DUBAI!! (del1/2)

Hej!!
 
Nu är vi tillbaka ifrån en tur på tre dagar i DUBAI!
Jag har besökt staden en gång tidigare (maj 2011) och ni som känner mig väl vet att jag tycker att det är den absolut bästa, häftigaste, mest underhållande och fantastiska stad på vår jord!
Vi hade det riktigt härligt och jag tog så pass många bilder att jag har beslutat att dela upp allt i två inlägg, varav det första kommer här:
 
Det började på en buss klockan sex i måndags morse...
 
Väl framme i Dubai checkade vi in på vårt hotell, för att sedan ta metron genom staden...
Dubai är uppbyggt på ett sätt längs kustremsan som gör att staden är ganska "smal", men väldigt, väldigt lång med sina fyra mil!!!
 
Världens högsta byggnad: Burj Khalifa, 828 meter hög/163 våningar!
VI var uppe  i denna under vårt förra besök. En fantastisk konstruktion!
 
När jag var i New York kände jag att staden har en viss charm som ingen annan har, men jag måste påstå att Dubai tar hem priset i skyskrapor och spektakulära byggnader...
 
Den välkända byggnaden Burj Al Arab, lite av ett landsmärke. Sägs vara världens enda sjustjärniga hotell...;)
 
Vi klev sedan av Metron för att ta oss mot Dubais marina
 
En stor kontrast till hemtrevliga Götet... =)
 

"The Walk" intill stadens marina är ett riktigt mysigt promenadstråk med restaurang/fik efter restaurang/fik. Härliga uteserveringar och en sån blandning med olika typer av människor, vilket är en av sakerna jag mest gillar med Dubai :)
 
Inte nog med det, för alldeles bortom marinan och walken låg en härlig strand :)
 
Kombinationen storstad/strand är ju ganska ovanlig, man får oftast välja det ena eller det andra. Men Dubai erbjuder självklart båda...
 
Sen ville vi ha en "Afternoon tea", och Alfred valde Ritz Carlton Hotel för denna lilla fika :D
 
Han var nöjd med sitt val =P
 
Scones, bakelser och små mackor till teet (kaffet för min del)... =)
 
Visst, jag tycker skarpt om Starbucks/Espresso House, men jag tackar inte nej till ytterligare en fika här!
Alfred haffade åt sig en dadel innan vi drog oss vidare :P
Det satt hårt åt att lämna Ritz bakom sig x)
 
Det dröjer nog många år innan man har råd att klättra från att fika här, till att övernatta här :/
 
Vi rörde oss sedan ner mot marinan igen
 
Solen började dra sig undan...
 
Om man kan vara förälskad i en stad, så är jag bannemej det i Dubai! x)
 
Även om man var här så sent som för två år sedan, så hade det ändå dykt upp nya byggnader!
 
Även längs med marinan fanns ett promenadstråk med härliga restauranger =)
 
Haha, byggnaden till vänster: "Turning Torso" i Malmö?
 
 
Här ställer man sin lyxyacht och åker upp till sitt penthouse :P
 
Ett jättemysigt ställe i stan. Man kunde sitta på Starbucks eller annan uteservering och äta/dricka medan en liten fontän sprutade och ljusen började tändas inför kvällen...
 
Lika häftigt var det i skymningen med alla olika ljusfärger
 
Promenaden mot "Dubai Marina Mall"...
 
 
Sedan var det dags för middag på Shakespeare & Company ;P
 
Pasta Carbonara för mig, en sandwich för Alfred :)
 
Utsikten kunde man inte klaga på...
 
Extern vy av köpcentrumets entré...

Metron i mörkret, tillbaka till hotellet...
 
Sådär! Detta var del 1 av inlägget. Del 2 kommer snart. Så glöm inte att hålla utkik ;)
 
Ses snart igen =)
 
Kram


Kommentarer
Marigona

Nu gråter jag blod.. Såå fint e typ kär i Dubai!

Svar: Kom hit och hälsa på!! Du skulle älska Dubai, annat är omöjligt! =)
Alex Arvidsson

2013-02-22 @ 15:58:04
Per Arvidsson

För det första:Ser ingen större kontrast mellan Dubai&Götet.För det andra:Får fortfarande svindel bara jag ser Burj Khalifa,ungefär som när man tittar på Gothia Towers.Nä,skämt åsido,Dubais skyline e helt otrolig!Tack för dom grymma bilderna!

Svar: Hahahaha, som när man ser Gothia ja, aa precis! :D haha... Ja skylinen där är nåt helt otroligt asså, slutar aldrig att häpnas över den...
Alex Arvidsson

2013-02-23 @ 18:41:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0