Dubai 2019 - Årtiondets sista resa!

---------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att inte ha besökt Dubai (eller Förenade Arabemiraten över huvudtaget) på tre år, så var det äntligen dags igen i november. Både Alfred och jag har ju som många vet alltid tyckt om Dubai väldigt mycket, men efter att ha besökt landet 13 (eller 14?) gånger fram till 2016 så kände i alla fall jag en viss mättnad. Nu var det dock första gången jag lät det passera hela tre år utan ett besök, och just därför kände jag faktiskt att det skulle bli väldigt kul att åka tillbaka...

Hela idén kring att åka just till Dubai och just i november grundar sig i att Alfreds moster Annika skulle fylla 70! Hon ville fira sin födelsedag där och de som var intresserade fick boka på sig själva. Förutom hennes sambo Tobbe så var Alfred, hans föräldrar och jag snabba på att nappa på idén! :)

Resan började en kall novemberkväll med att Turkish Airlines flög oss ner till Istanbul!

Att byta flyg i Istanbul var ingen nyhet för oss då vi gjort detta 12-14 gånger genom åren, men denna gången var speciell! Istanbul öppnade nämligen för ett halvår sedan sin nya megaflygplats några mil utanför staden! Flygplatsen med sin kapacitet på 100 miljoner passagerare årligen är en av världens absolut största och den var häftig att få uppleva...

Efter att ha strosat omkring i några timmar var det dags för nästa flyg! :)

Efter ytterligare några timmar så välkomnade en soluppgång oss till Dubai i gryningen...

Vi åkte direkt till hotellet, Towers Rotana, där personalen var fantastisk som både lät oss checka in tidigt vid 9-tiden samt äta en "extra" frukost redan direkt efter incheckning! =) STORT plus till detta hotell och dess personal!

På vårt rum hade vi en sittyta (med dyna) vid fönsterkarmen som man verkligen tyckte om. Här kunde man sitta och filosofera medan man blickade ut över staden och trafiken nedanför...

Med tanke på att det var november och att vädret är som det är då hemma, så tog man tillfället i akt att spendera några timmar vid poolen :)

Vårt hotell låg inklämt mitt i Dubais härliga skyline :)

Vi hade bokat ett så kallat Club-Rotana-rum där det ingick tillgång till en lounge på 24e våningen! Här serverades mellan 15-17 lite kanapéer, snittar, scones osv. med kaffe och te. Lite senare mellan 18-20 serverades istället lite olika varmrätter med läsk eller vin/drinkar till maten! =)

Att besöka takbarer är en av våra favoritaktiviteter när vi är ute och besöker storstäder, framförallt Dubai!

Här sitter ett glatt gäng på "Level 43 Sky Lounge"... =)

En Daiquiri och en Cosmopolitan funkar alltid ;)

Trafiken och livet i Dubai tystnar aldrig...

Nästa dag tog vi metron den korta sträckan bort till Dubai Mall!

Sedan jag besökte köpcentret sist så hade de självklart byggt ut det. Det var redan innan ett av världens absolut största...

Cinnabon <3 Den här kedjan finns på lite olika platser i världen och när vi ser ett av deras caféer så MÅSTE vi alltid ta en fika! Deras kanelbullar är lite varma, mjuka och fluffiga samtidigt som du kan få till exempel nutella och glass på... MUMS!!!

Burj Khalifa, världens högsta byggnad, slutar aldrig att dra till sig ens uppmärksamhet!

Dagen efter det stod faktiskt en nyhet uppsatt på dagsagendan! "Dubai Frame" är alltså en gigantisk ram (150x95 meter) som är tänkt att rama in gamla Dubai från ena sidan, och nya Dubai från den andra!

Man kunde såklart åka upp och njuta av utiskten, men också gå på ett obehagligt glasgolv om man vågade... ;)

Efter det fick det bli en drink vid poolen =)

Efter att solen gått ner åkte vi återigen bort till Dubai Mall där vi intog position för lite snacks/drinkar medan vi tittade på fontänspelen :)

Lika vackert varje gång och vi tröttnar ju aldrig på dessa, hur många gånger vi än sett dem... :)

Churros att dopppa i olika såser =)

Efter fyra nätter på Towers Rotana så var det dags att byta hotell (och stadsdel)! Så vi tog metron ner till Dubai Marina...

... där vi checkade in på Hilton vid stranden! =)

Härligt poolområde =)

En promenad ner genom palmerna ledde en ner mot stranden!

Hilton Dubai Marina har en del av den annars allmänna stranden vid marinan reserverad för sina gäster! I bakgrunden syns en helt ny halvö (Bluewaters Island) som man byggt med både hotell, lägenheter och köpcenter på. Världens högsta pariserhjul öppnar också under nästa år!

Man är verkligen på stranden mitt i stan! x)

Ett perfekt ställe om du vill uppleva något häftigt och ha närheten till allt! :) Vill man istället ha avskildhet och lugn så kanske inte denna stranden är den bästa...

Vid den här stranden bjuds man ofta på väldigt fina solnedgångar :)

Det innebar såklart Happy Hour med goda drinkar =)

Morgonen efter gick vi upp lite tidigare för att fira huvudpunkten på resan, Annikas 70-årsdag! :D
Det blev en skål på deras balkong, GRATTIS! =)

Efter det gav Alfred och jag oss iväg mot äventyrsbadet Atlantis-Aquaventure :D

Den bästa vattenparken i världen (enligt oss) :) Det var några år sedan sist, så det var dags!

Två av vattenruschbanorna mynnar ut i ett gigantiskt avkarium med fiskar och hajar i, så häftigt :)

Lunch :) Även ett levande bevis på hur både Dubai blivit dyrare men också hur svag den svenska kronan har blivit! När vi började åka hit 2011 låg den lokala valutan på 1,7 (jfr SEK) medan den i dagsläget ligger på 2,7! Salladen på bilden (väldigt enkel) tillsammans med en milkshake fick jag betala 290 kronor för. Notera då att detta serverades i en plastbox på ett snabbmatställe i en vattenpark!

Eftersom Aquaventure är byggt ute på "Palmen" så finns även en strand man kan gå ner och nyttja!

En heldag här bara swishar förbi! :D

På kvällen gick vi ut och firade Annika lite mer riktigt, med ett besök på Cheesecake Factory! :)

På Cheesecake Factory hittar du självklart massor med olika fantastiska cheesecakes!

Men också vanlig mat, vilket dessa tre ser nöjda ut över att ha beställt in :)

Personalen på restauramgen är inte blyga eller snåla med att komma och sjunga för de som fyller år! Till det hade de fixat denna tårtbit så fint åt Annika =)

Nästa dag ägnades åt en lång och härlig hotellfrukost följt av en avslappnad stund på stranden!

Innan vi på kvällen tittade in på en, för vår del ny, takbar! Skål :)

Fastän den här takbaren inte låg högre än på typ tionde våningen så var den riktigt trevlig! Det var något med stämningen och hur de hade inrett =)

Drinkarna serverades i lite alternativa (exotiska?) glas :)

Nästa dag (som även var den sista) var också ganska lugn och avkopplad. Mot skymningen tog Alfred och jag en långpromenad längs stranden...

... och ut på Bluewaters Island, den nya halvön jag nämnde tidigare!

Halvvägs ut på bron fick man en fin vy över skylinen i Dubai Marina!

Dubai försöker ju alltid vara störst, bäst och vackrast i allt möjligt. Detta kan ju ibland nästan bli lite överdrivet, men är det någon gång man uppskattar det så är det när man ska på offentlig toalett, haha!! Till och med toaletterna ska vara fina, lyxiga och ha en massa häftiga effekter... x)

Nytt bostadsområde ut på Bluewaters. Perfekta gator och hus utan minsta fel....

Dubai Eye, 210 meter högt! Hoppas det hinner öppna till vårt nästa besök...

Solen sänker sig för sista gången på den här resan...

Sista middagen blev en skaldjursbuffé på hotellets restaurang! =D

Efterrätt(er)! :D

Istället för en takbar så avrundade vi med en strandbar för några sista drinkar... :)

En sista skål =)

Eftersom de andra flög hem lite senare så gick jag ensam upp tidigt nästa morgon och flög hemåt! Återigen via ett Istanbul där det inte råder någon tvekan kring vilket flygbolag som dominerar... ;)

Efter nio dagar i varma och härliga Dubai var man åter hemma i ett grått och mörkt Sverige!

Eftersom vi varit i Dubai så många gånger tidigare så tänker jag inte göra någon längre utvärdering av resmålet. Självklart beror det på vad man är ute efter, men rent allmänt säger jag som alltid att Dubai är en häftig destination som jag starkt rekomenderar!

Det vi verkligen märkte av som skilde sig från våra tidigare besök är just det med valutan som jag skrev om tidigare. Att en enkel sallad i plastbox plus en milkshake i en vattenpark ska behöva kosta 290kr är helt orimligt! Ett annat exempel är en av takbarerna vi besökte där ett glas vin (husets!) kostade 220kr, men eftersom vi var där under Happy Hour så kostade det "bara" 145kr!!!

Sen vill jag tillägga att det absolut går att leva lite billigare ibland också! Men generellt sätt så har det blivit dyrt för oss svenskar i Dubai, i en kombination av försvagad krona men också höjda priser...

Det var nog allt jag hade den här gången!
Ett stort tack till alla som var med i Dubai :D

Den här resan får avrunda 2019, och faktiskt hela årtiondet!

20-talet ser redan ut att börja bra med Filippinerna den första halvan av januari och kryssning i Karibien den andra halvan! =)

Ta hand om er och till nästa gång, kom ihåg: