt att få en vecka av miljöbyte och avkoppling!

Skål för Frankrike och semester!
Air France/HOP förbereder sig för vår flight ner till Paris... =)

En fin fredagskväll :)

Efter att  han landat vid 20-tiden på Charles De Gaulle så checkade vi in för en natt på detta enkla men fräscha och nybyggda Holiday Inn Express som låg inom flygplatsområdet...

Efter en god hotellfrukost nästa morgon så åkte vi en halvtimme norrut till tema- och nöjesparken "Parc Asterix" =)...

Parken överträffade mina förväntningar och erbjöd alltifrån tre-fyra stycken vattenattraktioner...

... till fem häftiga berg-och-dalbanor! =)

Sedan bjöds det även på delfinshower!

Sammanfattnignsvis en park som jag definitivt skulle rekommendera! Det enda dåliga var att folkmassorna var enorma och kötiderna orimligt långa för många attraktioner. En berg-ochdalban köade vi 1h15min för (trots att det stod "45min kötid" vid entrén... En lösning på detta är det lite dyrare expresspasset som parken säljer!

På kvällen blev vi hämtade med bil av killarna och åkte då hem till Juliens hus i Morainvilliers strax utanför Paris. Där hade Thomas fixat lite enklare kvällsmat på tradiotionellt franskt sätt, Croque monsieur! =)
Lite franskt rödvin på det och jag var nöjd! :P

Alfred fick snabbt en ny vän, nämligen Elsie =))

Dagen efter åkte vi till en saluhall för att inhandla en sann fransk lunch, bestående av bröd, ostar och patéer!
Det blev alltifrån hårdost och getost till brie och mögelost. På patéfronten testade vi både vanlig lever men också en gjord av kanin...
Allt var lokalt och smakade väldigt gott! :D

En kort runtur i närliggande Saint-Germain tog oss till detta fina slott och kringliggande park :)

Efter det lämnade vi Parisområdet och gav oss iväg mot Normandie!
Killarna hade hittat ett helt otroligt litet boende(Le Moulin de Conelles) som är en gammal kvarn precis vid floden Seine som man byggt om till ett litet och otroligt gemytligt hotell =))

Utsikten från rummet. Känslan av rekreation, avkoppling och avskiljdhet fyllde hela atmosfären på hotellet :)

Trots att bygganden/kvarnen var väldigt gammal, så var rummen nyrenoverade med en lyxig känsla =)

Känslan och inredningen i restaurangen förde en några decennier tillbaka i tiden, men på ett bra sätt då det kändes elgeant och exklusivt...

Före middagen satte vi oss i baren och skålade för våra ganska nya förlovningar, då Thomas & Julien tydligen hade förlovat sig några dagar innan oss (noevember förra året) utan att varken de eller vi visste om varandra...

Så hotellet med dess fantastiska service bjöd oss faktsikt på bubbel för att fira detta :)

Sedan var det dags för en helt superb midadg! Otroligt gott och återigen måste jag uppmärksamma personalen för den oklanderliga servicen...

Belåtet gäng =)

Frukosten morgonen efter var knappast sämre den...

Är man i Frankrike ska man även åka franskt! Denna Peugeot tog oss runt i Normandie :)

Lunch i Étretat! Återigen rent franskt. Matiga crêpes följt av söta :) Detta sköljer vi ned med franskproducerad cider av två olika sorter...

Efter det var vi redo att påbörja vår tre timmar långa vandring :D

Otroligt vackert =)

Efter att ha jobbat hela sommaren bland mycket folk och oväsen så var det extra uppskattat att lämna stads- och flygplatsmiljöerna för platser som denna =)

Tur med vädret hade vi också just denna dag :))

=)

Vyerna och landskapet var verkligen inget man kunde klaga på här...

Följande två kvällar bodde vi i Juliens fasters hus i Normandie, som vi så snällt nog fick låna då hon var bortrest! Pasta blev det till middag denna gång... :)

Nästa morgon tog Thomas & Julien med oss till en liten "cidergård" där de producerar sin egen cider!

Där fick vi en liten privat och guidad rundvandring =)

I slutet ingick en liten provning där vi fick smaka på både appeljuice, appelcider och äppellikör...

Efter det åkte vi vidare till ett litet tågmuséum =)

Där de bland annat hade en modelljärnväg...

Efter det åkte vi ut  till kusten och det välkända Omaha Beach, en av platserna där man gick iland under Dagen-D!

Flera monument hade rests för att hedra de som stred och förlorade livet här...

Fyra okända och tramsiga turister...

På ett sätt kändes det (under den lugna & fina solnedgången) väldigt svårt att föreställa sig allt det som hände här för 74 år sedan, men dessa stora betongblock som man lämnat efter sig hjälpte till att påminna en...

Den fula historien möter det vackra i nuet...

När vi kom hem sent på kvällen var det dags för lite förfriskningar :)

Nästa dag besökte vi huset där Monet bodde under sitt liv på 1800-talet (samt tidigt 1900-tal), som idag är ett muséum...

Han hade en enorm trädgård som i sig var en stor inspirationskälla för all hans konst...

Även om jag själv inte är särskilt intresserad av botanik så var det väldigt fint att gå och titta på =)

Inuti själva huset som han bodde i hängde en del av hans verk...

På kvällen hade Thomas lovat att laga en fransk paradrätt, vilket var anka tillagad i ugn serverat med potatis i pytt-i-pann-liknande-form :) Köttet såg lite tveksamt ut först, men visade sig vara otroligt mört och saftigt!
Verkligen jättegott :D

Efter nästan en vecka på den franska landsbygden bestämde vi oss sista kvällen för att ta oss in till centrala Paris för lite drinkar :) På vägen in passerade vi Triumfbågen...

Samma bar besökte vi när vi var här för några år sedan, så vi intog samma bord och beställde in drinkarna...

Ett fint sätt att avsluta den sista kvällen... SKÅL! :)

Under vår vecka var detta grunden i frukosten som killarna köpte hem, de levde verkligen upp till det som sägs om den franska frukosten... x)
Trots att jag verkligen tycker om croissanter och pain au chocolate osv, så kunde man inte låta bli att sakna fil/yoghurt/ägg ibland... :)

Eftersom flyget inte skulle gå förrän på kvällen så hade vi två servärdheter inplanerade även under den sista dagen! Det första var "Villa Savoye" som låg i Poissy strax utanför Paris. Huset ritades och byggdes redan i slutet av 20-talet av en akrkitekt som ville skapa ett futuristiskt och funktionellt sätt att bo på och leva.
Det som gjort huset till ett museum är det faktum att många av dagens moderna hus faktiskt liknar det som arkitekten anade redan för 100 år sedan!

Förutom vissa detaljer (t ex val av material etc.) så skulle huset kunna vara byggt under detta årtionde! :)

Andra sevärdheten för dagen (och sista på resan) var Le Bourget, en flygplats men framförallt en typ av utställning! =)

De hade bland annat en av Air Frances gamla Boeing 747-200 på display! :)

Ett riktigt nöje =)

Men det som tilltalade mig mest av allt var att de hade två concorde på plats! :D
Jag har alltid varit lite ledsen över att flygplanstypen togs ur bruk innan jag hann pröva den, men nu fick jag åtminstone gå in i den och titta lite... alltid nåt! ;)

Kabinen i Air France Concorde! Mellan 70-talet och fram till 2003 kunde man flyga mellan London/Paris och New York på drygt tre timmar...

Mäktig!

Efter det körde de oss till Charles De Gaulle och släppte av oss för hemresa mot Göteborg!
Efter takeoff såg vi Paris försvinna under oss...

Det var allt från den här resan!

Efter att ha besökt Paris två gånger tidigare och Nice/rivieran en gång, så tyckte vi det var kul att besöka en ny del av landet :) Normandie är stort och har väldigt mycket att erbjuda i olika typer av sevärdheter och attraktioner, så vi kände att vi tyvärr missade en del som vi hade velat se/göra. Men det är inte långt dit och vi får ta det nästa gång istället...
Trots det är vi ändå jättenöjda med resan och vi hade det bra hela tiden. Balansen mellan att vi hann göra och se väldigt mycket och att ändå vara på landsbygden och koppla av samt umgås var vi helnöjda med!

Sen är vi självklart väldigt tacksamma för att Thomas & Julien tog emot oss och planerade vår vistelse väldigt bra! :)

Och tack till dig som var med och läste!
Nästa resa går av stapeln redan nu på söndag då vi åker till Bukarest/Rumänien! =)

Ta hand om er till nästa gång, och kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard