Vietnam 2019

------------------------------------------------------------------

Hej!

Kul att du tittade in och välkommen till årets första resa! Den gick av stapeln i mitten av januari då Alfred & jag flög till Vietnam för att få sol, bad och avkoppling på semesterön Phu Quoc, samt lite stadspuls i Ho Chi Minh City.
Vi hade bara möjlighet att vara borta i en vecka, vilket var alldeles för kort för en långresa som Vietnam, men vi tänkte att det var bättre än inget =)

Ho Chi Minh City som är största stad (men inte huvudstad) i Vietnam var tidigare känt som "Saigon", vilket jag kommer använda under bloggen då det är kortare, men också snyggare och mer exotiskt haha x)

En lite speciell detalj med denna resa var att det var allra första gången vi skulle flyga med Qatar Airways nya linje från Göteborg! Ni som brukar besöka bloggen vet att vi senast flög med Qatar Airways från Oslo i november då vi testade deras Business Class, men efter att flygbolaget lanserade en linje till Göteborg i december var vi tvugna att testa dem härifrån! Denna gången fick vi dock nöja oss med Economy Class :)

Flighten mellan Göteborg-Doha tar sex-sju timmar ombord på deras Boeing 787-8 Dreamliner =)

Med platser på första raden i Economy och ett ledigt mittensäte mellan oss så blev ändå flighen oerhört bekväm :)

Det var alltså första gången vi flög Qatar Airways i Economy och jag måste säga att den fantastiska personalen levererar bra service även här! :D
Lite fika efter maten =)

Drygt två timmars byte på den läckra flygplatsen i Doha :)

Ett besök i loungen :) Dock inte samma lounge som vi hade tillgång till i november...

En 777-300ER blev det som flög oss vidare från Doha till Saigon, en flight som tog sju timmar...

Vi båda var jättetrötta och sov i princip hela vägen till inflygningen till den vietnamesiska storstaden!

Efter tre timmar på Saigons flygplats så flög vi vidare inrikes med Vietnam Airlines till Phu Quoc =)

Inflygningen till ön som ligger precis utanför Kambodjas sydkust, men tillhör Vietnam!

Efter en tio minuters taxiresa till hotellet där vi på incheckningen fick reda på att vårt boende blivit uppgraderat till villa med egen pool, så blev vi körda i denna till rummet... =)

Det var först när vi kom till villan som vi riktigt förstod den sanna innebörden av uppgraderingen <3

Insidan av villan var också helt underbar! :) Vårt sovrum under kommande fem nätter...

Badrummet med jacuzzi (som man ändå aldrig skulle hinna använda)...

Efter att ha packat upp lite så gick vi bort till restaurangen och tog ett bord utomhus för att njuta av att kunna sitta ute sent på kvällen i mitten av januari :)

Låt semestern börja :)

Morgonen efter började vi på samma ställe, med lite frukostbuffé =)

Efter det var det bara att börja njuta till fullo :D

Jag kanske ska börja med att förklara det som så många har undrat, "varför är poolen grön??"
Det var självklart så enkelt att kaklet var grönt, inte mer spännande än så... x)

På hela resorten fanns ungefär 50 villor, varav endast fem hade privat pool. Och av dessa fem så var det bara tre som låg ner mot havet med bara 30 meter till stranden! Vi insåg vilken tur vi haft och var väldigt tacksamma mot den fina personeln =)

Middag under kvällen :)

Som vi avslutade med varsin tropisk drink :)

Nästa morgon gick vi återigen bort till frukostbuffén. Det som var så härligt med den var att man kunde sitta ute bland palmerna när man åt, vi brukade ta ett av borden som syns nere till höger på bilden...

Min typsika semesterfrukost brukar börja nyttigt :)

Sen går det gradvis utför haha! :D...
Man lever bara en gång och allt handlar om variation och balans =)

Efter buffén gick vi till rummet för att pösa i sängen i några minuter innan poolen lockade för mycket och vi bara gled ner i den istället... =)

Efter några timmar för oss själva vid vår egna pool så promenerade vi bort bland palmerna...

... till den allmänna poolen för lite lunch och en Mango Daiquiri :)

Efter det tog vi en promenad längs stranden

Samtidigt som solen sänkte sig över Thailandviken

Som Alfred brukar säga: "På semestern handlar allt om mat" x))

Som ni säkert förstått så handlade de felsta av våra dagar på Phu Quoc om absolut ingenting (med andra ord sol, bad, avkoppling och ännu mer avkoppling). Men en dag bestämde vi oss för att ta en taxi ner till södra änden av ön för att där testa värdlens LÄNGSTA linbana! :D

Den var dessutom jäkligt hög, en riktigt häftig upplevelse! :D

Linbanan gick ner till ön Hon Thom som är obebodd men inom kort kommer att få en stor vattenpark och övriga nöjen runtom som brukar ingå i såna projekt :)

Än så länge fanns det bara en sak att göra på ön, vilket var att njuta av stranden :)

Det var vi helt okej med =)

Efter att ha spenderat eftermiddagen på ön så åkte vi tillbaka...

Kvällen bestämde vi oss för att spendera på marknaden i Phu Quocs huvudort Duong Dong!

Där man kunde köpa alla möjliga konstiga saker, till exempel levande ålar och småhajar osv...

Älskar de små matvagnarna som är så typsiska för Sydostasien! Finns alltid något gott att hitta =)

En sann kulinarisk upplevelse i vietnamesisk bemärkelse fick jag här! :) Grönsaker tillagade på lokalt vis med en bläckfiskgryta på sidan. Detta sköljde man ner med vietnamesisk öl :)

Efter det fanns många olika typer av efterrätter att välja bland ute vid matvagnarna. En var "tillplattad" glass med olika bitar av frukt/bär i som man sedan rullat ihop... Alfred älskade det! :P

Efter det satte vi oss och tog varsin drink medan vi kollade på folkvimlet som rörde sig fram och tillbaka på marknaden...

Sista dagen på Phu Quoc spenderade vi precis som de två första =)

Det största beslutet vi var tvugna att fatta varje dag under resan var om vi skulle bada i vår egna pool eller i havet. Då var det ganska bekvämt att det bara var 30 meter mellan de två, så man slapp välja...

Sedan fanns ju även den stora almänna poolen, där vi också hann ta några dopp :)

Men mest för att vi skulle till poolbaren för lunch eller liknande :P

Vi unnade oss dessutom en del av världens godaste frukt, färsk mango! :)) När vi var på Filippinerna senast så åt vi nog två-tre om dagen, men den nivån kom vi inte riktigt upp i denna gången...

När kvällen närmade sig tog vi ett dopp i havet och promenerade sedan längs med standkanten...

Vyn var underbar

Vi hade verkligen svårt att låta bli vår pool, så ibland blev det även ett sent kvällsdopp ;)

Nästa morgon var vi ledsna att behöva lämna vår villa och Phu Quoc :(

Men det positiva var ändå att resan inte var slut för det, för nu väntade nästan två dagar i
10-miljonstaden Saigon! :D

Under incheckningen på Sofitel så blev vi bjudna på dessa friska juicer :)

Vårt rum i Saigon! Trots att hotellet och rummet var av superfina, så kunde man inte låta bli att sakna resortkänslan på vårt förra hotell...

Ute på sightseeing i Saigon!

Det stora torget med statyn av Ho Chi Minh...

Statyn igen med stadshuset i bakgrunden :)

Sedan var det dags att åka upp i det 265 meter/68 våningar  höga "Bitexco Financial Tower", för att besöka utsiktsplatsen "Saigon Skydeck" på våning 49!

Vi hann precis komma upp i tid för att bevittna solen som sänkte sig över Saigon!

Utiskt över staden och nybyggda "Landmark 81" i fjärran, som tar hem priset som Sydostasiens högsta skyskrapa med sina 460 meter!

Eftersom vi kom upp strax före solnedgången, så hann vi se staden både i ljus och mörker =)

En marknad i centrala Saigon :)

En liten matvagn som sålde "Banh Mi". En rätt som tydliggjorde influenserna som Frankrike haft på Vietnam. Det var en baguett som fylldes med olika varianter av vietnamesisk fyllning...

Efter det letade vi upp en takbar som hette Above!

Den var placerad på taket av ett hotell, 19e våningen :)

Vi älskar takbarer! =)) Det är en helt annan känsla...

Avnjuta en drink till fantastisk utsikt över en storstad!

På vägen tillbaka till hotellet passerade vi återigen Stadshuset...

... samt Posthuset!

Väl tillbaka på Sofitel åkte vi upp på taket där vi tog ett härligt kvällsdopp =)

Nästa morgon hade vi satt klockan på 06 för att hinna njuta av den härliga frukostbuffén innan vi blev hämtade av en minibuss...

... som tog oss ut till Cu Chi-tunnlana som användes under Vietnamkriget! Väl på plats kunde man bland annat testa på att gömma sig i små dolda gömställen som vietnameserna använde!

Vi fick även se olika varianter av de vanligaste dödsfällorna som användes under kriget, fruktansvärt!

Sedan var det dags att krypa ner i tunnlarna! :O
De var jättesmå och trånga, och då är det värt att notera att de ändå har förstorats så att turister skall kuna ta sig ner och besöka...

Varmt och instängt var det dessutom! Men en intressant upplevelse...

Väl tillbaka på hotellet hade vi två timmar som vi kunde njuta vid poolen :) Alfred tog tillfället i akt...

Mums! =)

En sista blick över Saigon och Vietnam!

Sedan åkte vi ut till flygplatsen där vi gjorde ett besök i loungen

Loungen erbjöd en toppenvy över plattan och de två landningsbanorna! :) Här har vår Qatar 777-300ER precis kommit in för att sedan flyga oss till Doha...

När vi var ombord så gjorde flygbolaget reklam för bland annat deras senaste tillskott bland nya destinationer! :D

Strax före midnatt landade vi återigen i Doha, där vi bestämde oss för att ta oss till loungen för att ta oss en dusch! Detta är verkligen uppfriskande när man är ute och gör långa flygresor...

Sedan var det bara att ta sig till nästa gate :)

Efter nästan sju timmars nattflyg landade vi tidig morgon på Landvetter, rätt in i vinterns största snöfall!!! Det snöade kraftigt och snön blåste sidledes! Man påmindes snabbt om vilket som är ens sanna vardag, och det är inte sol, palmer och privata pooler...

Det var allt för denna gång!

Vi är supernöjda med resan, trots dess korta tidslängd. Och fastän vi ändå hade lite förväntningar på Vietnam så överträffades dem! Vi skulle definitivt rekomendera att besöka landet.
Nu vet jag att landet är väldigt långt och att vi bara sett en liten del, men är det paradisstränder man söker så är väl det en punkt där Vietnam är lite svagare än grannländer såsom bland annat Thailand och Filippinerna. Visst har Vietnam fina stränder, men inte såna med pudervit sand, turkost vatten och svajande palmer. På Phu Quoc var dessutom vattnet (på felsta håll) grumligt.

Men maten var väldigt spännande, både fräsch och god! Och folket var (trots den dåliga engelskan) väldigt vänlig och hjälpsam. Så destinationen i helhet får ett bra betyg av oss båda :)

Tack för att ni hängde med på årets första resa! Nästa äventyr går av stapeln redan nästa vecka och kommer bli MINST lika fantastisk! Vi flyger då till Guadeloupe för två nätter där, innan vi kliver på en två veckor lång kryssning runtom hela östra Karibien! Vi kommer att besöka hela TOLV nya öar, varav åtta är länder! Missa inte detta...

Ta hand om er och till nästa gång, kom ihåg: