Prag 2016!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Hej!
 
Under gymnasiet fick jag äran att lära känna en fin tjej vid namn Cathleen. Det skulle visa sig att hon delade resesuget som jag ofta (alltid) hade, och var sällan långsam med att säga "ja" när jag föreslog en resa någonstans! Ofta kunde hon till och med säga ja innan jag ens berättat vart vi ska åka... 
Det var detta som gjorde att jag snabbt insåg att vi skulle komma att göra flera resor tillsammans! :D
Och det gjorde vi också! Följande resor har vi varit iväg på:
 
*2009: Paris
*2010: Rom
*2010: Berlin
*2011: Schweiz/Österrike/Slovakien
*2011: Gdansk
*2012: Riga/Tallinn
 
Men sedan tog våra resor ihop slut... :(
 
Men under en middag sent i somras föreslog jag för Cathleen att vi skulle  göra en uppföljare till alla våra lyckade resor, varpå hennes svar omedelbart var "JA!... Förresten vart ska vi?"
Jag visste direkt att jag hade med den gamla goda Cathleen att göra... ;))
 
Så en kort utflykt på en natt till Prag belv det... Men det är som jag brukar säga, bättre det än inget! =)
 
Resan började med lite frukost i Loungen, en måndag morgon på Landvetter...
 
Brussels Airlines A320 skulle först ta oss ner till Bryssel...
 
Min busiga bild som jag alltid brukar ta när min resekamrat somnat och jag är ensam vaken och inte har något bättre för mig...
Det är naturligtvis Alfred som oftast drabbas av detta, men denna gången åkte Cathleen på det! =D
 
Efter ett väldigt kort stopp i Bryssel så for vi vidare mot Tjeckien och dess huvudstad :D
 
Efter att vi landat i Prag tog vi oss direkt till  hotellet för att checka in. Vi var dock (som väntat) en aning tidiga...
 
Så vi satte oss i baren och beställde varsin fantastiskt god drink! =) Eftersom rummet inte stod klart än så har ni säkert redan listat ut att klockan inte var så jättemycket... Men vi var ju på semester! :))
 
Lunchdags! :) Jag tog pasta medan Cathleen kastade sig rätt in i det tjeckiska köket! :D
 
Svickova na smetane
 
Efter lunchen var vi lite sötsugna, och vad passade då bättre än den tjeckiska "Trdelnik"...
 
...som är ett slags sött bröd (sockrat och lite krispigt) vilket man fyller med jordgubbar/grädde/chockladsås/sylt/glass!
 
Mums! :D
 
Efter vår drink, lunch och efterrätt var vi redo för sightseeing! =)
 
Old Town Square!
 
Det "Astronomiska uret" som är ändå från 1400-talet!
 
Den gamla mysiga arkitekturen är en av orsakerna till att Prag lockar till sig miljontals turister årligen...
 
Den välkända Karlsbron som går över floden Vltava/Moldau :)
 
Bron i sig är en stor sevärdhet då den började byggas redan på 1300-talet och har blivit lite av en symbol för staden!
 
Venedig? Amsterdam?... Nej, Prag!
 
Trots att vi hade lite otur med vädret då det duggade till och från, så sprack det upp ibland och vi fick se en skymt av solen... :)
 
Vi tog oss till slut upp till slottet på berget =)
 
=)
 
Cathleen missar inget =)
 
Vituskatedralen :)
 
När skymningen blev ett faktum var det dags för våra trötta ben och hungriga magar att sätta sig ner för middag! =)
 
Vi tyckte att lite inhemsk öl var på sin plats! Staropramen...
 
Eftersom jag var så bekväm av mig och beställde pasta till lunch, så ville jag verkligen ha något tjeckiskt till middag!
Fläsknacke, fläskkotlett, rökt bringa, korvar, vit- och rödkål samt tre sorters "dumplings"... Allt var jättegott! =)
 
Cathleen slog till på fisk :)
 
Efter middagen var det härligt att strosa hemåt bland de fina byggnaderna som nu såg helt annorlunda ut, upptända i mörkret!
 
Vackert
 
Efter en härlig natts sömn var det dags för en minst lika härlig hotellfrukost! =)
 
Efter utcheckning från hotellet gjorde vi ett kort beök på detta köpcentrum...
 
... och fortsatte med lite sightseeing-light ute på Prags gator.
 
Påväg mot vår sista sevärdhet promenerade vi längs med floden :)
 
"Det dansande huset"...
 
En otrolig byggnad enligt min smak! Har alltid fascinerats av farmförallt höga byggnader, men också byggnader med unik/futuristisk arkitektur där arkitekten har fått tänja på gränserna...
 
Efter en och en halv dag i den tjeckiska huvudstaden fick vi tacka för oss och ta oss ut mot flygplatsen med tunnelbanan...
 
Men resan var inte slut riktigt än! När vi kom till incheckningen fick vi reda på att flighten var överbokad i Economy Class och att vi därför blivit uppgraderade till Business Class!!! :D
 
Fastän Business Class på korta flyg sällan innebär lie-flat-beds och jättebreda säten i överflådig lyx, så ger det till att börja med åtminstone tillgång till loungen... 
 
Som innebär mat och dryck i avkopplande miljö, innan avresa =))
 
Time for Boarding =)
 
Efter start fick vi en utsikt över hela staden! :)
 
Och istället för kaffe och kaka så fick man en hel måltid, vin, bröd... och sedan även kaffet och kakan! ;P
 
Inflygning över Stockholm, mot Arlanda... Jag försökte blunda
 
Huvudstaden bjöd i alla fall på fint höstväder =)
 
Men det gjorde även käraste Göteborg under landningen på Landvetter...
 
 
Det var allt för denna lilla utflykt!
 
Den må ha varit kort, men den var inte mindre värd för det. Vi hann se och göra en hel del och även testa på lite kulinariska upplevelser genom det tjeckiska köket :)
 
Roligt var det också att få resa med Cathleen igen efter fyra års uppehåll =) Så tack för ditt sällskap och att du följde med Leenie!
 
Destinationen:
Jag vet inte om det beror på att jag snart har beöskt alla huvudstäder och större städer i Europa, eller om det beror på något annat. Men jag måste säga att Prag är väldigt likt många andra europeiska städer och jag fick ibland känslan att jag besökt staden innan, fastän jag aldrig har det.
Detta betyder dock inte att staden inte var mysig och charmig ändå, för det var den! Och på sitt egna lilla sätt så har ju Prag ändå sina egenskaper som gör att staden skiljer sig från de andra på vår kontinent... 
 
Så den tjeckiska huvudstaden har förtjänat sin popularitet och jag rekomenderar absolut en weekend på denna destination! :)
 
Det var väl allt jag hade att säga denna gången. Nästa resa går av stapeln redan på fredag, då Alfred & jag ger oss iväg till Aqaba i södra Jordanien! :D
Där har vi tänkt att sola och bada en vecka i Röda havet, men också ta en dagsutflykt till "Petra", ett av världens sju underverk! =)
 
Tack för att du var med och läste, och till nästa gång säger jag:
BOKA FÖRST, TÄNK SEN!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thepilgrim.blogg.se

"No man needs a vacation more than the person who just had one" ~ Elbert Hubbard

RSS 2.0