Hotels and Rooftopbars in Dubai, del 2/2

Hej!

Jag kände för att inte låta er vänta längre än ett dygn, så här kommer redan del 2 av resan ;)

Efter utcheckningen från Atlantis så var det dags att dra vidare till vårt nästa hotell: Auris Metro Central Hotel

Som jag skrev i slutet av förra inlägget så hände nåt intressant även på detta hotell. Vi blir uppgraderade igen!!!

Vi som aldrig blivit uppgraderade, blev nu det på båda hotellen under denna resa! =)) Vi fick ett större rum på en högre våning :)

Vi var lite sorgsna över att behöva lämna Atlantis, men detta var också jättefint! :) Så det dröjde inte länge innan det var glada miner igen =)

Vi hade en häftig utsikt! Tvillingtorn, Metron och Dubai Marina på avstånd...

Sämre blev det inte under solnedgång =P

Här började vi nu vår barrunda! Först ut var Emirates Towers där vi skulle upp på 51a våningen för att besöka "Alta Badia Bar"...

Entrén var inte mindre flashig och fin än allt annat i staden...

Väl uppe på 51a våningen fick vi fönsterplatser som vi kunde avnjuta våra drinkar vid =)

Och en tallrik med lite aptitretare...

Myspys :)

Alfred hade länge pratat om "Armani Café" i Dubai Mall, så nu var det dags för homom att få ta en kopp där :)

Ja... Lyx i överflöd. Inte riktigt stället jag brukar shoppa på

En liten flaska vatten kostade 70kr... Tur då att vi tog varsin varm choklad istället, de var billigare!

Fontänen utanför Dubai Mall! Burj Khalifa lyser ståtligt i blått =)

Liten men mysig pool hade vi på hotellet! Vilar upp oss inför barrunda #2, haah! :D

Här är vi nu vid Dubai Marina. Vi är påväg mot Marriott Hotel (byggnaden precis ovanför Alfreds huvud) för att besöka "The Observatory" på högsta våningen :)

Igår var det 51a våningen som gällde, idag tar vi nästa steg och tar oss en våning högre! ;)

Väl uppe på The Observatory fick vi en fantastisk utsikt över marinan!

Där nere längs kajkanten är alltså ett jättefint promenadstråk där man kan sitta och äta på restaurang eller fika och se på lyxyachter och folk x)

Eller så sitter man bara här uppe och ser ner över stan medan äter :) Ännu inte kväll, så det är i princip tomt på folk än så länge...

Om man gick runt restaurangen till andra sidan, så fick man en nästan ännu häftigare vy! Man såg ut över hela palmen! :D... Längst ut ser ni ju även Atlantis som vi bodde på i föregående inlägg =)

Palmen är helt massiv! Jämför med hur litet Atlantis ser ut att vara längst ut...

Malmö eller Dubai...?

Tänk att det för endast 20 år sedan bara var ett öde sandområde här nedanför! :O

Detta har ju lett till att Dubai i stort sett saknar historia. Det är en fantastiskt häftig stad, men någon historia är inte att tala om, och knappt heller någon utpräglad kultur. I det sistnämna kan man mer säga att staden är en smältdeg av hela världen...

Club Sandwich och Pommes fick det bli :)

Det obligatoriska vinglaset. Annars är det ju ingen barrunda ;)...

Utsikten här uppe var så magnifik att det var svårt att slita sig ifrån. Först långt efter solens nedgång tog vi oss ner...

Vi tog oss då till Dubai Marina Mall för att shoppa lite, men vi blev snart sugna på mat (ja det var flera timmar mellan sandwicharna och detta haha). Så för mig blev det några slags laxcrépes, jättemums! =)

Nästa dag var det dags för den tredje och sista delen av vår barrunda. Jag trodde att det inte kunde bli bättre än vad vi redan upplevt, men ack så fel jag hade! Denna gången var det besök på "The Address Downtown Dubai". Först gick vi runt vid hotellets poolområde...

Burj Khalifa reser sig strax intill

Jag tyckte att Atlantis var magiskt, och det var det verkligen. Men detta hotell verkade också helt otroligt på sitt sätt! Det häftiga med dess läge precis intill fontänen och Dubai Mall är svårt att förklara om man inte varit i Dubai

Barrundans tredje del involverade inte en bar som var Rooftop. Men inte sämre för det. Här befinner vi oss på "Cigar Lounge" på 12e våningen!

Jag har varit i Dubai typ fem gånger och trodde inte det kunde bli bättre. Men den här platsen var den mest otroliga plats jag befunnit mig på i Dubai, eller i någon stad i hela världen! Bokstavligen!

Det tråkiga är att det sällan till fullo går att förmedla den känsla man hade genom bilder. Det ljud och den stämning som rådde

Och vad jag inte fattar är att det var helt gratis att komma in i baren, och vinet var rimligt prissatt. Och det var i princip helt folktomt!
Hade detta varit New York, så hade det varit Times Square du sett nedanför och Empire state Building som stuckit upp i bakgrunden och du hade behövt vara rik för att kunna sitta här! Men det är det som är så fantastiskt med Dubai, att det inte behöver kosta en förmögenhet. Ibland kostar det typ ingenting alls. Så åk hit!!! ;)

Eftersom det dessutom var nationaldag så hade de lyst upp hela tornet i flaggans färger!

Det härliga var även musiken som spelades i takt till fontänens spel! Och folket som myllrade där nere, en otrolig stämning!

Till höger ser man Dubai Mall, längs vars långsida åtskilliga restauranger har uteserveringar som alltid är fullpackade, varje kväll året runt. Och på bron samt runt hela vattenområdet där nere står varje hel- och halvtimme TUSENTALS människor och tittar på fontänspelen! Detta sker alltså varje kväll, hela året! Det är lite nyårskänsla varje dag med andra ord...

Det var lite svårt att förstå att man faktiskt satt där med den utsikten, utan det kändes snarare ganska overkligt. Men till slut fick man slita sig ifrån för att ta sig till hotellet och packa inför hemresan :/

Julklappar till de där hemma x)

Efter att vi på kvällen lämnat Cigar Lounge, åkte vi till hotellet och packade samt gjorde oss i ordning. Sen åkte vi ut till flygplatsen där Alfred vinkade av mig. Han åkte sedann tillbaka till hotellet, medan jag åter satte mig på en 747 och flög upp mot Frankfurt...

05:20 landade jag i Frankfurt och hade då bara fått sovit två timmar

Efter ett kort uppehåll i Frankfurt så hoppade jag på ett händelselöst Göteborgsflyg och landade på lilla Landvetter strax före nio på morgonen. Det värsta just nu var inte att jag var trött eller att resan var slut, utan att jag hade en föreläsning som började om fyra timmar! Back to real life... :/

Sådär, det var Dubairesan för denna gången!

Som de flesta utav er vet så är Dubai mitt absoluta favoritresmål. Men en del undrar vad det är som gör det till det. Det självklart flera faktorer, men två utav dem är följande:

*Fastän detta var femte gången jag var i Dubai, så fick jag se och uppleva så mycket nytt! I princip allt jag gjorde var sådant jag inte tidigare gjort. Det blev dessutom den bästa Dubairesan hittills. Om ett resmål ständigt lyckas göra din senaste resa till din bästa, då är det något speciellt med platsen och du har funnit din pärla! :)

*Det andra är just det här med "lyxen" och de exklusiva platserna vi besöker. Många undrar hur vi har råd med den ena dyra aktiviteten efter den andra i Dubai. Men hemligheten är så enkel att det inte behöver vara särskilt dyrt alls! Om DU (ja, jag menar just DIG), har råd att åka till Kanarieöarna, Alanya eller för att inte tala om Thailand, så har du råd att åka till (samt bo & leva i) Dubai med! Det enda som var någorlunda dyrt (men ändå inte orimligt) var natten på Atlantis, men vill du uppleva nåt speciellt under ett dygn så är det värt det!
Resten var billigt!

Vill du ha fler tips om Dubai eller har frågor om priser etc, hör bara av dig =)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nästa resa börjar om mindre än två veckor, denna gången till Gran Canaria för en vecka med sol & bad. Vi utökar då resesällskapets medlemmar från två till fyra ;)

Ses i början av februari!

Kram och ta hand om er

Hotels & Rooftopbars in Dubai, Del 1/2

Hej igen!

För en dryg månad sen var det dags för ytterligare en resa till Dubai. Alfred befann sig redan där, men eftersom vi skulle fira vår treårsdag så flög jag ner i sex dagar. Resan genomfördes 27 november - 3 december.

Efter en kort flight från Landvetter så befann jag mig på Frankfurts flygplats.

Där en Boeing 747-400 väntade och skulle ta mig på en sju timmar lång flygresa ner till Dubai!

Ufon som sprutar ner oss med grönt slem! Eller så är det bara avisningsmaskiner som säkerställer att våra klaffar inte fryser fast under den kalla flygning...

Framme på Dubai International Airport! =)

Under första dagen på resan så firade alltså Alfed och jag tre år tillsammans. För det lite extra speciellt så hade jag en överraskning åt Alfred, vilket han vetat om i somras. Han visste dock inte vad. Så vi tog monorail-tåget ut på The Palm Jumeirah.

Varifrån vi fick utsikt över en del av Dubai Marina...

De fina områdena ute på palmen...

Till slut nådde vi ut till överraskningen: Atlantis, och en natt på detta fantastiska hotell.

Receptionen på hotellet!!!

Lobbyn är såpass spektakulär att man tydlligen inte ens får komma in och titta utan en reservation!

Fontän föreställande en snäcka med en pärla i.

Atlantis är ett femstjärnigt hotell och ett utav Dubais stora stoltheter. Fastän jag bokat den billigate rumstypen så var jag oerhört exalterad av att ens få bo på hotellet. Sätt mig i källaren så är jag glad ändå!
Men när jag går fram och checkar in så blir vi inte mindre än UPPGRADERADE!!! :) Vi som aldrig blivit uppgraderade på någon av våra resor, någonsin! Så blir vi det här, på Atlantis!!!
Vi fick bo på Imperial Club Floor!

Vårt rum

Utsitken från vår balkong :)

Härligt =)

Det var öppet mellan badrum och sovrum. Men kan kunde skjuta igen två dörrar om man så ville =)

Ville man äta på hotellet så fanns oändligt många resauranger. Även ute bland palmerna :)

Under vår lilla rundtur på detta enorma hotell. Det sjuka är att hotellet och hela hotellområdet är så stort att man vid incheckningen får en karta. Jag citerar receptionisten: "Folk tenderar att gå vilse här inne"...

Ett gigantiskt aquarium finner man mitt i hotellet x)

Påväg ner till den privata stranden på hotellets framsida :)

Bada lite innan solnedgång =)

Det var som en dröm att bo på Atlantis och ligga och sola på deras strand. Så man fick allt vända sig om lite då och då för att se att hotellet verkligen stod där bakom en...

Sen gick upp och lade oss vi den stora poolen :)

Men det går ju inte att utforska denna egna värld till hotell utan lite energipåfyllning. Så vi beställde in två Caesarsallader till poolen =)) Rejäla kycklingbitar var det dessutom (vilket är sällsynt)...

När solen började sänka sig så erbjöds en grann himmel...

Vackert och lyxigt :)

Mellan hotellet och stranden fanns även en liten mysig strandpromenad som slingrade sig fram...

Otroligt mysigt =)

I slutet av slingan så nådde vi denna fantastiska strandbar, Nassimi Beach Bar! :)

Okej, skönaste baren jag nånsin varit på i alla fall... =)

Alfred höll nog med :)

Flashigt...

Lika ståtligt om natten =)

När vi kom upp på rummet hade vi fått en liten presentt av hotellet. Chokladpraliner =)

Hotellet bjöd även på en del shopping för den som inte ville lämna hotellet :)

Som jag tidigare skrev så finns på hotellet även ett Aquarium. Men det är faktiskt inte bara ett litet Aquarium, utan snare en hel attraktion. Denna kallas "Atlantis - The Lost Chambers Aquarium", och är byggd på temat Atlantis (myten om världen som gick under och ska finnas nånstans på havets botten).

Denna attraktion är faktiskt tillgänglig även för de som inte är hotellgäster, mot aentréavgift. För hotellets gäster är det dock fri entré...

Brännmaneter

Blåmaneter

Dagen efter var det dags för frukostbuffén. Det var bannemej den galnaste buffé jag någonsin varit på. Den var enorm och utbudet var ju helt ofattbart. Jag försöker alltid få smakat på nästan allt som erbjuds, åtmisntone en liten bit. Men här kasnek ajg fick smakat på 10%. Var inte alls roligt haha, kändes ju som att man gick miste om de resterande 90% av maten som såg minst lika god ut!
Det man ser på bilden är dessutom bara halva buffén...

Efterrätten kunde man plocka på ett roterande band

Bara själva fruktdelen var ju i princip större en vad en hel buffé brukar vara annars...

Innan utcheckning nästa dag fick vi chansen att få se utsikten åt andra hållet, alltså in mot "insidan av palmen". Allt du ser från punkten där vi står, och fram till skyskraporna är alltså konstgjort land ute i havet! Helt otroligt...

På "plambladen" (alltså de grenar som sticker ut i vattnet från stammen), så ligger mängder av lyxvillor. Alla med en egen strandremsa...

Till vänster ser du världens högsta byggnad (Burj Khalifa), och till höger ser du världens enda "sjustjärniga" hotell... Dubai alltså! =)

Monorail på väg in från fastlandet :)

Njuter av en magnifik utsikt över en magnifik stad =)

Efter detta gjorde vi vårt traditionella besök på vattenlandet "Aquaventure". Ett grymmare äventyrsbad får du leta länge efter! De hade dessutom öppnat en ny del denna gången som gjorde den redan massiva parken ännu större! =))

Efter detta checkade vi ut från Atlantis och begav oss mot vårt andra hotell.
Även där skulle det inträffa lite lustiga/intressanta saker, så håll utkik efter nästa inlägg: del 2/2!

Tack för att du läste och hoppas att du fått lite inspiration till varthän din nästa resa kan gå ;)
Vi ses snart igen!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard