TURKIET! Rundresa genom Istanbul, Ankara, Kappadokien, Konya, Antalya

Hej!

Senaste resan, alltså årets första, gick av stapeln en vecka i februari. Det var en rundresa genom Turkiet, med start i Istanbul och avslut i Antalya på sydkusten.

Vad vi visste när vi bokade resan var att majoriteten av resenärerna skulle vara äldre, många av dem pensionärer. Men det gjorde det bara roligare och mysigare! Men samtidigt undrade vi lite vad vi gett oss in på...

Det började i alla fall på Landvetter den 5 februari. Samma dag hade MAX hamburgare öppnat sin första restaurang på flygplatsen, så vi tyckte att det var en bra start på resan att inviga det nya stället! =)

Efter varsitt hamburgermål rörde vi oss, nöjda med upplevelsen, upp till loungen för lite vin & småplock innan avfärd :)

Denna gången var det inte mina kollegor som tog hand om oss, utan Alfreds. De hjälpte oss med ett snabbt klick innan avresa med turkiska Freebird A320 mot Istanbul =)

Eftersom vi landade runt midnatt och begav oss direkt till hotellet så var det omedelbums i säng för sömn!
Vi var 180 passagerare som flög ner. Efter ankomst delades vi in i olika bussgrupper på cirka 40 personer i varje. Varje bussgrupp skulle sedan hålla ihop under resten av resan...
Redan första morgonen fick vi sätta klockan för vår första aktivitet, en båttur på Bosporen! =)

Vädret hade vi tur med i Istanbul! Det var som tidig vår med solen som sken och en temperatur på runt 15 grader :)

Bosporen delar upp Europa och Asien, det är alltså precis här gränsen går. Asien på vänster sida av bron, Europa på höger! Detta gav en ännu häftigare känsla när man satt där... =)

Sjukt fint placerade hus! Här låg tydligen flera av landets dyraste fastigheter... det var lätt att förstå varför!

Jag tyckte att den häftiga bebyggelsen/stadsplaneringen var en tydlig tråd genom hela staden!
Kullar, dalar, floder, broar....

Efter turen fick vi lite fri tid, varpå vi hittade ett riktigt mysigt café med skön utsikt! :) Bosporen med staden synlig i bakgrunden...

Sedan stod lite kultur och historia på dagsplaneringen! Här har vi Blå moskén, en av de två mest kända sevärdheterna i Istanbul! :)

Här har vi den andra: Hagia Sophia!

Insidan av Hagia Sophia! Det är alltid något magiskt över katedraler, moskéer och liknande...

Trött men glad efter en lång dag fylld med sight-seeing =)

Sedan gjordes ett besök på en av marknaderna i staden. Alla som känner mig vet att jag inte gillar godis, men det var bannemej något med dessa "Turkish delight"... Mums! x)

Solen sänkte sig över gamla Konstantinopel och gav en vacker syn :)...

Middagsbuffé på hotellet! :D

Efter att vi frossat i turkisk mat gjorde vi ett besök i hotellets SPA-avdelning =)

Inte heller nästa morgon var det någon sovmorgon att tala om! Innan soluppgång gav vi oss iväg från Istanbul för att ta oss mot landets huvustad Ankara! =) Spännande!

Som ni säkert förstår så blev det en hel del bussåkande. Under resans gång började därför alla på bussen att prata och umgås mer och mer ju längre vi kom. Det var riktigt trevligt :)
Här är det lite turkisk allsång som gäller...

Landskapet mellan Istanbul och Ankara varierade, här var det bergigt :)

Efter några timmar på motorvägen började plötsligt, mitt ute på den turkiska steppen, en femmiljonersstad att visa sig. Till skillnad från Istanbul som var så häftigt byggt, var Ankara väldigt konstigt utplacerat och konstruerat...

Här är man stolt över sitt land? :)

En likhet som Ankara däremot hade med Istanbul, var att denna staden också var ett tydligt exempel på den starka ekonomiska utveckling som sker i Turkiet...

Ankara har både gamla och nya delar att visa upp...

Alfred mätt & belåten efter lunch =)

Lite mer kultur i Ankara :) Inte det roligaste museum jag varit på, om jag skall var ärlig =)

På kvällen var det återigen lite fri tid innan middagen, så Alfred & jag gav oss ut på en liten stadsrundtur :)
Times Square? Inte riktigt, men en enklare version i Ankara... =P

Morgonen efter gällde det återigen att stiga upp innan soluppgång, denna gång för vidareresa ut på den turkiska landsbygden! Vi skulle ut till en liten by där det fanns underjordiska gångar och "gömställen" från förr...

Innan vi klättrar ner =)

Haha någon har kul! =))

Kan inte fatta att hundratals personer åt gången använde dessa utrymmen under långa perioder...

Sedan åkte vi vidare till ett område som heter Kappadokien...

Ett fantastiskt landskap med unika bergformationer! =)

För de som ville fanns möjligheten att flyga luftballong över området...

Vi valde att se det från marknivå istället :)

Det var minst lika häftigt =)

Verkligen en unik plats med formationerna! :P

Resans enda Selfie! =)

Kamelen! x)

Moln kan bilda figurer, det kan tydligen berg också...

Bjudna på äppelte i ett slags hus inbyggt i bergen! =)

I alla dessa som luckor fanns små inbyggda "hus" och moskéer...

=)

Ett besök på mattfabrik hann vi också med :)
Det var riktigt intressant att se, men ville man dock inte köpa en matta för 20 000kr efteråt så var det i princip omöjligt att komma ut x)

Middag med stilig medresenär :)

Sista kvällen i Kappadokien var det dags för "Turkisk afton", där det bjöds på turkisk folkdans =)

Kul :)

En magdansös körde sitt nummer och var riktigt duktig! När hon var klar skulle hon ha upp fem killar ur publiken som skullle dansa magdans inför alla drygt 100 åskådare.
Självklart blev jag en av dem!!! Så typiskt x)... Men jag får erkänna att det i slutändan var skitkul! x)

Det bjöds även på dryck, bland annat Raki och turkiskt vin :) Vi hade superkul med gänget! =D

Dagen efter lämnade vi Kappadokien för Antalya. Men på vägen gjorde vi ett stop i staden Konya :)

Efter det forstatte vi vår resa söderut. Men vår guide var lite stressad då ett snöoväder var påväg över den passage som vi skulle igenom. Vi alla förstod nog aldrig riktigt hysterin kring det, vi är vana vid snö i Sverige och hur farligt kunde det vara...?

Till en början var det bara vackert... =))

Väldigt vackert =)

Men till slut förstod vi vad guiden var så rädd förr. Ju längre vi åkte desto värre blev det. Det blev bara mer och mer snö! Till slut var det så mycket snö att bussar fick stopp och bilar körde av vägen! Vid ett tillfälle var det till och med så mycket snö att jag nästan vågar påstå att jag aldrig sett så mycket ens hemma i Sverige!!!

Snökaos är det enda ordet!

Vid somliga tillfällen såg man kanppt någonting, allt var bara vitt. Man visste inte om det var snö, berg, väg, dimma eller stup man såg!

Efter en-två timmar i detta elände började det lätta :) Då blev allting bara så vackert istället!
Man fattade dock knappt att man var några mil från den turkiska solkusten! x)

Ytterligare någon timma senare möttes vi av detta! Helt sjuk vändning! :O

Kvällsutsikt från balkongen. Stora vågor och åskoväder påväg in :)

Två pimpade versioner av Turkish delight! :D
Gottigt...

Under sista heldagen var vi alla på modeshow (bjöds på vin eller raki) på en lädermanufaktur, för att sedan få strosa omkring i butiken. Även här var det svårt att komma ut såvida man inte ville köpa en jacka för 10 000kr x)...

Lite stadsrundtur i Antalya. Fint, men vädret kunde varit lite bättre =)

Antalya hamn :)

Okej, det blev visst en till Selfie x)...

En liten fika :) Kall fika...

Älskar vet jag inte, men det verkar ju vara en trevlig stad :)...

Sista morgonen var det som om resegudarna hade hört oss. Från stora svarta moln och kyla dagen innan till detta! =)

Det blev ett alldeles perfekt avslut på resan. Bussen till flygplatsen skulle gå vid ett, så efter frukosten tog vi en promenad för att njuta av vädret och utsikten :D

Tusan också! Det blev tydlligen ett antal Selfies trots allt x)...

Antalyas flygplats

Efter start från Antalya med färdriktning Göteborg korsade vi Turkiet nästan samma väg som vi gjort med buss på vägen ner. Snö och berg syns under oss =)...

Efter att vi landat hemma i Sverige igen insåg vi hur mycket vi fått vara med om! Alla dessa hräliga personer vi fått träffa och delat skratt med! =)

Trots den stora ålderskillnaden mellan oss och majoriteten av de andra resenärerna, så hade vi riktig roligt genom hela resan! :) Vi är jätteglada att vi tog den här resan och inte såg den som en pensionärsvarning, för den var ju allt annat än just det!

Tidigare morgnar, sena kvällar, hektiskt och jäktande, god mat, äcklig mat, fina hotell, dåliga hotell, kultur, historia, vin, raki, storstad, landsbygd, sol, snö, värme, kyla... Ja vad mer ska man säga?! :D

Tack för att ni följde med även denna gång och läste! Nästa resa bär av redan nu på söndag då vi flyger ner till Italien för tre dagar i Rom, följt av två i Venedig! :)))

Tills dess, ta hand om er!

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard