Andorra & Barcelona - Att kunna resa ansvarsfullt under Covid-19

--------------------------------------------------------------------------------------
 
Hej!
 
2020 har ju som vi alla vet visat sig bli ett väldigt speciellt år, nästan helt och hållet i dålig bemärkelse. Vi alla har ju drabbats på något sätt, somliga mer än andra. Just här i Sverige är det ju tydligen ganksa många som knappt har drabbats särskilt mycket alls, enligt dem själva. Har man ett jobb som rullar på som vanligt, ingen resa inplanerad och ett intresse/hobby som kanske rör t ex djur/natur så kan jag mycket väl tänka mig att man inte känner sig påverkad.
Och medan jag vet att många blivit arbetslösa, många äldre sitter avskärmade och självklart ännu värre, förlorat någon i Covid-19, så kan jag säga att av de "opåverkade" så känner jag mig som en av de mest påverkade.
Flygbranschen som jag jobbar i är en av de absolut värst drabbade i hela samhället. Under maj månad hade Landvetter tappat hela 99,5% av trafiken. Ja, du läser rätt, 99,5%! Så medan jag har förlorat många kollegor, har jag själv varit permitterad. På ett sätt skönt, men framförallt påfrestande med all osäkerhet kring det.
När det gäller vår stora passion att resa så har ju detta också varit omöjligt under några månader. För många blev det ingen skillnad eftersom man kanske inte reser så ofta ändå i vanliga fall, men för oss så blev en del resor inställda.
Sedan har ju dessutom mitt största intresse här i livet, flyget i sig, bara vänts helt och hållet upp och ner. Flygbolag går i konkurs, andra säljer och skrotar hundratals flygplan och sparkar tusentals anställda. Så ja, mentalt har senaste fem månaderna varit riktigt dåliga. 
Med andra ord har allt som är viktigt i mitt liv (förutom familj & vänner) drabbats väldigt hårt!
 
Av den orsaken blev vi väldigt glada när vi hörde att Spanien öppnar upp och att UD häver sin avrådan för resor dit. Vi tvekade inte en sekund när vi bokade resan.
När det gäller att många tycker att det är oansvarigt, själviskt och osmakligt att resa just nu så hänvisar jag just till det jag skrev ovan. Detta är väldigt viktigt och att resa är inte bara "en kul" grej för oss. Det är vår passion och hela vår livsstil. Jag vill också tillägga att många av de som tycker att det är så fel att resa nu själva sitter på uteserveringar, trånga spårvagnar/bussar och badar på de packade svenska badplatserna vi såg för några veckor sedan. Göteborgare trängs längs västkustens alla små sommarbyar och stockholmare vallfärdar till Gotland. De tycker att de gör en insats för samhället för att de inte åker utomlands. Knappast.
 
Det pratas som vi vet väldigt mycket om antalet smittade och antalet som gått bort i Corona, och med all rätt såklart! Liv är liv och jag påstår inget annat!
Men jag vill också understryka hur alla som inte fått Covid-19 också påverkas negativt av allt som pågår just nu. Glöm inte hur mycket arbetslöshet, psykisk ohälsa och annat som detta bidrar till. Ett vaccin kommer så småningom, men vi MÅSTE fortsätta leva nu. Världen och hela ekonomin har ju nästan kollapsat. Man räknar med att runt 200 miljoner människor världen över jobbar direkt och indirekt med turism. Av dessa har otroligt många blivit utan inkomst. Spanien som detta inlägg berör har nu en arbetslöshet bland unga på över 40%. Så när folk undrar om man inte känner skam så är mitt svar 100% NEJ! Jag tycker tvärtom att det kändes riktigt bra när vi såg den glada unga personalen på hotellet, när man drog sitt kort på restaurangerna och alla andra gånger man kunde bidra till att kanske en person får behålla jobbet. Det kändes faktiskt riktigt, riktigt bra!
------------------------------------------------------------------------
 
Resan började på Landvetter tidigt på morgonen =) Ryanair var ett av få flygbolag som hade dragit igång i början av juli...
 
Krav på munskydd på alla passagerare under hela flygningen plus att man ändå har "höga säten" gjorde att jag kände mig tio gånger mer skyddad från smittorisken än jag gjort när jag åkt spårvagn i Göteborg där ingen har munskydd och det är inget eller "låga säten" mellan passagerarna (som dessutom står/sitter trängre än på planet)!
 
Det kändes fantastiskt att få flyga igen och efter tre snabba timmar landade vi i Barcelona! :D
 
Där hämtade vi upp vår hyrbil som vi skulle köra de 20 milen upp till det lilla landet Andorra!
 
De spanska vägarna är verkligen utmärkta och man kan kunde hålla en bra hastighet nästan hela vägen utan att äventyra säkerheten :)
 
Efter dryga tre timmar (inklusive lunchpaus) var vi framme vid gränsen till Andorra! För er som inte vet så ligger Andorra inklämt i Pyrenéerna mellan Spanien och Frankrike...
 
Huvudstaden i detta lilla land med 77 000 invånare är Andorra la Vella :)
 
Gågatan genom Andorra la Vella var trevlig och mysig med butiker och restauranger. Man fick uppfattningen att majoriteten av besökare var spanjorer och fransmän på dagsbesök för att inhandla tax free...
 
Nästan all bebyggelse i Andorra genomsyrades av sten, vilket gav en mysig känsla :)
 
Komiskt att sedan välja en bild där byggnaderna inte alls är av sten, men det kommer senare... ;)
 
Mot kvällskvisten hittade vi en takbar! :D 
Ni som följer bloggen vet att vi ofta dras till takbarer, men det brukar vara en vanligare trend i storstäder, så vi blev förvånade när vi hittade denna... :)
 
Nästa dag bestämde vi oss för att korsa landet. Även här kände vi att smittorisken var nästintill noll eftersom vi körde runt i vår hyrbil och inte träffade andra...
 
Och för det fick vi fantastiskt härlig bergsmiljö :)
 
Andorra bjöd verkligen på ett magiskt landskap!
 
På den bänken hade man kunnat sitta länge och bara filosofera...
 
Till och med jag som älskar höjder tyckte det var obehagligt att gå ut på platån!
 
Sedan hittade vi av slump den här otroligt fyndiga och charmiga "bondgårdsbaren"... :D
 
Bordet var gjord av en halmhög! :D
 
Jag som stadsperson fattar inte varför jag fullkomligt älskade det här stället! :D
(Kan också tillägga "avstånd till andra personer på uteserveringar". Göteborg eller ett berg i Andorra? Om inte det här är ansvar så vet jag inte vad...) 
 
När vi inte trodde det kunde bli häftigare och vackrare så befann vi oss plötsligt ovanför molnen!
 
Stenbyggnader i gammal och mysig känsla...
 
Stenbyggnad i modern arkitektur!
 
Efter två nätter i Andorra var det dags att köra ner till Barcelona igen :)
 
Första lunchen i Barcelona var man tvungen att komplettera med sangria! =)
 
När vi kom till hotellet och checkade in så fick vi först tempen kollad samt sprita händerna för att ens komma in i receptionen. Under incheckningen fick vi dessutom varsitt kit med munskydd och handsprit. BRA där hotellet och Spanien! Det är det här jag menar, vi måste lära oss att gå vidare med samhället, även resor. Självklart med vidtagna åtgärder där dettta är ett av alla exempel.
 
Vårt trevliga rum under kommande tre nätter :)
 
Vi åkte direkt upp till taket där man fann en takbar...
 
... men också en takpool. Här hade hotellet infört tio som maxantal för personer som samtidigt får vistas i och runt poolen!  Såklart tråkigt, men återigen ett exempel på hur hotellet och branschen försöker hjälpa till att gå vidare med åtgärder i åtanke.
 
En bild som speglar den vackra arkitekturen i centrala Barcelona :)
 
Här kom lite av en utmaning, den offentliga stranden där vi ville bada. Vid en första anblick så tänkte man att det inte skulle gå utan att dela kvadratmeter med andra. Men när vi väl gick ner på stranden så fanns ändå gott om plats. Där vi låg hade vi två-tre meter runt oss åt alla håll till nästa sällskap...
(När vi var på en badplats i södra Göteborg veckan innan så var det mycket värre! Folk låg i princip på varandra. Vi hittade en avsides klippa som gav lite mer utrymme)
 
Alfred tar ett svalkande dopp och visar med armarnra hur glad han är! Eller?
Hmm, han kanske visar hur långt avstånd man kan hålla till andra när man reser till Spanien och badar istället för att hemestrra i Sverige... ;)
 
Sedan traskade vi tillbaka till hotellet där vi tog ett kvällsdopp i takpoolen, som vi delade med endast två andra =)
 
Väldigt nöjda med semestern så här långt =)
 
Så vackert...
 
Middag på kvällen :)
 
Morgonen efter så gick vi ner till frukostbuffén och tänkte att det inte alls skulle vara särskilt kul pga Covid-19, vilket man hade fått acceptera. Men ack så fel vi hade! När vi kom ner så hade hotellet fixat ett väldigt kretaivt upplägg! Först fick man gå fram till denna disk där en jättetrevlig kvinna hällde upp kaffe/te/vatten/juice åt en. Sedan fick man välja bland olika brödsorter och bullar som hon (med munskydd och handskar på) lade upp åt en med hjälp av en brödtång. Samma sak med frukter...
 
Efter det så gick man vidare till den varma maten där allt låg uppdelat portionsvis i färdiga skålar med antingen ett lock eller plast över. Så frukosten var toppen! :D
Alla bord och stolar var dessutom väldigt glest utplacerade!
 
Gaudis verk syns lite här och var i staden...
 
Denna dag valde vi att ta pendeltåget de fyra milen ner till kuststaden Sitges...
 
Synd att man inte kan se om folk ler eller inte när man har munskyddet på haha x)
Vi säger att jag ler här i alla fall så är det bra med den saken...
 
Stranden i Sitges. Ganska mulet till en början, men solen tittade fram mer och mer under eftermiddagen...
 
=)
 
Sangria gjord på Cava istället för det traditionella rödvinet :) Gott, men jag föredrar den klassiska varianten...
 
Åh! Alltså churros är SÅ gott =)
 
I Spanien tar man faktiskt pandemin på ännu större allvar än jag trodde!
 
Pendeln tillbaka mot Barcelona...
 
Nästa dag tänkte vi köra en hel sight-seeing-dag genom staden :)
 
Uppe på berget/parken Montjuic hittade vi ett litet lunchställe med en grym utsikt över staden =)
 
Toast och sangria med utsikt. Funkar bra för mig =)
 
Montjuic är lite av en grön oas i den annars urbana stadsdjungeln...
 
Minst en bild framför eller vid ett monument är ju obligatoriskt! x)
 
Fastän Barcelonaborna själva var ute i fullt ös så märktes det vid turistställena att det var betydligt mer avsläget än normalt...
 
En titt på Sagrada Familia från utsidan...
 
Sista middagen avnjöt vi på en uteservering...
 
För min del blev det en riktigt god paella! =)
 
Efter det blev det varsin mojito som avslutningsdrink :)
 
Morgonen efter så hann vi njuta vid poolen en stund innan vi tog oss ut mot flygplatsen...
 
Ryanair väntade på att flyga hem oss mot Göteborg igen!
 
Tack Andorra och Barcelona för en lyckad första resa efter att Covid-19 drog igång! :)
 
 
För de som undrar kan jag tillägga att munskydd är ett krav inomhus i Andorra, dock inte utomhus. I Barcelona (hela Spanien) är munskydd ett krav både inne och ute, med undantag från när du äter/dricker, solar/badar samt tränar (t ex joggar ute).
 
Eftersom jag skrev ganska mycket i inledningen så skriver jag inte så mycket mer här. Jag vill bara säga att Covid-19 är här för att stanna ett bra tag. Ett vaccin kommer, förr eller senare. Men världen har varken tid eller råd att stå stilla mer. Tyvärr, men så är det bara! Världen måste komma igång igen, inget annat är alternativ. Vi tror kanske det som sitter i Sverige med alla stödpengar från staten av olika slag. Men så ser stora delar av världen inte ut.
 
Jag tycker definitivt att folk kan (och ska) börja resa igen, självklart när var och en känner sig trygg och redo med det. Men att sitta och skriva och predika om att folk som reser nu är oansvariga, själviska och osmakliga... lägg ner bara. Själv säger jag tvärtom!
 
Jag har också fått frågan om vad vi skulle göra om vi blev sjuka under resan. Vi hade i såna fall hyrt en bil och kört upp den till Sverige. Alternativt hade man fått sätta sig i självkarantän på plats och åka hem efter några veckor.
 
Jag tyckte att den här resan var ett bra exempel både på hur vi två kunde resa ansvarsfullt, men också hur branschen (framförallt hotellen) faktiskt har vidtagit enorma åtgärder för att kunna gå vidare, men på ett tryggt sätt... 
 
Det blev som ni säkert märkte ett lite annorunda inlägg den här gången. Men stort tack till er som var inne och läste, hoppas vi ses snart igen!
 
Nästa resa blir redan om en dryg vecka (om allt går som det ska), då vi åker till Lefkas i Grekland för en veckas avkoppling! =)
 
Ta hand om er och till nästa gång, kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0