Samos 2019

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Efter att ha haft en nästan rekordlång period utan resor (hela sommaren för att vara exakt!), så kan jag inte säga annat än att resan i augusti satt alldeles perfekt!

Denna gången var det en lite speciell resa då vi alla skulle åka för att fira Carinas 60-årsdag :)
Alla hade varit i Grekland flera gånger tidigare, men på helt olika öar. Så utmaningen var att hitta en ö som ingen av oss hade besökt. Det visade sig att Samos var den enda av de större öarna som vi alla kunde räkna som oupptäckt mark, så Samos fick det bli... :)

En lång sommar av jobb i kombination av dåligt väder de sista veckorna före avresa gjorde att det bara kändes helt underbart att sticka iväg till solsäkra Grekland!

Efter en smidig flygresa på drygt tre timmar så landade vi på denna ö i den östra delen av den grekiska övärlden!

Efter landning var det bara en bussresa på 5-10 minuter (runt landningsbanan) till hotellet! Vi hoppade direkt i badbyxorna för att starta semestern :)

Från poolen fick man gratis underhållning i form av flygplan som startade... :))

Vårt hotell låg väldigt lägligt vid både pool och strand...

... samt flygplats haha! Denna utsikt från vår balkong var inget jag störde mig på =)

Vi alla som var med på resan hade rest med charter tidigare, det var dock första gången som vi faktiskt hade All-Inclusive!
Så man kan säga att resan till slut handlade väldigt mycket om mat och när man skulle boka in nästa måltid! Lite hemskt egentligen, men väldigt gott (och bekvämt) haha x)

Det är inte jätteofta vi åker på charter (åtminstone inte Alfred och jag), så vi kände att det klassiska välkomstmötet var något vi inte ville missa =)

Det är sällan man hinner läsa när man är hemma. Så lite tid vid poolen med en tidning i hand är guld värt på semestern :)

Astrid och jag letar efter stenar så att vi kan bygga stentorn =)

Mera mat =))

Samlat gäng doppar sig i havet :) Vattnet var inte jättevarmt (oftast 24-25 grader när vi mätte) med tanke på att det fortfarande var augusti! Men det var svalkande och gott ändå...

Alla bufféer serverades till denna härliga utsikt =)

Vi sade ofta att man aldrig riktigt hann bli hungrig under resan x)

Grönsaker, tsatsiki, gyros eller ostbollar. Det fanns alltid massa gott att hämta =)

Även Astrid fick i sig en och annan matbit =)

Vi bodde i Potokaki som låg strax utanför Pythagorion. En eftermiddag promenerade vi in till byn för att titta lite på hamnen i den gamla fiskebyn :)...

Lite fika på det :)

Men innan kvällen var slut var vi själfallet tillbaka vid buffén... (!)

Under den fjärde dagen så hyrde Alfred och jag en bil för att själva köra runt ön! Detta är vi så glada att vi gjorde, för sol & bad i all ära, men det finns ofta så mycket vackert att se runtomkring! =)

Små slingriga bergsvägar med otroliga vyer...

Det första riktiga stoppet vi gjorde var i den otroligt mysiga bergsbyn Manolates!

Där hittade vi en extremt myisg liten taverna längst upp i byn! Förutom god mat och trevlig grekisk service så bjöd den även på en helt fantastisk utsikt! <3

Den grekiskia salladen var också ljuvlig :))

Efter Manolates körde vi ner från berget och fortsatte vår resa runt ön tills vi hittade hit, till Tsabou Beach!

Det är detta som är så härligt med att hyra bil på såna här platser. Vi visste inte riktigt vart vi skulle eller exakt vad vi letade efter, men när vi körde förbi denna strand så bestämde vi oss bara för att stanna... :)

Efter en stund på Tsabou Beach så fortsatte vi köra längs Samos norra kust...

Tills vi kom till Kokkari, en jättemysig by med både stränder och mysiga små gator men framförallt härliga restauranger och caféer precis vid vattnet :)

Charmigt ställe =)

Vi slog oss ner efter en heldag på resande fot och bara kopplade av lite :)

Någon timme eller två senare var vi tillbaka på hotellet precis lagom till solnedgången...

Nästa dag var det dags för mer sol & bad!
I TUIs beskrivning av hotellet gick det att läsa "Flygtrafiken från den närliggande flygplatsen kan upplevas som störande"... om de bara visste!! :)

Vid lunchtid på lördagen kunde man undra om vi verkligen var i Grekland eller om vi var hemma i Skandinavien igen x) Ett plan vardera från Göteborg, Oslo, Köpenhamn samt två från Stockholm!

Det som hände sen var ju minst sagt chockerande! Från ingenstans dyker Annika (Carinas syster) med sambon Tobbe upp på stranden!!! :D
De hade bokat resan i hemlighet för att överraska Carina på självaste 60-årsdagen! Minst sagt en kul vändning på resan! :)

Efter det firade vi Carina med lite bubbel och presentöppning =)

Sedan låg vi lite vid poolen och avnjöt varsin drink...

... när folk plötsligt börjar peka och titta bort mot bergen. En brand har tydligen brutit ut strax ovanför Pythagorion!

Allteftersom timmarna gick och både helikoptrar och flygplan försökte släcka branden kunde vi inte göra annat än att avvakta och försätta som vanligt... vilket betydde buffé! x)

Samtidigt kändes det ju självklart konstigt att sitta på plats på just Samos medan svensk media skriver så här:

Men vi kunde inte mycket mer göra än att bara vänta och se på när de försökte släcka branden. Fastän det självklart var lite obehagligt, så var det aldrig någon panik, åtminstone inte för oss.
Det som egentligen var mest synd var väl att det tog fokus från Carinas födelsedag som vi firade under dagen och kvällen :/ Men jag hoppas och tror att hon var hyfsat nöjd ändå :)

Nästsista heldagen hyrde faktiskt Alfred och jag en bil igen för att denna gång köra ut till den östra delen av ön! :)

När vi körde igenom området där det hade brunnit dagen innan så kunde man se resultatet av branden...

Alfred och jag hittade vårt egna lilla smultronställe! En liten alldeles underbar strand där det bara var runt 30 andra besökare, varav alla verkade vara greker... =)

Det slog oss först här hur nära vi var Turkiet! Berget man ser på andra sidan är nämligen turkiskt och just här på bilden är sundet som smalast, nämligen bara 1,5km...

Och stranden hade självklart en egen liten taverna :))

Nästa dag, som var den sista heldagen, gick bara till att sola, bada och koppla av. Astrid kramar här om sitt uppblåsbara WizzAir-plan som hon fick av oss förra året =)

En sista grekisk middag på kvällsbuffén!

Alfred och jag tog en kvällspromenad bort till Pythagorion där vi gick runt det lilla fortet och fick en solnedgång på köpet :)

En väldigt fin kyrkogård!

Sista kvällen avslutades med en omgång kortspel... :)

En vecka har passerat och ett gemensamt kallt morgondopp fick markera slutet på vår resa...

TUIFly Nordic 737-800 tar oss norrut!

Ombord fick vi flera besök av Astrid, trots att hon satt några rader bakom oss.
En gång en busig tjej, alltid en busig tjej... :)

Det var allt jag hade att bjuda på den här gången!
Min bild av Grekland är den samma som alltid, om inte starkare! Alltså ett av mina absoluta favoritländer i Europa! Ute på öarna vet man alltid vad man kan förvänta sig, nämligen god mat, trevliga människor, vackert landskap och ett solsäkert klimat :)

Jag har nu besökt Rhodos, Karpathos, Skiathos och Samos och ser mycket fram emot fler grekiska öar i framtiden!

Jag vill tacka Carina för att vi fick åka med på denna födelsedagsresa och alla andra som var med på resan och gjorde den till en lyckad semester :)

Nu återstår väl bara att tacka dig som läsare för att du tittade in på bloggen och håll utkik efter nästa resa! Vinterhalvåret närmar sig vilket bara brukar betyda en sak:
Många långresor till fjärran destinationer! ;)
Redan nu är Dubai bokat i november medan Filippinerna och kryssning i Karibien väntar i januari...

Ta hand om dig till nästa gång, och kom ihåg: