Två blev tre i Dubai...

Hej!
 
Här sitter man och har lite smådålig samvete för att det gått så lång tid sen senaste inlägget. Men bättre sent än aldrig, för här kommer ett! :D
 
För snart två vecokor sen tog Alfreds Sara tjuren vid hornen och flög ner hit till UAE och hälsade på. Hon var här till i fredags, alltså i en vecka. Veckan var hektisk för att säga det minsta, men också riktigt rolig! Så tack Sara för en mAm-ig,.. oj jag menar skrattfull tid hos oss ;)
 
Saras första två dygn i UAE spenderades till
 
stor del på stranden här i Ruwais:
 
En kväll blev det en tur rätt ut i öknen
 
Jaja Sara, blåsigt ja, vi vet att du har dina snygga poser ;)
 
Sanddynor så långt ögat når...
 
Sedan var det självklart dags för fyra dagar i Duabi! Här har Sara gjort sig bekväm på lyxbussen mellan Abu Dhabi och Dubai =)
 
Trebäddsrum för oss, c'est parfait
 
Glassar omkring med glass i Dubais marina...
 
Befinner mig i mitt esse... x)
 
I Dubai börjar ALLA att shoppa, vare sig man vill det eller ej!
 
Efter en lång dag satte vi oss på en riktigt trevlig kinarestaurang vid marinan med fin utsikt.
 
Smarrigt med rejält med mat efter så mycket promenerande...
 
Nästa dag började med lite kultur och historia på Dubai museum...
 
...innan det var dags för gigantiska Dubai Mall!
 
Akvariet...
 
Hersheys choklad i överflöd!
 
"4gott" hemma i Göteborg är häftigt, men...
 
...når inte riktigt ända fram :O
 
Ni har fått se en del bilder tidigare på världdens högsta byggnad: Burj Khalifa. Men här har vi nu åkt upp till observationsdecket. Byggnaden är med sina 162 våningar drygt 800 meter hög, decket är dock placerat på våning 124 på en höjd på cirka 550 meter:
 
Sara visade inga tecken på höjdskräck:
 

För att få ett grepp om hur högt upp vi faktiskt befinner oss, kan jag säga att den "lilla" byggnaden på bilden är lika högt som Eiffeltornet (300m)... You get the picture
 
Efter besöket uppe i tornet satte vi oss på en mysig restaurang nedanför istället, med utsikt över fontän-showerna
 
Middag!
 
I mitt förra inlägg från Dubai i februari så kunde ni se bilder ifrån en stor vattenpark, vid namn Wild Wadi. Det är ett utav två enorma vattenparker här i staden. Det andra heter Aquaventure och ligger längst ut på den så kallade "Palmen".

De flesta vet vad palmen är för något, men för er som inte gör det så kan jag berätta att det är en GIGANTISK landmassa som man byggt ute i havet, uppifrån format som en palm. I "stammen" finns lägenhetshus, hotell och snart ett köpcentrum. Palmens alla blad utgör varsin gata med lyxvillor, där alla har sin egna lilla strand i trädgården:
 
Här åker vi med ett så kallat Mono-rail ut på palmen, här ser vi in mot fastlandet:

Två lyxgator, taget från palmens stam/mitt.
 
Nu har vi kommit längst ut till ringen som går runt palmen (se översiktsbilden längre upp). Där finner vi lyxhotellet Atlantis, med tillhörande strand:
 
Även slutstation för Mono-rail:
 
Det första man ser när man kliver av är rätt ner i Aquaventure:
 
Här ser vi Mono-rail tåget, taget från insidan av parken
 
Alfred har besökt parken fem gånger, jag två, och vi båda håller med om att det är den bästa, härligaste och häftigste vattenparken vi besökt! Ett måste för badfantaster haha!
 
Efter badandet tog jag mig en milkshake med stora bitar av cheesecake i, var sjukt gott ålltså!!!
 
Under kvällen träffade vi Carina och Lennart på Dubai Mall för att sätta oss och äta på "Thank God It's Friday", där man från balkongen hade utsikt ner över fontän-showerna. Underbart!
 
Vill ni få en bättre förståelse för varför dessa fontäner är så fantastiska, kolla bland annat följande klipp:
 
http://www.youtube.com/watch?v=1Yq84oDpIPc   (Orkar du inte se hela, kolla från 3:00! Helskärm+höj volymen)
 
Under Saras sista dag besökte vi ett köpcentrum som var nytt även för mig: Ibn Battuta Mall.
Denna var inspirerad av olika länder och kulturer, med sex olika avdelningar.
Här var den persiska:
 
Den indiska...
 
Den kinesiska...
 
Sen for vi till Abu Dhabi och bodde en natt på hotell:
 
Men först ett besök på Grand Mosque!
 
Kan vara en utav mina bäst tagna bilder nånsin...?
 
De tre musketöre... äh! Jag menar muslimerna.
 
Insidan av moskén, vackert!
 
Från moskéer till Valborg =) Firades (av slump) med en Cosmopolitan:
 
Sådär ja, det var vad vi haft för oss senaste två veckorna. Vi vill tacka Sara återigen för besöket, det både förvånade och gladde oss mycket att du kom ner! Hoppas du hade kul och känner att det var för många intryck att in! För det är så det ska kännas efter första gången i Dubai... ;))
 
Till alla er andra får jag då påminna om att Alfred och jag åker till Thailand och Singapore i övermorgon!
Uplägget ser ut på följande sätt:
 
3-8 Bangkok
8-11 Phuket
11-13 Singapore
 
Det ska bli sjukt kul och spännande för oss båda, då Alfred aldrig varit i Sydostasien, och jag själv endast varit i Filippinerna. Gu vad jag ska äta, äta, äta i Thailand!! =))
 
Sist kan jag också meddela att det idag på dagen är exakt en månad kvar tills vi återvänder hem till Sverige igen. Men först: Låt dt sista äventyret börja! :D
 
Tack för att ni följt oss än en gång, till nästa gång, kramar och ta hand om er!
 


Kommentarer
carin a Johansson

Mycket äventyr denna vår! Fina bilder på Er i sista inlägget här! Lycklig resa mot Thailand!!

Svar: Tack! :)
Alex Arvidsson

2013-05-01 @ 20:29:24
Marigona

Hälsa Thailand så gott din förrädare :P
hihi.. have fun!

Svar: I sure did! ;)
Alex Arvidsson

2013-05-08 @ 16:00:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0