Montenegro/Kroatien/Bosnien

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att ha spenderat en del av vintern på Filippinerna och mött våren i Paris & Luxemburg, kände vi att vi ville kicka igång sommaren med en vecka längs kusten på Balkanhalvön! :)

Fastän vi tidigare besökt Serbien, Makedonien och Kosovo i forna Jugoslavien, hade ingen av oss besökt den världsberömda kusten som halvön har att erbjuda vid det Adriatiska havet =)

Eftersom vi dessutom varit så nöjda med våra tidigare resor till regionen så rådde ingen tvekan att Kroatien och Montenegro var destinationerna för oss denna sommarmånad...
(Bosnien skulle senare halka in på ett bananskal under resans gång!)

Så vi bokade flyg till Dubrovnik i södra Kroatien precis vid gränsen till Montenegro. Just där skulle det bli som lättast att få ta del av båda dessa fantastiska länder utan alltför långa avstånd emellan :)

Något som var nytt för oss på denna resan var att det var första gången vi bestämde oss för att hyra bil i några dagar. VI är annars väldigt flitiga kollektivtrafiksresenärer när vi är ute och reser, men denna gången verkade tillgången begränsad, så vi tyckte att det var hög tid att testa hyrbil...

Måndag morgon den 13 juni väntade en Lufthansa E195 på oss på Landvetter flygplats =)

Vi hade ett 45 minuter långt (kort?) byte i München...

Innan vi flög vidare med Lufthansa igen ner till Dubrovnik i Kroatien.
Trots att nästan alla fullservice-bolag börjat införa biljetter utan incheckat bagage (som lågprisbolagen i början var ensamma om), så finns det fortfarande en del fördelar kvar med att välja somliga fullservice-bolag. Till exempel att man på Lufthansas korta europaflyg fortfarande får en matig smörgås, med kaffe+vatten+vin =)
Vi får dock se hur länge till det håller innan det försvinner helt från samtliga europaflyg, låspris som fullpris...

Efter landning i (ett regnigt) Dubrovnik, gick vi direkt för att hämta vår hyrbil :) Vi blev överraskade över att vi fått en uppgradering till en större och bättre bil än vi beställt... :)

Fastän det bara var en timmes körning ner längs kusten och över gränsen, så hann vädret slå över helt och en blå himmel välkomnade oss till Montenegro =)

Denna bukt fick vi korsa med hjälp av färja. Allt funkade väldigt smidigt och bekvämt! :)

Man kunde även välja att köra runt fjorden (som jag nu väljer att kalla den), men det hade tagit upp till två timmar, så färjan var ett bättre alternativ :)

Framme i den lilla orten Kotor och vårt fantastikt mysiga, och för oss annorlunda, hotell Galathea! =)
Steninredning som gav en väldigt äkta och gemytlig känsla :)

Precis utanför hotellet fann vi en liten restaurang där vi beställde in vår första montenegrinska middag :)

Med en nästan sagolik bakgrund :) Men det som var finast var nästan tystanden som vilade över fjorden...

Alfred var väldigt nöjd med sin första middag :)

Morgonen efter fann vi vår väg ner till frukosten och det lilla uterummet. Alla stora, pampiga och flådiga hotellbufféer i Dubai i all ära, men det här var raka motsatsen och ändå helt underbart!

Eftersom hotellet var familjeägt så var familjens alla medlemmar delaktiga i dess drift. Mamman/sonen satt i receptionen, frukostbeställningen togs av farfar medan mormor hördes steka äggen genom det öppna fönstret in till köket. Jag vet självklart inte vem som verkligen bar vilken familjemedlemstitel, men det kändes åtminstone så... ;)

Det var nästan lite terapi för själen, allt kändes så avkopplande... =) Ingen hets

Ett av kryssningsfartygen som lägger till i Kotors hamn över dagen...

På tisdagen var det alltså dags för en heldagsutflykt till kust- och badorten Budva =) Vår hyrbil stod redo!

Efter en dryg timmes körning längs med den otroligt vackra kusten, nådde vi Budva :)

Men vi valde att åka ingeom huvudsamhället och vidare till Sveti Stefan som låg strax efter. Jag hade fått rekomendationer om detta ställe, så vi kände att det inte fick missas...

Jag har tidigare inte gillat stenstränder, men denna strand fick mig plötsligt att göra det =)

Ljuvligt :)

Efter några timmars strandhäng var vi hungriga... och törstiga :) Så vi åkte in till centrala Budva och letade upp en restaurang...

Maten var magnifik! =) Att den dessutom var billig gjorde inte det hela sämre... Nedan ser du vår förrätt :)

Middagen var inte sämre den! Kycklingfile i en härlig och krämig champinjonsås =)

Efter en heldag i Budva körde vi tillbaka mot Kotor och vårt hotell...

Varsin sängfösare före läggdags :)

På onsdagen bestämde vi oss för att promenera in till centrum i orten Kotor. Promenaden ägnades helt åt att bara infinna sig i atmosfären och det häftiga lanskapet...

Dramatistk med det grön-turkosa vattnet mot den gråa himlen, och berget däremellan...

Älsakr det här stället :)

När vi nådde centrala Kotor (som är en väldigt liten ort), så bestämde vi oss snabbt för att undersöka platsens största sevärdhet/attraktion, nämligen att bestiga berget!

Det kanske inte såg så högt ut nerifrån, men redan vid första avatsen rann svetten ner för pannan!

Och då hade vi nog 80% kvar att bestiga... =)

Molntäcket sprack upp och solen tittade fram, men det var bara att fortsätta gå :)

Vyn var otrolig =)

Hehe :)

Och halvvägs upp finns en liten fräck kyrka på bergskanten :)

Som sagt, det är bara att fortsätta! Belöningen är mödan värd :)

Efter en timmes bergsbestigning var vi uppe :) Utsikten var otrolig!

Jag gillar känslan som flaggan ger: "Vi nådde toppen", haha x)

Väl nere igen tyckte vi att vi gjort oss förtjänta av lite förfriskning =)

Och sjävklart lite mat :) Grillade grönsaker kan vara bland det godaste som finns... Och jag lyckas alltid springa på det här i Balkan =))
Jag har sagt det tidigare men säger det igen: God mat med kvalité, till låga priser... Åk till Balkan!

Efter lunchen tog vi en promenad runt i Kotors Gamla Stan. Det finns alltid en massa "Gamla Stan" vart du än åker i Europa, men det här var bland de mindre och mysigare jag sett...

=)

I och med de stora kryssningsfartygen som lägger till över dagen (under deras medelhavsturer), så strömmar det in turister som utfroskar Kotor under några timmar innan de ger sig av igen på kvällen...

Middagsdags =)

Jag har sagt till Alfred flera gånger att man måste äta pasta och dricka vin, annars krymper man...

På torsdagsmorgonen fick vi, en aning motvilligt, lämna in nycklarna till vårt rum på Hotel Galathea :/ Så himla mysigt och vi hade gärna stannat några nätter till...
Menmen, nya äventyr väntar och inte minst Dubrovnik. Kroatien here we come!

Vi körde från Kotor/Montenegro över gränsen tillbaka in i Kroatien för att lämna tillbaka vår hyrbil på Dubrovniks flygplats, där vi hade hämtat den. Därifrån tog vi flygbussen in till Dubrovnik...
Staden synliggör sig =)

Incheckade på vårt nya hotell, Valamar Argosy!
Utsikten från vår balkong :)

Lite poolhäng var vi sugna på eftersom vi inte hade någon pool på Galathea =)

Lunchgroupie? =)

Stranden nedanför hotellet. Det var en fin strand men en solstol kostade 200kr att hyra... Stort minuspoäng!

=)

Vår första kroatiska middag då, Cevapcici och återigen grillade grönsaker! =D
Mums...

Tittut! Jag gillar den här bilden, känns som en tavla eller målning av något slag...
På fredagen var det hög tid att utforska Dubrovnik och Gamla Stan...

... med dess kända ringmur som man tydligen måste promenera runt =)

Man fick en bra översikt över Gamla Stan :)

Starka vågor slogs mot bergskanten...

En ganska lagom lång promenad runt staden :)

=)

Hela Gamla Stan i en bild :)

Sightseeing

Torg med restauranger och caféer.... det vanliga :)

What else...? I denna värme smakade det extra gott =)

En fin strand, mitt i Dubrovnik! =)

Vad jag gillade med Dubrovniks Gamla Stan var att man inte bara satt på de stora torgen och åt mat, utan restaurangerna hade sina serveringar på de smala gatorna... :)

Middag! =)

Vi tyckte det var lika kul varje gång... Linje 6 till vårt hotell!

På fredagskvällen råkade vi se en liten utflyktsbyrå som såde dagsresor från staden. De erbjöd massa olika spännande platser och aktiviteter, men det var en som fångade vår uppmärksamhet mest! Nämligen en heldagsutflykt till Bosnien! Här skulle man få besöka vattenfallet i Kravice och den omtalade staden Mostar!
Vi tog den direkt :D
Så på lördagsmorgonen blev vi hämtade på hotellet och första stoppet var redan i utkanten av Dubrovnik där man fick en utsikt över den (hyfsat) nybyggda bron...

Redo för en resa på resan ;)...

Vattenfallet i Kravice var väldigt vackert. Jag tyckte det var häftigt att fallen inte ser ut att komma från någon flod eller liknande, utan att det ser som att de bara kommer ifrån ingenstans... Rätt ut ur skogen!

=)

Så himla fint! En dold liten oas med knappt några besökare alls...

Moské och minaret...

Framme i den omtalade staden Mostar! Bron i bakgrunden är känd från kriget på 90-talet då den bombades men sedan belv återbyggd...

Saftig kycklingfilé med grönsaker och riven ost :)

Denna restaurang hade sin terrass så att man verkligen kände att man satt mitt i det historiska Mostar...

Bron :) Det gick ständigt flera killar i badkalsonger som samlade in pengar för att de skulle göra ett hopp ner i floden... Saken var ju att de aldrig hoppade? :S

Vackert :)

Tillbaka på hotellet i Dubrovnik. Solnedgången från vår balkong...

Lördagskvällen var vår sista kväll på resan, så vi besätmde oss för att unna oss hotellets kvällsbuffé... :)

I stiligt sällskap :)

Vi fick det bästa bordet på terrassen, som tillätt oss att avnjuta buffén till denna utsikt =)

Jag märkte aldrig katten som satt där när bilden togs... Haha läskigt x)

Söndag morgon och vädret blev sämre. Kanske lika bra nu när vi ändå skulle hem :) Vi slappade ändå vi poolen i några timmar, och under korta sekvenser tittade solen faktiskt fram... x)

På kvällen var det dags att åka hem igen...

Inflygningen till Frankfurt gav oss en häftig vy över stadens skyline :)

Efter en timmes byte i Frankfurt tog denna A321 oss hem den sista biten till Göteborg...

Smile, you're flying with Lufthansa...

Så, det var ännu en resa! =)
Och ännu en resa till Balkan måste jag tillägga! Efter att nu ha gjort tre besök på halvön så måste jag säga att jag verkligen tycker Balkan jättemycket!

Av de sju länder som utgör forna Jugoslavien så har vi nu besökt sex, nämligen:
Makekonien, Serbien, Kosovo, Montenegro, Kroatien och Bosnien (Slovenien saknas)!
På alla tre resor i dessa länder har vi varit väldigt nöjda =)

Jag har dock ett land som nu tagit sig upp på toppen av de andra och intar förstaplatsen, och det är Montenegro! En fantastisk destination som oförtjänt hamnat i skuggan av sin storebror Kroatien...

Länderna är ju som sagt väldigt lika varandra, men det som jag tycker skiljer Montenegro från de andra är att landet har kust, vilket inte Serbien, Bosnien (extremt lite), Makedonien och Kosovo har.
Men kust har ju dock Kroatien. Jag tycker dock att priserna var så mycket högre där, samt mängden turister, att Montenegro kändes bättre som destination.
Man kan helt enkelt säga till alla som varit i och älskar Kroatien, att Montenegro är ett billigare Kroatien med färre truister. Invånarna i Montenegro verkar inte heller lika "trötta på" turister som i Kroatien :)

Hursomhelst var det nog allt jag hade att bidra med denna gången!
Tack för att du har läst och hoppas du besöker bloggen snart igen...

Till nästa gång, kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard