Qatar Airways - Business Class

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

I november gjorde vi under två veckor en fantstisk resa till Australien, där vi besökte Adelaide, Melbourne och Sydney.
För några veckor sedan gjorde jag ett blogginlägg om själva resan i sig, där jag knappt hade med något från flyget dit och hem. Men eftersom det blev en lite speciell flygresa denna gången, så har jag valt att göra ett separat specialinlägg, som enbart berör flygresan... :)

Vi fick ju den fantastiska chansen att boka Business Class med Qatar Airways till ett bra pris, så vi kunde bara inte missa detta! :D

Eftersom Qatar Airways inte flyger (*flög*, mer om detta i slutet) från Göteborg, så gick utresan från Oslo via Doha till Adelaide, medan vi på hemresan flög från Adelaide via Doha till Stockholm.

Qatar Airways har flertalet gånger utnämnts till världens bästa flygbolag, samt att ha världens bästa Business Class! Så vi var väldigt spända på att få se hur flygbolaget jobbar för att upprätthålla detta!

Resan började på Gardermoen utanför Oslo. Efter att ha stått i kö i bara tre-fyra minuter så kom en representant från bolaget fram och bad om ursäkt för att vi fått vänta i kö "så länge"... Detta börjar bra x)

Oslo Gardermoen Airport

Flyger man Qatar Business från Oslo så har man tillgång till OSL Lounge...

Men eftersom jag ville vara hungrig ombord, så åt jag väldigt begränsat i loungen. Lax och melon fick räcka... :)

Vår Qatar Airways A350 som skulle ta oss de nästan sju timmarna ner till Doha!

Äntligen ombord, efter så lång väntan! :D

Man välkomnas alltid med lite champagne samt en fuktig varm eller kall handduk. Samtidigt får du även ett amenity kit med lite produkter i, såsom krämer och strumpor osv... Menyerna är inte heller att glömma. du måste ju bestämma allt du ska äta under flygresan!
Tro inte att det är lugnt i Business Class, det är mycket som står på agendan ;)...

Många flygbolag erbjuder i Business Class ett så kallat "dine-on-demand", alltså att du själv väljer hur mycket och vad du ska äta, samt när du vill äta. Du kan alltså ta menyn och meddela besättningen att du endast vill ha en förrätt om fem timmar. Du kan också meddela att du vill börja med två efterrätter omgående, för att sedan äta förrätt om fem timmar och två huvudrätter däremellan... It's all up to you!
Här är allt jag åt under flightens första två timmar... (och ja, det tar verkligen så lång tid att äta!)

Under den tredje timmen avnjöt jag en huvudrätt samt en ljuvlig ostbricka där min fina flygvärdinna rekomenderade ett portvin vid sidan om...

För mig som flygplansnörd så var jag verkligen i himlen... i dubbel bemärkelse! <3

Efter att ha kollat på en film, så var det dags att äta igen! =) Denna gången två sliders...

Och lite efterrätt på det, färska jordgubbar och varm kladdkaka :))

Ombord på Qatars wide body aircraft (777, 787, A350, A380) så erbjuds en bar. På bjässen A380 är det till och med en bemannad bar med bartender, men på de övriga (som denna A350) så erbjuds en self-service bar... =) Här kan du plocka lite frukt, choklad eller unna dig lite bubbel!

Efter nästan sju timmar så närmade vi oss Doha, där vi spenderade en natt på ett femstjärnigt hotell, som faktiskt ingick i biljetten eftersom vi hade ett 20 timmar långt stopp...
Bravo Qatar Airways, so far so good!

Efter att ha bott en natt på hotell i Doha, så åkte vi nästa kväll ut till flyglpatsen igen. Doha Hamad Airport öppnade för bara fyra år sedan och är en stor och ultramodern flygplats!

Där blir vi välkomnade av en väldigt exklusiv incheckningshall för enbart Business Class...

Det här var utan tvekan den snyggaste incheckningsyta jag någonsin upplevt =) Kändes väldigt privat också tack vare skärmarna som delar upp diskarna...

Transithallen med dess ikoniska nallebjörn... äntligen fick man se den live x)

Rulltrappan upp till Qatar Airways Business Class Lounge :)

Entrén =)

Det jag gillade mest med den här loungen var att den var enorm, men att de ändå lyckats bevara en väldigt exklusiv känsla och avslappnad & lugn atmosfär...

En stilla fontän vid trappan som leder upp till den stora buffén...

"Affärsytan" där mestadels affärsmän och kvinnor sitter och arbetar under deras byten mellan flyg...

Uppe i buffén :)

Nu var det återigen dags att flyga, denna gången väntade en 13 timmar lång flight ner till Adelaide och Australien. Det skulle bli kul att få uppleva hur det är i Busniess Class under en nattflygning!

Rosébubblet och den varma handduken välkomnade oss såklart :)

Skål! =)

Baren är påfylld med dryck, frukt och... rosenblad! :D

Innan maten frågade personalen om jag ville ha lite nötter och vin medan jag väntar på maten.
Ja man avböjer ju inte såna erbjudanden... =)

Kvällens måltid! :D
Precis som under gårdagen så dukade besättningen upp med en vit duk på både bordet och i knäet...

Alfred njuter och myser i mörkret =)

Varför beställa in en efterrätt när man kan ta alla tre? =D
Chokladkaka, glass och färska jordgubbar! Dricka till det blev rosébubbel samt kaffe med baileys :)

Ungefär sex timmar in i flygningen så hade vi ätit flera gånger om och även tittat på en film, så då kände vi att det var dags att bädda ner oss. Vi kallade då på personalen som gav oss varsin pyjamas! Vi gick på toa för att byta om...

... när vi sedan kom tillbaka till våra platser så hade personalen bäddat våra sängar :D

Alfred låg väldigt bekvämt i sin "lie-flat-bed", som alltså möjliggjorde att man kunde ligga raklång och sova...

Alla knappar som du kunde använda för att få sätet/sängen perfekt utformad efter dig och hur du ville ha det!

Vi sade god natt till varandra och jag bäddade ner mig för att se på ytterligare en film, innan jag till slut slumrade iväg och sov oavbrutet i flera timmar...

Två timmar innan landning hade vi bett att få bli väckta!

Brunchen var inte sämre än någon annan måltid vi fått under resan =)

Inflygningen till Adelaide bjöd på vackra vyer :)

Efter detta besökte vi Australien under två veckors tid, innan det återigen var dags att flyga hem!

Ingen kö till Business Class incheckningen! Som att det inte kändes mer än bra nog att vi flög Business Class, så skulle det visa sig att vi bara var 14 passagerare i Business på dagens flight, av 36 möjliga! Detta innebar att vi fick extra mycket uppmärksamhet av personalen ombord då de hade mindre att göra =) Och bortskämda av dem blev vi minst sagt!

I Adelaide fick vi tillgång till Qantas  Club Lounge...

Väl ombord igen väntade den klassiska champagnen och menyerna =)

Vi passade på att skåla för vår årsdag (28 november), då vi firade åtta år tillsammans <3

Sedan började det igen! :D
Vi sa flera gånger att det kändes som om det hade kunnat vara en Michelin-restaurang i luften...

Varför ändra på ett säkert kort? Glass och färska bär belv det för mig =)

Sent under kvällen hade de tänt upp väldigt fint i baren...

Alfred nerbäddad och redo att sova =)

Efter 14 timmar från Adelaide (kändes som fyra), så landade vi återigen i Doha...

Där vi tog oss till loungen igen, för att ta en otroligt härlig och uppfriskande dusch!

Kombinationen att få sova riktigt ombord, tillsammans med en dusch halvvägs, gjorde att den 24 timmar långa resan från Adelaide till Stockholm kändes hur smidig som helst...

Denna delen av loungen var helt tillägnad: Smörgåsar! :D

Så vi beställde in just smörgåsar :)

Sedan gick vi bort mot buffédelen...

... för att plocka till oss lite annat smått och gott :)

För den som vill så finns spa och pool tillgängligt på Doha Airport! Denna avdelning hade dock inget med Qatar Airways att göra, så den kostade ungefär 400 kronor för alla som ville utnyttja faciliteten, oavsett Business eller Economy. Dock bra att veta att den finns :)

Sista sträckan mot Stockholm belv med denna skönhet, boeing 787-8 Dreamliner :)

"Jag är inte sugen på drinkar på morgonen!", lät det från min sida... ända tills vi kom ombord!

Alfred gjorde sig snabbt hemmastadd! :)

Mycket trafik och många Qatar Airways-flyg som köar för takeoff!

Efter start fick vi en häftig vy över Doha och "The Pearl"!
Alfred och jag besökte området som syns på bilden under tre dagar för fem år sedan...

Lite mangojuice så här på morgonkvisten...

Sedan kände jag att jag vill testa på deras Afternoon Tea (trots att det var morgon)... =)

Överblick över kabinen. På denna flighten var alla 22 av 22 säten i Business Class tagna, så personalen hade lite mer att stå i nu. Servicen var självklart felfri ändå =)

På toaletterna kunde man alltid få gratis tandborste och tandkräm, samt rakhyvel och rakgel!
En detalj jag märkte med Qatar och deras Business Class, var att toaletterna ALLTID var superrena och till och med luktade GOTT! Vi märkte sedan att personalen "i smyg" slank in där varje gång en passagerare kom ut, låste efter sig och gjorde rent och fint där inne, så att nästa passagerare alltid skulle känna som om den var den första som gjorde ett besök!

En timme kvar av den här resan! Man måste njuta ända in i slutet... =)

En sista liten måltd före landning...

Avstigning på ett grått Arlanda :(

De fyra "amenity kitsen" som jag fick ombord :)

-------------------------------------------------------------------------

Jag tänker inte skriva så mycket utan låter bilderna och texten ovan få tala för sig själva.
Men WOW, Qatar Airways och WOW, deras Business Class!
Jag förstår helt och hållet hur de fått alla sina priser och utmärkelser! De förtjänar dem verkligen!

Allting från början till slut får tio av tio poäng av mig! Och trots att sätena, flygplanen, maten, drycken, loungerna och Doha Airport splear stor roll, så måste jag i slutändan säga att det är den helt FANTASTISKA personalen som jobbar för Qatar Airways som gör det största intrycket. Vilka människor!

När det gäller Qatar Airways och Göteborg, så har flygbolaget varit en främmande aktör för Landvetter fram till nyligen. För att för två veckor sedan (12 december 2018), så började Qatar Airways äntligen flyga direkt till Göteborg/Landvetter från Doha, fem gånger i veckan med en Boeing 787-8 Dreamliner!
Så nu behöver vi västsvenskar inte längre ta oss någon annanstans för att flyga med Qatar Airways, utan nu finns de även här på hemmaplan! :D

Så kort och gott, får du chansen att flyga med Qatar Airways och deras Business Class, ta den! Det är mer än värt det! <3

Tack för att du hängde med och läste och hoppas det var intressant!

Till nästa gång kom ihåg: