Warszawa 2017

----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

I början av september åkte jag iväg till Warszawa på en kort, men välfylld trip. Ni som följt mina resor här tidigare är ju välbekanta med resemaffian och dess fyra medelemmar. Medverkande på denna resa var dock bara halva maffian, i ny kombination. Adrian och jag besökte den polska huvudstaden från måndag morgon till tisdag kväll och det skulle visa sig bli en riktigt kulinarisk resa! =)

För er som inte känner Adrian så är han polsk och kan självklart språket, vilket alltid är ett plus när man besäker ett annat land. Att han från början kommer från staden Poznan och inte känner sig jätteinsatt i Warszawa gjorde inte särskilt mycket... :)

Resan började som sagt en tidig måndag morgon på Landvetter. Sedan tidigare flyger både Ryanair och WizzAir mellan Göteborg och Warszawa några gånger i veckan, men sedan slutet av augusti kan man även flyga med Polska LOT varje dag :) Vi valde att testa denna nya linje!

LOT använder en CRJ-900 i samarbete med estniska Nordica :)

Den polska upplevelsen börjar redan här =)

Inte för att vi hade väntat oss något annat, men vädret var likadant där som hemma...

Medan man hemma i Västsverige lägger den planerade järnvägen ut till Landvetter flygplats på hyllan, så har Warszawa nyligen invigt sin nya, moderna och snabba tåglänk in till centrum...
Resan tar 20 minuter och kostar 8kr, stor tumme upp!

Det gamla Polen möter det nya, sida vid sida =) Till höger ser man Kulturpalatset från 50-talet, till vänster ser man ett antal nybyggda hotell...

Ujazdow Park :)

Ett vackert litet palats mitt i parken, omringad av en rogivande damm...

=)

Somliga av er vet att vi i resemaffian besökte Georgien tillsammans för två år sedan. Alla fyra fullkomligt ÄLSKAR maten där, som är helt unik och annorlunda från det mesta annat jag ätit.
Tyvärr så har inte det georgiska köket fått den uppmärksamhet det förtjänar, och i Göteborg finns ännu inga georgiska restauranger.
Därför passade vi här på att äta en georgisk middag, eftersom det finns hela fem restauranger i Warszawa!
1: En sallad som egntligen är ganska vanlig. Men georgierna har i någon krydda som gör att den får en helt unik smak!
2: Kachapuri. Ett nybakat bröd med ost inuti =)
3: En nötröra inrullad i skivad (tillagad) aubergine!
4: Kachapuri. Ett degknyte med buljong och köttfärs inuti =)

Georgiskt vin till det :)

Kachapurin ska ju ätas på ett speciellt sätt. Man biter först ett litet hål i sidan, suger ut all vätska/buljong, och äter sedan upp resten av degen samt köttfärsen som finns på insidan...

Sedan åkte vi för att checka in på vårt hotell, Leonardo Royal Hotel...

Utsikten från vårt rum på 26e våningen :)

På kvällen gav vi oss ut på ytterligare en liten rundtur...

Denna gången mot de äldre delarna av staden :)

Gamla Stan, med andra ord =)

Kvällsmaten fick bli av polskt slag, nämligen Zapiekanka =) Finns i olika varianter, men detta var ett halvmeter långt bröd med champinjoner, ketchup och smält ost på...

Sedan gick vi vidare i jakt efter dessert! :P
Eftersom vi ville fortsätta på det polska spåret, så valde vi ett café av den stora polska chokladtillverkaren, Wedel :) Här börjar vi med en chokladmilkshake... eller drink?
Det var nämligen en chokladshake med vodka i... x)) Ja men för tusan, vi är ju i Polen!!!

Till detta åt jag en underbar våffla med jordgubbar, grädde och som ni ser... chokladsås!

Adrian verkar inte nöjd med sin trippel-ice-cream-cookie-dough-strawberry-choklad-dessert, utan roffar åt sig allt på bordet...

Eftersom vi inte hade frukost på hotellet, så gav vi oss nästa morgon ut på jakt efter ett georgiskt bageri (nej vi får aldrig nog!) som Adrian läst om på nätet. På köpet fick vi en promenad genom staden...

Vi hittade det! Den stora "stenugnen" man ser var precis som de de använde i Georgien för att baka dessa delikatesser :))

Detta är alltså en annan variant av brödet som ni såg tidigare i inlägget, nämligen Adjarian Kachapuri! :)
I denna ligger ett ägg ovanpå den smälta osten. Du rör sedan runt ägget så det blandas ut med den mjuka osten och är sedan klar att ätas :D
Starbuckskaffe på det, check!

En selfie framför Warszawas kanske mest kända symbol är väl ett måste?

Staty...

Rundvandringen fortsatte tillbaka mot Gamla Stan, som vi nu ville kika på i dagsljus :)

=)

En äldre herre med käpp... med inbyggt fack för vodkaflaskan!
Japp, only in Poland? :P

På eftermiddagen regnade det en stund, och det var ett perfekt tillfälle att besöka "Museum of the history of Polish jews" som öppnade 2013...

Typsikt var dock att muséet var stängt en dag i veckan, och självklart var det just tisdagar!
Men istället tillbringade vi en dryg halvtimme med att läsa dessa...

Resan började lida mot sitt slut, men jag kände fortfarande att något saknades. Georgisk mat i all ära, men jag hade fortfarande inte fått smaka på den omtalade polska rätten Zhurek som Adrian pratat så mycket om, nämligen en soppa som serveras i ett utkarvat bröd!
Men i det sista så hittade vi en uteservering som hade många traditionella polska rätter på menyn :)
Väldigt passande var det också att solen tittade fram just då...

Ägg, korv och grönsaker finns i.
När man tar en sked av soppan så skrapar man samtidigt mot brödets "innervägg" och får då med sig mjukt bröd... =)

Skål!  =) Tänk att vi ändå fick några minuter av sol innan hemresan...

Påväg mot stationen passerade vi detta köpcentrum...

Ett sista farväl av "Den ryska presenten" som jag kallar den...

Framme på flygplatsen :)

Ett besök i loungen där jag prövade några polska ostar och korvar =)

LOT fick ta oss hem till Göteborg också...

Trevlig service ombord på LOT under den korta sträckan mellan Warszawa och Göteborg.
Kaffe, vatten och en chokladbit ingick =)

Det var allt från denna resan!

Eftersom detta var mitt fjärde besök i Polen, och andra i Warszawa så var det ingenting som tog mig med storm under denna resa, eller något helt nytt för mig att upptäcka. Det betyder dock inte att vi inte hade väldigt trevligt och att vi åt gott precis hela tiden! :D

Så tack Adrian för trevligt sällskap under resan, med mycket promenerande, mycket ätande och framförallt: mycket skrattande (som vanligt)! =)

Nästa resa går av stapeln redan imorgon (söndag)! Denna gången bär det av mot Grekland, för en chartervecka på ön Skiathos :D

Tack för att ni tittade in!
Ta hand om er till nästa gång och kom ihåg: