One day in Boston

-------------------------------------------------------------------------
 
Hej!
 
För två veckor sedan, i mitten av oktober, var det dags för en lite annorlunda och väldigt spontan resa. Trots man reser ganska ofta och trots att jag varit i USA flertalet gånger tidigare, så blev det här något helt annat :)
 
Tillsammans med Kristian, Adrian och Nazanin så flög jag med SAS i Business Class över Atlanten för att spendera ett drygt dygn i Boston. Som de flesta av er vet så reser vi (Alfred & jag) alltid på vanliga biljetter och har inga rabatterade sådana genom jobbet. Så när vi till exempel flög Qatar Airways i Business Class förra året så var det för vanliga biljetter som alla kunde boka, men vi hittade dem till kampanjpris.
 
Den här gången frågade Kristian om vi var intresserade av att åka med i Business Class för en billig peng till USA, söndag-tisdag. Detta skulle då vara med hans personalbiljetter som han får hos SAS. Alfred jobbar tyvärr kontorstider och fick avböja, medan jag som var ledig såg en chans att kanske åka med. Jag tyckte såklart att det kändes väldigt kort då jag även vill hinna se Boston när jag ändå flyger över hela Atlanten, men eftersom Kristian slutar hos SAS nu i oktober så såg jag det som den sista chansen och tänkte "what the heck, bättre med en dag i Boston än ingen alls"...
 
Nackdelen med dessa personalbiljetter är att man åker med i mån av plats! Just därför hade vi nogrannt tittat på vilka flyg som hade lägre bokningssiffror just för dessa datum, så allt såg ändå ganska lugnt ut :)
 
 
Så en söndag förmiddag var ett gäng på fyra redo för äventyr! =)
 
Efter ett kort hopp till Köpenhamn så befann vi oss i en av loungerna på Kastrup, skål! =)
 
Vår vackra A330-300 som skulle flyga oss till USA!
 
SK927 mot Boston!
 
=)
 
Det är inte helt ovanligt att folk undrar över hur servicen faktiskt är på ett långflyg med SAS. Flygbolaget har ju hemma i Skandinavien ett rykte om sig att vara säkert och punktligt, men kanske inte med den gladaste/trevligaste personalen. Det man ofta hör är "gamla, sura tanter".
Eftersom jag bara flugit kortare flighter med SAS skulle det bli extra kul att få testa både deras long-haul samt deras Business-produkt!
 
Väl ombord i Business Class möttes man av deras hyfsat nya kabin (som infördes för ungefär två år sedan) med de svarta sätena och fina detaljer i en överhängande skandinavisk design!
Känns som att SAS verkligen gav detta nogrann eftertanke. Truly Scandinavian, love it! :)
 
Kabinen var konfigurerad i det som blivit standard för branschen, nämligen en 1-2-1 layout vilket innebär att alla passagerare har direkt tillgång till gången. Ingen behöver alltså kliva över någon annan för gå på toa eller om man vill sträcka på sig...
 
Hörlurar i bra kvalité, ett amenity kit samt välkomstdrink :) 
 
Tre glada resenärer skålar efter takeoff ;)
 
Förrätten som jag valde bestod av sallad, bröd och fisk!
 
Varmrätten jag tog var baserad på kyckling och potatis i god sås :)
 
Till dessert ville jag ha både sött och salt så det blev lite kex, ost och marmelad till ett gott vin. Men också en liten kaka med sylt till mitt kaffe =)
 
Jag tänker på vad Alfred brukar säga när vi har det gott på våra resor: Ibland är livet rättvist :)
 
Det gick ingen nöd på de andra heller vad jag förstod :)
 
Efter att serveringen var avslutad kunde man alltid smita bak till sidan av gelleyt där det fanns en liten "snack-hörna" tillgänglig för self-service! Här fanns lite frukt, godis, kakor, kaffe och vin =)
 
Efter att ha ätit, umgåtts och haft det trevligt så fällde jag ner sätet i 180 grader för att få en så kallad flat-bed, och vilade en dryg timme (på bilden är den inte ännu nerfälld hela vägen).
 
När det var ungefär en och en halv timme kvar till landning så serverades nästa måltid!
Denna gången kall potatis och rökt lax tillsammans med lite bröd, frukt och en quiche-paj... =)
 
Efter nästan åtta timmar i luften landade vi i Boston och inflygningen bjöd på en fin vy över hamnområdet och skylinen i centrala Boston! :)
 
Efter att ha tagit en gratis buss (så grymt bra!) in till stan så promenerade vi mot vårt hotell =)
 
Framme vid Loews Boston Hotel!
 
Vi hade två rum så alla fyra fick varsin stor bädd att sova i =)
 
Efter att ha lämnat av våra handbagage på hotellet så gav vi oss ut på lite sight-seeing!
 
Det gamla möter det nya :) 
 
En typisk amerikansk gata, det ryker en massa från ett rör. Kanske väldigt New York annars x) 
 
På kvällen blev det middag på Cheesecake Factory! =)
 
Burgare och "sweet potato fries" :P
 
Eftersom vi inte hade bokat med frukost på hotellet så blev det nästa morgon en klassisk "to-go-frukost" på Starbucks: Kaffe och bagel med cream cheese =)
 
Gomorron! :)
 
Nazanin och jag nöjda och redo för Boston =)
 
Vi var väldigt tacksamma för det fina vädret Boston gav oss så här i mitten av oktober! Staden visade upp sig i sitt bästa höstljus...
 
Vi blev också alla fyra förvånade och positivt överraskade av hur trevligt Boston var! En väldigt "behaglig" stad på något sätt. En storstad med fem miljoner invånare men ändå med ett slags lugn vilande över síg :) Lätt att promenera runt i och man kunde se hela de centrala delarna utan att behöva åka!
 
Men vi hade ett specifikt mål som vi ville se så vi tog oss ner i tunnelbanan... 
 
Tre glada prickar i Bostons metro... =)
 
Målet var Harvard University! :D
 
Placerat i utkanten av Boston är Harvard känt som ett av världens absolut främsta unviersitet!
 
John Harvard grundade universitetet år 1636!
 
Efter att ha letat efter en Harvard-skylt eller liknande (framför vilken man kunde ta en turistig bild) utan framgång, så fick vi nöja oss med denna officér och hans bil! x)
Men det blev ju bra det med, haha... :)
 
Nere bland Bostons tunnelbana åkte det även omkring gamla spårvagnar :)
 
Tillbaka i centrala delarna av staden!
 
Nere vid båtkajen...
 
Boston skyline!
 
Några gator som var bevarade i gammal irländsk anda :) Boston är tydligen den amerikanska storstad som har den absolut högsta andelen irländsk-ättad befolkning!
 
America
 
Downtown Boston :)
 
24 timmar efter att vi lämnat flygplatsen var vi tillbaka igen! x)
 
Hemresan började såklart med det obligatoriska besöket i loungen :)
 
Tillbaka i SAS fina Business Class :))
 
Välkommen ombord! ;)
 
Redo för ett sju timmar långt (kort!) nattflyg tillbaka mot Europa :)
 
Takeoff från Boston Logan Airport...
 
Före middagen blev man serverad varma nötter och en drink! Jag är egentligen inget jättefan av Gin&Tonic, men här hade de en rosa variant, så det var väl värt att pröva x)
 
 
Det är verkligen något alldeles magiskt med att flyga. Samtidigt som jag satt och smuttade på min drink så skådade jag solnedgången här på 12 000 meters höjd och filosoferade kring livet...
 
Kvällens förrätt: Lax och sallad :)
 
Till varmrätt blev det en rejäl köttbit med potatisgratäng och kokta grönsaker på sidan. Jag brukar inte riktigt gilla stora köttbitar (rött kött), men den här var mör och saftig och jag hade kunnat äta en till på direkten! :)
 
Till efterrätt blev det först osten med marmelad och kex igen! Vid sidan om valde jag även glassen, chokladkakan och kaffe med baileys =)
 
Somliga sov tydligen väldigt gott i SAS Business-säten ;)
 
Efter bara några få korta timmar var det dags för frukost! Denna var god och helt okej, men egentligen ingen speciell och hade nästan kunnat serveras i Economy Class (om det inte hade varit för att det låg på riktigt porslin)...
 
Flighten från Boston till Köpenhamn gick alldeles för fort på bara 6,5 timmar... :/
 
Sista biten upp till Göteborg med denna CRJ-900 var snabb och smärtfri!
 
 
 
Det var allt jag hade att bjuda på den här gången! :)
 
För att sammanfatta SAS Long Haul Business Class lite snabbt så har jag ju egentligen bara Swiss och Qatar Airways att jämföra med när det gäller Business på långflyg. Men jag måste börja med att säga att jag blev förvånad över framförallt kabinpersonalen, som var allt annat än sura, gamla tanter som man ofta kopplar SAS till! Vi hade en ganska blandad grupp med både män och kvinnor, gamla som unga. Gemensamt hos nästan alla var att de var riktigt trevliga och professionella! 
Själva sätet, kabinen och designen var också av hög kvalité och lever upp till den standard som kan förväntas av branschen i dagsläget.
Med det sagt så måste jag ändå tyvärr säga att SAS inte kan jämföras med flygbolagen i eliten, såsom Qatar Airways! Detta är ju föga förvånande och ganska rimligt då det inte heller är SAS huvudsakliga ambition att tävla med just dessa. Ombord på Qatar var det perfektion som gällde och personalen tilltalade en vid efternamn och satte sig på huk och presenterade sig efter ombordstigning. Sedan tog de emot en skräddarsyd beställning av mig som jag sedan kunde äta precis när jag ville, så kallad dine-on-demand. När det var dags att sova så erhölls man en pyjamas med tofflor och kabinpersonalen bäddade sedan sängen under tiden man bytte om. Inget av det erbjuds hos SAS (men knappast heller hos övriga europeiska flygbolag).
Sammanfattningsvis kan SAS defintivt jämföras med övriga europeiska bolag, men spelar inte i samma liga som många asiatiska och de från Mellanöstern.
 
Om vi går vidare till Boston så känner jag att jag var där alldeles för kort tid för att ge ett rättvist uttalande. Men av det lilla jag hann se och uppleva så var det en lugn och fin storstad som inte verkar ha så många "kända" sevärdheter och attraktioner, men som ändå är väl värd ett besök för det lugna tempot samt den trevliga stadsbilden med parker osv. Skulle det vara så att jag åker tillbaka till Boston någon gång så finns där säkert mer att hitta på och se =)
 
Tack för att du tittade in och hängde med på resan!
 
Ta hand om dig och till nästa gång, kom ihåg:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!


Kommentarer
Anonym

Tack för ännu en välskriven och målande reseskildring. /Cecilia

Svar: Tack själv Cecilia, jättekul att du läser :) Hoppas allt är bra med dig!
Alex Arvidsson

2019-10-31 @ 21:26:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0